صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۴۳۲۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، 20 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): جمهوری اسلامی آن سال‌ها کجا، جمهوری اسلامی امروز با ریشه‌های محکمی که نه فقط در کشور، [بلکه] در منطقه دوانده کجا! استحکامی که امروز به فضل الهی و به حول و قوه‌ الهی جمهوری اسلامی دارد، قابل مقایسه‌ با آن روز نیست؛ اما اینها ضربه زدند به ما، این کارها حرکت ما را کُند کرد، ما می‌توانستیم جلوتر از این باشیم.(1401/10/19)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز

تبیین یا باتوم؟

نگاهی به هرم سنی و آمار جمعیتی کشور نشان می‌دهد که ما یکی از کشورهای جوان هستیم. در حال حاضر بیش از 17 میلیون جمعیت کشور ما را افراد بین 15 تا 29 سال تشکیل می‌دهند هر چند این جمعیت رو به کاهش است و باید برای پیر نشدن جامعه تأمل و اقدام اساسی نمود. از مختصات این نسل این است که نسل‌های سابق پس از گذشت مدتی با اینترنت و شبکه‌های مجازی مواجه شدند اما این نسل در درون شبکه‌های مجازی و اینترنت متولد شد بر همین اساس برخی این نسل را نسل نت می‌نامند. از سویی علاوه بر بمباران اطلاعاتی توسط شبکه‌های مجازی و اینترنت این نسل با 250 رسانه فارسی‌زبان مواجه هست که به القای شبهات و ذهنیت‌های غیر واقع نسبت به نظام و انقلاب می‌پردازند.
نکته دیگر، عدم ارتباط مؤثر از سوی مسئولان و نیروهای انقلابی و نبود یک روابط و روایت جذاب و روزآمد بین نسل گذشته و نسل جدید موجبات انباشت مطالبات و ذهنیت‌های خاصی در این جامعه شده است. آنچه گفته شد را می‌توان یکی از ده‌ها علت حضور نسل جوان در اغتشاشات اخیر دانست. اما سؤالی که پدید می‌آید این است که چگونه می‌توان با این نصب با مختصاتی که گفته شد مواجه شد؟
بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب در جمع مردم قم با این عنوان که «وسوسه‌ای را که روی آن جوان و نوجوان اثر می‌گذارد چه چیزی می‌تواند برطرف کند؟ باتوم که نمی‌تواند برطرف کند، آن وسوسه را تبیین می‌تواند برطرف کند.» یک راهبرد اساسی در مواجهه با نسل جوان است. البته این بار اول نیست که معظم‌له این چنین سخن می‌گویند بلکه در کوران اغتشاشات اخیر و در مراسم دانش‌آموختگان نیروهای مسلح فرمودند که «چشم و گوش جوان امروز باز است، حواسش جمع است، هوشمند است، قابل تحلیل است؛... اینکه من مدام می‌گویم: «جهاد تبیین، جهاد تبیین».»
آنچه رهبر معظم انقلاب گفتند تعارف نیست بلکه یک واقعیت است، اگر ما روایت و تبیین نکنیم قطعاً طرف مقابل روایت و تبیین خواهد کرد و با چالش‌های مانند چند ماه اخیر مواجه خواهیم بود لذا امروز یکی از الزامات اساسی جریان انقلاب اقدام به تبیین برای این نسل البته با زبانی جذاب، روزآمد، مبتنی بر نیازسنجی‌ها و... است. ارتباط مؤثر می‌تواند از این نسل محسن حججی و دانیال رضازاده بسازد و رهاسازی آنها یعنی سپردن به دست شبکه‌ها و رسانه‌های زامبی‌ساز.

(یعقوب ربیعی)

▼ گزارش روز

شکست بدعت‌گذار

در پی اعلام آماده باش انصارالله یمن به نیروهای خود و تظاهرات سراسری عصر جمعه در این کشور که به‌دنبال بی‌نتیجه ماندن مذاکرات برای تمدید آتش‌بس در این کشور به وقوع پیوست، برخی منابع خبر دادند، عربستان با درخواست‌های چهارگانه دولت صنعا موافقت کرده است.
گزاره‌های خبری: ۱ـ روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابعی در صنعاء (پایتخت دولت نجات ملی) مدعی شد که به دنبال تهدیدها و هشدارهای این دولت و جنبش انصارالله یمن، محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی گفته‌ است: «یمن مال شما ولی برای ما تضمین امنیتی» مبنی بر عدم عملیات و حمله بدهید و نیروهای سعودی یمن را ترک کنند. 2ـ نجاح محمدعلی در توئیتر نوشت: «بن‌سلمان: به طور کامل از یمن خارج می‌شوم. به شرط تضمین امنیتی از طرف انصارالله، ایران و عمان» 3ـ محمد عبدالسلام: «رئیس هیئت مذاکره‌کننده یمن» در خصوص آتش‌بس اظهار داشت: هم اکنون هیچ آتش‌بسی برقرار نیست و ما متعهد به چیزی نیستیم، ولی تلاش‌های برادران عمانی برای ایجاد پیشرفتی در این زمینه در جریان است. هر اقدام اقتصادی که اوضاع داخل یمن را تحت تأثیر قرار دهد، همه چیز را دگرگون خواهد کرد و برادران عمانی این سخن واضح را از سیدعبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انقلاب شنیدند.
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ براساس آمار مؤسسه جهانی متخصص هزینه‌های نظامی، عربستان از سال 2016 تا 2020 حدود 273 میلیارد دلار یعنی 20/9 درصد هزینه‌های دولت را خرج سلاح و هزینه‌های نظامی کرده است. این در حالی است که بودجه بخش آموزش و پرورش آن طی این سال‌ها 271 میلیارد دلار یعنی 20/7 درصد هزینه‌های دولت و بودجه بخش بهداشت 202 میلیارد دلار معادل 15/4 درصد هزینه‌های دولت را شامل می‌شود. در طی بیش از پنج سال ویرانگری عربستان در یمن، ایالات متحده تأمین‌کننده اصلی سلاح برای سعودی‌ها بوده است. 2ـ آمار نشان می‌دهد که در سال 2022 بیش از 13 هزار زن و کودک در یمن به دست ارتش آل‌سعود به شهادت رسیدند. بیش از این باید به ضربه آل‌سعود به زیرساخت‌های یمن اشاره کرد که با وجود حملات متعدد و مکرر نتوانسته است یمنی‌ها را از مبارزه خود باز دارد. 3ـ برخلاف تصورات و محاسبات اولیه سعودی‌ها؛ امروز یمن به میزانی از توانمندی نظامی رسیده که بتواند به عمق جبهه دشمن نفوذ کند، استحکامات دشمن را در فاصله بیش از 1000 کیلومتری هدف قرار دهد، ایجاد بازدارندگی کند و معادلات سیاسی امنیتی نظامی در منطقه را برهم بزند. 4ـ همین محاسبات اشتباه بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات‌شان پیرامون تجاوز آل‌سعود به یمن فرمودند: «سعودی‌ها بدعت بدی گذاشتند در این منطقه و البته خطا کردند، اشتباه کردند. کاری که امروز دولت سعودی در یمن دارد انجام می‌دهد، عیناً همان کاری است که صهیونیست‌ها در غزه انجام دادند... . قطعاً بینی سعودی‌ها به خاک مالیده خواهد شد» نکته مهم اینکه این خبر درست باشد یانه؟ و سعودی‌ها به آن پایبند باشند یا خیر؟ یک نکته واضح و مشخص است که امروز دست برتر در معادلات را یمنیها دارند و این آل‌سعود است که برای خروج از چاه ویلی که خود کنده است باید دست به دامان یمنی ها شود.

(فرهاد کوچک‌زاده)


▼ خبر ویژه

تناقض‌گویی آمریکایی‌ها پس از ناکامی در آشوب

پس از ناکامی آمریکایی‌ها در تداوم آشوب و اغتشاشات آمریکایی‌ها به توجیه رفتار سابق‌شان می‌پردازند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «رئیس‌جمهور ابدا نگفت که دیپلماسی مرده است. ما معتقدیم که دیپلماسی همچنان مؤثرترین و بادوام‌ترین روشی است که به وسیله آن می‌شود از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای به صورت کامل جلوگیری کرد.

 

▼ اخبار

1ـ کودتای پلتفرم‌ها

مقدم‌فر مشاور رسانه‌ای فرمانده‌ کل سپاه گفت: «در ابتدای ایام فتنه اخیر، این روایت طرفداران انقلاب بود که «کودتای پلتفرمی» در جریان است؛ یعنی صاحبان توئیتر و اینستاگرام عملاً تمام دستورالعمل‌هایی را که رسانه اجتماعی آزاد باید به آن پایبند باشد تغییر داده‌اند تا تصویر کاملاً مجعولی از ایران به مخاطب ارائه شود. در این اتفاقات دیدیم چطور حساب‌های کاربری جعلی بسیاری ساخته شد، در شمارش توئیت‌ها و ریتوئیت‌ها، یک جعل آمار و عددسازی کاملاً رسواکننده و غیرواقعی اتفاق افتاد به نحوی که حتی صدای سی‌ان‌ان را هم که خود بخشی از سازمان عملیات روانی دشمن بود، درآورد! آش در این زمینه بسیار شور شده بود. اینها بدین معنا نیست که در داخل کشور مشکل نداریم؛ مشکلات هست و انکار آن نه تنها هیچ سودی ندارد بلکه ضرر هم دارد؛ اینکه مردم از وضعیت بد اقتصادی ناراضی هستند و انتقادات و اعتراضاتی دارند، امر پوشیده‌ای نیست؛ اما مغالطه اینجاست مردم‌ خواهان چه تغییری هستند؟ آیا به دنبال اصلاح امور درون همین نظام سیاسی هستند و یا به دنبال آن‌اند که اسیر تجزیه‌طلبان باشند؟ قطعاً این دومی نیست، اما دشمن این‌طور وانمود می‌کرد که مردم چنین چیزی می‌خواهند!

2ـ دستوری برای تهاجم

رهبر معظم انقلاب صبح دیروز فرمودند: یک سندی اخیراً منتشر شده که برای من فرستادند، می‌گوید که کارتر در دسامبر 1979، یعنی حدود ده ماه بعد از پیروزی انقلاب ما، یک دستوری می‌دهد به سازمان سیا. دستور این است که جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنید. سند مورد اشاره مربوط به جلسه آذرماه 1358 کارتر با کمیته هماهنگی ویژه اطلاعات است. یادداشت و جمع‌بندی کارتر بر روی گزارش این جلسه اینگونه است که «من [جیمی کارتر] عملیات زیر در یک کشور خارجی را برای امنیت ملی ایالات متحده مهم درمی‌یابم و به رئیس اطلاعات مرکزی یا نماینده وی دستور می‌دهم تا مطابق ماده 662 [قانون کمک خارجی مصوب سال 1961] این یافته را به کمیته‌های مربوطه در کنگره گزارش دهد و در صورت لزوم، جلسات توجیهی ارائه دهد. محدوده: ایران. شرح: انجام عملیات تبلیغاتی و سیاسی و اقتصادی برای پشتیبانی از تأسیس یک رژیم مسئول و دموکراتیک در ایران؛ برقراری تماس با رهبران اپوزیسیون ایرانی و دولت‌های ذی‌نفع با هدف حمایت از تعاملاتی که بتواند به ایجاد جبهه گسترده غربگرا و قادر به تشکیل یک دولت جایگزین، منجر شود.

3ـ مجادله توئیتری پیرامون یک حکم

محسن برهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و عضو کانون وکلا در توئیتی نوشت: «اقدام مرحومان محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی قتل عمد نبود زیرا بیش از بیست نفر به مرحوم عجمیان ضربه زدند. کدام ضربه باعث مرگ ایشان شده است؟ مشخص نیست. با منتفی شدن استناد، با قتل عمدی مواجهیم که قاتلش مشخص نیست فلذا باید دیه پرداخت می‌شد. شاید به همین علت، حکم به قصاص داده نشد.» جلیل محبی، دکترای حقوق و عضو مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ججواب برهانی نوشت: «اشراف قریش در دارالندوه با پیشنهاد ابوجهل تصمیم گرفتند از هر قبیله جوانی انتخاب شود و شبانه به پیامبر حمله کنند و دسته جمعی او را بکشند؛ زیرا در این صورت، خون او در میان همه قبایل پراکنده می‌شود و بنی‌هاشم ناچار به گرفتن دیه می‌شوند. البته این حکم جاهلیت در اسلام نسخ شد.

4ـ واقعیت‌هایی از سرزمین سعودی

ترکی الشلهوب معارض سعودی با انتشار تصویری از یک زن دست‌فروش در شهر ریاض نوشت: «چه کسی می‌تواند باور کند که این زن و پسرش در یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان زندگی می‌کنند؟! سازمان‌های جهانی از روند افزایشی زاغه‌نشینی و خانوارهایی که زیر خط فقر قرار دارند، در غنی‌ترین کشور جهان خبر می‌دهند. این آمار در مهم‌ترین شهرهای عربستان از جمله ریاض، مکه، مدینه و جده به شکل جدی خود را نشان داده است.

▼ اخبار کوتاه

بحران برای سرزمین ملکه/ بحران بی‌سابقه در انگلیس همزمان با سردی هوا؛ بسیاری از مردم، میان گرم شدن یا تأمین غذا باید یکی را انتخاب کنند! شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس» از گرفتاری‌های این روزهای انگلیس گزارش داد که «زمستانی مملو از نارضایتی برای انگلیس در راه است؛ همه به افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی معترضند. تورم، شدیدترین ضربه را به فقیرترین افراد وارد می‌کند زیرا بیشتر درآمد خود را صرف تهیه غذا می‌کنند؛ تقاضا برای بانک‌های مواد غذایی امسال 40 درصد افزایش یافته است.»

مالیات غیرعادلانه/ طبق آمارهای سازمان امور مالیاتی، درحالی‌که کارمندان دولتی و بخش خصوصی طی سال 1400 به طور میانگین طی یک‌ سال 8/4 میلیون تومان مالیات پرداخت کرده‌اند، اما مجموع مالیات پرداختی شاغلان طلا و جواهر 6/7 میلیون تومان، نمایشگاه‌دارها 4/7 میلیون تومان، موبایل‌فروشان 2/7 میلیون تومان، وکلا 2/1 میلیون تومان و مشاوران املاک 1/3 میلیون تومان بوده است.

افزایش 19 درصدی صادرات غیر نفتی/ به گفته فاطمی امین، وزیر صمت میزان صادرات غیر نفتی کشور در سال جاری تا دهم دی‌ماه به 42 میلیارد دلار رسیده که 19 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته است. کل واردات کشور سال گذشته 52 میلیارد دلار بوده و مجموع درآمدهای ارزی امسال ما نیز به جز پول‌های بلوکه شده و ذخایر بانک مرکزی به افزون بر 80 میلیارد دلار خواهد رسید.

پاتریوت یا آبکش؟/ عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب تعارف زدن سامانه شکست خورده «پاتریوت» آمریکایی به اوکراین را به سخره گرفت و گفت: «پاتریوت به معنای واقعی کلمه و به صورت مفتضحانه در یمن شکست خورد؛ هر چه آمریکا و غرب سلاح و مهمات بیشتری به اوکراین بدهند اروپا و اوکراین به ورشکستگی نزدیک‌تر می‌شوند!»

افزایش توان دریایی ایران از نگاه وبگاه آمریکایی/ وبگاه نیروی دریایی آمریکا با انتشار عکس‌هایی از شناور نظامی شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه نوشت: «ایران با ساخت شناورهای پهپاد بر به فراسوی خلیج‌فارس و افزایش قابلیت رزمی تمرکز کرده است. ایران با ناو پهپادبر توانایی هجومی خود را افزایش می‌دهد.»

هر روز 3 کشته/ هایفونگ، روزنامه‌نگار آمریکایی اعلام کرد در سال 2022، پلیس در ایالات متحده به طور متوسط روزانه 3 نفر را کشته است. زمان آن فرا رسیده که جامعه‌ بین‌المللی، آمریکا را به خاطر جنایات فجیع خود علیه بشریت بازخواست کند.

سرمایه‌گذاری 2/7 میلیاردی روسیه در ایران/ براساس آمارهای اعلامی روس‌ها در یک سال اخیر 2/7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری معتبر خارجی در ایران انجام دادند، این میزان نصف کل سرمایه‌گذاری خارجی در یک سال است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات