صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۴۳۲۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، 21 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): جان انسان‌ها در مشت مادرها است؛ مادرها به فرزند حق حیات دارند. محبتی که خدای متعال در دل مادر نسبت به فرزند قرار داده، یک چیز بی‌نظیر است؛ یعنی اصلاً هیچ عشقی از این نوع نیست، به این کیفیت نیست که آن را قرار داده. صاحب حق حیات است، بعد ادامه‌ نسل؛ مادرها مایه‌ ادامه‌ نسلند، یعنی نسل بشر با «مادری» است که ادامه پیدا می‌کند.(1401/10/14) *سالروز میلاد خجسته فاطمه‌زهرا(سلام‌الله علیها) سرور بانوان جهان و الگوی بی‌بدیل تمام جهانیان مبارک باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
نتیجه‌های یک گذار موفق
واکاوی اتفاقات سه ماهه اخیر در کشور نشان می‌دهد که آمریکا و اروپا با همراهی برخی کشورهای منطقه تمام توان خود را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته بودند. براساس برخی از اظهارنظرها، اغتشاشات اخیر در کشور ماحصل دو سال برنامه‌ریزی محور شیطانی عبری‌ـ غربی‌ـ عربی بوده است که با هدف «ضربه نهایی» به جمهوری اسلامی صورت گرفت. رصد تحرکات آمریکا و حمایت علنی آنها از لیدرها و اپوزیسیون نشان می‌دهد که دشمن با مدل جنگ ترکیبی که اساس آن نیز جنگ شناختی بود، به دنبال نتیجه‌گیری از داخل ایران در ازای «هیچ» بوده است که با شکست سنگینی روبه‌رو شد. این موضوع بدون شک جایگاه و اعتبار آمریکا را نزد جامعه بین‌المللی کاهش خواهد داد.
از این‌رو رفتار بعدی واشنگتن را باید بر مبنای یک تفکر شکست خورده در مقابل جمهوری اسلامی ایران ارزیابی نمود. موضوع مهم در جریان ناکامی آمریکا مقابل نظامی اسلامی، توجه به رفتار برخی از کشورهای اروپایی است. «نمایش احضار» سفرای ایران توسط اتحادیه اروپا، انگلیس، فرانسه، آلمان و... را می‌توان در راستای تنفس مصنوعی به فتنه آمریکایی اخیر اشاره نمود که اروپا در صدد است با رفتار پروپاگاندی خود، ناکامی‌های میدانی را در روان و ادراک جامعه بین‌المللی تغییر دهد. بنابراین می‌توان رفتار اتحادیه اروپا همانند سربازی دانست که می‌کوشد با رفتارهای نمایشی، از میزان شکست فرمانده خود(آمریکا) در نزد افکار عمومی بکاهد.
به نظر می‌رسد که آمریکا و اروپا تصور می‌کردند که حتی با نتیجه‌بخش بودن حداقلی شلوغی‌های اخیر بتوانند امتیاز جدیدی از ایران بگیرند ولی امروز به این نتیجه رسیده‌اند که آنچه می‌اندیشیدند جز توهم نبوده است. بنابراین نباید رفتارهای کشورهای غربی را از روی قدرت تجزیه تحلیل کرد و رفتارهای نمایشی آنان را باید از روی استیصال و درماندگی غرب تجزیه و تحلیل کرد. پشت سر گذاشتن فتنه اخیر آن هم به صورت موفق، می‌طلبد که این گذار را به عنوان یک پشتوانه و برگ برنده در تعامل یا مذاکره مطرح و تفسیر نمود.
حال همراهی مردم با نظام اسلامی توان و قدرت چانه‌زنی ایران را در عرصه‌های مختلف بین‌المللی افزایش داده است، باید بر مبنای اقتدار منافع جمهوری اسلامی جامعه بین‌المللی را مطالبه کرد و با فعال‌سازی دیپلماسی فرهنگی، موفقیت و همراهی مردم با نظام اسلامی را به همه کشورهای دنیا اعلام نمود.
(اکبر معصومی)
 
▼ گزارش روز
طرح شکست خورده‌ای به نام پلن بی!
مذاکرات احیای برجام بنا به دلایل مشخصی که ریشه در زیاده‌خواهی و مطالبات فرابرجامی آمریکا و طرف‌های اروپایی و بی‌توجهی به درخواست‌های ایران دارد، متوقف شده است. در هفته‌های اخیر نیز، رویکرد سلبی و منفی مقام‌های آمریکایی نسبت به مذاکرات هسته‌ای با ایران و آینده برجام به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است.
گزاره خبری: ۱ـ در جدیدترین اظهارات، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر اعلام کرد که کشورش دیگر بر احیای برجام متمرکز نیست. قبل از این اظهارات نیز ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، می‌گوید توافق اتمی با ایران «مُرده»، اما دولت وی فعلا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد این خبر را اعلام کند. بعد از این برخی رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا هم در گفت‌وگو با الی کوهن، همتای صهیونیستی خود، ارزیابی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره «مرگ برجام» را تأیید کرد. 2ـ در همین حال و در روزهای اخیرا میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئيتر نوشته است: «ادعاها درباره عرضه پهپاد [از سوی ایران به روسیه] بهانه‌ای ناشیانه برای توقف مذاکرات وین در خصوص برجام است (اگر به قصد کشتن آن نباشد). به نظر می‌رسد آمریکا و سه کشور اروپایی برای حرکت به سمت «پلن‌ بی» وسوسه می‌شوند. اشتباهی بزرگ است. دشوار بتوان تصور کرد چنین طرحی، گزینه‌ای معتبر باشد. به احتمال زیاد بیهوده خواهد بود».
گزاره تحلیلی: 1ـ در دستور کار قرار گرفتن «پلن بی» از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا در حالی است که پیش از این، بارها مقام‌های آمریکایی از اجرایی کردن آن در صورت شکست برجام سخن گفته‌اند. در خصوص طرح مذکور، نکات قابل توجهی وجود دارد که به موارد مهمی از آن اشاره می‌شود: نکته اول؛ آمریکا دیگر عضوی از برجام نیست. اینکه مقامات کاخ سفید مدام صحبت از مرگ برجام و عدم تمایل به مذاکرات برای احیای برجام و یا شرط و شروط و... می‌کنند، فاقد موضوعیت است. کشوری می‌تواند از مرگ برجام صحبت کند که طی این سال‌ها به توافق و تعهد خود عمل کرده باشد و عضوی از این توافق باشد. اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص برجام همان‌قدر غیرمنطقی و بی‌ربط است که فرضاً ایران درباره «مرگ ناتو» صحبت کند. نکته دوم؛ پلی بی، رویکردی قهری متشکل از اجزای سه‌گانه شامل تحریم‌های اقتصادی، فشارهای دیپلماتیک و حتی گزینه نظامی جهت حل‌وفصل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است. پلن مذکور که گاه‌گاهی مطرح می‌شود، طرح جدیدی نیست و پیش از این به صورت مجزا در باره ایران اجرا شده است. نکته سوم؛ جمهوری اسلامی ایران در عین حال که در معرض تحریم‌های شدید و سنگین بین‌المللی است که در طول تاریخ بشر علیه هیچ کشوری اعمال نشده است، همچنان با بیشترین فشارهای دیپلماتیک و سیاسی در سطح منطقه و بین‌الملل برای عقب‌نشینی از مواضع هسته‌ای خود نیز همراه است. در همین حال حمله نظامی هم به قدری خطرناک، پیامدبار و همراه با تبعات منفی برای آغازکنندگان است که اساساً قابلیت اجرا در قبال جمهوری اسلامی را ندارد. لذا مشاهده می‌شود که پلن بی قبل از اینکه طرح شود، یک سناریوی سوخته است. نکته آخر؛ مذاکرات برجام تمام شده و تنها مانع آن رفتار‌های دوگانه، ریاکاری و نبود اراده سیاسی در طرف غربی جهت بازگشت به برجام است. در صورتی که اسناد، رد و بدل شده و جزئیات فنی و گام‌های طرفین کاملاً واضح است، طرح پلن بی که هنوز به طور آشکار درباره آن صحبتی نمی‌شود، بی‌معنا و فاقد وجاهت قانونی و سیاسی است و جز اینکه به اعتبار طرف‌های مطرح‌کننده بیش از این خدشه وارد می‌کند، فایده دیگری ندارد. شاید بر همین اساس بود که ندپرایس حرف اشتباه گذشته‌اش را تکرار کرد و از بازگشت به دیپلماسی سخن گفت.    
(حمید خوش‌آیند)
 
▼ اخبار 
1ـ آمریکا پشت صحنه جنگ یمن
علی القحوم عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در توئیتی اظهار داشت: آمریکایی‌ها هرچه تلاش ‌کنند که خود را در پس پرده جنگ یمن پنهان کنند، رویدادها، حقایق و اقدامات ائتلاف متجاوز سعودی چهره وقیح و زشت آنها را آشکار کرده است. وی در این توئیت نوشت: من خیلی صریح اعلام کرده‌ام که تجاوز و محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی؛ توسط آمریکا به متجاوزان اعلام شده و این تصمیم توسط آمریکایی‌ها اتخاذ شده است. القحوم همچنین گفت: این آمریکایی‌ها هستند که تجاوز را رهبری می‌کنند و به همین دلیل تمامی عواقب فاجعه‌بار این تجاوز نیز متوجه آنها است. آنها هستند که مانع دستیابی به صلح می‌شوند و برای تشدید تنش و تداوم توطئه‌ها علیه یمن فشار وارد می‌کنند. این اظهارات پس از آن بیان شد که «تیموتی لیندرکینگ» فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن ادعا کرد که واشنگتن در حال رایزنی با مسقط و ریاض برای پایان دادن به درگیری‌ها و حل نهایی بحران جاری در یمن است. لیندرکینگ در کنفرانس بین‌المللی یمن در واشنگتن مدعی شد: آمریکا با وجود تصویر مبهمِ فرصت دستیابی به صلح، متعهد به یافتن راه حلی برای بحران یمن است و باور دارد که سال ۲۰۲۳ فرصتی مغتنم برای پایان این بحران است.
 
2ـ دکانی به نام براندازی!
سیاوش اردلان، مجری بی‌بی‌سی فارسی که مدت زیادی نیز با رادیو فردا ارگان سازمان سیا همکاری داشت گفته که هدف برخی براندازان از ایجاد آشوب در ایران کاسبی و درآمدزایی برای خودشان است. فرداد فرحزاد، مجری شبکه سعودی اینترنشنال هم در برنامه‌ای گفت هر کجا بیشتر پول بدهد آنجا کار‌ می‌کنم. منافع هیچ‌ کشوری حتی ایران برای من مهم نیست. اعتراف براندازان به کاسبی از ایجاد آشوب‌ها در ایران در گذشته نیز سابقه داشته است. مثلا سالومه سیدنیا، مجری شبکه من وتو، گفته: «مصی علی‌نژاد برای یک مستند تصاویری از مادر پویا بختیاری به ما داد. ما تصاویر را پخش نکردیم، مصی علی‌نژاد برای مدیر شبکه، ۱۰ هزار پوند فاکتور فرستاد و پول خواست. مصی فقط دنبال این چیزهاست. بعد از آن مدیر شبکه فهمید این آدم چه کثافتی است.»
3ـ زندانی به جرم یک لایک
پزشک تونسی که از ۲۰۰۸ در عربستان زندگی می‌کند اخیراً به جرم توهین به نظام سعودی محکوم به ۱۵ سال زندان شده است. جرم او لایک کردن فیلمی بوده که از تجمعات طرفداران حزب‌الله در پایتخت تونس در توئیتر منتشر شده است. بعد همین عربستان سالانه چند صد میلیون دلار هزینه می‌کند، تلویزیون اینترنشنال تأسیس می‌کند تا برای ما آزادی بیاورد! چرا عده‌ای همین معادله ساده را درک نمی‌کنند؟! توجه کنید در کشورهای دیگر حتی لایک کردن یک پست این مجازات شدید را در پی دارد. چطور انتظار دارند یک خبرنگار که جاسوسی می‌کند، سیاه‌نمایی می‌کند، امنیت را به‌ خطر می‌اندازد و... با‌ او نباید برخوردی صورت گیرد؟ 
4ـ سانسور سعودی به ویکی پدیا هم رسید!
محافل حقوق بشری فاش کردند که مقامات سعودی با دستیابی به مشخصات دو تن از مدیران ویکی پدیا آنها را در جهت کنترل محتوای دائره‌المعارف الکترونیکی زندانی کردند. هم زمان پایگاه اطلاعاتی فرانسوی Intelligent Online نشان می‌دهد که عربستان سعودی به دنبال این است که در امنیت سایبری منطقه‌ای و در اختیار داشتن ابزار جاسوسی و سوءاستفاده الکترونیکی پیش‌رو باشد. چنین اخباری بیان ملموسی از سیاست بلندمدت ریاض در تلاش برای کسب موقعیتی مناسب در منطقه است، درست مانند استفاده از جذب افراد مشهور مانند کریستیانو رونالدو برای پیوستن به باشگاه فوتبال النصر به منظور تصحیح ساختن وجهه این کشور است.
 
▼ اخبار کوتاه
5 سال معادل یک سال/ موانع صادرات محصولات کشاورزی به پاکستان، افغانستان، روسیه، عراق و چین برطرف شد. این را سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی گفته و اظهار داشته که ۵ سال آخر دولت روحانی جمعا ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی انجام شد، در حالیکه فقط در سال اول دولت سیزدهم ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام دادیم. ساداتی‌نژاد گفته است قبل از شروع دولت رئیسی فقط ۴ درصد از زمین‌های کشاورزی دارای سند بود که امروز به ۱۵ درصد رسید.
 
ایرانی‌ها درگیر معضل چاقی/ در حال حاضر ۸ میلیون نفر از جمعیت ایران در همه سنین دچار اضافه وزن و عارضه چاقی هستند. البته این رقم در افراد با سن بیشتر از ۲۰ سال، بالاتر است. طبق آمارها میزان مصرف کالری روزانه ایرانی‌ها در دو دهه گذشته از ۲ هزار به سه هزار کالری رسیده و این در حالی است که ۹۰ درصد ایرانیان (هر دو جنس) فعالیت فیزیکی کافی ندارند.
 
شتر در خواب بیند پنبه‌دانه/ عزیز غضنفری در توئیتی نوشت: اسپوتنیک می‌نویسد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها منتظر بودند ببینند در نتیجه شلوغی‌ها آیا این امکان وجود دارد که آنها بتوانند در ‎برجام امتیازهای جدیدی از ایران بگیرند؟! امروز اما همه ارکان جاسوسی‌شان در ایران به آنها این خبر را داده‌اند که آنچه منتظرش بودند محقق نخواهد شد.
 
فراموش نکرده‌ایم/ روزنامه هم‌میهن به تحولات اخیر برزیل و حمله طرفداران بولسونارو به نهادهای دولتی اشاره کرده و تیتر زده: حمله به دموکراسی! کاربری در واکنش به این تیتر نوشته: «یادمون نرفته همینا سال ۱۳۸۸ شورششون علیه مردم‌سالاری رو در ایران، «جنبش» می‌دونستن! آره آقای هم‌میهن! هر شوریدنی علیه رأی مردم دیکتاتوریست.»
 
گاف جدید رئیس‌جمهور خواب‌آلود/ بایدن در جریان دیدار با نمایندگان سازمان خیریه «سپاه رستگاری» گفته که برای مدتی در سرویس مخفی آمریکا در لهستان و اوکراین فعالیت داشته است. فاکس‌نیوز گفته احتمالاً بایدن سپاه رستگاری که یک سازمان با هدف خدمات نوع‌دوستانه است را با سرویس مخفی اشتباه گرفته است.
 
شکست ماهواره‌بر انگلیسی/ پرتاب موشک ماهواره‌بر از خاک انگلیس به مدار زمین پس از بروز یک «نفص فنی» در طول پرواز با شکست مواجه شد. این ماهواره بر برخلاف پرتاب‌های معمول به بال‌های «کازمیک گرل» که یک هواپیمای «بوئینگ‌ـ ۷۴۷» است متصل بود.
 
اپلیکیشن یا بازار اسلحه؟/ غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: در اینستاگرام بیش از ۱ میلیون پست برای فروش سلاح در زمان اغتشاشات ایجاد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات