صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۴۳۱۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه، 18 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در مسئله‌ زن موضع ما در قبال مدعیان ریاکار غربی موضع مطالبه است، موضع دفاع نیست. یک وقتی سال‌ها پیش در دانشگاه دانشجوها از من پرسیدند شما در فلان قضیه چه دفاعی از خودتان دارید؟ گفتم من دفاعی ندارم، من هجومی دارم. در قضیه‌ زن این‌جوری است، دنیا مقصر است، دنیا که می‌گویم یعنی همین دنیای غرب و فلسفه غربی و فرهنگ غربی موجود... ما در قبال اینها مطالبه‌کننده‌ایم، اینها نسبت به مسئله‌ زن گناهکارند، مقصرند، جداً، ضربه زدند، جنایت کردند.(1401/10/14)
 
 
▼ حرف روز
حمله به ستون خیمه
این روزها توهین نشریه موهن شارلی ابدو به رهبر معظم انقلاب از جمله خبرهایی است که در رسانه‌ها ضریب خورده و دیده شده است. اما این سؤال پدید می‌آید که علت این اهانت به رهبری چیست؟ آیا هدف آنگونه که این نشریه موهن و مسئولان فرانسوی می‌گویند نشان دادن آزادی‌بیان است؟ وقتی از آزادی‌بیان در فرانسه سخن گفته می‌شود بیشتر به یک طنز تلخ می‌ماند؛ چرا که کسانی که دهه 90 میلادی را به یاد دارند با چهره روژه گارودی آشنا هستند. این فیلسوف فرانسوی صرفا به بهانه مخالفت با هولوکاست از فرانسه طرد شد و به زندان افتاد. چگونه کشوری که 8 سال وضعیت ویژه امنیتی یا همان حکومت نظامی توسط دولت آن تمدید می‌شود و رئیس‌جمهورش در سال 2021 یک بیلبورد را تحمل نکرد و از طراح بیلبورد شکایت کرد می‌تواند مدعی آزادی‌بیان باشد؟
از سویی شارلی ابدو هم نمی‌تواند تریبونی برای آزادی‌بیان باشد. چرا که اولا هنری جز توهین کردن در چند سال گذشته نداشته است و نمونه آن توهین سال‌های قبل این نشریه به پیامبر(ص) بود. ثانیا به قول کوچه‌ و بازار ناف او را با عدم آزادی‌بیان بریده‌اند چرا که در سال‌های نه چندان دور وقتی موریس سینه کاریکاتوریست موهن این نشریه به پسر سارکوزی رئیس‌جمهور اسبق فرانسه انتقاد کرد عذر او را خواستند و او مجبور به استعفا شد.
پس دلیل توهین اخیر چیست؟ واقعیت این است که اگر به محتواهای تولید شده از شعار و دیوارنویسی و... در اغتشاشات اخیر نگاهی بیندازیم ورود صریح براندازان به ساحت توهین به رهبری انقلاب و قبح‌شکنی در این حوزه است. دشمن خوب می‌داند که رهبری نظام و ولایت فقیه رکن اصلی و حلقه اتصال بین جمهوریت و اسلامیت است. بر این اساس دشمن در این شرایط ستون خیمه نظام را نشانه رفته است.
انجام این عمل موهن و سخیف در زمانی که اغتشاشات به زوال رفته و نفس آخرش را می‌کشد به مثابه دمیدن در یک کالبد نیمه جان است. براندازان و تجزیه‌طلبان می‌خواهند این چرخه خشونت و اعتراض تداوم یابد و سوژه‌های‌شان باید تکرار و بازتولید شود روزی از تریبون ملکه، روزی از تریبون اَبو اَرِّه بن‌سلمان و روزی از پستوی کاخ الیزه. اما این جسد نیمه جان با این تنفس‌ها جان نمی‌یابد و فقط زحمت خودشان را بیشتر می‌کند. بقول خواجه حافظ عرض خود می‌برند و زحمت ما می‌دارند.     
(یعقوب ربیعی)
 
▼ گزارش روز
پیام اقتدار و بازدارندگی
رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش در روزهای 9 تا 12 دی‌ماه ۱۴۰۱ با اجرای بیش از ۲۰۰ سریال و سناریوی نظامی مختلف در محدوده‌ای به وسعت 3 میلیون کیلومتر مربع در مناطق جنوب شرق، سواحل مکران، حد فاصل شرق تنگه هرمز تا نزدیکی بندر گواتر و دریای عمان تا مدار 10 درجه در شمال اقیانوس هند با شعار محوری «خودباوری، اقتدار، امنیت پایدار» برگزار گردید. سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران پیرامون پیام این رزمایش گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در صورتی که تهدیدی از رژیم صهیونیستی متوجه هر یک از نقاط جمهوری اسلامی ایران شود به طور قاطعانه و چند برابر پاسخ خواهند داد.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ انعکاس گسترده این رزمایش در رسانه‌های غربی به ویژه عبری نشان از دریافت پیام اقتدار این رزمایش از سوی دشمنان به خصوص رژیم صهیونیستی دارد که با روی کار آمدن مجدد نتانیاهو به دنبال ماجراجویی و البته فرافکنی بحران‌های داخلی با پوشش عملیات‌های ضعیف و محدود اما با برجسته‌سازی رسانه‌ای در بیرون مرزهاست. این رزمایش به قدری مهم و قابل توجه بود که چند رسانه‌ رژیم صهیونیستی مثل «تایمز اسرائیل» و «جروزالم پست» با تحلیل عملیات انهدام هدف شبیه‌سازی شده و ابعاد آن عنوان کردند که شناور شبیه‌سازی شده ناو ساعرـ6 است که در پایگاه دریایی ایلات رژیم صهیونیستی مستقر است. این رسانه‌های عبری زبان خاطر نشان کردند نیروهای ایران در رزمایشی که پیشتر در ماه دسامبر برگزار شد، حمله موشکی به نیروگاه هسته‌ای «دیمونا» را نیز شبیه‌سازی کرده بودند. 2ـ نکته دوم افزایش قابل‌ توجه توان پهپادی ارتش در سال‌های اخیر برای پوشش دفع انواع تهدیدات و حمله به نقاط اصلی توان نظامی دشمن به وسیله پرنده‌های بدون سرنشین است که با ترکیب این پرنده‌های رزمی و انتحاری با انواع تسلیحات نقطه‌زن و دوربرد، بیش از گذشته توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران بالا رفته و اطمینان از عدم تصور هرگونه تجاوز نظامی به خاک یا منافع کشورمان به یقین تبدیل می‌شود. و تدوین بودجه‌های ویژه در آمریکا و رژیم صهیونیستی برای مقابله با قدرت پهبادی ایران و تمرین راه‌های مقابله با آن نشان‌دهنده دست برتر ایران اسلامی در این حوزه در نبردهای آینده د ارد که خود بازدارنده و امنیت آفرین است. 3ـ ارتش مکتبی با رونمایی از انبوه تجهیزات و دستاوردهای بومی در این رزمایش ترکیبی که نتیجه تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و توانایی نیروهای جوان، مؤمن و انقلابی بوده، باور ما می‌توانیم را رقم زد.
نکته پایانی: رزمایش ذوالقفار اثبات کرد که ارتش یک نیروی مکتبی، انقلابی و مردمی است و در فضای این انقلاب بود که از بند بردگی و وابستگی به غرب رها شد و با اتکا به ایمان الهی و اعتماد بنفس ملی و روحیه خلاق و صرف فعل خواستن به این حد از بلوغ راهبردی، عملیاتی و تجهیزاتی رسیده است و هیچگاه از ارتش مقتدر و مردمی که در ریل انقلاب به ملت آغوش برگشته به ارتش وابسته به بانیان اغتشاشات نخواهد پیوست.
(جواد خسروی)
 
▼ خبر ویژه
پاسخ به اظهارات عجیب عبدالحمید
عماد عطیه عبدالرزاق از مدرسان دانشگاه المدینه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت: بهائیت فرقه‌ای مستقل است و ارتباطی به دین اسلام ندارد. بهائی‌ها کتاب مخصوص خود را دارند که نامش اقدس است. بهائی‌ها حتی در فکر متجدد اسلامی و قرائت‌های جدید دین اسلام نیز جای نمی‌گیرند. او در مورد اظهارات مولوی عبدالحمید درباره بهائیت گفت: حقیقتاً این اظهارات را به دور از صحت و درستی می‌دانم؛ من نظر عبدالحمید را به طور کلی و جزیی رد می‌کنم. چه مواضع اسلام در مرتد بودن بهایی‌ها و چه ارتداد آنان، پیشامد جدیدی نیست و بنابراین امکان تغییر موضع نیست.
 
▼ اخبار 
1ـ عین‌الاسد؛ نقطه عطف تاریخ
محمدصادق خرسند در کنال شخصی‌اش نوشت: ساعت 1:20، 18 دی‌ماه 1398، موشک‌های جمهوری اسلامی ایران یکی پس از دیگری بزرگ‌ترین و مجهزترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق یعنی عین‌الاسد را با دقت و حجم تخریب بالا در هم می‌کوبند؛ صدای التماس سربازان ابرقدرت رو به افول به گوش تمام دنیا می‌رسد؛ ترامپ پشت تریبون حاضر می‌شود و در حالی که به سختی نفس می‌کشد، بریده بریده می‌گوید همه چیز خوب است و کسی کشته نشده است! اما به راستی چرا کارشناسان سیاسی دنیا، این حمله را نقطه عطفی در تاریخ روابط بین‌الملل می‌دانند. جواب واضح است: شلیک چندین فروند موشک به پایگاه نظامی آمریکایی که بعد از جنگ جهانی دوم هیچ کشوری جرئت نکرده بود، حتی آن را تهدید کند، نشان از تولد قدرتی می‌داد که دیگر قابل چشم‌پوشی نیست. هیچ استراتژیست آمریکایی احتمال این پاسخ ویران‌کننده را نمی‌داد؛ پاسخی که ضمن افزایش اعتماد به نفس ایران، هژمونی آمریکا در جهان را به سختی به چالش کشید. ترجمه عملی تمام شدن «دوران بزن و دررو» را با تمام وجود درک کردند. آن هم آمریکای مغروری که رئیس‌جمهور آن معتقد است همه کشورهایی که به آنها سفر کرده است، بیش از لکه‌ای روی شلوار جین آمریکایی‌ها نیستند.
 
2ـ آمار چشم و دل سیری آمریکایی‌ها
 پایگاه داده ای استاتیستا (Statista) در یک تحلیل آماری در سال 2020 از میزان تجاوزات جنسی در آمریکا از سال 2000 الی 2019 را منتشر کرده است. بر طبق این گزارش در سال 2000 به تعداد 351/979 زن و 14/768 مرد در کشور آمریکا تجاوز جنسیِ اعلام شده ثبت گردیده است! در سال 2018 به تعداد 652/676 زن و 81/956 مرد در کشور آمریکا تجاوز جنسیِ اعلام شده ثبت گردیده است! (در واقع میزان تجاوز به زنان نسبت به سال 2000 دو برابر شده و تأسف بارتر اینکه این آمار در خصوص مردان حدود 5/5 برابر گردیده است!) در واقع در خلال سال 2000 الی سال 2019 به تعداد 6/270/322 زن و 841/049 مرد در کشور آمریکا تجاوز جنسیِ اعلام شده ثبت گردیده است! ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که این آمار، صرفا مربوط به گزارشات ثبت شده است که طبیعتا میزان تجاوزات اعلام نشده چندین برابر این آمار است.
 
3ـ او با همه فرق داشت
گیلدا مورکرت، فعال زن آمریکایی نوشت: این هفته همگی با هم بار دیگر یاد و خاطره ژنرال سلیمانی را گرامی داشتیم. در کشور من آمریکا هیچ کسی وجود ندارد که جای خالی او دو سه سال پس از فقدانش همچنان احساس شود. ژنرال سلیمانی از همه از جمله از مسیحی‌ها و افراد بی‌دفاع دفاع می‌کرد و از هر جهت یک قهرمان بود. او عاشق مردم و عاشق کودکان بود و به دین و باورهایی که داشت، افتخار می‌کرد. آمریکا در هیچ کجا‌ـ چه برروی خشکی و چه برروی آب‌ـ هیچ شخصیت یا قهرمانی ندارد که با ژنرال سلیمانی قابل قیاس باشد یا بتواند با او رقابت کند. بهترین انتقام از آمریکا این است که هر سال یاد و خاطره ژنرال سلیمانی گرامی داشته شود.
 
4ـ ترامپ و پمپئو در حلقه محافظان
غریب آبادی معاون بین‌الملل قوه قضائیه درباره پرونده ترور شهید سلیمانی گفته است: ۹۴ متهم پرونده شهادت حاج قاسم سلیمانی، آمریکایی و سه متهم اصلی دونالد ترامپ، مایک پمپئو و کنت مکنزی هستند.یک سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن که نامش بیان نشده است، در واکنش به اظهارات مقامات ایرانی درباره سه متهم اصلی این پرونده مدعی شد: ایران به توطئه علیه شهروندان و منافع ایالات متحده با تهدید مقامات آمریکا ادامه می‌دهد. ایالات متحده از شهروندان خود محافظت و دفاع خواهد کرد و این شامل مقامات فعلی و سابق می‌شود.
 
▼ اخبار کوتاه
ملت عرب علیه سیاستمداران عرب/ روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت: نتایج نظرسنجی از ١۴ کشور عربی نشان می‌دهد که ٨۴ درصد از عرب‌ها با به رسمیت شناختن دیپلماتیک اسرائیل مخالفند. این نظرسنجی از شهروندان قطر، کویت، عربستان، الجزائر، موریتانی، فلسطین، اردن، لیبی، عراق، تونس، لبنان، مصر، سودان و مراکش انجام شده است.
 
رکوردشکنی ایران در صادرات LPG/ براساس آمارهای گمرک ایران، در سال جاری تا ۱۰ دی‌ماه ارزش صادرات گازLPG  کشور به ۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار رسیده که این میزان در مقایسه با صادرات ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ رشد ۸۶ درصدی داشته است. همچنین صادرات سال جاری LPG بالاترین مقدار صادرات این محصول از سال ۱۳۹۳ تاکنون است.
 
خیز جدید کرونا/ با اعلام نشانه‌هایی از ابتلا به سویه‌های جدید کرونا در ایران، زنگ هشدار دوباره به صدا درآمده است. مسئولان وزارت بهداشت به طور رسمی شروع موج هشتم را اعلام کرده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: با توجه به سرعت انتقال بالای این زیر سویه‌ها در روزهای آینده شاهد افزایش آمار ابتلا به این زیر سویه‌های جدید خواهیم بود.
 
مسئولان عالی پای میز محاکمه/ بابازاده مدیرکل بازرسی امور ویژه سازمان بازرسی مسئولان سابق وزارتخانه‌ها مثل وزارت نفت، کشور، نیرو، سازمان برنامه بودجه و سازمان استاندارد تفهیم اتهام شدند. بخش عمده آلودگی هوا، سوخت‌های با کیفیت نامناسب است. وزارت نفت ۳ سال مهلت داشت و با عدم مدیریت، کاری در این حوزه انجام نداد.
 
طوفان خلیج‌فارسی در صفحه فیفا/ استفاده «اینفانتیو» رئیس فدراسیون جهانی فوتبال از واژه‌ای جعلی برای «خلیج‌فارس» خشم ایرانی‌ها را در پی داشته و در همین مورد تعداد زیادی از کاربران زیر آخرین پست صفحه توئیتر فیفا که مربوط به درگذشت «جان‌لوکا ویالی» است، عبارت Persian gulf را کامنت گذاشته‌اند.
تعطیلات کریسمس را چگونه گذراندید؟/ براساس آمارها در طول یک هفته تعطیلات سال نو میلادی در آمریکا بیش از ۶۵۰ نفر بر اثر تیراندازی و خودکشی با اسلحه جان خودشان را از دست دادند.
 
سگ زرد رقیب شغال/ جان بولتون مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید گفته قصد دارد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نامزد شود تا اجازه ندهد دونالد ترامپ بار دیگر وارد کاخ سفید شود.
 
فعلا تمرین کنید/ وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که یگان‌های این کشور در رزمایشی پنج‌ روزه مقابله با خطرات دریایی و جلوگیری از برخورد پهپاد به تأسیسات نفتی آرامکو را تمرین کردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات