صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۹۹۸۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 29 شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زمانی نیست؛ گنجینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عظیمی ‌است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری کند.(1388/6/24)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

اندوخته هشت ساله

بيش از سه دهه از پايان جنگي هشت ساله که روزگاري بر اثر زياده‌خواهي دشمنان اين ملت در 31 شهريور 1359 آغاز شده بود، مي‌گذرد. جنگي که سراپاي آن مملو از درس‌ها و عبرت‌هايي است که همچنان می‌تواند برای جامعه جوان ما راهگشا باشد.
اول درس آنکه در همه شرايط دشمن وجود دارد و گريزي از آن نيست؛ شايد راهکارها و ترفندهاي دشمن تغيير يافته باشد، اما دشمن از دشمني خود کوتاه نيامده و ضديت و عداوت با جبهه حق همچنان پابرجاست. درس دیگر آنکه از حوادث روزهاي سخت دفاع مقدس مي‌آموزيم که فراموش نکنيم در سخت‌ترين شرايط و با بيشترين کمبودهاي مادي، اگر ايمان به خدا، شجاعت و اراده‌هاي بلند و مقاومت و ايستادگي باشد، مي‌توان در برابر دشمن ايستاد. به واقع آنچه در معرکه نبرد با دشمن بيش از امکانات مادي و تجهيزات مدرن تعيين‌کننده است، عوامل انساني و غيرمادي است که بايد به چگونگي دستيابي به آن ‌انديشيد.
دفاع مقدس به ما آموخت که فتنه‌گران داخلي همواره زمينه‌ساز تجاوز بيگانگان و دشمنان خارجي هستند. در حقيقت ترفندهاي بيگانگان بدون هموار‌سازي ايادي داخلي آنها آغاز نمي‌شود و جان نمي‌گيرد! تجاوز عراق به ايران، بدون اقدامات منافقانه ليبرال‌ها و جريان‌هاي نفاق کليد نمي‌خورد. امروز نيز دشمن بدون مقدمه‌سازي‌هاي ايادي داخلي خود نخواهد توانست خللي در مسير انقلاب ايجاد کند. حوادث این روزهای کشور و به بهانه مخالفت با «گشت ارشاد»، تجلی کاملی برای این پیوند داخل و خارج است. درس بزرگ نسل اول انقلاب در دوران دفاع آن است که همواره مي‌توان با تدبير و هوشياري، بزرگترين تهديدات را به فرصت تبديل نمود و از آن عليه دشمن استفاده کرد. تجاوز به خاک کشور اگر چه در نگاه اول تهديدي عليه نظام اسلامي به حساب مي‌آمد، اما همين تهديد در بستر تدبير ملت و مسئولان نظام اسلامي به فرصتي براي شکوفايي استعدادها و توانايي‌ها گرديد.
و سرآخر آنکه بزرگ درس دفاع هشت ساله، آشکار ساختن اين مسئله بود که بايد به جوانان اعتماد کرد و کارهاي بزرگ را به آنان سپرد! در بستر همين اعتماد بود که جوانان 15 تا 30 ساله ميدان‌دار عرصه نبرد شده و در حالي که مستشاران کارکشته نظامي از عدم تحقق بسياري از عمليات‌هاي نظامي با توجه به کمبود امکانات سخن مي‌گفتند، حماسه‌هاي بزرگي چون ثامن‌الائمه، فتح‌الامبين، بيت‌المقدس، خيبر، والفجر8 و کربلاي 5 را خلق نمايند. امروز نيز به چنين اعتمادي نيازمنديم.

(مهدي سعيدی)

 

▼ گزارش روز

سفر نمایشی یا سفر دیپلماتیک

حضور رئیس‌جمهور در مجمع‌عمومی‌ سازمان‌ ملل متحد با توجه به تحولات جهانی جاری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این میان برخی از رسانه‌ها با جوسازی اصرار بر حرکت‌های نمایشی و بی‌حاصل دارند.
گزاره‌های خبری: 1ـ رئیس‌جمهور به منظور حضور و سخنرانی در مجمع عمومی ‌سازمان ملل و دیدارهای دوجانبه با برخی مقامات حاضر در این مجمع، روز گذشته تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. 2ـ سیدابراهیم رئیسی در آستانه سفر به نیویورک و در گفت‌وگو با شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا تأکید کرد: «هیچ تفاوتی بین دولت ترامپ و بایدن نیست و هیچ برنامه‌ای برای دیدار وی با رئیس‌جمهور آمریکا وجود ندارد.» رئیس‌جمهور ایران در پاسخ به این سؤال که آیا در حاشیه نشست مجمع عمومی ‌سازمان ملل با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار‌ خواهد داشت یا نه؟ گفته است: «خیر، فکر نمی‌کنم چنین دیداری انجام شود. معتقدم دیدار و یا گفت‌وگو با او هیچ سود و منفعتی ندارد.»
گزاره تحلیلی: 1ـ اگر چه دولت جدید آمریکا مدعی تغییر در سیاست خارجه و نگاه به ایران است اما جمهوری اسلامی‌ایران در عمل و واقعیت شاهد هیچ تغییری نبوده است و این نشان می‌دهد که با وجود اختلاف‌های تاکتیکی، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها از حیث راهبردی با هم تفاوتی ندارند. 2ـ برخی از جریانات سیاسی که سابقه قدم زدن با وزیر خارجه آمریکا را دارند، همچنان به دنبال عکس گرفتن، تماس تلفنی و حرکات نمایشی هستند. در حالی که تجربه هشت ساله ملت ایران نشان می‌دهد، راهکار حل مشکلات کشور را نباید در غرب و آمریکا جست‌وجو کرد و این نوع حرکات نمایشی دستاورد اقتصادی و سیاسی برای ملت ایران نخواهد داشت. 3ـ در سال‌های اخیر روند اضمحلال قدرت آمریکا در عرصه بین‌الملل سرعت گرفت. وجود دو عامل «قدرت‌های نوظهور مانند ایران، چین و روسیه» و تشکل‌ها یا نهادهای اقتصادی بین‌المللی همانند «سازمان همکاری شانگهای» و «پیمان بریکس» مانع از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در عرصه بین‌المللی می‌شوند. جمهوری اسلامی ‌با استراتژی صحیح می‌تواند از آنها بهره ببرد.
نکته مهمی ‌که باید گفته شود این است که سفر رئیس‌جمهور بر اساس دو مبنا باید برنامه‌ریزی شود. ابتدا تلاش شود تا گفتمان جمهوری اسلامی ‌به عنوان تجربه موفق در برابر سیاست‌های استکبار جهانی مطرح گردد و سپس تلاش لازم در راستای اهداف سیاست «توازن سیاست خارجی» صورت پذیرد. زیرا فضای مناسب برای دیدارهای دیپلماتیک به عنوان مقدمه‌ای برای افزایش روابط اقتصادی با کشورهای غیر غربی وجود دارد و در این سفر قابل بهره‌برداری است.

(فرهاد کوچک‌زاده)


▼ خبر ویژه

فقط تصور کنید

محمد ایمانی در کانالش نوشت تصور کنید فردی به نام ملکه الیزابت، به جای بریتانیا، در ایران، چین و یا روسیه به مدت هفتاد سال سلطنت می‌کرد. امپراتوری رسانه‌ای غرب، چه قشرقی بر پا می‌کرد و چه آبرویی از آن کشور می‌برد که در قرن بیست و بیست‌ویک، همچنان سلطنت را با همه خرافاتش حفظ کرده است. یا اینکه مردم آن کشور وسط بحران اقتصادی دست و پا می‌زنند، اما نظام سلطنتی برای دفن ملکه و تاج‌گذاری شاه جدید، شش میلیارد پوند هزینه می‌کند. یا مثلا تصورش را بکنید فرد گیج و منگی به نام بایدن، به جای آمریکا، رئیس‌جمهور ایران، روسیه، چین و یا کشور شرقی دیگری بود: با افراد خیالی دست می‌داد، یادش می‌رفت کجاست، چگونه باید از پشت تریبون پایین بیاید و به کجا برود؟ پروپاگاندای غربی چگونه از او تصویر تمام‌نمای دلقک را می‌ساخت. ملکه الیزابت، موجودی روان پریشی به نام چارلز سوم، و پدیده‌هایی مثل بایدن و ترامپ، نماد قهقرای تمدن غرب هستند.

 

▼ اخبار

1ـ روح خاشقچی در تشییع ملکه

رسانه‌های خبری گزارش دادند که محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی از حضور در مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس صرف نظر کرده و به جای خود عضو شورای وزیران سعودی را به این مراسم فرستاده است. روزنامه گاردین در این باره نوشته است که محمدبن‌سلمان دیگر نمی‌تواند در مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت شرکت کند و به نظر می‌رسد که موضع غرب در قبال وی تغییر نکرده است و روابط میان حکومت سعودی و سران غرب پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی در سال ۲۰۱۸، به طور کامل بهبود نیافته است. روزنامه انگلیسی تلگراف نیز در این باره گزارش داد که محمدبن‌سلمان در مراسم تشییع جنازه ملکه انگلیس شرکت نخواهد کرد و این تصمیم پس از انتقادهای مطرح شده در پی قرار گرفتن نام وی در لیست مهمانان خارجی اتخاذ شده است.

2ـ رفتار فنی یا بازی سیاسی؟

رئیس ‌سازمان انرژی اتمی ‌اعلام کرد: «اتهامات علیه ایران را اسرائیل مطرح کرد و اکنون رژیم صهیونیستی تبدیل به مرجع برای آژانس بین‌اللملی انرژی اتمی‌ شده است. در ایران یک مورد فعالیت هسته‌ای وجود ندارد که به آژانس اعلام نشده باشد یا آژانس از آن بی‌اطلاع باشد. امروز در حدود ۲ درصد از ظرفیت هسته‌ای دنیا مربوط به ایران است، اما حدود ۲۵ درصد از بازرسی‌ها از ایران انجام می‌شود! پیغام‌ها و پیام‌های که از طرف آژانس آمده؛ نشان می‌دهد که قصد بستن این پرونده را دارند. امیدواریم صادق باشند و بیش از این وقت خود را تلف نکرده و فکر نکنند که با چنین موردی بتوانند فشار حداکثری خود را اعمال کنند.» حال باید دید آژانس طبق رویه سابق به بازی سیاسی روی‌ خواهد آورد یا براساس مسائل فنی به بسته شدن پرونده ایران حکم ‌خواهد داد؟

3ـ گوشه‌هایی از رذالت رسانه بن سلمان

مزدوران سعودی شبکه اینترنشنال به بهانه مرگ غم‌انگیز «مهسا امینی» از سیاستمداران غربی خواستند ایران را بیش از پیش تحریم کنید! تلاش مزدوران شبکه سعودی اینترنشنال برای تحریم بیشتر ایرانیان و مداخله دیگر کشورها به بهانه ماجرای ناگوار «مهسا امینی» در حالی است که روزانه کودکان ایرانی به دلیل تحریم‌های ظالمانه دارویی و پزشکی پر پر می‌شوند، اما خوب نه آنها از مرگ «مهسا» سوگوارند و نه دل‌شان برای ایرانیان می‌تپد؛ چرا که حقوق‌شان به دلار سعودی حساب می‌شود. پیش از این روزنامه انگلیسی گاردین در دومین مقاله به صورت مستند اثبات کرد که بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری این شبکه از طرف محمدبن‌سلمان به واسطه سعود القحطانی تأمین شده است.

4ـ شما که سهم‌تان را گرفتید

داریوش یزدانی بازیکن سابق تیم ملی در واکنش به اقدامات این روزهای علی کریمی ‌نوشت: متأسفانه اخبار مصیبت‌بار کشور و عادت به تسلیت گفتن برای برخی از فوتبالیست‌های ایرانی دکان دو نبش شده است این بساط را در ابتدا همان پیر در حصر شما که با دستمال سبز دوان دوان به دنبالش بودید به راه ‌انداخت و شما سهم خود را همان زمان با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی‌تان به مسکونی و تجاری گرفتید و امروز هم از اخبار تلخ دنبال منافع خودتان هستید با تمام قلبم به خانواده محترم امینی و مردم ایران تسلیت می‌گم امیدوارم که واقعی در کنار یکدیگر باشیم.

5ـ جزئیات قرارداد گازی ایران و روسیه

تهران و مسکو تفاهم کردند که به‌زودی معادل ۶ میلیون متر مکعب در روز گاز از روسیه سوآپ شود تا از جنوب ایران در قالب گاز مایع شده LNG صادر شود. همچنین قرار است ایران روزانه ۹ میلیون متر مکعب گاز روسیه را از طریق آذربایجان خریداری کند. احداث خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان و عمان و تکمیل طرح‌های LNG ایران نیز از دیگر تفاهمات انجام شده با شرکت گازپروم روسیه است.

▼ اخبار کوتاه

مسکن نصف هزینه‌های تهرانی‌ها!/ بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار نسبت هزینه خالص مسکن به هزینه‌های خانوارهای شهری کل کشور در سال ۱۴۰۰ برابر ۳۷ درصد بوده است. بیشترین نسبت مربوط به خانوارهای شهری استان تهران با 49/8 درصد است و اصفهان با ۴۷ و فارس با 39/5 درصد و البرز با 38/1 درصد که بالاتر از متوسط کشوری هستند، در رده‌های ۲ تا ۴ قرار دارند. ۳ استان کهگیلویه و بویراحمد با 21/5، چهارمحال و بختیاری با 21/2 و خراسان جنوبی با 2/20 درصد ۳ استان انتهایی این لیست هستند.

توصیه‌ای برای حمام گروهی/ وزیر انرژی سوئیس پیشنهاد‌ی عجیب برای صرفه‌جویی انرژی در سوئیس اعلام کرد. این سیاستمدار اروپایی معتقد است که راه‌های مشارکت شهروندان در کاهش مصرف انرژی شامل خاموش کردن رایانه در مواقعی که به آن نیاز ندارند، خاموش کردن چراغ‌ها و حمام کردن گروهی است! این پیشنهاد تمسخر فعالان در شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت.

دیدار سرباز با ولی/ در آستانه هفته دفاع مقدس، جمعی از فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا، صبح چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با رهبر معظم انقلاب اسلامی ‌دیدار ‌خواهند کرد. جمع دیگری از پیشکسوتان دفاع مقدس در اقصی نقاط کشور نیز از طریق ارتباط تصویری با همه مراکز استان‌ها در این دیدار حضور‌خواهند داشت.

آیا آلزایمر دارید؟/ یک فعال رسانه‌ای طی توئیتی نوشت: مسعود پزشکیان و علی مطهری که این روزها در مقام مخالفت با گشت ارشاد روی جان مهسا امینی موج‌سواری می‌کنند، سال 1390 طرح سؤال از رئیس‌جمهور وقت (احمدی‌نژاد) را به خاطر مخالفت با گشت ارشاد و عدم برخورد با بدحجابان امضا کردند. آیا اینها آلزایمر دارند یا خود را به فراموشی زده‌اند؟!

خواب‌های آشفته یک صهیونیست/ رئیس بنیاد صهیونیستی حمایت از دموکراسی آمریکا در اظهاراتی گستاخانه گفت جمهوری اسلامی‌ هم باید مانند شوروی تجزیه شود. ما باید هرچه توان داریم به معترضین کمک کنیم تا فروپاشی ایران محقق شود.

خونی که سرد نمی‌شود/ رئیس جمهور در مصاحبه با «سی‌بی‌اس» آمریکا گفت ️اقدام دولت آمریکا و شخص ترامپ در ترور حاج قاسم سلیمانی، یک جنایت بود. مسئله ترور حاج قاسم سلیمانی را تا اجرای عدالت باید پیگیری کنیم.

از ایران می‌ترسیم/ وبسایت تحلیلی نظامی‌ آمریکایی ۱۹۴۵ در مطلبی ضمن اذعان به قدرت نیروهای مسلح ایران نوشت: «سلاح‌های قدرتمند این کشور باید آمریکا و اسرائیل را نگران کند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات