صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۴۲۰۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 15 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دشمن می‌فهمد که چشم و گوش جوان امروز باز است، حواسش جمع است، هوشمند است، قابل تحلیل است؛ چه کار می‌کند؟ ‌دشمن که بیکار نمی‌ماند؛ دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند، شروع می‌کند محتوای ذهنی برای جوان درست ‌کردن؛ این حجم عظیم دروغ‌ها در شبکه‌های مجازی به خاطر این است.(1401/8/11)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
جنبش دانشجویی تراز
شانزدهم آذر سرآغاز تثبيت حرکت جنبش دانشجويی در ريل انقلابى‌گری و مبارزه با استعمار و استبداد است. درست در فردای پيروزى کودتای انگليسى‌ـ آمريکايی 28 مرداد 1332، که فصل حاکميت مطلق استبداد و سرکوبی مبارزان و انقلابيون و آزادی‌خواهان فرا رسيده بود، اين تنها دانشگاه و جنبش دانشجويی بود که می‌توانست بار ديگر پرچم مبارزه با استبداد و استعمار را در دست گيرد و از رسالتی تاريخى براى خود سخن گويد که از ديگر طبقات اجتماعی و نهادها، انتظار تحقق آن کمتر می‌رفت.
در اين ايام خبر برقراری روابط مجدد ايران و بريتانيا و همچنين سفر ريچارد نيکسون نايب رياست‌جمهوری وقت آمريکا، حکايت از نمايش قدرت طراحان اصلى پشت صحنه کودتا در مقابل چشم ملت ايران داشت و اين پيام را تداعی می‌کرد که هرگونه مقاومت در برابر سيطره ابرقدرت‌ها در نهايت به سرنگونی و کودتا خواهد انجاميد! اين حرکت نمی‌توانست بدون واکنشی درخور از سوى صداى وجدان ملت همراه نباشد. اين فرصت براى فرياد زدن در شب ظلمت زده کودتا، در نيمه آذرماه 1332 مهيا شد و با ريخته شدن خون سه شهيد، اولين سپيده شکست و رسوايی کودتا سر زد و ماهيت آمريكايی‌ـ انگليسى کودتاگران عيان شد و اين روز چون چراغ هدایتی براى جنبش دانشجويان شد تا حفظ روحيه انقلابى‌گری‌ و مبارزه با استعمار و استبداد را به عنوان مهم‌ترين عنصر هويت‌بخش جنبش دانشجويی در ادوار مختلف در وجود خود تمرين و بازخوانی نمايد.
جنبش دانشجويی امروز ميراث‌دار جنبش دانشجويی ديروز است، همان‌ها که در برابر استبداد و استعمار سينه سپر کردند و پيشگامان مبارزه بودند! امروز در دهه پنجم انقلاب اسلامى رسالت سنگينی بر دوش جنبش دانشجويی است. پرچم‌دارى در جهاد تبيين و ابطال سناريوهای بدخواهان ملت و کشور، پيشگامی در تقويت گفتمان انقلابى و تزريق روح تحرک و اميد و تحول، حضور در عرصه‌های مختلف خدمت به کشور، پرچم‌داری در عرصه فسادستيزي و رفتن به جنگ فقر و فساد و تبعيض، بالا نگه داشتن تابلوى مطالبه‌گرى از مسئولان و فرياد زدن نیازهاى مردم جامعه، پيشگامی در ميدان توليد علم و به راه انداختن جنبش نرم‌افزاری، و تلاش براي عملياتی کردن الگوى اسلامی‌ـ ايرانى پيشرفت و... از جمله مهم‌ترين رسالت‌هايى است که امروز از دانشگاه در جهت ساختن ايران قوى و قدرتمند انتظار می‌رود و اين همه به شرط آن است که جنبش دانشجويی در دام آفاتی قرار نگيرد.
آفاتی چون، بی‌بصیرتی و عدم تشخيص مسائل زمانه مرزهاى خودى و دشمن، دور شدن از آرمان‌ها، محافظه‌کاری، افراطى‌گری، سطحی‌نگری، شعارزدگی، جناحي شدن، استحاله، نفوذ و... که می‌تواند جنبش دانشجويی را به پرتگاه انحطاط بکشاند!           
(مهدی سعیدی)
 
▼ گزارش روز
راهبرد شعبان ‌بی‌مخ بعد از 60 سال
شبکه‌های فارسی‌زبان و معاندان نظام، به انحای مختلف درصدد تبلیغ براندازی‌ هستند. آنها در روزهای اخیر با تبلیغات وسیع فراخوان اعتصابات سراسری سردادند تا پیاده نظام خود را به خیابان آوردند. همین مسئله باعث واکنش رئیس قوه قضائیه شد.
گزاره‌های خبری: 1ـ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در نشست شورای عالی قوه قضائیه، اظهار داشت: «دشمن و عوامل او تلاش دارند با ایجاد رعب و وحشت و دروغ‌پردازی و تحریف، نگذارند فتنه‌ای که روشن کرده‌اند خاموش شود، لذا باید با عناصری که درصدد اقدامات ایذائی ضدمردمی هستند برخورد شود.» 2ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه دیروز خود با قدردانی از اقدام قاطعانه قوه قضائیه در رسیدگی قانونی و قضایی پرونده مرتبطان با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی و اجرای حکم اعدام چهار تن از آنان، این اقدام را گامی امیدافزا و نویدبخش برای ایجاد بازدارندگی مؤثر و تقویت اطمینان مردم نسبت به برخورد عادلانه و جدی با عاملان جرم و جنایت دانست و تأکید کرد: ادامه رسیدگی قاطع و سریع پرونده‌های متهمین مربوط به اقدامات تخریبی، تروریستی و تجزیه‌طلبانه اخیر که علیه امنیت کشور و جان، مال و ناموس مردم مرتکب جرم شده و خسارت‌های سنگین و جبران‌ناپذیری به ملت و مملکت اسلامی تحمیل کرده‌اند، انتظاری است که به مطالبه عمومی تبدیل شده است و به‌ فضل الهی مورد اهتمام قوه قضائیه قرار خواهد گرفت.
گزاره‌های تحلیلی: 1‌ـ اغتشاش و اعتصاب به سبک شعبان بی‌مخ‌ در دستور کار دشمن قرار دارد. افرادی کیلومتر‌ها دورتر از مرز‌های ایران از راه تبلیغ دروغ در فضای مجازی درصدد هستند تا گروهی را به جان مردم بیاندازند و کودتای 28 مرداد دیگری با ابزار قمه‌ و عربده‌کشی به راه بیاندازند. 2ـ در سبک شعبان ‌بی‌مخ ایجاد ترس و وحشت عامل پیروزی می‌شود. زمانی که فرمان اعتصاب کامیون‌داران صادر می‌شود؛ لازم نیست رانندگان اعتصاب کنند؛ بلکه باید با ایجاد ترس و وحشت مانع از حرکت آنها شد و یا اینکه اگر حرف از اعتصاب مغازه‌داران زده می‌شود، از راه تهدید و ترساندن و ریختن چسب قطره‌ای در قفل‌های مغازه‌داران، مانع از کاسبی آنها شد. 3ـ در چنین شرایطی اقدام بهنگام نهادهای اطلاعاتی و قضائی در شناسایی و برخورد با اغتشاش‌‌گران و مرتبطان با معاندان خارجی نظام اهمیت بسیار زیادی دارد و بیانیه دیروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همین چهارچوب قرار می‌گیرد و به این نکته اشاره دارد که: «نیروهای امنیتی و بسیجی در برخورد با اغتشاش‌گران و تروریست‌های اجاره‌ای مماشات نخواهند کرد.»
نکته پایانی؛ جمهوری اسلامی طیب حاج‌رضایی‌های زیادی دارد که می‌توانند در برابر شعبان بی‌مخ‌ها قرار گیرند و آنها را در سرجای خود بنشانند، اما تا دیروز راهبرد نظام بر صبر و مماشات قرار داشته است ولی بیانیه اخیر نشان داد صبر راهبردی برای نهادهای امنیتی پایان یافته و دیگر خشونتی را بر نخواهد تافت.     
(فرهاد کوچک‌زاده)
 
▼ خبر ویژه
تقدیر فرمانده سپاه از حرکت زیبای پرستار ایرانی
در همایش گرامیداشت روز پرستار که به همت دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) برگزار شد، سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خانم متولی پرستار بیمارستان بقیه‌الله(عج) که در حاشیه دیدار تیم ملی فوتبال ایران و آمریکا در رقابت‌های جام جهانی، با در دست داشتن یک پلاکارد، پیامی را به دنیا رساند، تقدیر کرد. او در این پلاکارد نوشته بود: «من یک پرستار ایرانی‌ام؛ زندگی کودکان بیماری‌های خاص در خطر است. هزاران کودک نمی‌توانند شاد باشند و ورزش کنند. شاید هزاران کودک تا جام جهانی بعدی زنده نمانند. چرا؟ به خاطر تحریم‌های دارویی آمریکا بر ایران.»
 
 
▼ اخبار 
1ـ پاس گل اشتباه آقای گل
رضا رشیدپور در صفحه اینستاگرام خود نسبت به پلمپ جواهرفروشی علی دایی موضع گرفت که یادآوری چند نکته به ایشان لازم است. اولا اینکه در این چند روز، بودند تعدادی واحدهای صنفی گمراه شده که به دلیل تخلفات مشابه پلمپ شدند لذا ای کاش برای آنها صدای‌تان در می‌آمد نه علی دایی که گردنش را تبر نمی‌زند. ثانیا این کار جناب دایی تنها تعطیلی یک ملک شخصی نبوده بلکه تبلیغ برای ادامه آشوب‌های هماهنگ شده توسط رسانه‌های تروریستی آل‌سعود و ملکه انگلستان بود. ایشان علاوه بر تعطیلی با گذاشتن استوری برای گسترش آشوب‌ها تبلیغ نمود. کاربری در پاسخ به این ادعای رشیدپور نوشت: «تعطیلی یک دکان به خودی خود گناه و جرمی نیست اما زمانی که اینکار تبدیل به نمادی از جریانات تجزیه‌طلب و لبیک گفتن به فراخوان سرویس‌های جاسوسی باشد همین عمل هم مجرمانه خواهد بود.» آری اگر واحد اصناف یا جمعی از فروشندگان مثلا صنف جواهرفروشی به دلیل اعتراض به برخی مسائل فراخوان اعتصاب بدهند یک اعتراض مسالمت‌آمیز خواهد بود ولی اکنون این کار ایشان را باید پاس گل آقای گل به تجزیه‌طلب‌ها دانست نه تعطیلی یک دکان معمولی.
 
2ـ آیا رئیسی بنزین ارزان به خارجی‌ها می‌دهد؟
روزنامه هم‌میهن دیروز تیتر زد «ارزان‌فروشی بنزین به خارجی‌ها». مهدی پناهی، روزنامه‌نگار اقتصادی با اشاره به تیتر روزنامه اصلاح‌طلب هم میهن نوشت: «اصلاح‌طلبان حقیقت را ‌می‌دانند اما باز هم می‌خواهند با تیترهای‌شان لگد به دولت، حاکمیت و آرامش مردم بزنند!» روزنامه هم‌میهن(خبرنگارانش شروع‌کننده غائله مهسا امینی بودند) تیتر زده «ارزان‌فروشی بنزین به خارجی‌ها» در دولت رئیسی اما در متن می‌گوید که تعهد دولت روحانی است! معما ارزان‌فروشی بنزین در ۱۴۰۱ به سال 1399 و روحانی بر‌می‌گردد که به خاطر کاهش مصرف (تعطیلی کرونا و افزایش قیمت آبان 1398) و مازاد تولید، بنزین روی دست مانده را با قراردادهای چند ساله و قیمت ثابت(نه شناور) به خارجی‌ها فروخت! اگر دولت رئیسی به قرارداد عمل نمی‌کرد جریمه هم می‌شد! این کار دولت رئیسی را باید به مثابه صدها مشکل از دولت قبل دید و تحلیل کرد. 
 
3ـ تحقق 311 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی
نگاهی به جزئیات عملکرد درآمدهای مالیاتی در 8 ماهه نشان می‌دهد در قانون بودجه 1401 رقم 532 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده است. از این مقدار، 79 هزار و 740 میلیارد تومان آن برای مالیات بر واردات در نظر گرفته شده که مسئول اخذ آن گمرک بوده و مسئولیت اخذ 452 هزار و 810 میلیارد تومان آن برعهده سازمان امور مالیاتی است. اگر درآمد مالیات بر واردات را در نظر نگیریم، در 8 ماهه سال جاری از کل درآمد مالیاتی دولت به‌طور میانگین باید نزدیک به 302 میلیارد تومان آن محقق شود. آمارهای سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد در 8 ماهه امسال میزان درآمد مالیاتی محقق شده دولت 310 هزار و 969 میلیارد تومان بوده است. این رقم به معنی تحقق 103 درصدی در 8 ماهه و تحقق 69 درصدی از کل درآمد مالیاتی 12 ماهه است.
 
4ـ سانسور جنایت صهیونیست‌ها و فریاد نماینده ایرلند 
نماینده مجلس ایرلند خطاب به سران اروپا؛ «آیا در مورد جنایات اسرائیل اقدامی کرده‌ایم؟» ریچارد بوید برت نماینده مجلس ایرلند گفت: در ماه ژوئن وقتی با نفتالی بنت دیدار کردید، علی‌رغم گزارش سازمان‌های حقوق بشری کلمه‌ای درباره جنایت‌های این رژیم حرف زدید؟ سکوت اروپا در قبال پاک‌سازی قومی، محاصره غزه و ۷۰ سال جنایت علیه فلسطینیان جای تعجب دارد؛ آیا ما رژیم صهیونیستی را به خاطر جنایت‌هایش همان‌طور که روسیه را تحریم کردیم، تحریم می‌کنیم؟ خیر، در عوض چه کردید؟ گاز بیشتری از اسرائیل وارد کردید، پشتیانی خود را از این رژیم اشغالگر افزایش دادید و روابط خود را با آنها توسعه دادید.
 
▼ اخبار کوتاه
رشد تولید غلات در ایران/ فائو از رشد 17/3 درصدی کل تولید غلات در ایران و رسیدن آن در سال زراعی 1401 به 20/8 میلیون تن خبر داد. طبق این گزارش همچنین گندم و برنج ایران به عنوان دو غله مهم با رشد 25 و 20 درصدی روبه‌رو شده است. اینها در شرایطی است که بر اساس برآورد فائو، تولید غلات دنیا در این سال با افت 2 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است.
 
منطق براندازهای ماکیاولیست/ براندازها می‌گویند: در جنگ‌ روانی ما باید دروغ بگیم، لایی بکشیم، خیانت کنیم، خنجر از پشت بزنیم! پروپاگاندا کنیم! بدیهیه که باید اخبار کشتار فیک منتشر کنیم...» ماکیاول هم می‌گفت: هدف، وسیله را توجیه می‌کند. تأکید داشت که عدالت و اخلاق برای شهریار و دولتمرد و حاکم، عین حماقت است. در سیاست باید دروغ گفت تا نتیجه گرفت.
 
یا بروید یا می‌زنیم/ معاون وزیر خارجه یمن اعلام کرد؛ امارات به همراه مزدوران خود باید مقدمات تخلیه و خروج از جزیره سقطری را فراهم کند. کارشناسان تأکید دارند که این خط ‌و نشان یمن نشانگر هشداری است که هر لحظه امکان دارد نیروهای یمنی با حمله به متجاوزان اماراتی آن را عملی کنند. سقطری مجمع‌الجزایری در جنوب یمن است که امارات آن را اشغال کرده است.
 
آمریکا تحریم‌های ایران را لغو کند/ لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: «ما قویا از طرف آمریکایی می‌خواهیم که همه تحریم‌های غیرقانونی ضد ایرانی را هر چه زودتر و به صورت غیرقابل بازگشت لغو کند و از اجرای دقیق قطعنامه ۲۲۳۱ اطمینان حاصل کند. چنین گامی در مقابل، راه را برای رفع تعلیق انجام تعهدات داوطلبانه تهران در چارچوب برجام هموار می‌کند.»
 
خشونت پلیس به روایت آقای وکیل/ بن کرامپ، وکیل آمریکایی در توئیترش نوشت: «جامع‌ترین پایگاه داده‌ خشونت پلیس آمریکا نشان می‌دهد که پلیس‌ها ۱۰۵۴ نفر را در کمتر از ۱۱ ماه سال ۲۰۲۲ کشته‌اند. سیاه‌پوستان، تنها ۱۳ درصد از جمعیت ایالات متحده، ۲۴ درصد از کشته‌شدگان هستند! ما باید به این چرخه‌ بیهوده مرگ پایان دهیم!»
 
آمریکا به دوستش هم رحم نکرد/ وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: واشنگتن مخفیانه تغییراتی در راکت‌انداز هایمارس که به اوکراین داده بود ایجاد کرده تا نتوان از آنها برای شلیک موشک‌های دوربرد به روسیه استفاده کرد.
 
بازگشت اروپا به دوران زغال سنگ/ براساس آمارهای منتشر شده از منابع انرژی مصرف شده در آلمان، آلمان رکورد سوزاندن زغال سنگ را زد و حتی از آفریقای جنوبی و هند هم پیش افتاد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات