صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۴۳۵۴۴

الاخبار: عربستان سعودی ناچار به پذیرش مطالبات یمن شد

یک هیأت سعودی به ریاست محمد آل جابر سفیر عربستان در یمن به صنعا سفر کرده بود و مستقیما مذاکراتی با انصارالله داشت تا آخرین ملاحظات بر سر تمدید آتش‌بس اعمال شود.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی

روزنامه الاخبار به نقل از این منابع گزارش داد، پرداخت حقوق کارمندان یمنی بر اساس لیستهای سال 2014 خواهد بود. یک هواپیمای خصوصی هم این حقوقها را به صورت ارز، ماهانه به صنعاء انتقال خواهد داد. کما اینکه مقاصد فرودگاه صنعا بیشتر خواهد شد و شامل مصر، قطر، اردن و مالزی خواهد بود. البته همه محدودیهای واردات به بندرگاه الحدیده هم برداشته خواهد شد.
به گزارش این منابع، یک هیأت سعودی به ریاست محمد آل جابر سفیر عربستان در یمن به صنعا سفر کرده بود و مستقیما مذاکراتی با انصارالله داشت تا آخرین ملاحظات بر سر تمدید آتش‌بس اعمال شود. تأخیر در سفر هانس گروندبرگ فرستاده سازمان ملل در یمن هم بنا به درخواست ریاض بوده است تا هیچ خللی در این مذاکرات به وجود نیاید.
این منابع ادامه دادند، در جریان سفر دوم هیأت عمانی به یمن، این هیأت با رئیس ستاد مشترک یمن دیدار کرد. انصارالله در این دیدار، نقشه تمامی مراکز حساسی را که می‌تواند هدف قرار دهد، به این هیأت نشان داده و تأکید کرد که در صورت بسته بودن فرودگاه صنعا، اجازه داده نخواهد شد که فرودگاه ریاض باز باشد.
سید عبدالملک الحوثی هم که میزبان این هیأت بود، به آنان گوشزد کرد که هر گونه تلاش برای لغو ممنوعیت صادرات نفت از جنوب و شرق یمن باعث خواهد شد که دایره حملات این کشور گسترش پیدا کند. لذا همین تهدیدها باعث شد که توافق اخیر حاصل شود.
الاخبار به نقل از منابع سیاسی یمن گزارش داد، انصارالله موفق شد مطالبات خود در زمینه مسائل انسانی را حاصل کند و ضمانتهای اجرایی را نیز از طرف مقابل بگیرد. بر اساس این توافق، آتش‌بس برای شش ماه دیگر تمدید خواهد شد
این منابع ادامه دادند، ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در دوره‌های مذاکرات اخیر تلاش کرد آتش‌بس فراگیر اعلام کند و فقط مسائل انسانی حل شود، ولی یمن این مسئله را رد کرد و ان را تلاش غیر قابل قبولی برای باجخواهی دانست. همین مسئله باعث شده بود که مذاکرات به بن بست برسد، ولی آمریکا و عربستان انعطاف نشان دادند و توافق بر سر بندهای آتش‌بس قبلی حاصل شد؛ البته به دور از سایر مسائل نظامی و سیاسی.
منابع مذکور در پایان تأکید کردند، صنعا بر اهمیت رفع کامل محاصره و پرداخت حقوق کارمندان تأکید دارد ا پس از آن، وارد مذاکرات سیاسی برای حل سایر پرونده‌های جنگ شد؛ البته مشروط به اینکه ائتلاف محاصره را ادامه ندهد و حقوق نیز پرداخت شود.
در همین ارتباط، پس از اظهارات «هانس گروندبرگ» نماینده سازمان ملل متحد درباره سازنده و مثبت بودن مذاکرات آتش‌بس با صنعاء، یک دیپلمات سعودی می‌گوید که ریاض با پرداخت مشروط حقوق کارمندان در مناطق تحت کنترل صنعاء موافقت خواهد کرد.
این دیپلمات سعودی که اشاره‌ای به نام او نشده گفت: «پرداخت حقوق مشروط به آن است که حوثی‌ها ضمانت‌های امنیتی از جمله ایجاد یک منطقه حائل در طول خطوط مرزی یمن و عربستان سعودی در مناطقی که تحت کنترل آن‌هاست را بپذیرند.»
این در حالی است که هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، شامگاه دوشنبه، اظهار داشت برهه کنونی شاهد تغییر احتمالی در روند جنگ هشت ساله علیه ملت یمن خواهیم بود.گروندبرگ، دیشب، مذاکرات با مقامات صنعاء به ویژه «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن را «مثبت و سازنده» خواند.
۳۰ آذرماه گذشته بود که سخنگوی انصارالله از ورود هیأتی عمانی به این کشور برای ارائه پیشنهادهای جدید در خصوص آتش‌بس خبر داده بود. این هیأت پس از رایزنی با مقامات ارشد صنعاء از جمله رئیس شورای عالی سیاسی و انتقال مواضع ائتلاف سعودی به مقامات یمنی، صنعاء را ترک کرده بود.
هیأت عمانی در دومین سفر خود در حدود یک ماه گذشته، اخیرا وارد صنعاء شد و پس از رایزنی با مقامات یمنی صنعاء را به مقصد عمان ترک کرد.
یک دیپلمات یمنی پیش‌تر در گفت‌و‌گو با شبکه «المیادین» در ارتباط با این سفر گفته بود: «صنعاء بر شروط خود در مورد پرداخت حقوق تمام کارمندان، رفع محاصره و ممنوعیت هوایی به ازای اجازه ازسرگیری تولید نفت پافشاری دارد. میانجی عمانی پیوسته در تلاش است تا دیدگاه‌ها را در زمینه مسائل انسانی نزدیک کند.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات