صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۴۲۹۰۹

اپلیکیشن خرید و فروش انسان در عربستان

عربستان در فهرست کشورهایی که بیشترین مهاجر را دارد در رتبه سوم جهان است و کارگران خارجی در عربستان به نوعی تحت کفالت کارفرمای خود قرار دارند.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif روزنامه انگلیسی «تایمز» در تحقیقاتی ویژه اعلام کرد که محبوب‌ترین اپلیکیشن الکترونیکی خرید و فروش در عربستان شاهد موارد زیادی از قاچاق انسان است. 

* اپلیکیشن و وب‌سایت «الحراج» که بزرگترین بازار آنلاین در عربستان محسوب می‌شود، روزانه شاهد ده‌ها آگهی از سوی شهروندان سعودی است که از فروش و اجاره خدمات کار خانگی شامل خدمتکار، پرستار بچه، راننده، باغبان و دیگر مشاغل توسط کارگران خارجی خبر می‌دهند. 

* آگهی‌دهندگان اپلیکیشن «الحراج» در گفتگوی با خبرنگار روزنامه «تایمز» اعتراف کردند که گذرنامه‌های کارگران خانگی را ضبط کرده و به آنان اجازه خروج از عربستان را نمی‌دهند. همچنین دو نفر از آنها اذعان کرده‌اند که در صورت کوتاهی در انجام وظایف کارگران خود را از لحاظ فیزیکی «تنبیه جسمی» می‌کنند.
 
* عربستان در فهرست کشورهایی که بیشترین مهاجر را دارد در رتبه سوم جهان است و کارگران خارجی در عربستان به نوعی تحت کفالت کارفرمای خود قرار دارند. کفالت کارگران بدین ترتیب است که شهروند عربستانی که کارفرما محسوب می‌شود، اختیار کارگر خارجی را داشته و وی باید نوع قرارداد و مفاد ویزای او را مشخص کند!

* دولت سعودی در ۲۰۲۱ اعلام کرد که این سیستم را در چهارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی اصلاح کرده و حقوقی از جمله اجازه افتتاح حساب بانکی، تغییر شغل و ترک کشور بدون اجازه کارفرما را برای کارگرها تضمین می‌کند. اما به گزارش روزنامه تایمز، این حقوق تنها برای کارگران بخش خصوصی از جمله گاز و نفت تحقق می‌یابد.

* حدود چهار میلیون مرد و زنی که در عربستان خدمات منزل، کشاورزی یا رانندگی انجام می‌دهند هنوز محدودیت دارند، زیرا کارفرمایان گذرنامه‌های آنان را ضبط می‌کنند.

* در این گزارش آمده که بعضی از قاچاقچی‌های انسان برای تنبیه کارگران خود، آن‌ها را کتک می‌زنند و در ازای تنها ۶ دلار در روز، انتظار حدود ۲۴ ساعت کار از آن‌ها دارند.

* در ماه سپتامبر، سازمان بین المللی مهاجرت در سازمان ملل متحد گزارش داد که در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۵۰ میلیون تن در سرتاسر جهان در برده‌داری مدرن زندگی می‌کردند، از میان آن‌ها ۲۸ میلیون به کار اجباری و ۲۲ میلیون به ازدواج اجباری وا داشته می‌شدند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات