صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۱۷۹۷
هم زمان با اراده قدرت‌های استکباری برای برهم زدن نظم اجتماعی کشورمان

چیستی راهکارهای ایران در جنگ هیبریدی

آن چه در حوادث اخیر اتفاق افتاده است ترکیبی از چند «تهدید امنیت ملی» بود که رهبر انقلاب با عنوان «جنگی ترکیبی» از آن یاد کردند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ زینب اصغریان

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif«مهمترین وظیفه دولت، ایجاد امنیت است». «تهدید» در مطالعات امنیتی از مهم‌ترین مقولاتی است که در صورت عدم پاسخ متقن، باعث حذف دولت از صحنه بین‌الملل می‌شود. برژینسکی‌ معتقد است «مراد از امنیت‌ ملی‌، امنیت‌ نظامی‌ صرف‌ نیست‌. زمامداری‌ سیاسی‌، قدرت‌ اقتصادی‌، نوآوری‌ تکنولوژیک‌، حیات‌ ایدئولوژیکی‌ و غیره‌. تلاش‌ برای‌ نیل‌ به‌ امنیت‌ ملی‌ بدون‌ عنایت‌ به‌ چنین‌ ملاحظاتی‌ چندان‌ مؤثر نخواهد بود و احتمالاً به‌ شکست‌ می‌انجامد.»

*  رابرت ماندل، در کتاب خود، امنیت ملی را این‌گونه تعریف کرده است: «امنیت ملی شامل تعقیب روانی و مادی ایمنی است و اصولاً جزء مسئولیت حکومت‌های ملی است تا از بقای رژیم‌ها، نظام شهروندی و شیوۀ زندگی شهروندان خود در برابر تهدیدات مستقیم خارجی ممانعت به‌عمل آورد» و ادامه می‌دهد: «امنیت به عنوان یک مفهوم چند لایه با ابعاد مختلف اقتصادى، سیاسى، فرهنگى و محیطى رخ می‌نمایاند.»
* آن چه در حوادث اخیر اتفاق افتاده است ترکیبی از چند «تهدید امنیت ملی» بود که رهبر انقلاب با عنوان «جنگی ترکیبی» از آن یاد کردند که آمریکا، رژیم صهیونیستی و بعضی از قدرت‌های موذی اروپا و برخی گروهک‌ها، همه امکانات خود را برای ضربه زدن به ملت ایران به میدان آوردند .

* این جنگ ترکیبی بر پایه جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن استوار بود و سخنان هشدار آمیز فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 25 مهر حاکی از این مسئله بود. سردار سلامی اذعان کرد به رژیم آل‌سعود هشدار می‌دهم که مراقب رفتارتان باشید و این رسانه‌ها را کنترل کنید وگرنه دود آن به چشم خودتان خواهد رفت.

* رسانه‌های معاند فارسی‌زبان خارج کشور بالاخص عربستان سعودی با انتخاب گزینشی خبرها و با حمایت اتاق فرماندهی جنگ روانی آمریکا و اسرائیل تلاش کردند با گسترده‌نمایی اعتراضات و نقاط ضعف تلاش کردند تا نارضایتی عمومی را افزایش دهند و با تشدید شکاف‌های اجتماعی بی‌اعتبار کردن نمادهای قدرت را در سرلوحه کار خود قرار دهند و از گروه‌های تجزیه‌طلب، در بستر اعتراضات حمایت کنند و امنیت ملی را تهدید و خدشه‌دار کنند تا جایی که به گفته روزنامه «رای الیوم» نسخه 2022 عملیات «آژاکس» که برای براندازی دولت مصدق استفاده شد بار دیگر در ایران اجرا شود.

* همان نسخه‌ای که وزیر امور خارجه ایران از آن با تعبیر پلن B نام برد که واشنگتن بار‌ها از آن با عنوان حربه‌ای علیه ایران یاد کرده بود و گفته بود در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، دستور کاری جایگزین در برخورد با برنامه هسته‌ای ایران آن را در دستور کار قرار خواهند داد.

* ایران؛ نبردها و اولویت‌ها در «جنگ هیبریدی»

* در جنگ هیبریدی در مرحله اول اقدام برای بازگرداندن امنیت و حفظ آرامش روانی جامعه است. عملیات براندازی فعلی مشابه عملیات منافقان در دهه 60 است که با روش‌های پیچیده و هیبریدی گره خورده است که قاعدتا پاسخی متناسب با جنگ ترکیبی را می‌طلبد.

*کشیدن دایره بازی به خارج مرزها:

* الف- به صورت پاسخ دیپلماتیک شامل

عربستان: اعتراضات دیپلماتیک علیه این کشور، شکایت از عربستان به جرم تهدید علیه امنیت ملی در دادگاه لاهه، متوقف شدن مذاکرات ریاض- تهران و تحریم سران امنیتی عربستان، تحریم بانکی سران ایران اینترنشنال، منو تو و بی بی سی

اتحادیه اروپا: اعتراضات مکتوب علیه این اتحادیه و اعتراض در صحن سازمان ملل بدلیل زیر سوال بردن مشروعیت حکومت قانونی ایران

اعتراض علیه آمریکا و اسرائیل بدلیل جنایت علیه حقوق بشر و حمایت از تروریسم رسانه‌ای

* ب- استفاده از ظرفیت‌های موجود جنگ‌های الکترونیک (جنگال) و نبرد سایبری برای نبرد متقابل علیه تروریسم رسانه‌ای و استفاده از مبارزه علیه تهدیدات سایبری در حوزۀ نظامی و اطلاعاتی

* ج- وضع قانون برای اقدام متقابل برای تهدیدات رسانه‌ای

* د- پاسخ نظامی قاطع از طریق نیروهای نیابتی در منطقه بالاخص در پایگاه‌های حوزه نفوذ اسرائیل و آمریکا

مبارزات ضد تروریسم: پاسخ به عملیات داعش و حمایت‌گران آن‌ها در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای

مبارزه علیه جاسوسی و نفوذ اطلاعاتی: اشد مجازات برای جاسوسان و داعش‌های وطنی

پاسخ به اغتشاشات درون‌مرزی

* این پاسخ ها باید در دو دسته مجزا باشد:

الف- اساتید دانشگاهها و معلمانی که در آتش اغتشاشات دمیده‌اند و علیه نظام اسلامی و رهبری سخن گفته‌اند و مخالفت خود را علنی اعلام کرده‌اند برکنار شوند. چرا که این افراد در کنار اتاق فکرهای اغتشاش‌گران قرار دارند و به تهدید علیه امنیت ملی اقدام نموده‌اند.

ب- برخورد با دانشجویان لیدر اغتشاشات با محرومیت تحصیلی بر اساس شدت جرم

* و چند پیشنهاد برای اصلاحات داخلی و افزایش امید مردم:

تغییر مسئولان ناکارآمد که در سطح کلان جامعه باعث افزایش نارضایتی جامعه شده‌اند و جایگزینی نیروهای انقلابی با این اشخاص (در رصدهای اعلام نارضایتی عمومی مشخص است)، تغییر سیاست‌ها و استراتژی‌های نبرد هیبریدی و کنترل جدی بحران در ابتدای آغاز بحران، تغییر سیاست‌های فعلی صداوسیما که به میزان زیادی در سوق دادن جامعه مخاطب به سوی رسانه‌های غربی مقصر بوده است، فعال‌سازی ظرفیتی حوزه‌های علمیه و مبلغان برای اعزام به دانشگاه‌ها و مدارس و در ادامه تشکیل اتاق فکر با حضور افراد فکری و متعهد به نظام که به نبردهای هیبریدی و رسانه‌ای اشراف دارند را می‌توان از جمله اقدامات لازم برای تقویت توان مدیریتی جمهوری اسلامی ایران دانست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات