صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۴۴۰۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، 17 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): در عاشورا، در حادثه‌ کربلا، خون بر شمشیر پیروز شدـ که واقعاً پیروز شدـ عامل این پیروزی، حضرت زینب(س) بود... این حادثه نشان داد که زن در حاشیه‌ تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد.(1389/2/1) *ارتحال عقیله بنی‌هاشم زینب کبری(سلام‌الله علیها) تسلیت باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
هزینه‌های امنیت پایدار
چند شب پیش بود که چندتن از مرزبانان گردان امام حسین(ع) تیپ ۴۸ فتح استان کهگیلویه و بویراحمد در شرایط جوی به شدت نامساعد در برف و سرمای طاقت‌فرسای ارتفاعات شمال‌غرب(منطقه صفر مرزی جاسوسان) گرفتار شدند و یکی از این عزیزان(بسیجی شهید داوود جاودانیان) از شدت سرما به شهادت رسید. روزهای اخیر کلیپ تصویری انتقال پیکر این شهید مدافع امنیت پایدار بازدیدها و نظرات زیادی از مردم دریافت کرد. تأمل در آنها نشان از ارتباط قوی روحی بین مردم و اقدامات بازدارنده و پیش‌برنده امنیت پایدار از سوی امنیت‌آفرینانی است که خودزیست در ناامنی را برگزیده‌اند تا آب در دل مردم تکان نخورد و بار دیگر شاهد نفوذ بزدلانه ترویست‌هایی نباشیم که تا مرکز پایتخت آمدند و به حرم امام(ره) و مجلس و امنیت مردم تعرض کردند.
جالب است مردم ریزبین ما تا لحظات بی‌نهایت سخت انتقال پیکر مرزبان شهید در سخت‌ترین شرایط جوی در مرزهای شمال غرب ایران عزیز را هم از نظر دور نداشتند و گفتند که بیماردلان ببینند که امنیت با چه هزینه‌هایی به دست می‌آید و دشمنان این مرز و بوم قصدشان از همه مداخلات و طراحی‌هایی از نوع اغتشاشات اخیر تنها ناامن‌سازی ایران عزیز و تجزیه آن است. مسلما رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان و مرزبانان کشورمان از ارتش عزیز تا سپاه غیور و نیروهای خدوم مرزبانی انتظامی نشان از عزم پولادین غیورمردانی دارد که به تعبیر امام سجاد(علیه‌السلام) در صحیفه‌اش «حصون» مردم هستند و باید همانند آن امام همام برای سلامتی آنها و موفقیت‌شان در امنیت‌آفرینی دعا کرد و قدردان زحمات آنها بود. این اقدامات البته نمونه‌های کوچکی از تلاش‌های بی‌شمار و بزرگی است که در مسیر پیشرفت این کشور در اقصی‌نقاط این مرز و بوم مقدس انجام می‌شود.
مسلما، وجه دیگر این قدردانی، ‌این است که همان‌طور که مدافعان عرصه‌های مختلف خدمت، سلامت و امنیت کشور بدون توجه به حجم عظیم یاوه‌سرایی‌ها در تخریب و تحریف این رشادت‌ها و ایثارگری‌ها،‌ تنها به خدمت بی‌منت به مردم و سربلندی این کشور می‌اندیشند، مردم و جوانان عزیزمان نیز باید با خنثی‌سازی جنگ ادراکی و شناختی دشمنان قدردانی خود را نشان دهند. این واقعیت مقدس جزء از مسیر مطالعه و فهم اقدامات انجام شده در طول این چهار دهه از انقلاب و این که «کجا بودیم» و به «کجا رسیده‌ایم» و چه «چشم‌اندازی» را باید طی کنیم، به دست نمی‌آید؛ این همان «جهاد تبیین» مد نظر رهبری و «و ما رایت الا جمیلا» حضرت زینب کبری(ع) است که امروز روز وفات آن پیام‌رسان بزرگ کربلاست.
فتح‌الله پریشان
 
▼ گزارش روز
سفری برای غلبه بر چالش‌ها
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سفری به منطقه و فلسطین اشغالی دوباره بحث حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی را مطرح کرد و در این سفر بر تهدید ایران به عنوان مسئله اساسی دو طرف تأکید داشت.
گزاره‌های خبری: 1ـ نتانیاهو در دیدار با بلینکن گفت: «دیدار با شما در زمان مهمی انجام می‌شود. این زمانی است که بسیاری در جامعه بین‌المللی... چهره واقعی ایران را دیده‌اند. آنها دیده‌اند که چگونه ایران خشونت را به خارج از مرزهای خود و فراتر از خاورمیانه صادر می‌کند. ما بحث‌های بسیار خوبی در مورد ایجاد یک سیاست مشترک در تلاش برای همکاری با یکدیگر برای خنثی کردن این خطر داشته‌ایم. می‌توانم دوباره چیزی را تکرار کنم که بارها از من شنیده‌اید: سیاست ما و سیاست من این است که هر کاری که در توان اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و ابزار مورد نیاز برای شلیک آن است را انجام دهیم.» ۲ـ بلینکن نیز بر همان موضوعات نتانیاهو تأکيد نموده و گفت: دو طرف در مورد همکاری عمیق‌تر برای مواجهه و مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و فراتر از آن گفت‌وگو کرده‌اند. ایران در ازای دریافت تسلیحات پیشرفته روسیه، هواپیماهای بدون سرنشین برای جنگ در اوکراین در اختیار روسیه قرار می‌دهد.
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ سفر بلینکن به منطقه یک سفر با اهداف چندگانه بوده و موضوعات مهمی همچون بحث ایران، عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورهای عربی و چالش‌های موجود در سرزمین‌های اشغالی صورت گرفته است. همواره سفر مقامات آمریکایی به منطقه با هدف ایران‌هراسی و ایرانستیزی صورت می‌گیرد. در این سفر نیز بلینکن دوباره بر روی تهدید ایران و اقدامات منطقه‌ای تهران تکیه کرده است. 2ـ سفر بلینکن و سایر مقامات آمریکایی و صهیونیستی طب چند وقت اخیر به خوبی این گزاره را نشان می‌دهد که آمریکا با برخی جهت‌گیری‌های دولت کنونی نتانیاهو مخالف است. اقداماتی که بن‌گویر یا سایر اعضای کابینه در جهت افزایش تنش‌ها انجام می‌دهند نشان‌دهنده عمق اختلافات دو طرف است. البته بلینکن در این سفر دوباره بحث دو دولتی بودن و مخالفت با طرح قضایی نتانیاهو را نیز مطرح کرد که همین عامل اختلاف و نزاع بین آمریکا و دولت نتانیاهو است.
صحبت‌های بلینکن و نتانیاهو نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در یک طرح دوجانبه با ابعاد جهانی به دنبال فضاسازی علیه ایران در آینده هستند و در این‌ میان گزاره کمک‌های تسلیحاتی ایران به روسیه پاشنه آشیل این فضاسازی است. گزاره‌ای که گرچه به یک‌ گزاره نخ‌نما تبدیل شده است، اما با توجه به گسترش جنگ روسیه و اوکراین یک گزاره مکمل در جهت فشار حداکثری بر ایران در کنار موضوع هسته‌ای است.    
محمدرضا فرهادی
 
▼ خبر ویژه
تحقق ۸۱ درصدی منابع مالیاتی دولت در ۱۰ ماهه
دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ رقم ۵۶۱ هزار و ۶۹۷ میلیارد تومان برای دریافت مالیات پیش‌بینی کرده بود که ۴۵۴ هزار میلیارد تومان آن مربوط به منابع دریافتی سازمان امور مالیاتی و بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد تومان آن مربوط به مالیات دریافتی گمرک از واردات بوده است. آمارها نشان می‌دهد سازمان امور مالیاتی از تکلیف ۴۵۴ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱ خود ۸۵ درصد آن را در ۱۰ ماهه دریافت کرده است. اما برای مالیات بر واردات نیز از رقم ۱۰۷ هزار میلیارد تومانی تکلیف قانونی سال ۱۴۰۱، تا ۱۰ ماهه ۶۴ هزار میلیارد تومان از آن محقق شده است. به عبارتی تا ۱۰ ماهه امسال از حدود ۵۶۲ هزار میلیارد تومان منابع مالیاتی دولت، با احتساب درآمد سازمان مالیاتی و گمرک، حدود ۸۱ درصد آن محقق شده است. 
 
▼ اخبار 
1ـ بازتاب اقدام پدرانه رهبر معظم انقلاب
پس از اقدام رهبر معظم انقلاب به عفو برخی محکومان و متهمان اغتشاشات اخیر ابوالفضل پورعرب گفت: «من کوچک‌تر از این حرف‌ها هستم که بخواهم به بزرگان حرفی بزنم، اما امروز بسیار خوشحالم که خانواده‌هایی به واسطه این لطف رهبر معظم انقلاب خرسند شده‌اند. امروز بدون تردید با اعلام خبر موافقت رهبری، بخشی از جامعه از این عفو به آرامش می‌رسد. در این شرایط که شیرینی عفو تعداد قابل توجهی از محکومان حوادث اخیر کام جامعه را شیرین کرده خوب است مردم با مسئولان و مسئولان با مردم آشتی کنند تا بتوانیم به ساختن کشورمان فکر کنیم. آشتی ملی موجب یکپارچگی و مانع دست‌درازی دشمنان به کشورمان می‌شود و سنگ‌اندازی‌ها کاهش خواهد یافت. اینکه دیگران از کیلومترها خارج از ایران بخواهند برای ما تصمیم‌ بگیرند خوشایند نیست و با همان آشتی ملی نباید اجازه دهیم که این اتفاق بیافتد. همچنین محمدعلی ابطحی رئیس دفتر خاتمی در دوره ریاست‌جمهوری گفت: «نگاه‌های افراطی چه در داخل و چه خارج کشور علاقه‌مند نیستند که در اتفاقات اخیر نگاه‌های محبت‌آمیز مطرح شود. موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان ناآرامی‌های اخیر می‌تواند گشایشی باشد در امور سیاسی کشور. این موضوع کمتر سابقه داشته است که به‌ صورت رسمی در مورد زندانیان امنیتی و سیاسی اعلام شود.»
 
2ـ سرمایه‌گذاری در سراب
طی سال‌های اخیر به‌ رغم هشدارهای کارشناسان، سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه به‌ طور قابل ‌توجهی افزایش یافته است. به اعتقاد کارشناسان، دولتمردان ترکیه افت ارزش لیر را با جذب سرمایه‌گذاری خارجی جبران می‌کنند اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران دلار را به لیر تبدیل کرده‌اند، تورم ۸۰ درصدی ترکیه بخش عمده سرمایه‌های آنان را می‌بلعد. اما مشکل سرمایه‌گذاران خارجی فقط تورم نیست، آمارها نشان می‌دهد ترکیه یکی از بدترین کشورهای اروپایی در امنیت است؛ چرا که طی سال ۲۰۲۱ ترکیه در بین ۴۱ کشور اروپایی، بیشترین تعداد زندانیان را داشته است. براساس این آمارها، در حالی در کل اروپا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۱۳ زندانی وجود دارد که در ترکیه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۳۲۵ در زندان هستند. یعنی سرانه زندانی در ترکیه ۳ برابر میانگین آن در اروپاست. قابل ذکر است طبق آمارهای وزارت دادگستری ترکیه تعداد پرونده‌های قضای این کشور (تجمیعی سال‌های قبل و سال ۲۰۲۱) به بیش از 8/9 میلیون پرونده در سال ۲۰۲۱ رسیده که حدود 5/3 میلیون پرونده بیشتر از سال ۲۰۱۲ است. همچنین طبق آمارها، یکی از شکایات اصلی خارجی‌های سرمایه‌گذار در ترکیه، کلاهبرداری، سرقت و ایجاد مزاحمت بوده است.
 
3ـ سوناک در نقطه‌ زیر صفر
بر اساس گزارشی محرمانه‌ای که به تازگی منتشر شده است، ۲ هنگ توپخانه سلطنتی انگلیس به دلیل تصمیم لندن برای ارسال اسلحه سنگین به اوکراین خالی شده‌اند. نشریه سان انگلیس در گزارشی نوشت: تمامی ۳۰ اسلحه توپخانه خودکششی ASـ۹۰ قابل استفاده انگلیس برای رئیس‌جمهور اوکراین ارسال شده است. این خبر در حالیست که صدها هزار انگلیسی در مشاغل مهم و تأثیرگذار اجتماعی به‌ دلیل عدم تحقق وعده‌های اقتصادی و رفاهی‌ ریشی سوناک دست به اعتصاب زده‌اند تا او به نماد مطلق شکست و ناکامی در حزب محافظه‌کار تبدیل شود. اتخاذ مواضع افراطی در پرونده‌های خارجی از جمله جنگ اوکراین و موضوعات غرب آسیا نیز نتوانسته منجر به انحراف اذهان شهروندان انگلیسی از داخل و بحران‌های اقتصادی این کشور شود. اتحادیه‌های کارگری معتقدند که سوناک قدرت مدیریت تحولات جاری را ندارد، لذا حداقل نیم میلیون معلم، کارمند دولتی، راهبران قطار و اساتید دانشگاه، در بزرگ‌ترین اعتصاب یک دهه اخیر، دست از کار کشیده‌اند. پیش‌بینی می‌شود با ادامه اعتصاب‌ها، سوناک نیز نتواند دوران نخست‌وزیری خود را به پایان برساند و حتی شاید طی هفته‌های آتی خبر سقوط کابینه‌اش منتشر شود.
 
▼ اخبار کوتاه
دشمن به دنبال گسست اجتماعی/ حجت‌الاسلام طائب مشاور فرمانده کل سپاه گفت: دشمن می‌خواهد بعد از گسست نسلی، قومی و مذهبی گسست اجتماعی را ایجاد کند. می‌خواهد ۲ طرف گسست با یکدیگر دعوا کنند و از هم متنفر بشوند. در مرحله بعد هم دنبال گسست بین اجتماع و حاکمیت است. یک گروه می‌گوید چرا مماشات می‌کنید اما طرفی می‌گوید چرا با مردم خشن برخورد می‌کنید. یک گروه می‌گوید چرا با بی‌حجابی برخورد می‌کنید از آن طرف افرادی می‌گویند چرا جلوی بی‌حجابی را نمی‌گیرید.
 
افزایش ظرفیت بنادر کشور از ۱۹ به ۲۷۰ میلیون تن/ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به عملکرد ۴۴ ساله انقلاب اسلامی در حوزه دریایی، گفت: طی این سال‌ها ظرفیت عملکرد بنادر کشور از ۱۹ میلیون تن به ۲۷۰ میلیون تن رسیده است. بیش از ۹۰ درصد تجارت خارجی کشور از طریق دریا و حمل‌ونقل دریایی انجام می‌شود و این نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از ارزش تجارت خارجی به دریا وابسته است.
 
بهره‌برداری از بزرگ‌ترین معدن اورانیوم ایران/ روز گذشته از بزرگ‌ترین معدن اورانیوم ایران بهره‌برداری شد. معدن ناریگان در استان یزد و ۳۵ کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد و به عنوان بزرگ‌ترین معدن اورانیومـ مولیبدن کشور می‌توان از آن نام برد. معدن ناریگان یکی از معادن بزرگ و پراستعداد کشور برای استحصال و استخراج اورانیوم محسوب می‌شود.
 
وقاحت عضو حزب تروریستی کوموله/ عبدالله آزربار عضور دفتر سیاسی حزب تروریستی کوموله در گفت‌وگو با شبکه سعودی العربیه گفت: هرگز تسلیم تصمیمی که خواهان خلع سلاح و زندگی اجتماعی ما در پایگاه‌های سازمان ملل است، نخواهیم شد؛ ما مستقیما با دولت اقلیم کردستان در ارتباط هستیم نه دولت مرکزی عراق!
 
شناسایی ۹۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی/ منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: در اظهارنامه برآوردی که برای سال‌های ۱۴۰۰، ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ تولید کردیم مشخص شد که حدود ۳ میلیون واحد صنفی و ۳۰۰ هزار شرکت اقتصادی در ۳ سال گذشته ۹۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشتند.
 
بالن بلای جان رئیس هواشناسی/ بعد از جنجال‌آفرینی آمریکایی‌ها به‌ دلیل ورود یک بالن چینی به حریم هوایی ایالات متحده، رئیس سازمان هواشناسی چین برکنار شد. تحلیل‌گران می‌گویند چین این کار را انجام داده تا بگوید این بالن ماهیت غیرنظامی و اهداف هواشناسی داشته است.
 
تصاویر ماهواره خیام سه‌شنبه نمایش داده می‌شود/ سخنگوی سازمان فضایی ایران گفت: خبر خوش اینکه، اولین دسته از تصاویر خیام روز سه‌شنبه در مراسم روز فناوری فضایی برای اولین بار نمایش داده می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات