صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۴۲۶۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، 5 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): به فضل الهی بعد از انقلاب، نام مبارک فاطمه‌ زهرا(س) نسبت به قبل از انقلاب نمی‌شود گفت ده برابر، شاید ده‌ها برابر، صد برابر تکرار می‌شود و برده می‌شود؛ یعنی جامعه، جامعه‌ فاطمی است.(1400/11/3) ***شهادت بی‌بی‌ دو عالم فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) تسلیت می‌گوییم***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

اسوه دفاع از امام جامعه

برجسته‌ترین ویژگی دختر گرامی پیامبر که در فرهنگ فاطمی متبلور است نقش بصیرتی آن حضرت در تشخیص وظیفه یک مسلمان در جهاد تبیین و دفاع از امام و ولی جامعه است. آگاهی به زمان و شناخت مردم و جریانات مختلف، شناخت حاکم و حکومت و مبارزه با حاکمان ستمگر، تلاش برای برپایی، تداوم و یاری حکومت اسلامی از وظایف هر مسلمان آگاه و معتقد به قرآن و اهل بیت(ع) است که حضرت فاطمه‌زهرا(س) و اعضاء خانواده او همگی در این موارد سرآمد زمان خود بودند.
امروز که در جنگی تمام‌عیار و ترکیبی با دشمنی غدار و فریب‌کار روبه‌رو هستیم؛ دشمنی که تمام عده و عُده خود را به مثابه جنگ احزابی نوین به خط کرده و جنگ جهانی رسانه‌ای‌ـ روانی پرحجم و شدتی را علیه اسلام، ایران و انقلاب و جمهوری اسلامی به راه انداخته و به بنیادهای ارزشی جامعه ما از جمله تخریب و تحریف جایگاه، مفهوم و مصداق رهبری می‌تازد، حتما اقتدا به اسوه و الگوی کامل، یعنی حضرت زهرا(سلام‌الله‌ علیها) که بزرگ بانوی جهاد تبیین بودند و با جان و زبان خود در مقابل تخریب و تحریف امام زمان و ولی جامعه‌‌اش ایستادند، می‌تواند راه‌گشا و ره‌نما باشد.
اما چرایی حجم انبوه تخریب‌ها علیه رهبر انقلاب را باید در پرچمداری همه جبهه حق علیه همه جبهه باطل، به دست امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) و روزآمد کردن قدرت این جبهه از سویی و رو به افول بردن قدرت جبهه کفر و استکبار از سوی دیگر دانست. رهبری جامعه اسلامی به عنوان ستون خیمه انقلاب و نظام اسلامی است که عدم صیانت صحیح و بی‌توجهی به اصول و محکمات اندیشه و جایگاه رهبری نه تنها می‌تواند آثار زیان‌باری در مسیر انقلاب اسلامی و سلسله نسل‌های بعد به بار بیاورد، بلکه می‌تواند از جهت تاریخی بدعت‌هایی را در تاریخ اسلام و تشیع تثبیت و زمینه‌های سلطه بیگانگان را بر کشور و ناامیدی دوست‌داران منطقه‌ای و جهانی انقلاب فراهم نماید.
مطلب مهم دیگر در پروژه تخریب و تحریف رهبری ضرورت مقابله و روش‌های مقابله با آن است. برای این کار لازم است در وهله اول، به جنگ ترکیبی پیچیده و شناختی دشمنان انقلاب با محور قرار دادن رهبری باور داشته باشیم و متناسب با آن آرایش جدیدی بگیریم. به میدان آمدن شاگردان قدیمی امام(ره) برای معرفی رهبری که در حجاب معاصرت قرار دارد، مراجعه به منظومه فکری رهبری، شناخت جبهه تحریف و تخریب و سیر تطور اهداف آنها؛ ایجاد تشکیلات تحریف‌زدایی و نقش‌آفرینی رسانه‌ای در افشاگری و مقابله برخی از این روش‌ها هستند.

(فتح‌الله پریشان)

▼ گزارش روز

ور جدید اتهام‌زنی‌ها به ایران

چند روز گذشته ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین سفری به آمریکا داشت و در سخنرانی خود در کنگره آمریکا دوباره به ایران اتهاماتی را وارد کرد. وی گفت: پهپادهای ایرانی به کار گرفته شده توسط ارتش روسیه، به تهدیدی بزرگ علیه زیرساخت‌های کشورش تبدیل شده‌اند. روسیه با کمک پهپادهای ایرانی، اهداف مهمی در اوکراین را هدف قرار می‌دهد. این سخنان زلینسکی منجر به واکنش‌های همزمان توسط برخی مقامات اوکراینی و آمریکایی علیه ایران شد.
گزاره‌های خبری: 1ـ ژنرال کریلو بودانوف فرمانده اطلاعات ارتش اوکراین در ادعایی فاقد سند مدعی شد روسیه تا کنون ۱۷۰۰ پهپاد انتحاری شاهد (گران۲) دریافت کرده است که ۵۴۰ فروند آنها را به سمت اوکراین پرتاب کرده است. 2ـ دیوید بارنئا، رئیس موساد هم بدون اینکه اسنادی ارائه کند مدعی شد که اسرائیل اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد ایران برنامه دارد به‌زودی ارسال محموله‌های تسلیحات پیچیده به روسیه را بیش‌ از پیش گسترش دهد.
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ دور جدید اتهامات علیه ایران با ادعای دروغ ارسال تسلیحات به روسیه در راستای سناریوی فشار همه‌جانبه علیه ایران بعد از اغتشاشات کنونی است که غربی‌ها به دنبال تکمیل پروژه تحریمی خود هستند که مهم‌ترین گزاره آنها بازگشت تحریم‌های تسلیحاتی ایران است. ۲ـ در طول چند وقت اخیر وضعیت میدانی در جنگ به نفع روسیه در حال چرخش است و این روند برای غربی‌ها نگران‌کننده است و به دنبال مقصرنمایی از عامل موجود و سرپوش گذاشتن بر شکست‌های خودشان هستند و در این راستا، ایران دوباره در مرکز اتهام‌زنی کشورهای غربی قرار گرفته شده است. 3ـ آمریکایی‌ها در سفر اخیر زلیسنکی حمایت‌های نظامی گسترده‌ای از اوکراین انجام دادند و حتی مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کردند که به موجب آن ۴۵ میلیارد دلار دیگر به اوکراین کمک کنند. این علاوه بر کمک‌های ده ماه اخیر آمریکا به اوکراین است. از منظر غربی‌ها این حجم از حمایت‌های مالی و نظامی از اوکراین نه تنها هیچ اشکالی ندارد! بلکه به دنبال حمایت‌های نظامی گسترده‌تر و تسلیحات راهبردی‌تر هستند. این تناقض‌ها و رفتارهای متضاد نشان از سوگیری کامل نسبت به این قضایا و متهم کردن سایر کشورها به دخالت در این جنگ‌ را دارند. این در حالی است که آمریکایی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین تاکنون منافع زیادی کسب کرده‌اند و نمونه بارز آن فروش نفت به چهار برابر قیمت به کشورهای اروپایی بوده است. ۴ـ آمريکايی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین به دنبال یک تیر و دو نشان هستند؛ یعنی از یک‌سو همچنان جنگ ادامه‌دار باشد که برخی خبرها نیز از فشار آمریکا به اوکراین برای عدم‌ مذاکره با روسیه خبر داده‌اند و از سوی دیگر به دنبال اتهام‌زنی و فشار بر برای کشورها همچون ایران هستند. یعنی یک اجماع بین‌المللی علیه ایران در سطح جهانی ایجاد کنند.
در مجموع می‌توان گفت که طرح اتهام علیه ایران یک بازی نخنمای گذشته است که آمریکایی‌ها با همکاری غربی‌ها هر چند مدت یک بار آن را مطرح می‌کنند تا به برخی اهداف خود برسند.

(محمدرضا فرهادی)

 

▼ خبر ویژه

طرح عجیب بن‌سلمان برای کوه احد

یک فعال رسانه‌ای عربستانی از توطئه محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای تغییر کاربری‌های اسلامی و تاریخی مرتبط با کوه احد خبر داد. در همین ارتباط نیز، «ترکی الشهلوب» در توئیتر خود از طرح ولیعهد عربستان برای ایجاد مرکز درمانی در کوه تاریخی احد خبر داد و نوشت: «آیا هیچ کدام از مسلمانان قبول می‌کنند که کوه احد به یک مرکز درمانی تبدیل شود؟ بن‌سلمان ارتشی از بی‌غیرت‌ها و بی‌اخلاق‌ها و کفار تشکیل داده تا از او و پروژه‌های ضداسلامی‌اش دفاع کنند.»

 

▼ اخبار

1ـ دلار علیه دولت مردمی عراق

مصطفی سند نماینده پارلمان عراق اعلام کرد آمریکا از طریق اهرم دلار در پی فشار بر السودانی است. به گفته این نماینده پارلمان عراق افزایش قیمت دلار در سال ۲۰۲۱، به خاطر دولت هم‌پیمان آمریکا بود تا از انتقال دلار از عراق به کشورهای همسایه (ایران، ترکیه، لبنان و سوریه) جلوگیری شود و این کشورها مجازات شوند. افزایش قیمت این روزهای دلار کاملا متفاوت است؛ زیرا علت اصلی، خود آمریکاست. هدف نیز این است که اساسا، دلار وارد عراق نشود و از این طریق به صورت بسیار ظریفی، عراق را مجازات کند و در مقابل، منتظر گفت‌وگو با این کشور در سال ۲۰۲۳ باشد. هدف آمریکا این است که با این فشار بر سر پرونده‌هایی مانند رابطه بغدادـ تهران، انرژی، آینده نیروهای آمریکایی [حاضر در عراق] و توافقات امنیتی با این کشور بتواند با دولت السودانی مذاکره کند.

2ـ رسانه‌هایی که با پول خفه می‌شوند

کلر دیلی نماینده ایرلند در پارلمان اروپا گفت: ما در اروپا رسانه آزاد نداریم همه با پول خفه شده‌اند آن هم در حالی که میلیون‌ها اروپایی باید بین گرما و غذا یکی را انتخاب کنند! ما می‌خواهیم خود را به عنوان مدافعان آزادی رسانه حفظ کنی اما باید بدانیم که رسانه‌های اصلی ما هم آزاد نیستند. من به رسانه‌هایی که داریم نگاه می‌کنم و آزادی زیادی نمی‌بینم. رسانه‌های ما توسط پول خفه شده‌اند. ترس آنها را مختل کرده است. برای اکثر سازمان‌های رسانه‌ای، دسترسی به قدرت بسیار مهم‌تر از پاسخگویی به قدرت است. صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر گفت: «بدترین‌ها هنوز در راه است». اقتصادهای اروپایی با تحريم‌ها در حال نابودی هستند. میلیون‌ها اروپایی باید در زمستان امسال بین گرما و غذا یکی را انتخاب کنند.

3ـ سکوت مدعیان انسان‌دوستی

بعد از درگیری‌های فرانسه کاربری در فضای مجازی نوشت: اینکه یه کرد تو ایران بر اثر ایست قلبی فوت کنه و سلبریتی‌های داخلی و خارجی و رسانه‌های دنیا و جناب بارزانی براش هشتگ ترند کنن، اما سه کرد در فرانسه بر اثر شلیک مستقیم پلیس کشته بشن و از هیچکدومشون صدایی در نیاد نشون میده اینا بیشتر از دغدغه جان، فکر نانشان هستند و به دنبال منافع سیاسی خود! بر اثر طوفان و سرما در آمریکا ۱۷ نفر مردن و 5/1 میلیون نفر هم به دلیل ویرانی طوفان در تاریکی هستند!‌ حالا اگه تو ایران چند نفر به خاطر سرما و‌ طوفان می‌مردن چند میلیون بیبرق می‌شدن خودتحقیرا می‌گفتن کجای دنیا این اتفاقا می‌افته فقط ایرانه که طوفان میاد و مردم از سرما می‌میرن!

4ـ ایران یکی از پنج قدرت برتر پهپادی جهان

سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به جوسازی‌های غربی‌ها علیه توان تسلیحاتی و نظامی ایران گفت: جوسازی‌هایی که امروز درباره استفاده از پهپادهای ایرانی می‌شود، فارغ از اینکه بسیاری از آنها ممکن است دروغ باشد، اما نشان از تأثیرگذاری، اهمیت و رتبه بالای پهپاد در جمهوری اسلامی ایران دارد. ایران یکی از پنج قدرت برتر پهپادی جهان است. ما به هرگونه تجاوز نسبت به سرزمین و منافع خود با قاطعیت تمام پاسخ خواهیم داد و هیچ درنگی در این موضوع نداریم.

5ـ ادامه ترورهای مبهم در خیابان‌های رژیم صهیونیستی

شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد، بر اثر انفجار یک بمب که در یک موتورسیکلت جاسازی شده و در کنار یک خودرو قرار داشت، دو نفر زخمی‌ شدند. این ترور در در بتاح تکفا واقع در شرق تل‌آویو رخ داد و به گفته مسئولان امدادی حال یکی از مجروحان وخیم است. این چندمین حادثه مبهم پیاپی در مناطق مختلف فلسطین اشغالی است که صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند با جنایی توصیف کردن آن، از ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با هویت مجریان یا قربانیان آن امتناع ورزند.

 

▼ اخبار کوتاه

ریه‌های سبز ایران در حال زوال/ براساس اطلاعات و اسناد حسن احمدی، استاد منابع طبیعی دانشگاه تهران سال ۱۳۳۲ ایران و ترکیه ۱۸ میلیون هکتار جنگل داشتند. اکنون وسعت جنگل‌های ایران به ۱۲ میلیون هکتار کاهش پیدا کرده و ترکیه جنگل‌های خود را به ۴۰ میلیون هکتار رسانده است. در ایران سالانه ۱۰ هزار هکتار جنگل‌کاری انجام می‌شود. این رقم در کشور چین ۱۰ میلیون هکتار و در کره جنوبی ۱۵۰ هزار هکتار است.

مار در آستین فرانسوی‌ها/ یکی از خطراتی که ما همیشه تذکر می‌دادیم این بود که پناه دادن به تروریست‌ها به ضرر اروپایی‌ها خواهد بود. وزیر دفاع ترکیه نسبت به تحولات اخیر فرانسه گفت: ماری که فرانسه پرورش داده الان در حال نیش زدن خودش است. وقتش شده که همه چهره واقعی عناصر سازمان‌های تروریستی را ببینند. هیچ‌کس از ما انتظار خویشتن‌داری با تروریست‌ها در مرزهای جنوبی‌مان را نداشته باشد.

از اتاق اصناف استعلام کنید/ اخوان مدیر مسئول روزنامه جوان در توئیتی نوشت: پزشکی در قتل یک انسان مشارکت داشته، همکارانش می‌گویند: #جای‌ـ پزشک‌ـ درـ‌ زندان‌ـ نیست. هنرپیشه‌ای عده‌ای را به ناامن کردن جامعه تشویق کرده، همکارانش می‌گویند: #جای‌ـ هنرمندـ درـ زندان‌ـ نیست. نظرتان چیست که ‎آیین دادرسی را ملغی کنیم منتظر بشینیم ببینیم نظر اعضای اتاق ‎اصناف چیه؟

کاربرانی که احساس بدبختی می‌کنند/ مجله آمریکایی تایم در گزارشی نوشت: نتايج یک مطالعه‌ بر روى جوانان و نوجوانان نشان می‌دهد اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تأثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است. طبق این تحقیق کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳ درصد بیشتر از کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی احساس بدبختی می‌کنند.

حتی مکرون هم اعتماد نکرد/ فرح دوستدار کارشناس سعودی‌اینترنشنال گفت: اگر واقع‌گرا باشیم مشکل ما چنددستگی است که حتی مکرون در دیدار خانم علینژاد به آن اذعان کرد؛ سیاستمداران غربی می‌گویند که ما از کجا بدانیم و مطمئن باشیم که این جنبش موفق خواهد شد؟! طرف مقابل ما چه کسی است؟!

متهم گریخت/ علی الزبیدی عضو الفتح اعلام کرد: دولت السودانی بدون هیچ خط قرمزی، به مبارزه با فساد و فاسدان ادامه می‌دهد. الکاظمی به فساد، نفوذ در سرویس‌های امنیتی و همکاری در ترور فرماندهان پیروزی متهم است و همین مسائل باعث شده از طرق کردستان به امارات فرار کند.

سیل دروغین صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها/ اقدام عمدی رژیم صهیونیستی در جاری شدن سیل در نوار غزه از خبرهای عجیب روز قبل بود. گروه‌های فلسطینی از جامعه جهانی خواستند تا مانع باز کردن عمدی و بی‌دلیل دریچه‌های سد‌های منطقه توسط رژیم صهیونیستی برای ایجاد سیل شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات