صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۲۵۱۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 29 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): یک نقطه‌ مهم در باب تحول، استفاده‌ از خِرد جمعی است و تکیه‌ بر عقلانیت که استفاده بشود. از نخبگان خارج از دولت استفاده کنید؛ هر جایی که می‌توان از نظر یک نخبه‌ای [استفاده کرد]ـ بحث جناح‌های سیاسی و امثال اینها را به کل در این قضیه کنار بگذاریدـ از نظر نخبه‌ها هر چه می‌توانید استفاده کنید، و نگاه نکنید به اینکه حالا او وابسته‌ به یک جناحی است که شما قبول دارید یا ندارید؛ حالا در داخل دولت که از اینها قهرا استفاده می‌شود؛ استفاده از نظر نخبگان.(1400/6/6)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

نياز به حکمرانی نو

پس از قريب به سه ماه تلاش براي ايجاد ناآرامی در کشور، در آذرماه معلوم شد که ديگر کسى به فراخوان‌هاى صادر شده از خارج کشور توجهى نخواهد کرد. اين امر موجب شده تا فرصت برای ورود به مرحله‌ای جديد فراهم آيد و آن تلاش براى ايجاد تحول و تغييراتی مؤثر در فضاى سياسى کشور است تا موجب دميدن هوايی تازه و فرح‌بخش در جامعه گردد.
از جمله اين فرصت‌ها رساندن جامعه به زمانه تغيير و توليد و ارائه ایده‌ای تحولى در عرصه حکمرانی است که به نظر مى‌رسد بايد در قالب يک وفاق اجتماعى دنبال گردد. در اين شرايط است که بار ديگر ايده «حکمرانی نو» اين روزها بر سر زبان‌ها افتاده و توجه فعالان سياسى کشور را به خود جلب کرده و در رسانه‌‌هاى مختلف بدان پرداخته شده است. شب گذشته نيز دکتر قاليباف‌ـ رئيس مجلس‌ـ در گفت‌وگویی با ملت مجددا از ضرورت پيشبرد الگوى «حکمرانی نو» سخن گفت و آن را گامی مهم براى حل مشکلات کشور دانست.
حکمرانی نو تلاشى است برای کارآمدسازی نظامى که هنوز تا تحقق کامل قانون اساسی خود فاصله دارد و با کارنامه‌ چهل ساله می‌تواند نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد و براى رفع نقاط ضعف خود چاره نمايد. اين تحول با تأکيد بر تحول در روش‌ها، ساختارها و حتى کارگزاران معطوف به کارآمدی بايد دنبال شود.
در اين ميان ساليان متمادى است بسياری دم از تحول و اصلاحات مى‌زنند، اما عملا حرفی نو و مشخص و قابل عملياتی کردن ارائه نمي‌کنند و یا سر از بیراهه درآورده‌اند! انتظار آن است که از اين اظهارات استقبال کنند، اما از آنجا که انحصارگرايی در اين جريان موج می‌زند، به جاى استقبال از اين ايده، رويکردی تخريبی اتخاذ کرده و اين اظهارات و گوينده آن را مورد هجمه قرار داده‌اند اين در حالی است که انتظار می‌رود به جای تخريب اولا تلاش شود تا اين ايده فهم و مورد بررسی قرار گيرد و در ثانی نقدها براى تکميل و اصلاح آن ارائه گردد.
ايده حکمرانی نو می‌تواند نسخه‌ای براى عبور از شرايط موجود و رسيدن به روزگارى نو باشد، به شرط آنکه با تدبر و دقت دنبال گردد و در حد شعار باقى نمانده و براى تحقق آن پشتکار لازم وجود داشته باشد. فراموش نبايد کرد که حکمرانی موجود نيازمند تحولاتی اساسى است و هر کس در اين مسير ايده‌هايى ارزشمند مبتنى بر قانون اساسى و منافع ملى ارائه دهد، خدمتگزار واقعى ملت خواهد بود.

(مهدی سعیدی)

▼ گزارش روز

دولتی به استحکام خانه عنکبوت

رژیم صهیونیستی بعد از پنج سال بن‌بست سیاسی شاهد تشکیل کابینه جدید متشکل از تندروترین و فاسدترین افراد به رهبری نتانیاهو می‌باشد.
گزاره‌های خبری: 1ـ یکی از ویژگی‌های کابینه احتمالی نتانیاهو وابستگی آنها به راست افراطی و جریان‌های تندرو است. حزب «اوتسما یهودیت» در انتخابات اخیر ۱۵ کرسی کسب کرده و دو شخصیت بسیار نژادپرست «بزالل یوئل اسموتریچ» به عنوان رهبر این حزب و «ایتمار بن غفیر» به عنوان معاونش قرار دارند. ایتمار بن غفیر معتقد است که عرب‌های فلسطینی مقیم سرزمین‌های 1948 (در حال حاضر اغلب آنها تابعیت اسرائیل را گرفته‌اند) چون نژاد عرب دارند تا زمانی که در اسرائیل هستند؛ خداوند نسبت به آنها خشم می‌گیرد و باید برای جلوگیری از خشم خدا آنها را از سرزمین 1948 اخراج و روانه کرانه غربی و نوار غزه و سپس علیه‌شان جنگ کنیم.
2ـ عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه «رأی‌الیوم» در این خصوص می‌نویسد: «رهبر این حزب که برجسته‌ترین شریک سران عرب امضاءکننده توافقنامه‌های صلح چه قدیم و چه جدید و آینده خواهد بود، خواستار کشتار، طرد و کوچاندن عرب‌ها و پیچاندن پیکر‌های شهدا در پوست خوک است.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ متوقف کردن فرآیند تولید برق در روزهای شنبه، آموزش کتب مذهبی برای دانش‌آموزان سکولار، جداکردن فضا و صندلی‌های زنانه و مردانه در اماکن عمومی و... از جمله درخواست‌های گروه‌های تندرو از نتانیاهو است. تن دادن نتانیاهو به پیش‌شرط‌های غیر عقلانی احزاب افراطی می‌تواند منجر به شکل‌گیری یک کابینه شکننده شود. 2ـ برای جریان مقاومت تفاوتی بین ائتلاف پیروز و ائتلاف شکست خورده وجود ندارد. ژنرال بنی‌گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در دولت قبلی، به خود می‌بالید که اسرائیلی‌ترین کسی بود که عرب‌ها را کشت(به شهادت رساند). 3ـ شرایط رژیم صهیونیستی همانند گذشته نیست. جریان مقاومت در جنگ‌های مختلف توانمندی خود را نشان داد. رژیم صهیونیستی در برابر گروه «عرین‌الاسود» (بیشه شیران) که طی یک ماه بیش از 30 عملیات استشهادی علیه صهیونیست‌ها ترتیب داده است، مجبور به بسیج نیمی از ارتش خود شده است. آنها هرگز توان مقابله با کل جریان مقاومت فلسطینی را ندارد. 4ـ رویکرد افراطی و خشن کابینه قطعا با دفاع گروه‌های جهادی فلسطین در نوار غزه و کرانه غربی روبه‌رو خواهد شد. با توجه به ادامه سرقت از انبارهای تسلیحات ارتش و همچنین عملیات قاچاق مستمر از مرزهای مشترک با اردن و مصر، مناطق کرانه باختری به انبار بزرگی برای اسلحه تبدیل شده است. در صورت تشدید تنش‌ها، کنترل ده‌ها هزار سلاح دشوار خواهد بود.
بر این اساس، این نکته درستی است که شاخ و شانه کشیدن صهیونیست‌ها برای جمهوری اسلامی و دیگر گروه‌های مقاومت را باید لاف در بازار کوزهگری دانست که با وجود رصدهای همیشگی نباید آن را امری جدی دانست.

(فرهاد کوچک‌زاده)

 

▼ خبر ویژه

رهبری پیگیر موضوع سیستان و بلوچستان

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌ و بلوچستان گفت: در دوران انقلاب اسلامی فتنه‌های مختلفی پیش آمده، گاهی برخی از گروه‌های انقلابی سعی بر برخورد جدی با آنها داشتند که رهبر معظم انقلاب مخالف برخورد بودند و می‌فرمودند: «صبر داشته باشید و با رحمت و عطوفت برخورد کنید.» علاقه‌ای که رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان دارند هیچ وقت نمی‌گذارند حقی از مردم این استان ضایع شود. وقتی گزارش استان به رهبر معظم انقلاب رسید ایشان به طور جد مسائل را پیگیری و نمایندگانی از طرف ایشان به منطقه آمدند و تمام موارد را بررسی کردند.


▼ اخبار

1ـ خار چشم اسرائیل

محمد ایمانی در کانال شخصی خود نوشت: تیم‌ها و تماشاگران ملیت‌های مختلف (از مراکش گرفته تا کرواسی و آرژانتین)، پرچم فلسطین را در جام جهانی برافراشتند. اما حتی یک تیم هم، کار مشابهی برای رژیم اشغالگر صهیونیست نکرد. خبرنگاران صهیونیست هم هر جا لو رفتند، از سوی تماشاگران، هو و طرد شدند. این واقعیت میدان، ۷۴ سال پس از اشغال فلسطین است؛ با وجود همه خباثت‌های سیاسی و رسانه‌ای که غرب برای پاک کردن نام فلسطین و جایگزینی اسرائیل به کار بست. رژیم صهیونیستی، بازنده بزرگ جام جهانی بود. عوزی دان خبرنگار هاآرتص، این حمایت گسترده از فلسطین را دارای پیام روشن به تل‌آویو خواند و نوشت: البته ما دریافتیم که مقامات اسرائیل، به خوبی می‌دانستند در میان افکار عمومی چه جایگاهی دارند، بنابراین خود را به زحمت نینداختند. اینجا گویا فلسطین به عنوان تیم سی‌وسوم حضور دارد! همچنین روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت: حقیقت تلخی مقابل چشمان ما قرار گرفت؛ جام جهانی برای همبستگی با فلسطینیان است. این، خاری در چشمان اسرائیل بود.

2ـ فرضیه‌ای که باطل شد

توکیو اعلام کرد تا سال ۲۰۲۷ حدود ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی خواهد کرد. این به آن معنا است که حدود یک‌ درصد بیشتر از بودجه دفاعی فعلی صرف امور نظامی خواهد شد و هزینه سالانه دفاعی ژاپن معادل حدود ۸۰ میلیارد دلار خواهد شد. ژاپن در این چارچوب قصد دارد موشک‌های دوربرد که توانایی رسیدن به خاک چین را دارند، به‌ دست آورد. ژاپن، چین را بزرگ‌ترین چالش امنیتی خود نامیده و بزرگ‌ترین طرح نظامی‌اش از زمان جنگ جهانی دوم را اعلام کرده است. به نظر می‌رسد ژاپن به‌ دنبال سیاست بازدارندگی است. سال‌ها قبل مرحوم هاشمی‌رفسنجانی ژاپن را کشوری بدون رویکرد نظامی و ارتش خواند که به گفته مرحوم هاشمی این رویکرد باعث پیشرفت این کشور شده است. بودجه نظامی ژاپن حدود 10 برابر بودجه نظامی ایران است.

3ـ بحران آب یک موضوع جدی

طبق آمارها در حال حاضر ۱۱ سد مهم کشور درصد پرشدگی زیر ۲۰ درصد دارند؛ در واقع بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مخازن این سدها خالی است. مجموع ذخایر آبی سدهای کشور ۱۸ میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب است که این میزان ذخیره آب، نشان‌دهنده میزان پرشدگی ۳۷ درصدی است. همچنین به صورت متوسط ۵۵ درصد از نیاز آبی کشور از طریق سفره‌های زیر زمینی تأمین می‌شود. این حجم از برداشت در چند سال اخیر باعث کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و بروز پدیده فرونشست شده است. هشت استان همدان، البرز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان، فارس و یزد بیش از ۸۰ درصد از منابع آبی مورد نیاز خود را از سفره‌های زیر زمینی تأمین می‌کنند.

4ـ ناموس این روزهای اروپا

فرانسه که خود را مهد آزادی‌بیان می‌داند، ادریسا گانا هافبک تیم پاری سن ژرمن را به خاطر «امتناع از همراهی با ابتکاری در حمایت از همجنس‌گرایان» به کمیته انضباطی فراخوانده است. آزادی‌بیان در اروپا چیزی شبیه این است. احضار شدن به کمیته‌های بازجویی برای ممانعت از همراهی با زشت‌ترین فرهنگ‌ها و سیاست‌های به شدت تبلیغ شونده در اروپا. همجنس‌بازی به ناموس اروپا تبدیل شده‌ و هر کس علیه این سنگر بایستد یا کوچک‌ترین مخالفتی بکند یا حتی از همراهی با آن امتناع کند به جوخه‌های ترور شخصیتی، دادگاه‌های تفتیش عقاید و میزهای بازجویی سپرده می‌شود.

5ـ جلاد مظلوم!

با وجود فروکش کردن اغتشاشات دروغ‌سازی و تحریف اخبار از سوی رسانه‌های معاند و بیگانه ادامه دارد. برای مثال این روزها رسانه‌های ضدایرانی بدون اینکه بگویند محمد حسینی چندبار به پهلوی شهید عجمیان چاقو زده، برای مظلوم‌نمایی فقط می‌گویند پدر و مادر او فوت کرده‌ و کسی را ندارد. تصاویر حضور محمد حسینی با چاقو و سنگ هنگام جنایت منتشر شده، خود او نیز به جنایتش اقرار کرده و سایر متهمان هم در مورد چاقو زدن او به شهید عجمیان شهادت دادند. وکیل حسینی گفته اعترافات موکلم زیر شکنجه بوده و قوه قضائیه از او خواسته‌ برای این ادعا توضیحات و مدارکی ارائه کند.

 

▼ اخبار کوتاه

بغداد و مقابله با متجاوزین/ فواد حسین، وزیر خارجه عراق گفت: ما به قانون اساسی عراق متعهد هستیم و نباید ایران در معرض حملاتی که مبدأ آن خاک عراق است، قرار بگیرد. گفت‌وگو‌هایی جریان دارد و هیئتی بزرگ تشکیل شده است. من پیش از سفر نخست‌وزیر (محمدشیاع السودانی)، به ایران سفر کردم. همچنین با حسین امیرعبداللهیان، همتای خود که به اردن سفر خواهد کرد دوباره گفت‌وگو می‌کنم. ما تلاش خواهیم کرد تا به توافقی برای پایان دادن به این حملات دست پیدا کنیم.

برده‌داری نوین به سبک فرانسوی‌ها/ کاربری با اشاره به بازی آرژانتین و فرانسه نوشت: یه نگاه به کابینه دولت فرانسه بکنید و یه نگاه به تیم فوتبال فرانسه. در حالیکه سیاست و حکومت در فرانسه کاملا در اختیار نژادپرستان چشم آبی سفیدپوست قرار دارد؛ در تیم ملی فوتبال فرانسه به خوبی استفاده ابزاری از رنگین‌پوستان برای شادی و تفریح عیان است. استعمار الجزایر و مراکش و دیگر کشورهای آفریقایی رو تو تیم فرانسه می‌شد دید.

عیال‌وارترین بازیکن تاریخ فوتبال/ پس از بازی فرانسه و آرژانتین و خوشحالی خانواده مسی با جام قهرمانی برخی رسانه‌ها نوشتند: مسی از عیال‌وارترین بازیکنان تاریخ فوتباله، این همه توفیقات در زندگی ورزشی، با این همه بچه واقعا کار شگفت‌انگیزیه. کاپیتان مسی اینگونه از خانواده‌اش در زمین فوتبال تشکر کرد تا نشان دهد که آنچه سلبریتی‌ها و فرهنگ غرب درباره تضاد پیشرفت و فرزندآوری می‌گویند صرفا یک دروغ بزرگ است.

می‌توانیم ولی نمی‌خواهیم/ مشاور مقام معظم رهبری در مجمع گفت‌وگوی تهران گفت: ما در صدد تولید بمب نیستیم. توانایی را داریم ولی قصد تولید بمب را نداریم. در زمانی که وزیر خارجه بودم نمایندگان برخی کشورهای عربی به ما می‌گفتند که وقتی توانایی دارید چرا بمب تولید نمی‌کنید؟ ما از لحاظ اعتقادی تولید بمب را حرام می‌دانیم و صلاح نمی‌دانیم.

جنگ رسانه‌ای یعنی این/ کاربری در فضای مجازی نوشت: سارا اورارد اهل لندن است که تقریبا دو سال پیش، پلیس لندن بهش تجاوز می‌کنه و اون رو به قتل می‌رسونه و جنازشو آتش میزنه. عجیب اینه که عبارت انگلیسی مهسا امینی در وب‌سایت بی‌بی‌سی 170000 نتیجه در برداشته و قتل وتجاوز سارا اورارد تا امروز فقط 1700 تا. آیا جنگ رسانه چیزی غیر اینه؟

راهزنی الهام از همسایه/ نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، گفت: کریدور لاچین به مدت 8 روز توسط آذربایجان بسته شده است. ساکنان قره‌باغ کوهستانی در سرما در جاده‌ها گیر کردند، خانواده‌ها از هم جدا شدند. شهروندانی که مشکلات جدی سلامتی دارند از دارو و مراقبت‌های پزشکی محروم هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات