صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۴۳۳۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، 24 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): خوب دشمن در این هم شکست خورد... اما ما هم خودمان حواس‌مان باشد؛ ما هم مغرور نشویم، ما هم غفلت نکنیم، غافل نشویم، بگوییم خب تمام شد قضایا. از میدان عقب نرویم، در میدان باشیم. ما هم بدانیم که آن چیزی که ملت را نگه می‌دارد امید است و وحدت. دشمن را دست‌کم نگیریم. دشمن هست. آن روزی که شما آن قدر قوی بشوید که دشمن مأیوس بشود، آن روز می‌توانید یک آسودگی و آسایش خاطری پیدا کنید.(1401/10/22)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
لطفا هماهنگ باشید
به این 3 موضع‌گیری از 3 شخصیت سیاسی‌‌ـ اجرایی کشور توجه کنید. جلالی نماینده مردم اراک در توضیح اینکه منظور از تغییر روش دعوت به حجاب چیست؟ می‌گوید: «منظور از تغییر روش این است که امکان دارد در قالب تذکری از طریق پیامک به افراد بی‌حجاب اعلام شود که شما حجاب رعایت نکردید و سعی کنید به قانون احترام بگذارید. بعد از تذکر، وارد مرحله اخطار می‌شویم بعد هشدار و در مرحله سوم ممکن است حساب بانکی فرد بی‌حجاب مسدود شود.» اما رئیس مجلس نظر دیگری دارد. قالیباف می‌گوید: «به چه حقی می‌گوییم وقتی خانمی بدحجاب است اجازه ندهیم به مترو سوار شود؟» در اظهارنظر دیگری غلام‌عباس ترکی معاون حقوق عامه دادستان کل کشور معتقد است: «در شرایط حاضر، در مورد کشف حجاب و بدن‌نمایی و یا اشاعه و تشویق به منکرات اخلاقی، حکم قانون مشخص و صریح است و مأموران پلیس باید به تکالیف قانونی خود در این موارد عمل نمایند.»
این تکثر و چند صدایی علاوه بر اینکه پیام خوبی به مردم نمی‌دهد موجب مشوش شدن اذهان جامعه نیز می‌گردد. این تکثر چه حاصل ناهماهنگی شناختی و اختلاف قرائت باشد و چه حاصل اختلاف رویکردی، می‌تواند در پستوی جلسات متعدد سازمان‌ها مورد بحث قرار گیرد و به زندگی مردم که خود درگیر موارد متعدد فکری و معیشتی هستند نشود. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خویش با بانوان فرمودند: «حجاب یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود، منتهی آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی‌کنند، اینها را نباید متهم کرد به بی‌دینی و ضدانقلابی.» این بیانات که بی‌شک مورد پذیرش بخش اعظمی از جامعه است می‌تواند دال اصلی برای موضع‌گیری‌ها و قانون‌نویسی‌ها باشد.
واقعیت آن است که مسائلی که اخیرا کشور را دچار مسائل ویژه‌ای نمود نیازمند یک تصمیم کارشناسی دقیق، عمیق و بدون هیاهو در محافل فکری و تبدیل آن به قوانین و دستورات موضوعه است. بی‌شک اگر نظرات کارشناسی از نگاه‌ها و جریان‌های فکری، فرهنگی، سیاسی و... شنیده شود و پس از آن با حفظ تمام جوانب کار مانند اقناع‌سازی جامعه به مرحله اجرا در آید جامعه نیز از سر درگمی موجود خلاصی می‌یابد. از سویی جامعه ایرانی نشان داده که از کار کارشناسی دقیق که جلوی بی‌عفتی را بگیرد و از اظهارت و کنش‌های جزیره‌ای و سلیقه‌ای جلوگیری کند استقبال خواهد کرد. اقتدار، انسجام و اشراف سه لازمه یک حکمرانی صحیح است که این روزها بیش از پیش احساس می‌شود.
(یعقوب ربیعی)
 
▼ گزارش روز
پیروزی در جزایر مجنون جدید
«بعد از گرفتن جزایر مجنون، نیروهای بعثی ضدحمله‌های شدید خود را با آتش توپخانه به صورت شبانه‌روزی به روی رزمندگان می‌ریختند و آن طوری که تخمین حدود یک و نیم میلیون گلوله زده می‌شد... هم اکنون ما در جزایر هستیم و نه اثری از گلوله هست و نه دشمن» این فراز زیبا را که خواندید بخشی از سخنرانی فرمانده لشکر علی‌بن ابی‌طالب در سال ۱۳۶۳ است. شهید زین‌الدین گویا این جمله را برای امروز گفته است که از زمین و زمان گلوله‌های فرهنگی سیاسی اقتصادی بر سر ملت و دولت ایران می‌بارد که مواضع خود را به نفع صهیونیست‌ها ترک کند.
گزاره‌های خبری: 1ـ در خبر‌ها آمده بود که ۱۸۰ برابر متوسط جهان، علیه نظام جمهوری اسلامی، اخبار منفی تهیه و تولید می‌شود؛ در ایام اغتشاشات شهریورماه به صراحت دیده شد که بی‌بی‌سی و اینترنشنال روزانه هزار دروغ علیه ایران منتشر می‌کردند، یعنی هنوز گلوله‌های توپ بر جزایر مجنون ذهنی مردم می‌بارد بیشتر از گذشته. ۲ـ نشریه «یو اس نیوز‌اند ورلد ریپورت» شاخص قدرت کشورهای جهان را به لحاظ قدرت سیاسی، نفوذ اقتصادی، صادرات، ائتلاف‌های بین‌المللی و قدرت نظامی بررسی و اعلام کرد در رتبه‌بندی کشورهای جهان در سال ۲۰۲۲ از منظر شاخص قدرت ایران در رتبه هجدهم قرار گرفته و نوشت: ایران یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای خاورمیانه بر اساس میزان تولید ناخالص داخلی و سرانه محسوب می‌شود و به دلیل موقعیت استراتژیک این کشور در خاورمیانه و فراوانی نفت و گاز و سایر منابع طبیعی جز کشورهایی بوده که مورد توجه قدرت‌های جهانی واقع شده است.» اما چرا این قدرت شایسته که حتماً بیشتر از آن است در ذهن افکار عمومی درک نمی‌شود، زیرا قدرت تخریب رسانه آن برجستگی‌ها قابل تقدیر را تخریب می‌کند و اثری از آنها نمی‌گذارد.
گزاره راهبردی: ۱ـ برای مقابله با این جنگ روانی هم باید از حاج قاسم درس بگیریم که برای خنثی کردن این همه گلوله به یکی از فرزندان شهدا که نقدهایی را مطرح می‌کرد گفت: من به پدرت مدیونم، با همه مشغله‌هایم حاضرم دو هفته همه کارهایم را رها کنم و با هم برویم تک‌تک این اخبار را چک کنیم و ببینیم درست است یا نه. آری مهندسی دشمن در اخبار دروغ واقعا حرف ندارد اما ابتکارهای درست می‌تواند ما را از این جزایر مجنون نیز سربلند بیرون بیاور. ۲ـ البته که نباید توان دشمن را در عرصه فضای رسانه‌ای و ایجاد جنگ روانی دستکم گرفت ولی ما باید مانند پیروزی قبلی در جزایر مجنون که آن‌قدر قوی شدیم که دشمن مأیوس شد از حمله نظامی مجدد اکنون هم باید به جایی برسیم که به تعبیر امام خامنه‌ای «یک آسودگی و آسایش خاطری پیدا کنید باید سعی کنیم قوی بشویم. این تأکید و تکرار و اصرار این حقیر برای اینکه کشور باید قوی بشود به خاطر این است. باید دشمن را مأیوس کرد.»
 
▼ خبر ویژه
فرق خریت و حریت در آخرالزمان
کاربری در نقد دستگیری و حکم اعدام علیرضا اکبری نوشت: «شهید مجید قربانخانی بچه یافت‌آباد تهران سال‌ها کج‌روی کرد، قلدری کرد لات‌بازی درآورد. چاقوکشی کرد و به این شکل جوانی کرد، ولی لقمه‌های حلال پدر آخر داستان زندگی مجید رو نجات داد و مجید آن لات و قلدر کوچه‌های یافت‌آباد شرافتمندانه در راه دفاع از حریم ولایت دنیا رو ترک کرد. علیرضا اکبری جایگاه عالی نظامی، جهادگر در راه خدا، سیاستمدار جمهوری اسلامی، شخصیت پینه بسته و یقه بسته در راه اطاعت خدا... حال و روزش می‌شود اعدام به خاطر جاسوسی برای دشمنان خداوند...! زندگی در این دنیا پر از عبرت‌هاست اگر انسان چشم باز کند و ببیند و عبرت بگیرد.
 
▼ اخبار 
1ـ چقدر حرمت داشت؟!
محمد ایمانی در کانال شخصی‌اش نوشت: «به یا بیاورید انبوه تحلیل‌هایی که ادعا کرده‌اند: دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان فرق دارند. دموکرات‌ها به حقوق بشر احترام می‌گذارند. می‌شود با آنها تعامل، تنش‌زدایی و شراکت کرد. غرب‌گرایان، دو سال است به جای عذرخواهی درباره ترویج خوش‌گمانی به آمریکا و برجام، ملامت هم می‌کنند که می‌شد با دولت بایدن توافق کرد، اما دولت و نظام جمهوری اسلامی فرصت‌سوزی کردند. اگر کسی می‌خواهد بداند واقعیت چیست و چرا آمریکایی‌ها با وجود دریافت انبوه امتیازات نقد در برجام، باز هم بی‌چشم و رویی نشان دادند، کافی است این ویدئوی اظهارات جو بایدن را خوب گوش کند: «من به بیش از ۱۴۰ کشور دنیا سفر کردم، خیلی راحت و به زبان عامیانه می‌گویم، بقیه‌ دنیا لکه‌ (وصله) روی شلوار جین ما هم نیستند.» این، مشابه سخنان بورل است که اروپا را باغ و بقیه دنیا را جنگل خواند. با این نگاه فاشیستی و شوونیستی غالب در آمریکا، ساده‌لوحی بود اگر کسی تصور کند آمریکایی‌ها حقوق ملت ایران را به رسمیت می‌شناسند. سخنان بایدن، رازگشای علت پایمال شدن حقوق ایران در برجام، از سوی سه دولت آمریکاست.
 
2ـ یک ادعای قابل تأمل
سعدالله زارعی تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: از حدود دو هفته یا سه هفته قبل از اغتشاشات، مذاکراتی در دوحه بعد از سفر جوزف بورل به تهران در رابطه با بحث هسته‌ای ایران شکل گرفت. آنجا گفته شد که ایران با اروپا به توافقاتی رسیدند و چرخه‌ گفت‌وگوهای هسته‌ای یک مقداری فعال شد. ایران هم در این فاصله در خصوص بازرسی‌ها و آن سه مرکز ادعایی آژانس انعطاف‌هایی نشان داده بود و کار داشت با گفت‌وگو جلو می‌رفت؛ هم نمایندگان اروپا بودند و با یک فاصله‌ مکانی نمایندگان آمریکا بودند. اما حدود دو هفته قبل از آغاز اغتشاشاتی که در شهریور شروع شد یک دفعه آمریکایی‌ها مذاکرات را متوقف کردند و رابرت مالی، مسئول میز ایران و مسئول مذاکرات هسته‌ای در پاسخ به جوزف بورل که می‌گوید چرا متوقف کردید، می‌گوید دو هفته صبر کنید ایران امتیازاتی خواهد داد که تعجب خواهید کرد و اتفاقاتی در ایران می‌افتد که خودشان می‌آیند دنبال ما و امتیازات ویژه‌ای خواهند داد! خب این هم نشان می‌دهد که قبل از آغاز اغتشاشات، وضعیت اغتشاشات و برنامه‌ها و حتی زمان آغاز اغتشاشات تا حدودی معلوم بوده است.
 
3ـ فعلا پخت نمی‌کنیم
طبق گزارش روزنامه فیگارو، کمپانی کوفیجئو که مالک چندین برند غذایی معروف فرانسوی است، اعلام کرد چهار تا از هشت کارخانه فرانسوی خود را تعطیل کرده است. این گروه اعلام کرد: این تصمیم با اجبار هدف مقابله با افزایش چشم‌گیر هزینه‌های انرژی (گاز و برق لازم برای پخت و پز و استریل کردن غذاهای پخته شده و دستور پخت) است که از ابتدای سال در ۱۰ ضرب می‌شود. همچنین فدراسیون سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای فرانسوی، هشدار داد که فرانسه ممکن است به دلیل قطعی و قطع برق احتمالی با مشکلات عمده‌ای در زمینه فساد مواد غذایی مواجه شود، زیرا بسیاری از سوپرمارکت‌ها زمان کافی برای آماده شدن برای قطعی برق ندارند. روزنامه تایمز نیز نوشت: فرانسه ممکن است به دلیل مشکلات مربوط به نیروگاه‌های هسته‌ای به جیره‌بندی انرژی نزدیک شود.
 
4ـ نتیجه‌های 5 دور مذاکره با عربستان
وزیر خارجه در جریان سفر به لبنان گفت: «با عربستان توافق داریم که مذاکرات ادامه یابد. آمادگی داریم روابط به سطح عادی بازگردد. در مرحله اول سرکنسولگری‌های دو کشور در جده و مشهد بازگشایی می‌شود. فکر می‌کنیم عربستان سعودی هنوز از آمادگی لازم برای بازگشت به حالت عادی برخوردار نیست. ما آمادگی لازم برای از سرگیری روابط را اعلام کرده‌ایم. علاوه بر گفت‎وگوهای دیپلماتیک بغداد، گفت‌وگوهای امنیتی هم با عربستان داشته‌ایم.
 
▼ اخبار کوتاه
دریغ از یک فشنگ/ علم صالح تحلیلگر سیاسی در پاسخی دندان‌شکن به مجری بی‌بی‌سی گفت: «ایران، آمریکا را در افغانستان، سوریه، عراق و یمن شکست داده است؛ اگر ما این را یک موفقیت نظامی بدانیم که آمریکا در 20 سال اخیر هر جا که خواسته قدرت خودش را اعمال کرده ولی در مورد ایران حتی نتوانسته یک «فشنگ» به سوی ایران شلیک کند، این را می‌توان موفقیتی برای ایران تلقی کرد.»
 
این خلیج، همیشه فارس است/ احمد عبدالساده نویسنده و روزنامه‌نگار مطرح عراقی نوشت: ایران به دریان عمان احاطه دارد اما آن را دریای ایران نمی‌گویند. یا هندی‌ها به دریای عرب که بر آن احاطه دارند دریای هند نمی‌گویند. یا اندونزی اقیانوس هند را اقیانوس اندونزی نمی‌خواند. چرا؟ چون اینها اسامی رسمی هستند که در سازمان ملل ثبت شده‌اند. اسم خلیج‌فارس نیز ثبت و رسمی است و هیچکسی حق تغییر آن را ندارد.
 
اعتراف سنتکام به توان پهپادی ایران/ صدای آمریکا در گزارشی از اظهارات ژنرال مایکل کرویلا فرمانده ستاد مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا موسوم به سنتکام درباره توان پهپادی ایران مدعی شد: «ایران زرادخانه‌ای از سامانه‌های پهپاد شامل انواع پهپادهای اطلاعاتی و شناسایی از نوع سبک و کوتاه‌برد تا انواع پیشرفته دارد و در حال ساخت پهپادهای بزرگ‌تر با محموله‌های مرگبار است.»
 
این هم سقوط خواهد کرد/ سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه جمهوری اسلامی ایران گفت: «پس از برگزاری ۵ دوره انتخابات در رژیم صهیونیستی هنوز نتوانستد یک دولتی مستقر کنند که بیش از یک سال دوام و ماندگاری داشته باشد.» سردار قاآنی اشاره به نامه مفتضحانه نخست‌وزیر سابق اسرائیل گفت: «کابینه غاصب نتانیاهو هم استمرار پیدا نخواهد کرد.»
 
صلح شاید وقتی دیگر/ بشار اسد برای تداوم دیدارها با ترکیه شرط گذاشت. رئیس‌جمهور سوریه در دیدار نماینده ولادیمیر پوتین در امور این کشور با وی بر لزوم پایان اشغالگری‌های ترکیه در سوریه و حمایت آنکارا از تروریسم تأکید کرد.
 
دلار ۲۳ هزار تومانی در بودجه ۱۴۰۲/ در حالی که پیش از این برخی نمایندگان مجلس به اشتباه از دلار ۲۶ هزار تومانی در بودجه ۱۴۰۲ خبر داده بودند، وزیر اقتصاد دلار ۲۳ هزار تومانی در بودجه را تأیید کرد.
 
اقدام قابل تقدیر یک بازیکن/ سعید عزت‌اللهی بازیکن اهل انزلی تیم ملی فوتبال کشورمان با استفاده از پاداش خود در جام جهانی ۲۰ زندانی را در زادگاهش آزاد کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات