صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۴۴۰۱۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه، 16 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امیرالمؤمنین اهل بصیرت دادن است. امروز ما به این بصیرت احتیاج داریم. امروز دشمنان دنیای اسلام، دشمنان وحدت اسلام، با ابزارهای دین وارد می‌شوند، با ابزارهای اخلاق وارد می‌شوند؛ باید هوشیار بود.(1389/4/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
انقلاب اسلامی تجلی اراده‌ای برتر
«خلع رضاشاه با رقص و پایکوبی در خیابان‌ها جشن گرفته شد. او پس از تبعید در شاهنسبورگ بیمار شد و نهایت در ۲۶ ژوئیه ۱۹۴۴ مرد، صحنه‌هایی از شادمانی که مشابه آن در سال ۱۹۷۹هنگامی که پسر رضاشاه و جانشینش مجبور به ترک کشور گردید تکرار شد.» این جملات بخشی از کتاب از قاجار تا پهلوی(۱۹۱۹‌ـ۱۹۳۰) نوشته محمدقلی مجد پژوهشگر ایرانی مقیم آمریکا و استاد دانشگاه پنسلوانیا است. مجد با استناد به گزارشات وزارت امور خارجه آمریکا در ایران، حس و حال مردم پس از برکناری رضاشاه را شادمانی و سرور می‌داند.
لوئیز دریفس کاردار آمریکا در ایران در ۱۸ سپتامبر ۱۹۴۱ این‌گونه می‌نویسد: «واکنش ایرانیان به خلع شاه تقریبا شکلی از حس رهایی و شادمانی است که عموما با رفتن یک ستمگر رخ می‌دهد». مسئله دیگری که در این کتاب به آن توجه شده است موضوع وابستگی خاندان پهلوی به بیگانگان و اهمیت حفظ این خاندان برای آنها است، او با بررسی اسناد نشان می‌دهد که برای انگلیس و آمریکا حفظ این خاندان به منظور دستیابی به اهداف استعماری‌شان امری حیاتی بوده است و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نبودند چرا که اساسا مهندسی انگلستان برای به قدرت رساندن دیکتاتوری پهلوی با موافقت آنها صورت گرفت.
روزولت سی‌ودومین رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۱۹۴۲ می‌نویسد: «آقای استیتینوس عزیز: از آنجایی که من دریافته‌ام دفاع از دولت ایران برای دفاع از ایالات متحده حیاتی است بدین‌وسیله برابر دستور شماره ۸۹۲۶ مورخه ۲۸ سپتامبر ۱۹۴۲ اختیارات اعطای وام به دولت ایران به شما واگذار گردید. فرانکلین دلانو روزولت». حمایت آمریکایی‌ها بعدها در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ (۱۹۵۳) در جریان سرنگونی حکومت مصدق و بازگشت محمدرضا به قدرت رنگ آشکارتری به خود گرفت و تا پایان حکومت پهلوی و پس از سقوط آن به امید بازگرداندن ته مانده‌ای این خاندان به قدرت ادامه دارد.
برخلاف آنچه که سلطنت‌طلبان تلاش دارند با تحریف و وارونه‌سازی تاریخ چهره‌ای مقتدر، محبوب و مستقل از پهلوی بسازند، هزاران صفحه و اسناد تاریخی چیز دیگری را نشان می‌دهد. این اسناد گواهی می‌دهد که اساسا روی کار آمدن و دوام سلطنت این خاندان خارج از اراده ملت و محصول اراده بیگانگان بوده است و تنها زمانی کار آنان به پایان رسید که اراده ملت در قالب پدیده‌ای سترگ به نام انقلاب اسلامی بر اراده بیگانگان برتری یافت.  
حسین حسینی‌نژاد 
 
▼ گزارش روز
فرصتی برآمده از تحریم
چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی و هنری کشور در حالی شروع به کار کرد که در کنار دیگر رویدادهای هنری و فرهنگی کشور، توسط برخی که روزگاری در همین رویدادها مطرح شدند و ضریب پیدا کردند دچار حواشی شده است. برخی ادعای تحریم حضور در جشنواره را مطرح کردند اما فراموش کردند که در همین‌جا سیمرغ گرفتند و در مقابل استندهای جشنواره فیلم فجر با لب خندان عکس گرفتند و چهره شده‌اند.
گزاره‌های تحلیلی: نکته اول اینکه سناریوی تحریم داخلی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی یکی از ابعاد اغتشاشات برنامه‌ریزی شده توسط دشمنان بود که به عنوان عامل پیشران آشوب‌ها توسط عده قلیلی از سرسپردگان غرب در این عرصه‌ها به وقوع پیوست تا شاید با ادعای نبود آزادی و داشتن پشتوانه مردمی از فروغ این جشنواره بکاهند که سیل حضور مردم و رسانه‌ها در تماشای فیلم‌ها و نشست‌های خبری حکایت از شکست پروژه تحریم دارد.
نکته دوم؛ جشنواره فیلم فجر در کنار نقاط درخشان و فیلم‌های بسیار فاخر در دوره‌های گذشته اما اکثر فیلم‌ها و نشست‌های آن در مسیر مقابله با رویش امید در داخل و زیر سؤال بردن ارزش‌ها و آرمان ایران اسلامی به نمایش در می‌آمد و از قبل این تحریم، فرصت حضور فیلم‌هایی از جنس امید، انقلاب و ارزش‌ها با نگاه دقیق سیاسی اجتماعی و تاریخی شکل گرفت که یادآور مثل معروف است؛ عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد... .
نکته پایانی؛ غربی‌ها متفاوت از عملکرد سیاه و تاریخ سراسر ظلم و جنایت خویش با ساخت و پرداخت فیلم‌هایی با جلوه‌های ویژه و برگزاری جشنواره‌هایی سعی در نمایش چهره منجیانه و آزاد و صلح‌طلب از خویش و چهره سیاه و زشت از کشورهایی چون ایران دارند و اما این در حالیست که در کشور به درستی مظلوم اما مقتدر ایران اسلامی که خود قربانی جنگ و ترور و مدافع ملت‌های منطقه از جوخه‌های ترور مولود غرب است و در اوج تحریم‌ها مسیر پیشرفت علمی و فناورانه را با روحیه جهادی و انقلابی طی نموده است و چهره‌های درخشانی چون قهرمانان دفاع مقدس تا مدافع حرم از حسن باقری‌ها تا حاج‌ قاسم‌ها و از طهرانی‌مقدم‌ها تا فخری‌زاده‌ها و شهریاری‌ها را خلق کرده است خبری از ساخت فیلم از این ظرفیت‌های بی‌بدیل نیست و این تحریم فرصتی است برای ساخت فیلم‌هایی با زیست بوم ملی و فرهنگی ایران مقتدر اسلامی ان‌شاءالله.
جواد خسروی 
 
▼ خبر ویژه
جنگ گرگ‌ها
بررسی محتوای تولید شده در کانال تلگرامی رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی در مورد موضوع وکالت به رضا پهلوی از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن، نشان می‌دهد شبکه من‌وتو از همه ۱۴۴ پست تلگرامی، ایندیپندنت فارسی با ۴۵ عنوان، ایران‌اینترنشنال با ۲۴ پست، بی‌بی‌سی فارسی با ۱۷ پست، رادیو فردا با ۱۴ پست، صدای آمریکا هم با ۱۳ پست تلگرامی در این باره فعالیت کردند. دویچه ‌وله اما تنها ۶ پست در این ارتباط منتشر کرد که همه خبری بود. یورونیوز در ۲ پست به این موضوع پرداخت که در یکی به رویکرد مخالفان و موافقان این کارزار پرداخت و در دیگری مخالفت معترضان زاهدانی با وکالت دادن به پهلوی را پوشش داد. ایران وایر هم در ۲ پست به موضوع پرداخت. العربیه فارسی هیچ پستی در مورد راه افتادن این کارزار منتشر نکرد و رادیو زمانه رویکرد صد درصد مخالف خود با کارزار وکالت را در ۲ پست با عنوان «کمپین خود صغیرپنداری و صنعت بیعت‌گیری: گامی در تحکیم اقتدار فردی» و «بنده وکیل‌ام؟ نخیر شما متهم‌اید!» به صراحت نشان داد.
 
▼ اخبار 
1ـ بالن اژدها در حیاط خلوت آمریکا
سخنگوی پنتاگون روز گذشته اعلام کرد ما گزارش‌هایی درباره یک بالون که بر فراز آمریکای لاتین حرکت می‌کند، دریافت کرده‌ایم. ارزیابی ما این است که این یک بالون نظارتی دیگر چین باشد. بعد از ورود بالن مذکور به خاک آمریکا وزیر امور خارجه آمریکا این کشور با ناراحتی اعلام کرد: «مطمئن هستیم که بالن شناسایی شده چین بر فراز شمال ایالات متحده برای اهداف جاسوسی استفاده می‌شود و در این مورد با متحدان و شرکای خود صحبت کردیم.» پس از این شرایط بود که بلومبرگ از به تعویق افتادن سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به پکن خبر داد. بنا به اعلام این رسانه این رخداد در واکنش به پرواز یک بالن جاسوسی و نظارتی چین بر فراز آسمان آمریکا صورت می‌پذیرد. پس از این کش‌وقوس‌ها و بنا به اعلام رسانه‌های آمریکایی جنگنده‌های اف‌ـ۲۲ رپتور و اف‌ـ۱۵ ایگل و همچنین چندین هواپیمای ترابری نظامی بوئینگ کی‌سی‌ـ۱۳۵ ایالات متحده به هوا برخاسته‌ و توانستند این بالن را ساقط کنند.
 
2ـ چرایی پشت پرده سفارت آذربایجان
آیت‌الله عاملی امام جمعه اردبیل نسبت به پشت پرده حادثه سفارت آذربایجان گفت: یک آذری ایرانی با همسر آذربایجانی خود بیست سال زندگی کرده است و دو فرزند محصول این زندگی مشترک است در نهایت به مشکلاتی برمی‌خورند. زن به سفارت آذربایجان در تهران می‌رود و دیگر بیرون نمی‌آید. مرد بارها به سفارت مراجعه می‌کند اما نتیجه نمی‌گیرد، التماس می‌کند اما جواب مثبت نمی‌شنود، در این حین دختر با مادرش تماس می‌گیرد و معلوم می‌شود که مادر در باکو است. مرد به سفارت می‌رود می‌گوید پاسپورت زن دست من است او چگونه توانسته از کشور خارج شود؟ وقتی می‌بیند زنش با همکاری سفارت در آذربایجان است و فرزندانش بی‌مادر مانده‌اند و زن نیز هنوز زن اوست اما خانواده را ترک کرده او شدیداً غیرتی می‌شود و یک تصمیم اشتباه می‌گیرد. ما کار او را اصلاً تأیید نمی‌کنیم ولی باید بپذیریم که وقتی غیرت ناموسی غلیان بکند موجب خطاهایی هم می‌شود.
 
3ـ اعدام‌های بن‌سلمان و کاسب‌کاری غربی‌ها
گروه حقوق بشری رپریو گزارش‌هایی در مورد اعدام‌ها‌ و سرکوب‌های متعدد حکومت آل‌سعود ارائه کرده‌ که از جمله آنها گزارش بی‌بی‌سی درباره اعدام ۸۱ نفر از شهروندان عربستانی در ۱۲ مارس ۲۰۲۲ بود. این گزارش نشان می‌دهد که از آغاز پادشاهی ملک سلمان بن عبدالعزیز و ولی‌عهدی محمد بن‌سلمان تاکنون مجازات اعدام در عربستان تقریباً دو برابر شده است. با وجود این واقعیت‌ها و هشدارهای متعدد نهاد‌های حقوق بشری طی یک دهه اخیر نسبت به افزایش سرکوب و اجرای احکام اعدام در عربستان، حکومت آل‌سعود تاکنون پاسخگوی عملکرد غیرقانونی خود نبوده و ارائه این گزارش‌ها به خصوص از سوی نهادهای غربی بیشتر حکایت از رویکرد کاسب‌کارانه‌ای دارد که برای امتیازگیری بیشتر از سعودی‌ها انجام می‌شود.
 
4ـ پتک کروات‌ها بر سر زلنسکی!
کی‌یف اظهارات اخیر «میلانوویچ» رئیس‌جمهور کرواسی مبنی بر اینکه کریمه دیگر هرگز تحت کنترل اوکراین قرار نخواهد گرفت را به شدت مورد انتقاد قرار داده است! جالب اینکه؛ «یورونیوز» به‌عنوان حامی اصلی رسانه‌ای جنگ اوکراین در خاک اروپا، بدون هیچ موضع‌گیری و پیوست تحلیلی، تنها به بازتاب عادی موضوع بسنده کرده است! چندی پیش کسینجر گفت: اوکراین برای حصول راه حل باید از «کریمه» صرف نظر کرده و عضویت در ناتو را فراموش کند. هنرپیشه‌ای که تصور می‌کرد بازی در زمین غرب، همه چیز را برای او تضمین می‌کند، اما ظاهرا کم‌کم دارد متوجه تفاوت‌های سینما با عرصه سیاست می‌شود!
 
▼ اخبار کوتاه
انهدام اولین سامانه موشکی ارسالی غرب به اوکراین/ ارتش روسیه اولین سامانه موشکی‌ پیشرفته زمین به هوای ساخت نروژ را که توسط غرب به اوکراین ارایه شد، در جمهوری خلق دونتسک منهدم کرد. وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرد که نیروهای تاکتیکی هوانوردی، موشکی و توپخانه نیروهای مسلح روسیه همچنین ۸۶ واحد توپخانه نیروهای مسلح اوکراین را در مواضع شلیک خنثی کردند.
 
خیمه دشمن بر اذهان کودکان ایرانی/ دبیر انجمن ناشران دیجیتال کودک اعلام کرد که حدود ۹۰ درصد مصرف محتوای کودکان ایرانی و خدماتی که از فضای مجازی شامل ویدئوها، انیمیشن‌(پویانمایی)ها، آموزش‌ها و بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی دریافت می‌کنند غیر بومی است که باید کاهش یابد و به سمت ایرانی‌ـ اسلامی شدن و سرویس‌های خدمات محتوای داخلی برود.
 
پدر امت تویی/ دانش‌آموزانی که رهبر معظم انقلاب را در جشن فرشته‌ها همراهی کردند چهار دختر شهدای مدافع حرم؛ ابوذر داودی، محسن خزایی، عبدالمهدی کاظمی و رضا رستگاری از شهدای افغانستانی لشکر فاطمیون بودند. کاربر افغانستانی در توئیتی که در فضای مجازی منتشر کرد نوشت حضرت آقا بین دخترای شهدا هم تفاوت نمی‌ذاره لقب پدر امت قطعا برازنده‌‌ شماست آقا جان.
 
آشفتگی رسانه بن‌سلمان از آمریکایی‌ها/ تلاش مجدد غربی‌ها و آمریکا برای مذاکره با ایران موجب آشفتگی شبکه سعودی‌اینترنشنال شد. این رسانه سعودی در تحلیلی نسبت به به جریان افتادن مذاکرات گفت: «آمریکا فقط حرف می‌زند؛ هنوز به روش‌های مختلف به ایران التماس می‌کنند که سر میز مذاکره برگردد و توافق هسته‌ای را به پیش ببرد!»
 
بی‌تابی‌های سرهنگ ثریا/ ثریا عبدالهی که داستان «سرهنگ ثریا» بر اساس خاطرات او ساخته شده، پس از تماشای این فیلم در جشنواره فجر، با بی‌تابی زیاد به جمع اصحاب رسانه آمد. او از رسانه‌ها درخواست کرد که وضعیت و دزدیده‌شدن فرزندان آنها توسط سازمان منافقین، پیگیری شود.
 
تحریم‌هایی که بی‌اثر می‌شود/ پایگاه تحلیلی اندیشکده آمریکایی یورو آسیا ریویو در تحلیلی اعتراف کرد که تحریم‌های غرب علیه ایران نه تنها بی‌اثر است، بلکه توقف مذاکرات هسته‌ای را به دنبال دارد و ایران زیر بار فشار نمی‌رود و مطالبات خاص خود را دارد.
 
بهره‌برداری از بالگرد هجومی تمام ایرانی/ فرمانده پایگاه شکاری شهید فکوری تبریز گفت: در نیروی دریایی انواع بالگرد تولید می‌شود که چند روز آینده بالگرد تمام ایرانی هجومی به بهره‌برداری خواهد رسید.
 
دلارزدایی از خرید نفت هندی‌ها/ در جدیدترین اقدام پالایشگاه‌های هندی به جای دلار آمریکا، پول عمده خرید نفت روسیه را به درهم امارات متحده عربی پرداخت کردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات