صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۹۸۳۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 21 شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اهمیت اربعین اول این بود که رسانه‌ پرقدرت عاشورا است. از روز عاشورا تا روز اربعین این چهل روز، چهل روز فرمانروایی منطق حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیت بنی‌امیه و سفیانی‌ها بود. رسانه‌ حقیقی [یعنی] فریاد زینب کبری(س)؛ فریاد حضرت سجاد(ع)؛ در کجا؟ در کوفه، در شام.(1398/7/21)
 
▼ حرف روز
چرایی صدور یک بیانیه؟
در کمال تعجب سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) روز شنبه در بیانیه‌ای ادعاهای خود را درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران تکرار کردند. در بیانیه مشترک این سه کشور آمده است: «ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس در کنار دیگر اعضای این توافق و ایالات متحده از ماه آوریل ۲۰۲۱ با حسن نیت با ایران درباره احیا و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مذاکره کردیم». اغراق نیست اگر بگوییم ایران با بررسی دقیق رفتار غرب، جلوی پازل برجام یک‌طرفه را گرفت و با درخواست حل‌وفصل کلمات ابهام‌آمیز و دادن تضمین واقعی از غرب، اجازه تحمیل خسارت دیگر را به کشور نداده است. توجه به دو گزاره ذیل می‌تواند رویکرد دوگانه اروپایی را در قضیه برجام را به خوبی نشان دهد: 
الف‌ـ از آنجایی که از نظر نخبگان حوزه روابط بین‌الملل، اروپای مستقلی وجود ندارد از بین دو حزب مطرح در آمریکا، ایده‌آل‌ترین حزب برای اروپا دموکرات‌هاست؛ بنابراین وجود دموکرات‌ها در قدرت تصمیم‌گیری آمریکا، باعث توجه و دخیل کردن اروپا در موضوعات بین‌المللی می‌شود. بر این اساس اروپا تلاش می‌کند همراه دموکرات‌ها در رأس قدرت باشند. از آنجایی که انتخابات کنگره در آینده نزدیک برگزار می‌گردد، ترس از شکست دموکرات‌ها در بین اروپاییان قابل لمس است. عدم موفقیت در پرونده هسته‌ای ایران، ناموفق بودن سیاست‌های بایدن در اوکراین و تأثیر آن در داخل آمریکا (افزایش شدید قیمت انرژی به خصوص بنزین) باعث شده است بایدن و دموکرات‌ها همه بازوهای سیاسی و امنیتی خود از جمله اروپا را فعال کنند تا بتواند نتایج توافق هسته‌ای را در تور خود بیاندازد. به طوری که با عبور از شرایط انتخابات، پرونده ایران همچنان باز بماند. اتهام‌افکنی اروپا به ایران نیز به نوعی فشار آوردن به ایران برای قبول پیشنهادات آمریکا خواهد بود. 
ب‌ـ تقابل بین غرب و روسیه در قضیه اوکراین باعث شده است که انرژی وارداتی اروپا از روسیه به کمترین حجم خود برسد و در نتیجه زمستان سرد در انتظار باشد. بنابراین احیای برجام می‌تواند بخشی از کمبود انرژی را جبران کند و نفت ایران وارد بازار شود. گذر اروپا از زمستان سخت، باعث آغاز اتهام‌زنی به ایران از طریق کلمات ابهام‌آمیز خواهد شد و از طرفی عدم تضمین واقعی، باعث متضرر شدن ایران خواهد شد. بنابراین گذر غرب از شرایط اخیر باعث برگشت به رفتارهای پیشینی خواهد بود.
(اکبر معصومی)
 
▼ گزارش روز
داعش؛ ابزار آمریکا برای بی‌ثباتی در افغانستان
از زمان قدرت گرفتن طالبان در افغانستان و با توجه به خلأ امنیتی ایجاد شده، فعالیت‌های تروریستی داعش در این کشور روندی افزایشی داشته است. عملیات‌های این گروه بر توسعه جغرافیایی متمرکز شده و اقدام اخیر آنها در عملیات تروریستی نشان از این برنامه دارد. باتوجه به اقدامات تروریستی داعش ذکر چند نکته قابل تأمل است:
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ داعش به عنوان یک کارت بازی در دست آمریکا در افغانستان بازی می‌کند و این امر را می‌توان در راهبرد کلی آمریکایی‌ها مبنی بر بی‌ثبات‌سازی در سطح منطقه‎‌ای تعریف کرد. داعش از یک‌سو به عنوان تهدید برای طالبان ایفای نقش می‌کند و از سوی دیگر به عنوان تهدیدی برای ایران، روسیه و حتی چین است. در کنار این دو گزاره، داعش به عنوان ابزاری برای دخالت‌های بیشتر آمریکا در افغانستان به بهانه‎ مبارزه با تروریسم است. 2ـ بیشتر توان داعش در افغانستان بر مسئله ایجاد چالش امنیتی برای طالبان قرار گرفته است، زیرا این گروه معتقد است که با فشارهای صورت گرفته بر روی طالبان در این عرصه به دو نتیجه خواهد رسید؛ اول اینکه طالبان را در حوزه‌های مختلف جغرافیایی درگیر مسائل امنیتی می‌کند و تمرکز آن را در حوزه‌های مختلف بهم می‌ریزد. دوم اینکه تکثر فعالیت‌های جغرافیایی شرایط را برای عدم مقابله طالبان کاهش می‌دهد. در نتیجه این دو مورد فشارهای داخلی و خارجی بر روی طالبان در جهت استقرار امنیت افزایش می‌یابد. 3ـ داعش در اقدامات خود در افغانستان از تاکتیک عملیات با مقیاس کوچک استفاده می‎کند یعنی به دنبال ضربه ‎زدن و انجام اقداماتی است که بیشترین حجم تخریبی و تلفات انسانی را در پی داشته باشد. به همین منظور تمرکز فعالیتی داعش بر روی اماکنی همچون مساجد است. 4ـ داعش با این‌گونه اقدامات به دنبال آن است که این پیام را به افکار عمومی ‌انتقال دهد که گرچه حوزه حکومتی آن از بین رفته، اما حوزه عملیاتی و مأموریتی آن همچنان پابرجاست. یعنی همان عملیات‌های انتحاری با هدف قراردادن اجتماعات بدون توجه به مکان عملیاتی. البته شرایط موجود در افغانستان این فضا را برای داعش فراهم کرده است و این گروه از چنان توان عملیاتی برخوردار نیست.
در مجموع می‌توان گفت این موارد نشان‎دهنده آن است که عواملی در پشت پرده و به صورت سازمان‎دهی شده حمایت‌های مختلفی را از این گروه به عمل می‎آورند واین حمایت‌ها برای رسیدن به چند هدف است که مهم‌ترین آن بی‌ثبات‌سازی در افغانستان و سپس تعمیم آن به کشورهای پیرامونی است.
(محمدرضا فرهادی)
 
▼ خبر ویژه
رازهای پنهان یازده سپتامبر ۲۰۰۱ به روایت کیهان
کیهان درباره حادثه 11 سپتامبر نوشت ناگهان گفته شد که فقط ۴ هواپیما، ربوده شده بودند. اگرچه از هواپیمایی که ادعا شد به مرکز پنتاگون برخورد کرده، هیچ نشانه‌ای ارائه نگردید. این در حالی است که در سال ۲۰۰۴ یکی از سایت‌های اینترنتی با انتشار تصاویر مستندی نتیجه گرفته بود که تنها یک موشک زمین به زمین می‌توانسته به آن صورت خرابی به بار آورد. صاحب‌نظران آمریکایی معتقد بودند تعدادی از نومحافظه‌کاران آمریکا در گروهی با نام «پروژه قرن جدید آمریکا» که قرار بود سیطره این کشور را بر جهان تضمین کند‌، حملات به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون را به عنوان بهانه‌ای برای حمله به افغانستان و عراق طراحی کرده‌اند. در این نگرش و تحلیل، مسئول ویرانی مرکز تجارت جهانی (WTO) نه القاعده، که دولت ایالات متحده آمریکا بود. 
 
▼ اخبار 
1ـ مالیات نده‌ها پای میز حساب
بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، چنانچه یک حساب بانکی بیش از ۱۰۰ تراکنش در ماه داشته باشد و ۳۵ میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود و باید مالیات پرداخت کند. در این مصوبه دو شرط توأمان آمده اول اینکه تعداد واريز‌ها ١٠٠ تراکنش و بيشتر باشد و دوم اینکه جمع این ۱۰۰ واریز (و بیشتر) ۳۵ ميليون تومان (و بيشتر) باشد. یعنی یک واریز ۳۵ میلیون تومانی ملاک تجاری بودن حساب شما نيست ولی اگر ١٠٠ واريز ۳۵۰ هزار تومانی داشته باشید نشان‌دهنده این است که فرضا شخص آنلاين‌شاپ دارد يا مثلاً از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کند و درخواست کارت به کارت دارد. بانک مرکزی با همکاری سازمان مالیات پیش‌بینی کرده با تفکیک حساب تجاری از غیرتجاری راه تخلف برای افرادی که از حساب‌های شخصی خود برای امور تجاری استفاده می‌کنند بسته خواهد شد و موضوعاتی مانند حساب‌های اجاره‌ای با هدف فرار مالیاتی، معاملات و شرکت‌های صوری کاهش می‌یابند.
 
2ـ بازگشایی پارلمان عراق پس از اربعین
سخنگوی پارلمان عراق اعلام کرد که توافق اولیه میان هیئت رئیسه پارلمان و فراکسیون‌ها و جناح‌های سیاسی برای از سرگیری جلسات پارلمان پس از اربعین صورت گرفته است. پارلمان پس از اربعین جلسه خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور و تشکیل دولت جدید برگزار می‌کند. پیشتر مقتدی‌صدر، رهبر جریان صدر عراق از شورای عالی قضایی این کشور خواسته بود تا پارلمان را منحل کند و انتخابات زودهنگام برگزار شود. در پی این درخواست، دادگاه فدرال عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که اختیار انحلال پارلمان را ندارد و این درخواست را رد کرد و پس از صدور این حکم زمزمه‌های ازسرگیری جلسات پارلمان عراق که در پی یورش حامیان جریان صدر تعطیل شده بود، به گوش می‌رسد. حال باید دید که آیا همه جریان‌های سیاسی به قانون تمکین می‌کنند و اوضاع عراق به سامان می‌رسد یا شاهد خودخواهی‌های سیاسی برخی گروه‌ها و تقدم منافع فردی و جناحی بر منافع ملی عراقی‌ها خواهیم بود.
 
3ـ زمستان سخت پیش روی اوکراین
دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین می‌گوید به علت اختلال در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، این کشور زمستان سختی را در پیش خواهد داشت. نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی ‌اروپا محسوب می‌شود، هم‌اکنون در خط مقدم جبهه جنگ روسیه و اوکراین قرار گرفته و بمباران متعدد آن طی روزهای اخیر توسط ارتش اوکراین، به تشدید نگرانی‌ها درباره وقوع فاجعه‌ای مشابه فاجعه چرنوبیل منجر شده است. به گفته مقامات روسیه، گرچه در بیشتر موارد، حملات توسط سامانه‌های پدافند هوایی دفع می‌شود، اما برخی از گلوله‌ها به زیرساخت‌ها و محوطه مخزن زباله‌های هسته‌ای این نیروگاه هسته‌ای اصابت می‌کند که همین موضوع خطر نشت مواد سمی ‌و هسته‌ای از این نیروگاه را دوچندان کرده است.
 
4ـ کرامت عراقی‌ها در اربعین حسینی
غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی ایران در عراق گفت امسال عراق هرچه داشت برای اربعین پای کار آورد اگر تعداد زوار اربعین را ۱۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، فقط وعده‌های غذایی یک روز آنها ۴۵ میلیون‌ پرس می‌شود. عراقی‌ها، هر چه داشتند در اربعین امسال، پای کار آوردند و زبان ما باید زبان قدردانی از عراقی‌ها باشد. مردم باید بدانند که اربعین، سفری رایگان نیست، بلکه سفری ارزان است. زائران اربعین برای تغذیه و اسکان هزینه نمی‌پردازند. اما باید توجه داشته باشند که حمل و‌ نقل و‌ سایر خدمات باید هزینه کنند. متأسفانه برخی از سفر اربعین فقط کاستی‌ها و مشکلات را مخابره می‌کنند و از پرداختن به این حماسه عظیم و بزرگ غفلت می‌کنند.
 
5ـ دیپلماسی منطقه‌ای روی ریل موفقیت
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه اعلام کرد که با عراق نقاط مرزی مشترک زیادی داریم و تجارت با این کشور بسیار مهم است حجم صادرات ایران به عراق به حدود ۱۴ میلیارد دلار رسیده است.
 
▼ اخبار کوتاه
کمبود پرستار در نظام سلامت/ طبق نقشه جامع پرستاری کشور، نسبت پرستار به تخت تا سال 1404 باید از 1/01 به حداقل به 2/5 و به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت از 19 کادر پرستار به حداقل 25 پرستار برسد.این در حالیست که در استان‌های برخوردار کشور این نسبت حدود 0/9 و کمتر از یک است و در برخی استان‌ها این میزان کمتر از 0/5 و 0/4 است. 
 
  قیمت بنزین فعلا ثابت می‌ماند/ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت بحث سه نرخی کردن قیمت بنزین وجود ندارد و قرار نیست که در سهمیه بنزین و قیمت آن تغییری ایجاد شود. سهمیه بنزین به ۳۰ لیتر کاهش پیدا نمی‌کند. سهمیه ۱۵۰۰ تومانی قابل ذخیره است و در کارت‌ها قابلیت ماندگاری دارد.
 
کاتولیک‌تر از پاپ/ رسانه آمریکایی نیوزویک نوشت: مردمی‌ که سوگوار درگذشت ملکه الیزابت نیستند، زیرا او را رهبر امپراتوری بی‌رحمانه‌ای می‌دانند که مسئول مرگ میلیون‌ها نفر است. بعد یه عده در ایران با وجود جنایت‌هایی که روباه پیر استعمار در حق ایرانیان کرده است به عزا می‌نشینند!
 
واکسن فراموش نشود/ بیر علمی ‌بیست‌ودومین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق به بیماران قلبی و عروق تأکید کرد که دز چهارم واکسن کرونا و واکسن آنفلوآنزا را با فاصله زمانی ۲ هفته تزریق کنند. واکسیناسیون کرونا از آغاز دولت سیزدهم باعث فروکش مرگ‌ومیر کرونایی در کشور گردید.
 
ادعای یونانی‌ها از نفتکش‌های توقیفی/ مقامات یک شرکت یونانی مدعی شده‌اند به دنبال سفر به ایران، تهران با آزادی خدمه این کشتی‌ها موافقت کرده است و این افراد روز دوشنبه با یکی از نفتکش‌ها آب‌های ایران را ترک خواهند کرد. این خبر هنوز از سوی ایران تأیید نشده است.
 
سلفی با مرگ ملکه/ رسانه‌ها اعلام کردند که دو کارمند بی‌بی‌سی که زمان پخش خبر مرگ ملکه در حال گرفتن عکس سلفی بودند اخراج می‌شوند و برنامه مربوط نیز توبیخ شد! این اوج آزادی بیانی است که غربگرایان داخلی، سنگش را به سینه می‌زنند.
 
انرژی پاک برای چشم بادامی‌ها/ تولید انرژی هسته‌ای چین در کمتر از ۲۰ سال اخیر تقریباً هشت برابر شده است. این میزان از ۵۰ تراوات ساعت در اواسط دهه ۲۰۰۰ به ۳۸۰ تراوات ساعت در سال ۲۰۲۱ رسیده است. 
 
راه قدس از کربلا می‌گذرد/ جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج)، با شعار «راه قدس از کربلا می‌گذرد» در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی رونمایی شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات