صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۴۲۴۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 28 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اینکه شما می‌بینید و می‌شنوید بعضی از این شهدای ما عاشقانه آرزوی شهادت می‌کردند، خدای متعال یک نوری به دل آنها انداخته بود؛ با این نور یک حقیقتی را می‌دیدند، این بود که عاشق شهادت بودند.(1401/8/8)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

پایه‌هایی برای اندیشیدن به ایران

شرایط کشور پس از اینکه روند اعتراض‌ها و اغتشاشات اخیر در مدار کاهشی قرار گرفته است، نیاز به وارسی جدی از منظرها و ابعاد مختلف آسیب‌شناختی دارد. در واقع، باید تلاش کرد به سؤالات، شبهات و تردیدات موجود در اذهان و افهام بخش‌های مختلف مردم‌ـ که عمدتا با کار دقیق علمی و مهندسی شده طرح شده‌اند‌ـ پرداخت و در صدد تمهید پاسخ‌های دقیق برآمد. این موضوع درباره ضرورت ارتباط‌گیری و تعامل با نوجوانان و جوانان و تشریح موقعیت «خود» و مدینه فاضله‌ای که امپراتوری رسانه از «غیر» به ویژه غرب برای‌شان ساخته، اهمیت فوق‌‌العاده‌ای دارد؛ چرا که این قشر در کانون جنگ شناختی و رسانه‌ای دشمن قرار دارد.
از سؤالات مهمی که در میان دانشجویان و دانش‌آموزان‌ـ اعم از زن و مرد‌ـ مطرح است، این است که چشم‌انداز روشنی را در پیش‌روی خود و کشور نمی‌بینند و از علت‌های عمده شرایط اعتراضی را همین وضعیت اقتصادی و تورمی و بی‌ثباتی انواع بازارها می‌دانند. در این باره فکر نمی‌کنم کسی وجود داشته باشد که متوجه این موضوع و مشکلات گفته شده نباشد اما چرا نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم؟ چون هنوز درباره برخی از مسائل مهم به اشتراک نظر نرسیده‌ایم؛ از جمله سؤالات پیشینی که قبل از پاسخ به این سؤال و نظیر آن لازم است پیرامونش همه با هم گفت‌وگو کنیم، این است که خاستگاه این مشکلات چیست یا کجاست؟ آیا جمهوری اسلامی می‌تواند مانند اکثر کشورهای دنیا در روندی عادی به بررسی علل معمول مشکلات خودش بپردازد، دنیا یا لااقل کشورهای قدرتمند نه تنها نگاه عادی به ما ندارند بلکه مسائل و موضوعاتی غیرعادی هم برای ما به وجود می‌آورند؟ همین مشکلات و حوادث اخیر آیا تماما ریشه داخلی داشته و دارد؟ آیا در این هشتاد روز درگیری‌ها در ایران شعارها و اعتراض‌ها و اغتشاشات رنگ مطالبات اقتصادی داشت یا چیزهای دیگری طرح شده و می‌شود؟
تا زمانی که افق فکری افراد و جریان‌های سیاسی و حتی مردم عادی که دنبال درک علل واقعی مشکلات هستند، در این قبیل موضوعات و سؤالات به هم نزدیک نشوند بلکه در دو یا سه قطب مخالف هم باشند، انرژی‌ها به جای حل موضوعات صرف دعواهای حیدری و نعمتی بی‌حاصل خواهد شد. البته منظور این نیست که همه عین هم فکر کنند نه، اما می‌شود حرف همه را شنید و تلاش کرد به هم نزدیک شد. چیزی که جامعه ما امروز به این هم‌فکری‌ها، گفت‌وگوها و رسیدن به پایه‌هایی برای ایستادن روی آنها و اندیشیدن به آینده فرزندان ایران به شدت نیاز دارد.

(فتح‌الله پریشان)

▼ گزارش روز

رفتار دوگانه غربی‌ها

کشورهای غربی در طول سه ماه گذشته انواع حمایت‌های خود را از آشوبگران در ایران انجام دادند و در مواضع رسمی خود بارها از اغتشاشگران حمایت کردند. آنها حتی اقدامات اغتشاشگرها در استفاده از سلاح گرم و ایجاد راهبندان و... را موجه جلوه می‌دادند، این در حالی است که در همین کشورهای غربی، برخی اقدامات مانند: بستن خیابان یا ایجاد راهبندان در اروپا جرم تلقی می‌شود.
گزاره‌های خبری: ۱ـ نخست‌وزیر انگلیس: پلیس حق دارد هرگونه اعتراض غیرقانونی را سرکوب کند و در این راه از حمایت دولتی برخوردار است. این در حالی است که سوناک در رابطه با اغتشاش‌های اخیر در ایران گفته بود: زنان ایرانی با ایستادن در مقابل دین‌سالاری، شجاعت بیحد و حصر از خود به نمایش گذاشتند. ۲ـ واشنگتن‌پست: از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از پنج هزار و ۶۰۰ شهروند این کشور به ‌واسطه وحشی‌گری پلیس جان باختند که بیش از ۲۵۰ مورد از تلفات را زنان تشکیل می‌دهند.
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ غرب همواره سعی نموده آنچه را که خود علیه مردم اجرا می‌کند، موجه جلوه دهد و آنچه را کشورهای دیگر در مبارزه با اعتراضات انجام می‌دهند، غیرموجه و در راستای نقض حقوق بشر قلمداد کند. نمود این رفتارهای متناقض موضع‌گیری نخست‌وزیر کانادا بود که اعلام کرد؛ معترضان حق بستن و اشغال خیابان را ندارند. اما وی با حمایت و سازماندهی معاندان در کانادا، راهپیمایی اعتراضی علیه ایران اجرا کرد و خود نیز در این راهپیمایی غیرقانونی شرکت کرد. ۲ـ غرب همواره سعی کرده که از تناقض و دوگانگی اعتراضات در سایر کشورها با جوامع غربی به اهداف دیگری برسد. بعد از اغتشاش‌ها در ایران، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به دنبال دو هدف برای خود بودند: اول؛ افزایش فشار بر ایران در قالب تحریم‌های مختلف، دوم؛ امتیاز از ایران در موضوعات مختلف به ویژه بحث مذاکرات هسته‌ای. ۳ـ غرب از مواردی حمایت می‌کند که جوامع و افکار عمومی نسبت به آنها حساس هستند. به عنوان نمونه بحث حقوق زنان یا حقوق بشر. اما همین کشورهای غربی خود اصلی‌ترین ناقضان حقوق بشر و حقوق زنان هستند. براساس برخی گزارش‌ها در انگلستان در سال ۲۰۲۱، ۱۴۱ زن به وسیله یک مرد کشته شده‌اند. این آمارها نشان می‌دهد که غرب خود ناقض اصلی حقوق زنان است و حمایت از زنان و حقوق آنها صرفا یک ادعا است.
در مجموع می‌توان گفت که رفتار دوگانه و سرشار از تناقض غرب در برخورد با اغتشاشگران در ایران نشان می‌دهد که اولاً این کشورها نقش حمایتی از آشوبگران را داشتند و ثانیاً از دمیدن در این اغتشاش‌ها به دنبال اهداف خود و افزایش فشار بر ایران هستند.

(محمدرضا فرهادی)


▼ خبر ویژه

بازنشستگی تا لب گور

دولت آلمان تصمیم دارد سن بازنشستگی را به ۷۰ سال ارتقا دهد، یعنی کارگران و کارمندان و اساسا کسانی که بیمه پرداخت می‌کنند باید تا سن ۷۰ سال کار کنند، سن کنونی بازنشستگی در آلمان از ۶۳ تا ۶۷ متغیر است. یک شهروند آلمانی در واکنش به این موضوع نوشت: شهروندان آلمان باید تا ۷۰ سال کار کنند تا آلمان: ۱ـ گاز به قیمت چهار برابر قبلی از آمریکا بخرد، قیمت گاز LNG آمریکا ۴ برابر گاز روسی است که با نورداستریم به آلمان می‌رسید. ۲ـ حقوق بازنشستگان فعلی و آینده را تأمین کند. ۳ـ هزینه‌های جنگ‌های آمریکا و اساسا سهم ناتو در آلمان پرداخت گردد، بودجه نظامی و سهم ناتو در آلمان سالی ۶۵ میلیارد یورو است. متوسط حقوق بازنشستگان در آلمان هم از ۷۵۰ یورو تا ۱۲۵۰ یورو متغیر است.


▼ اخبار

1ـ رسانه به مثابه شکلات

کانال عصر رسانه بخشی از کتاب سواد رسانه جیمز پاتر را منتشر کرده و نوشت: بسیاری از مردم طوری به اثرهای رسانه‌ها فکر می‌کنند که انگار آنها شکلات هستند. همین طور که در خیابان راه می‌رویم کسانی را می‌بینیم که همه نوع شکلات را به رایگان به مردم می‌دهند. آنها از ما می‌خواهند این شکلات‌ها را بچشیم و سپس وارد فروشگاه شویم و چیزی بخریم. مزه خوبی می‌دهد و باعث می‌شود یکی دیگر هم بخواهیم ما یکی دو تای دیگر هم می‌خوریم و فکر می‌کنیم ضرری ندارد؛ اما چند دقیقه بعد قندمان بالا می‌زند و سپس احساس می‌کنیم انگار داریم از حال می‌رویم، پس از مدتی حالتی ناخوشایند پیدا می‌کند احساس می‌کنیم شکلات در حفره‌های دندان‌مان گیر کرده است. بله، رسانه‌ها #پیام‌های‌ـ شکلاتی بسیاری عرضه می‌کنند اگر ما سالیان سال خودمان را با یک رژیم پیوسته از شکلات آرام کنیم سرخرگ‌های‌مان را با چربی بند می‌آوریم و همه گونه اثر منفی را بر تندرستی‌مان تجربه می‌کنیم؛ اما رسانه‌ها گونه‌های پرشمار دیگری را هم عرضه می‌کنند، اگر بتوانیم در برابر وسوسه اولیه در شکلات ایستادگی کنیم و در مقابل، پیام‌های دارای ارزش خوراکی بیشتری در دیگر بخش‌های کافه تریای رسانه‌ای بیابیم، می‌توانیم مواد معدنی و ویتامین‌های گوناگون‌تر و متوازن‌تری را مصرف کنیم. برای اینکه زندگی سالم‌تری داشته باشیم باید بدانیم چه چیزی را مصرف کنیم و باید خودمان به خودمان سروسامان بدهیم.

2ـ محبوبیت روزافزون شیرهای بیشه

بر اساس نظرسنجی انجام شده از سوی مرکز بررسی‌های سیاسی فلسطین در کرانه باختری، ۷۲ درصد از فلسطینی‌ها گروه عرین‌الاسود (شیران بیشه) را تأیید می‌کنند. گروه مقاومت «عرین‌الاسود» به کابوسی دهشتناک برای صهیونیست‌ها مبدل شده و از محبوب‌ترین گروه‌های مقاومت در سرزمین‌های اشغالی است. مقامات نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که نیمی از ارتش این رژیم در حال حاضر درگیر مقابله با عملیات گروه مقاومت عرین‌الاسود در کرانه باختری است. گروه عرین‌الاسود بامداد یک‌شنبه از تمام مردم فلسطین خواست که روزهای آینده را برای صهیونیست‌ها به جهنم تبدیل کنند. این درخواست در واکنش به ادعاهای «ایتمار بن‌گویر» برای هجوم صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی در ایام عید انوار یهودی‌ها (۲۷ آذر تا ۵ دی) اعلام شده است. عرین‌ا‌لاسود در بیانیه خود از مردم خواسته‌ تا روز یکشنبه، خود را به قدس برسانند و همزمان با هرگونه تحرک صهیونیست‌ها علیه مسجدالاقصی، آن روز را برای آنها تبدیل به جهنم کنند.

3ـ بازار گرم با جنس‌های بنجل

مهدی محمدی، مشاور رئیس مجلس در رشته توئیتی نوشت: ورق خیلی زود برگشته. رویدادهای جالبی در حال وقوع است. دیدنی‌تر از همه پیشنهادهایی است که برای معامله بر سر اپوزیسیون واصل می‌شود. فلان کشور، به واسطه‌ها اصرار می‌کند به ایران پیغام بدهند، ایران‌اینترنشنال ربطی به آن ندارد و اهمیتی به سرنوشت اعضای آن نمی‌دهد. آن دیگری می‌گوید آماده است دسترسی‌های خود به اپوزیسیون را به اشتراک بگذارد، به شرط آنکه ایران به سیاست خود درباره جنگ اوکراین دوباره فکر کند. سومی پیام داده حاضر به تبادل اطلاعات و عملیات مشترک درباره معارضین ایرانی است، مشروط به اینکه خود هدف هیچ عملیاتی نباشد. خلاصه بازار گرم است. جنس تاریخ مصرف گذشته را به حداقل قیمت ممکن به حراج گذاشته‌اند.

4ـ ارسال چاقو برای نخست‌وزیر صهیونیست‌ها

پلیس رژیم صهیونیستی در شهر اشغالی قدس تحقیقات درباره ارسال یک بسته مشکوک حاوی چاقو برای یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت این رژیم را آغاز کرد. این بسته مشکوک که به مرکز دریافت بسته‌های پستی در کنست ارسال شده بود؛ حاوی مشروبات الکلی، دفترچه‌ای حاوی عکس‌های خود لاپید، چاقویی با یک دسته چوبی و دو پاکت نامه بود که یکی از آنها حاوی ۷۷۷ یورو و دیگری حاوی هزار و ۱۵۴ یورو بود.

▼ اخبار کوتاه

رونمایی از نخستین دستگاه بومی شتاب‌دهنده داینامیترون/ با حضور رئیس انرژی اتمی و وزیر علوم از نخستین دستگاه شتاب‌دهنده الکترواستاتیک صنعتی الکترون تحت عنوان «داینامیترون» رونمایی شد. این دستگاه دارای کاربردهایی در زمینه پرتودهی مواد غذایی، استریل کردن تجهیزات پزشکی، پرتودهی سیم و کابل، پروتودهی تایر، پرتودهی فوم و مواد قابل انقباض حرارتی، پرتودهی فاضلاب، کاشت یون، آنالیز با باریکه یون و نیز مولد نوترون در BNCT است.

بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت جهانی/ بودجه نظامی جدید ایالات متحده در سال 2023 معادل ۸۵۸ میلیارد دلار، بیشتر از مجموع بودجه‌ نظامی ۱۰ کشور بعدی در رنکینگ ارتش‌های جهان است. جالب است بدانیم که ایالات متحده ۷۵۰ پایگاه نظامی در ۸۰ کشور جهان دارد و در این قرن، ده‌ها کشور را بمباران (تهاجم یا کودتا) کرده است. آیا ایالات متحده بزرگ‌ترین تهدید برای صلح جهانی نیست؟

طعنه تلخ یک کمدین/ اعتصاب پرستاران، کارکنان راه آهن، فرودگاه‌ها، ترابری زمینی و دریایی، ادارات پست، آتش‎نشان‌ها در اعتراض به شرایط بد شغلی و تورم بالا که مورد حمایت شهروندان انگلیسی هم قرار گرفته است. کمدین انگلیسی به ریشی سوناک طعنه زده و می‌گوید: نخست‌وزیر ما مردم ایران را تشویق می‌کند که به خیابان بیایند اما به مردم معترض خودمان می‌گوید اکنون زمان اعتراض نیست!

همکاری مدعی حقوق بشر با جلاد یمن/ روزنامه «تریبیون» از قصد عربستان برای خرید ۱۰۰ الی ۲۰۰ فرونده جنگنده «رافال» ساخت فرانسه خبر داد و نوشت: سعودی‌ها همچنین به برنامه جنگنده‌های نسل ششم اروپا علاقه نشان داده‌اند. فرانسه در سال‌های اخیر در معرض انتقادات نهادهای حقوق‌ بشری به‌ دلیل فروش سلاح به عربستان قرار گرفته؛ تسلیحاتی که در جنگ یمن به کار برده می‌شود.

این گرگ سال‌هاست که با گله آشناست/ تیم ملی فرانسه باخت اما نکته مهم این بود که اگه تا فینال هم رسید برخلاف آرژانتین که همه بازیکنانش اصالتا آرژانتینی هستند اما همه بازیکنان فرانسه اصالتا فرانسوی نبودند. در بازی دیشب همه گل‌ها و پنالتی‌های فرانسه را بازیکنان سیاه‌پوست زدند. استعمارگران قرن‌هاست که با سوار شدن بر دوش دیگر ملت‌ها خود را بالا می‌برند.

تغییر بازی با پهپاد ایرانی/ جو بوچینو، سخنگوی سنتکام گفت: صحنه فناوری‌ها در خاورمیانه تغییر کرده و در زمینه نظامی شاهد استقرار سریع سلاح‌های پیشرفته هستیم. پهپادهای ایرانی از لحاظ پیچیدگی و توانایی‌های فناورانه پیشرفت کرده‌اند. این توانایی‌ها از سوی کشورهایی محقق شده که تا ده سال پیش انتظار همچین چیزی از آنها را نداشتیم.

خسارت یک تریلیون دلاری اروپایی‌ها/ افزایش قیمت انرژی و بحران سوخت در ماه‌های گذشته بیش از یک تریلیون دلار به کشورهای اروپایی خسارت وارد کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات