صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۴۳۹۵۹
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

شیخی: سوئیفت روسی گستره نقل و انتقال مالی و روابط بانکی ایران را توسعه می‌دهد

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: اگر ۸۰۶ بانک متصل شده به سوئیفت روسیه در همکاری با ایران بتواند قلمرو مبادلات مالی و نقل و انتقالات ارزی مورد نیاز ایران را پوشش دهند قطعا بعد از این در رابطه با مسائل بانکی و نقل و انتقالات مالی مشکلی نخواهیم داشت.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با عبدالمجید شیخی
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت؛ عبدالمجید شیخی استاد و تحلیلگر اقتصادی در خصوص اتصال ۸۰۶ بانک خارجی به شبکه سوئیفت روسیه برای تبادلات مالی و گسترش نقل و انتقالات مالی و فعالیت‌های اقتصادی و بانکی با ایران و روسیه گفت: به دلیل تحریم آمریکا و اروپا طی سال‌های گذشته ارتباط تجاری بین ایران و آمریکا و اروپا به شدت کاهش یافته است. با اینکه قطع این ارتباط دو سویه به زیان کشور‌های اروپایی، آمریکا و ایران است به این معنا  که فقط ایران از این موضوع آسیب ندیده بلکه آن‌ها بازار بزرگ ایران را از دست داده‌اند به همین خاطر در طی سال‌های گذشته به شدت حجم مراودات اقتصادی و تجاری بین ایران و اروپا کاهش یافته است.

* وی در این‌باره خاطرنشان کرد: به دلیل عدم ارتباط تجاری بین ایران و اروپا و آمریکا قطعا نیاز چندانی به سوئیفت غربی‌ها به عنوان شبکه پیام‌رسان مالی غربی نداریم. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است به دلیل ارتباط تجاری خوب ایران با چین به شبکه پیام‌رسان سوئیفت چینی دسترسی داریم.

* شیخی در این‌باره تصریح کرد: وجود سامانه‌های پیام‌رسان چینی و روسی که جایگزین سوئیفت شده‌اند بسیار مطلوب است چرا که چین و روسیه با طراحی این سامانه‌ها، غربی‌ها را که از سوئیفت با اهداف سیاسی سوء استفاده می‌کردند خلع‌سلاح کردند.

* کارشناس و تحلیلگر سیاسی افزود: شبکه سوئیفت روسیه و چین و اتصال ۸۰۶ بانک خارجی به شبکه پیام‌رسان مالی روسیه مانع بزرگی در برابر محدودیت‌های مالی است که اروپا و آمریکا برای ایران و روسیه ایجاد کرده‌اند. با توجه به اینکه ایران حجم مبادلات مالی و پولی بالایی با کشور‌های همسایه اعم از روسیه، هند، چین، امارات، قطر، عراق، افغانستان، پاکستان و کشور‌های شرق آسیا دارند با ارتباط با سوئیفت روسی و همکاری ۸۰۶ بانک خارجی دیگر قطع به یقین مبادلات پولی و مبادلات کالایی بیشتری خواهیم داشت.

* شیخی توضیح داد: با توجه به اینکه دولت سیاست مبادلات تهاتری را دنبال می‌کند و تعرفه واردات طلا هم حذف شده در روند رو به جلو و مثبتی قرار گرفته‌ایم چرا که حذف تعرفه واردات طلا سیاست درستی است که به جای صادرات کالا، طلا وارد شود. اگر به جای اسکناس‌های بی‌پشتوانه‌ای مثل دلار و یورو که چندین برابر اندازه و حجم اقتصاد آمریکا و اروپا چاپ می‌شود به طوری که در آخرین آمار‌ها نشان داده شده میزان انتشار دلار حدود ۷۵ برابر حجم اقتصاد آمریکاست، دلار‌هایی بدون پشتوانه باید گفته شود اگر براساس برابری قدرت خرید ارزش ریال را با دلار مقایسه کنیم دلار ۲۵۰۰ تومان بیشتر ارزش ندارد یعنی قدرت خرید ریال در برابر دلار در مقایسه وقتی همزمان در دو بازار کشور عرضه شود اندازه ۲۵۰۰ تومان ریال در بازار ماست لذا باید به سمت تقویت مبادلات با سایر کشور‌ها در راستای تقویت سایر ارز‌ها برویم که این کار با همکاری‌های اقتصادی و بانکی ممکن می‌شود.

* عبدالمجید شیخی در پایان گفتگو خاطرنشان کرد: اگر ۸۰۶ بانک متصل شده به سوئیفت روسیه در همکاری با ایران بتواند قلمرو مبادلات مالی و نقل و انتقالات ارزی مورد نیاز ایران را پوشش دهند قطعا بعد از این در رابطه با مسائل بانکی و نقل و انتقالات مالی مشکلی نخواهیم داشت لذا باید ببینیم این بانک‌ها با چه بانک‌هایی مرتبط هستند، بانک‌هایی که به شبکه‌های پیام‌رسان متصل شده‌اند می‌توانند بین ایران و سایر بانک‌ها واسطه‌گری کنند تا دست ایران برای نقل و انتقالات مالی بیشتری باز شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات