صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۴۲۵۵۹
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

میرابیان: حمله به ایران، سخن نخ‌نماشده نتانیاهوست که خریداری در منطقه و جهان ندارد

کارشناس سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: از صحبت‌های آقای نتانیاهو می‌توان نتیجه گرفت که بیشتر آمریکا را مورد خطاب قرار داده‌‌اند تا سران آمریکایی را در موضوعات سیاسی تحت فشار قرار دهند تا از دادن هرگونه امتیاز در پرونده هسته‌ای به جمهوری اسلامی ایران خودداری کنند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ گفتگو با سیدرضا میرابیان
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif یکی از راهبردهای نخ‌نماشده رژیم صهیونیستی که همواره نخست‌وزیران این کشور ازجمله شخص نتانیاهو بر آن تأکید دارند، وارد شدن به فاز حمله نظامی علیه ایران است. آنها بارها بر این موضوع تأکید کرده‌اند که حتی در نبود آمریکا و عدم‌رضایت آمریکا به حمله به ایران، چنین راهبردی را در دستور کار خود دارند. نتانیاهو به تازگی یک بار دیگر این سناریو را مطرح کرده که در صورت تداوم پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران، حمله به تأسیسات اتمی ایران را کلید می‌زند. بصیرت درگفت‌وگو با کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا و سیاست خارجی، این موضوع را واکاوی کرده است.

* سیدرضا میرابیان، کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با بصیرت در خصوص ادعای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران از سوی آقای نتانیاهو گفت
: بسیار بعید و دور از عقل به نظر می‌رسد که اسرائیل چنین موضوعی را در دستور کار خود قرار دهد. با توجه به اینکه سران رژیم صهیونیستی تاکنون بارها چنین سخنانی را مطرح کرده‌اند، پس ادعای آقای نتانیاهو که قبلا هم بارها بیان کرده، حرف تازه‌ای نیست و نمی‌تواند منجر به نگرانی ایران یا جامعه جهانی شود.

* وی در این باره توضیح داد:
آنچه آقای نتانیاهو گفته، بیشتر خطاب به آمریکا و در موضوع توافق برجام است، تا اینکه نتانیاهو واقعا قصد حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران را داشته باشد. سران رژیم صهیونیستی با بیان چنین مواضعی درصددند به آمریکا هشدار دهند که با جمهوری اسلامی روی پرونده هسته‌ای مذاکره نکند.

* میرابیان دراین باره توضیح داد:
یا اگر تلاش‌های ایران و آمریکا به توافق برجام منتهی شد، این توافق به گونه‌ای باشد که در چارچوب خواسته‌های رژیم صهیونیستی قرار گیرد و منافع آنها را تأمین کند، در غیر این‌صورت رژیم صهیونیستی بدون هماهنگی با آمریکا، هرگز دست به چنین حماقتی برای حمله به تأسیسات اتمی ایران نمی‌زند؛ لذا از صحبت‌های آقای نتانیاهو می‌توان نتیجه گرفت که آنها بیشتر آمریکا را مورد خطاب قرار داده‌اند تا سران آمریکایی را در موضوعات سیاسی تحت فشار قرار دهند تا از دادن هر گونه امتیاز در پرونده هسته‌ای به جمهوری اسلامی ایران خودداری کنند.

* این کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت:
امریکایی‌ها که تا این لحظه بارها گفته‌اند تنها گزینه برای پرونده هسته‌ای ایران، بحث مذاکره است؛ لذا تا کنون به صراحت بیان نکرده‌اند که دیگر پشت میز مذاکره حاضر نمی‌شوند و برجام از نظر آنها تمام شده است. هرچند آمریکایی‌ها تا این لحظه تأخیرها و تعلل‌هایی در به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای و برجامی داشته‌اند یا اینکه آژانس بیانیه‌هایی صادر کرده اما تمام این رفتارها برای تحمیل فشار هرچه بیشتر به جمهوری اسلامی است تا از مواضع خود عقب‌نشینی کند.

* میرابیان تحلیل خود را درباره سخنان نتانیاهو که گفته تمام توان و استراتژی خود را برای عدم‌موفقیت برنامه هسته‌ای ایران و حمله به تأسیسات نظامی ایران به کار می‌برم، گفت:
قطعا اسرائیل علیه ایران در این موضوع نمی‌تواند در بین کشورهای منطقه لابی‌گری کند؛ چراکه رابطه اسرائیل با کشورهای حومه خلیج‌فارس به گونه‌ای نیست که در این مسئله قدرت مانور بالایی داشته باشد.

* وی در این باره تصریح کرد:
جمهوری اسلامی بارها و بارها به کشورهای منطقه گوشزد کرده است که هیچ‌گونه همکاری امنیتی و نظامی بین رژیم صهیونیستی و کشورها را تحمل نخواهد کرد؛ لذا در این موضوع قطع به یقین هیچ‌کدام از کشورهای منطقه حاضر به همکاری با رژیم صهیونیستی برای اجماع علیه ایران و حمله به تأسیسات نظامی ما نخواهند بود و چنین کاری صورت نمی‌گیرد.  
 
* سیدرضا میرابیان در پایان گفت‌وگو در خصوص راهبرد جمهوری اسلامی ایران در برابر یاوه‌گویی‌های اسرائیل و شخص نتانیاهو گفت: راهبرد جمهوری اسلامی همان مواضع قبلی است که قطعا دچار هیچ خللی نشده است. ما بر مواضع خود پافشاری می‌کنیم، یعنی روی اصل مذاکره همچنان بر این تصمیم هستیم که باید مذاکرات هسته‌ای صورت بگیرد؛ البته بر پایه تأمین منافع ملی تا کشورهای دنیا و افکار عمومی گمان نکنند ایران  میز مذاکره را ترک کرده است. ضمن اینکه این هشدار به کشورهای منطقه و آمریکا داده شود که اگر دست به اقدام نابخردانه‌ای بزنند، هزینه بسیار سنگینی به عنوان تاوان این حماقت باید پرداخت کنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
0
0
وقتی کلید تحریم ها از ارامکو می گذرد این همه مماشات باسعودی خبیث که این همه دنبال تجزیه اغتشاش بود چرا مگردر سپاه اراده کافی نیست نظر رهبری رابپرسید
سهیل
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
0
0
ایران باید با اقتدار مقابل عربستان بایستد
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات