صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۴۳۲۸۷
عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی:

اقتصاد روسیه چگونه در برابر تحریم‌های غرب دوام آورد؟

عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه در اقتصاد جهانی دیگر ابزار تحریم بی‌اثر شده است، گفت: روس‌ها از قبل آماده مواجهه با تحریم‌های آمریکا بودند، به همین دلیل تحریم‌های آمریکا درباره آنها با شکست مواجه شد. روس‌ها اقتصاد و نظام بانکی خود را آماده کردند و با ایجاد سوئیفت غیر دلاری، روابط مالی خود را با کشورهای دیگر ممکن ساختند.

 پس از وقوع جنگ اوکراین و اعمال انواع تحریم ها علیه روسیه، ارزش روبل به شدت کاهش پیدا کرد که با اقدام هایی نظیر کنترل حساب سرمایه، افزایش نرخ بهره، الزام خرید گاز طبیعی روسیه به روبل و افزایش ورودی ارزهای نفتی به بازار ارز روسیه از سوی سیاستگذاران روسی همراه شد.
بازگشت ارزش روبل به مقادیر قبل از آغاز جنگ و حتی رسیدن به ارزش بالاتر از آن پرسش های بسیاری در زمینه اثرگذاری اقدام های روسیه و سیاست های ارزی این کشور مطرح کرده است؛ ازجمله اینکه چگونه اقدامات روسیه موجب ثبات و بلکه کاهش نرخ ارز شد؟
در شرایط تحریم امکان حمل نفت با کشتی وجود دارد، اما انتقال گاز به سادگی امکان ندارد، لذا در زمینه فروش منابع انرژی همچون گاز، روسیه دست بالا و برتر را دراختیار دارد
عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره چرایی ثبات و قدرت اقتصاد روسیه بعد از تحمیل تحریم های متعدد آمریکا و اروپا گفت: با وجود اینکه بعد از بحران اوکراین، آمریکا و اروپا با تحریم های متعدد علیه روسیه تلاش کردند این کشور را زیر فشارهای شدید اقتصادی و مالی قرار دهند، اما به دلایلی اهداف مورد نظر آمریکا و غرب برای تحمیل فشار و چالش به اقتصاد روسیه محقق نشد.
وی افزود: روسیه کالاهایی در اختیار دارد که جایگزینی برای آن وجود ندارد، به همین دلیل آمریکا نمی تواند این کشور را زیر فشار اقتصادی شدید قرار دهد. با توجه به کمبود نفت در بازار جهانی و اینکه گاز کالای کمیاب در دنیا به شمار می رود و انتقال گاز نیازمند کشیدن خط لوله و تدارکاتی طولانی مدت است، روس ها از این امتیاز برخوردارند تا از پیامدهای تحریم های آمریکا در امان بمانند.
تحلیلگر مسائل اقتصادی توضیح داد: در شرایط تحریم امکان حمل نفت با کشتی وجود دارد، اما انتقال گاز به سادگی امکان ندارد، لذا در زمینه فروش منابع انرژی همچون گاز، روسیه دست بالا و برتر را دراختیار دارد و کشورهای غربی و اروپایی نیازمند دریافت گاز این کشور هستند.
بهرامی گفت: روسیه کالاهای راهبردی در حوزه منابع غذایی و تغذیه ای مانند گندم تولید می کند؛ کالاهایی که اقتصاد کشورها و تأمین مواد غذایی مردم وابسته به آنهاست، بنابراین با شجاعت تمام از کالای مهمی که در اختیار دارد برای کاهش فشار تحریم های آمریکا و غرب علیه اقتصاد خود استفاده کرد و مانع فشارهایی شد که آنها برای روسیه و متحدانش در نظر گرفته بودند.
تحلیلگر مسائل اقتصادی عامل دیگری که مانع تأثیرگذاری تحریم های غرب روی روسیه شد، عنوان کرد: کیک اقتصاد جهانی به قدری بزرگ شده که ابزار تحریم جهانی را بی خاصیت کرده است. دنیای امروز شبیه دنیای سال 1945 نیست که نصف اقتصاد دنیا به تنهایی در اختیار آمریکا باشد. امروز نصف اقتصاد دنیا دست قدرت های نوظهوری است که قصد پیشی گرفتن از آمریکا و اروپا را دارند، بنابراین سایر کشورها نیز صاحب سهم اقتصادی شده اند و این موضوع به کاهش قدرت اثرگذاری تحریم آمریکا روی کشورهای مختلف منجر شده است.
بهرامی درباره گسترش علوم در کشورهای مختلف و تأثیر آن بر افول هژمونی آمریکا گفت: تا چند دهه گذشته کشورهای مختلف به ویژه در آسیا احاطه و تسلط چندانی روی علوم مختلف نداشتند و آمریکا سردمدار علوم روز دنیا بود، در حالی که اینک بسیاری از کشورها مانند چین و روسیه در دستیابی به علوم مختلف پیشتاز هستند و به غرب نیاز ندارند.
اینک بسیاری از کشورها مانند چین و روسیه در دستیابی به علوم مختلف پیشتاز هستند و به غرب نیاز ندارند
تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: روس ها از قبل آماده مواجهه با تحریم های آمریکا بودند، به همین دلیل تحریم های آمریکا درباره آنها با شکست مواجه شد. روس ها اقتصاد و نظام بانکی خود را آماده کردند و با ایجاد سوئیفت غیر دلاری، روابط مالی خود را با کشورهای دیگر ممکن ساختند.
وی افزود: روسیه بر این موضوع تأکید دارد در سال 2014 اقتصادی آماده ورود به جنگ با زیاده خواهی های غرب نداشت، اما در مدت هفت سال کوشیدند اقتصادی قوی شکل دهند که در برابر تحریم های آمریکا و غرب تاب آوری داشته باشد و تحریم ها را خنثی کند.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات