صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۳۳۸۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه، 25 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): عزیزان من! ما امروز مواجه با یک پیچ تاریخی مهم هستیم یا در دل یک پیچ تاریخی مهم داریم حرکت می‌کنیم؛ این دومی شاید درست‌تر باشد. دنیا دارد تغییر می‌کند، [آن هم] تغییرات اساسی؛ تغییرات اساسی و بزرگ را نمی‌شود در ظرف یک هفته و یک ماه و یک سال فهمید؛ اینها به تدریج انجام می‌گیرد. باید مسلط باشید ببینید در دنیا چه دارد اتفاق می‌افتد، در کشور چه اتفاقی دارد می‌افتد.(1401/10/22)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
حماسه کویر 
آن روز که محمدابراهیم باستانی پاریزی در کتاب حماسه کویر در تعریف از مردمان کویرنشین این سؤال را می‌پرسد که: به راستی آدمی که از هشت فرسنگ راه، یک لوله آب باریک را از ۱۸۰ متر زیر زمین به روی زمین می‌آورد تا توبرهای گندم و انبانی جو بکارد و بردارد، آیا زندگی او حماسه نیست؟ هرگز تصورش را هم نمی‌کرد که روزی برسد که دو خط لوله، یکی ۱۳۰ میلیون مترمکعب و دیگری ۲۰۰ میلیون مکعب آب شیرین شده را پس از طی یک مسافت ۸۰۰ کیلومتری به دل کویر کرمان و یزد برسانند، آن هم نه برای کشت توبرهای گندم و انبانی جو بلکه برای تولید میلیون‌ها تن آهن و فولاد که یک قلم آن کارخانه بافق یزد است که دیروز توسط ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی افتتاح گردید و سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی را تولید می‌کند.
 واقعا در دل کویر، جایی که «اگر شتری بمیرد کلاغی نیست که بیاید چشمانش را درآورد» حتی «یک قاشق» آب هم کیمیاست‌. در این چنین جایی رساندن میلیون‌ها مترمکعب آب شیرین شده حماسه است‌. حماسه نامیدن این موضوع از آنجایی است که بر بنیاد رویکرد هیدروپلیتیک، منازعات آینده سرشتی آب پایه خواهد داشت. اندیشمندانی همچون توماس هومر و دیکسون معتقدند در آینده منازعات مدنی و جنگ‌ها ریشه در کمبود «منابع طبیعی» از قبیل آب، انرژی، جنگل‌ها و مواردی از این قبیل خواهد داشت. آنها طبیعت را کانون اصلی منازعه در قرن آتی می‌دانند. در این میان مسئله آب شیرین دارای اولویت چشم‌گیر می‌باشد. 
امروزه یافته‌های علمی و شواهد میدانی گویای این واقعیت هستند که بحران آب دیرگاهی است که آغاز شده و در آینده نیز فزایندگی و گستردگی بیشتری خواهد داشت به واقع وضعیت آب و محیط‌زیست حکایت از تاریک بودن چشم‌انداز امنیتی به خصوص در مناطق خشک و نیمه‌خشک ایران دارد زیرا تبدیل منابع تجدیدپذیر به منابع تجدید‌ناپذیر که ناشی از افزایش بی‌رویه مصرف است نتیجه‌ای جز کمبود آب و منازعه ندارد. بر این اساس انتقال آب شیرین از دریا به فلات مرکزی ایران به عنوان یک دستاورد ارزشمند علاوه بر کمک به رفع نیازهای صنعتی و کشاورزی می‌تواند مانع از ایجاد منازعات آب پایه در این مناطق گردد‌.
(حسین حسینی‌نژاد)
 
▼ گزارش روز
به وقت صرفه‌جویی 
با از راه رسیدن سامانه‌های بارشی و موج سرمای شدید، دمای هوا در ۲۷ استان کشورمان به محدوده صفر درجه رسید؛ برودت و یخبندانی که موجب افزایش مصرف گاز در کشور شده است تا جایی که رکورد مصرف گاز در کشور شکسته شده و به ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز هم رسیده است. آن هم در شرایطی که ترکمنستان سوآپ گازی‌اش را کم کرده چرا که در این کشور هم سرما به شدت اوج گرفته و با مشکلاتی مواجه شده‌اند.
گزاره‌های خبری: 1ـ وزیر نفت با اشاره به سرمای شدید هوا در کشور که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، گفت: پنجشنبه‌ای که گذشت که شاید سردترین شب امسال بود، مصرف در بخش خانگی از ۶۸۵ میلیون مترمکعب در روز گذشت وی اظهار کرد: این مقدار گاز معادل حدود ۴ میلیون بشکه نفت خام است. 2ـ مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز تأکید کرد: در حال حاضر ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز گاز در کشور تولید می‌شود و طی ۲۴ ساعت گذشته مصرف بخش خانگی و تجاری به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است. چند عامل در بروز شرایط کنونی دخیل هستند، یکی موضوع تداوم همین وضع است یعنی اگر یک روز رقم مصرف ۷۰۰ میلیون مترمکعب باشد مشکل نداریم اما اگر روز بعد هم مصرف در همین محدوده باشد مشکل خواهیم داشت، تداوم و فشار نقطه‌ای هم مهم است. در کل اگر مصرف از عدد ۶۵۰ میلیون مترمکعب بالاتر برود وارد شرایط بحرانی گاز شده‌ایم.
گزاره تحلیلی: قطع گاز مصرفی تعداد قابل توجهی از صنایع، فعالیت تمام پالایشگاه‌های کشور با حداکثر ظرفیت جهت حفظ سطح ۸ فشار گاز در مناطق مختلف و تأمین گاز مورد نیاز برای تولید برق در نیروگاه‌ها، اعمال محدودیت برای دستگاه‌های دولتی در مصرف گاز و تدبیر میزان فعالیت ادارات، قطع گاز ادارات و سازمان دولتی پرمصرف، اصلاح فوری تعرفه‌ها علیه مشترکان پرمصرف و همزمان با آن سیاست تشویقی برای کم‌مصرفان گاز (کاهش مصرف تا ۳۰ درصد نسبت به مدت ماه مشابه در سال قبل‌= دریافت خدمات رایگان)؛ همه این موارد سلسله تصمیم‌هایی است که در یک کلام نشان می‌دهد؛ مسئولان عزم‌شان برای تداوم گازرسانی به همه مناطق کشور و حتی حفظ فشار گاز، کاملا جزم است تا جایی که به رغم آگاهی از بازتاب وسیع و حتی تبعات احتمالی، ابایی از قطع گاز فلان اداره یا صنایع نام آشنا هم ندارند. این رویکردی قابل تقدیر است که با همراهی مردم تکمیل خواهد شد. 
نکته پایانی؛ میزان مصرف گاز در بخش خانگی در تابستان ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده که در زمستان به‌ دلیل مصرف زیاد به بالای ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد. در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد انرژی کشور به‌ وسیله گاز تأمین می‌شود. رشد مصرف گاز در کشور در زمینه‌هایی همچون مصارف خانگی سالانه ۶ درصد، بخش‌های عمده ۵ درصد و در بخش نیروگاهی ۴ درصد برآورد می‌شود. رشد شدت مصرف انرژی در کشور نسبت به مصرف جهانی بیش از دو برابر است. بنابراین در ادامه رویکرد قابل تقدیر مسئولان، ضروری است؟؟؟ پویش‌های «هر خانه یک اتاق گرم» و «یک بخاری در هر منزل» پوشیدن لباس گرم و مناسب فصل، بستن دریچه‌های کولر و... در بین عموم مردم اجرایی و نهادینه شود تا با کمترین مشکل، این روز‌های سرد همراه با رکوردشکنی در مصرف را پشت سر بگذاریم و همگان در سراسر کشور؛ چه آنهایی که ساکنان شهر‌های بزرگ و کوچک هستند و چه ساکنان مناطق دورافتاده که بیش از دیگران در معرض افت فشار و قطعی گاز هستند بتوانند از نعمت گاز برخوردار بمانند. ان‌شاءالله 
به قول شاعر: دوست آن باشد که گیرد دست دوست/ در پریشان حالی و درماندگی 
(حسين عباسيان) 
 
▼ اخبار 
1ـ به اسم مردم علیه مردم
گروه هکری عدل علی با هک ایمیل نازنین بنیادی به بیش از 58 هزار ایمیل او از سال 2001 دسترسی پیدا کرده است. بخش حائز اهمیت این ایمیل‌ها در بازه 2019 تا 2021 بوده که حاکی از اوج گرفتن روابط او با وزارت خارجه بریتانیا و مقامات آمریکایی است. طی بررسی‌های صورت گرفته، به طور میانگین، بنیادی سالانه 2500 ایمیل را رد و بدل کرده اما به یکباره در بازه 2019 تا 2021 این عدد به 5000 ایمیل در سال افزایش یافته و در کل از 58 هزار ایمیل، 10 هزار ایمیل فقط مربوط به این بازه است که نشان‌دهنده بازیچه‌ شدن بنیادی و جذب او توسط سرویس‌های اطلاعاتی غرب در راستای برنامه براندازی حکومت ایران است. سناتور کریس کانز، سناتور دموکرات آمریکا که از سال 2010 وارد سنا شده و در کمیته روابط خارجی سنا مشغول فعالیت است، از جمله افرادی است که از تحریم‌های بیشتر علیه ایران حمایت می‌کند و همواره مانند باب کورکر و رابرت منندز، بیانیه‌هایی برای اعمال تحریم بیشتر علیه ایران صادر می‌کند. در سال 2020، وی به همراه دیگر اعضای این گروه، در نامه‌ای به منوچین و پمپئو از آنها خواستند با برنداشتن تحریم‌ها و به جای آن با انجام کارهای کمکی جایگزین دیگری، به مردم ایران برای مقابله با کرونا کمک کنند.
 
2ـ این خشم دلیل دارد
کانال مکشوفات با انتشار نقشه‌ای از میزان کمک به اوکراین نوشت: «تا امروز آمریکا ۱۰۰ میلیارد دلار برای جنگ دو کشور در اروپای شرقی هزینه کرده است. این را مقایسه کنید با درآمد کشور عظیم روسیه با درآمدهای سرشار نفتی و گازی در ۲۰۲۱ که نزدیک ۵۰۰ میلیارد دلار بوده. این هزینه سرسام‌آور برای یک کشور در اروپا بی‌دلیل نیست. به قول الکساندر دوگین ما در دوره «آخرین نبرد» هستیم. نبردی که نه تنها سرنوشت روسیه که سرنوشت قطب‌های آینده جهان را معین می‌کند. یا مانند تمام این ۸۰ سال بعد از جنگ دوم جهانی تک‌قطبی‌ خواهیم داشت یا امپراتوری آمریکا شکست خواهد خورد و هژمونی سلطه‌اش پایان می‌یابد. می‌پرسید؟ فکر کن تا حالا ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده باشی اما چهار تا پهپاد نهایتا ۲۰۰۰ دلاری سرنوشت جنگ را عوض کرده باشند و نیروها و آرایش جنگیات را زمین‌گیر! جدا عصبانیت هم دارد.
 
3ـ صهیونیست‌ها علیه بی‌بی
در شبی که گذشت رسانه‌های رژیم صهیونیستی از شرایط متشنج امنیتی در تل‌آویو ساعاتی پیش از آغاز تظاهرات اعتراض‌آميز علیه نتانیاهو در دومین شنبه پیاپی خبر دادند. به نوشته این رسانه‌ها، نیروهای امنیتی برای مقابله با تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه نتانیاهو که طبق فراخوان داده شده قرار بود در میدان هبیم در تل‌آویو برگزار شود صورت گرفت. روزنامه یسرائیل هیوم هم در وبسایت آنلاین خود از سطح شهر تل‌آویو خبر داد، خیابان‌های شهر شاهد شرایطی متشنج است. تظاهرات شب گذشته صهیونیست‌ها در مقابل منزل هرتزوگ رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی علیه دولت نتانیاهو برگزار شد. براساس آمارهای اعلام شده بیش از ۸۰ هزار معترض در میدان هبیم در تل‌آویو حضور داشتند.
 
4ـ این یک انحراف واضح است
راشد الراشد متفکر بحرینی گفت: اجماع مذاهب مسلمان درباره بهائیت ارتداد است و بهائیان در زمره کفار به حساب می‌آیند. باید با موضع‌گیری‌های جدید درباره بهائیت به طور جدی و قاطعانه مقابله کرد؛ چرا که هدف از این اظهارات و مواضع، فرصت دادن به کسانی است که در کمین دین و تمام ارزش‌ها و اصول اسلامی نشسته‌اند. برخی مواضع غیرعادی مانند موضع عبدالحمید که از مواضع همه علما و فقهای امت اسلامی منحرف شده، یک موضع جدید نیست. ما نمی‌توانیم این مواضع را لغزش یا خطای ناخواسته افراد فرض کنیم.
 
▼ اخبار کوتاه
حکایت جن و بسم‌الله/ محمد ایمانی در کانالش نوشت: حکایت روزنامه‌های زنجیره‌ای و ملت ایران، حکایت جن و بسم‌الله است. نام مردم را مصادره می‌کنند و با همین عنوان دزدی، لاف می‌زنند؛ اما هر جا که مردم به میدان می‌آیند، این حماسه حضور را سانسور می‌کنند. آنها‌ـ در کنار دشمنان اصلی ایران‌ـ بزرگترین ضربات را از همین درایت مردم خورده‌اند. حماسه مردم یزد، پاسخ به موقع به سه ماه عملیات روانی سنگین دشمن بود؛ و دقیقا به همین علت، در رسانه‌های غربگرا سانسور شد. «قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ... بگو: از این خشم‌تان بمیرید».
 
زن، زندگی و آزادی از نگاه پهلوی/ کاربری نوشت: حالا که بحث از حقوق زنان داغ است خوب است تفسیر زیبای زن زندگی آزادی توسط محمدرضا پهلوی در مصاحبه با فالاچی را ببینیم که گفت: زن در زندگی مرد، اهمیت ندارد مگر زیبا و جذاب باشد. شما زنان حتی یک سرآشپز بزرگ نداشتید. هیچ چیز بزرگی نداشتید، هیچ چیز! شما زنان وقتی به قدرت می‌رسید بی‌رحم و سنگدل هستید. شما مکار هستید؛ شما زنان، خبیث و شیطانی هستید، همه شما.
 
چرا انگلیسی‌ها جیغ می‌کشند؟/ ️فواد ایزدی، عضو ‌‌‌‌‌‏هیئت علمی گروه مطالعات آمریکا، دانشگاه تهران در توئیتی نوشت: اول اینکه ناراحتی بریتانیای صغیر و آمریکا از اعدام علیرضا اکبری قابل درکه. معمولا به جاسوس‌ها گفته میشه اگر دستگیر هم بشوند در مبادله جاسوس‌ها آزاد می‌شوند. اعدام اکبری کار جذب جاسوس‌های جدید را سخت می‌کنه. ثانیا برخورد با عوامل کشورهایی که در پی تجزیه ایران هستند حق ایرانه.
 
صندوق توسعه پر می‌شود/ براساس متن لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت در سال آینده سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را ۴۰ درصد تعیین کرده که این میزان بالاترین مقدار از سال ۱۳۹۲ تاکنون است. قابل ذکر است از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی به ۲۰ درصد رسیده بود که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۳۰ درصد (پس از تعدیل) و در سال آینده نیز به ۴۰ درصد خواهد رسید.
 
داریم پیر می‌شویم/ صالح قاسمی کارشناس تحولات جمعیت گفت: نرخ رشد جمعیت سال 1415 در ایران صفر می‌شود و جمعیت ایران هیچ‌وقت 100 میلیونی نمی‌شود قاسمی در ادامه می‌گوید که نرخ رشد جمعیت هم‌اکنون 0/7 است.
 
اگر ایران نبود/ وزیر خارجه سوریه گفت: اگر هم‌پیمانی مانند ایران نداشتیم مشخص نبود چه اتفاقی برای سوریه رخ می‌داد. ایران و روسیه پرونده عادی‌سازی روابط ما با ترکیه را مدیریت می‌کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات