صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۳۹۶۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، 12 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) رشد معنوی خودتان را اندازه بگیرید. مراقب باشید که دارید جلو می‌روید یا دارید عقب می‌روید؛ این مهم است. ببینید شما در ماه قبل چه کارهای خوبی انجام دادید، چه حرکت نیکی انجام دادید، چه کمکی کردید، یا خدای نکرده چه کار بدی انجام دادید؛ این ماه آیا کار خیرتان بیشتر شده یا کمتر شده؟ یا مثلاً آن کار خلافی که انجام می‌دادید، این ماه بیشتر شده یا کمتر شده؟ اندازه بگیرید. سعی کنید جلو بروید، پیش بروید.(5/9/1401)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز                       نقشه راه

دیدار رهبر انقلاب با تولیدکنندگان، کارآفرینان و دانش‌بنیان‌ها در دهم بهمن‌ها، یک نقشه راه به تمام معنا تخصصی بود که با زبان ساده برای دولت‌مردان و متولیان اقتصادی در کشور تشریح شد. بیان فنی و جامع رهبری در اهمیت و الزامات رسیدن به رشد پایدار اقتصادی نشان از آن دارد که مشکلات اقتصادی کشور راه حل داشته و می‌توان مخاطرات چالش‌های اقتصادی را با مدیریت داخلی تعدیل کرد.

تأکید معظم‌له بر رشد اقتصادی به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم، به این دلیل است که عموما جنس تورم و قدرت خرید مردم، که مهم‌ترین دغدغه‌ آنها می‌باشد، بیشتر از جنس عرضه بوده و بهترین راه کار آن افزایش تولیدات کشور است و نماگر افزایش تولید، رشد اقتصادی می‌باشد. ایشان در بیان چگونگی رسیدن به رشد سریع اقتصادی و تعیین الزامات افزایش تولید ناخالص داخلی کشور، نُه گزاره مهم را طرح فرمودند که در میان آنها دو مورد باید بیشتر مورد توجه متولیان امر باشد.

بحث اول تأمین سوخت و تقویت پیشران تولید یا همان سرمایه‌گذاری در کشور است. در این زمینه، هم نیازمند تشکیل سرمایه خارجی هستیم و هم داخلی. به نظر می‌رسد مخاطرات سیاسی حاصل از تحریم‌ها و فضای تقابلی که غرب با ایران ایجاد کرده، باعث افزایش ریسک سیاسی و در نتیجه کاهش سرمایه‌گذاری در کشور گردیده است. از این جهت لازم و ضروری است تا ضمانت‌نامه‌ها و بیمه نامه‌های ریسک سیاسی در کشور تدوین و عملیاتی شوند تا نگرانی‌های سرمایه‌گذاران را کاهش دهد. مسیری که دولت در ایجاد پیمان‌های پولی با کشورها و ایجاد تنوع در شبکه تسویه کشور در پیش گرفته است، می‌تواند بیش از پیش به روند تشکیل سرمایه در کشور کمک کند.

بحث دوم که بسیار اهمیت دارد، بهره‌وری می‌باشد. متوسط نقش بهره‌وري در تولید ناخالص داخلی کشورها در جهان ۳۳ درصد می‌باشد. این در حال است که این شاخص در ایران زیر ۶ رصد است. این موضوع نشان می‌دهد که سیستم اقتصادی در کشور نشتی بسیاری دارد و منابع در نظام تولید و مصرف به صورت بهینه استفاده نمی‌شوند. در واقع کشوری که نمی‌تواند سرمایه برای تولید جذب کند باید مصارف خود را از طرق مختلف بهینه کرده و بهره‌وری را بالا ببرد. بدیهی است اولین گام در بهره‌وری، از دولت و دخل و خرج آن یعنی کسری بودجه شروع می‌شود.   
علی محمدی

▼ گزارش روز                 اروپا همچنان در فکر انتقام از سپاه

هنوز برآورد دقیقی از اینکه طرح مذبوحانه قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا از دستور کار این اتحادیه خارج شده است وجود ندارد. به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا پس از شکست پروژه اغتشاشات در ایران، همچنان در تلاش برای تروریستی اعلام کردن سپاه است.

گزاره خبری: 1ـ دویچه وله نوشته است: «سرویس حقوقی اتحادیه اروپا سرگرم تدوین پیش‌نویس طرحی است که قرار است سه هفته آینده به اعضا ارائه شود و جوانب قانونی رده‌بندی سپاه در فهرست تروریستی را لحاظ می‌کند». روزنامه فایننشال‌تایمز هم به نقل از چهار منبع آگاه نوشته که «پاریس و برلین در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در هفته گذشته حمایت خود را از این اقدام ابراز کرده‌اند». جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در مصاحبه‌ای گفته است: «برخی از کشورهای عضو از این پیشنهاد حمایت می‌کنند و بسیاری موافق هستند». 2ـ دولت بریتانیا نیز سرگرم بررسی در همین زمینه و وارد کردن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی است. یک مقام فرانسوی به فایننشال تایمز گفته که پاریس تمایل دارد به جای کل سپاه، شاخه‌هایی از آن را به عنوان نهاد تروریستی معرفی کند.

گزاره تحلیلی: قرار دادن سپاه در لیست تروریستی اتحادیه اروپا، طرح حماقت‌آمیزی است که اتحادیه اروپا در صدد عملیاتی کردن آن در دو مرحله است. مرحله نخست، تصویب آن در پارلمان بود که 29 دی ماه انجام شد. مرحله دوم، نهایی کردن آن توسط شورا بود که شورا بنا به دلایل و ملاحظاتی که وجود دارد، از جمله «هشدارهای ایران»، نتوانست در نشست اخیر خود در این مرحله کاری انجام دهد، لذا مسئله را جهت بررسی‌های بیشتر و تعریف زیرساخت‌های حقوقی به تشکیل دادگاهی در این زمینه منوط کرده است. نظام سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی در اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران دچار «سوءمحاسبه» شده است. با تأملی در برخی از اظهارات، اقدامات و سیاست‌های دولت‌های اروپایی در مورد جمهوری اسلامی ایران و تروریستی نامیدن سپاه، به وضوح می‌توان تأثیرپذیری آنها از سیاست‌های خصمانه آمریکا، انگلیس و همچنین فضاسازی‌های متوهمانه «شبکه‌های مافیایی» و «لابی ضدایرانی» (منافقین، صهیونیست‌ها و...) در این کشورها را دید. این مسئله نشان می‌دهد اروپا منافع بلندمدت و کلان خود را براساس دیدگاه‌ها و القائات غیرمنطقی «گروه‌های فشار و تروریستی» تنظیم می‌کند.

نکته راهبردی؛ سپاه پاسداران، جزو «خطوط قرمز اساسی» جمهوری اسلامی ایران است. هرگونه بسترسازی و تلاش برای قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، می‌تواند زمین بازی را با تمام خطرات و پیامدهایی که دارد، به داخل اروپا کشیده بکشاند. این اقدام قبل از اینکه جمهوری اسلامی ایران را متضرر کند، «سیاست خطرناکی» است که منافع و امنیت ملی کشورهای اروپایی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.       
برسام نجفی

▼ خبر ویژه                                چرایی جولان دلال‌ها

دکتر محمود زرین‌ماه تحلیلگر مسائل اقتصادی در تحلیل علت قدرت دلال‌ها در بازار مسکن گفت در انگلستان، کانادا و ترکیه به ترتیب ۲٠، ۵٠ و ۲۵ درصد مالیات از اموال و دارایی‌ها دریافت می‌شود، با اخذ چنین مالیاتی، آیا سوداگران جرئت می‌کنند وارد بازارهایی مثل ملک شوند و سوداگری کنند؟! اما در ایران در شهرک پردیس کسانی هستند که ۱۵٠ مسکن مهر را خریده‌اند. ده‌ها هزار مسکن مهر و طرح ملی مسکن در پردیس تنها متعلق به ۱٠٠ نفر است، دلیل چنین اتفاقاتی در ایران عدم اخذ مالیات مناسب است.

 

▼ اخبار

سه‌شنبه سیاه فرانسه

روز گذشته ده‌ها هزار معترض به برنامه اصلاح قانون بازنشستگی فرانسه، دور دوم اعتراضات و اعتصابات را آغاز کردند. در برخی از شهرها توزیع برق و بخش‌هایی از سیستم حمل‌ونقل عمومی با اختلال همراه بود و برخی از مدارس تعطیل شدند. فراتر از آن، از امروز تنها یک سوم قطارهای پرسرعت و یک پنجم از قطارهای محلی و منطقه‌ای بین شهری کار می‌کنند و نیمی از معلمان و دبیران مدارس هم در مخالفت با قانون بازنشستگی از رفتن به مدارس سرباز زده و به جمع معترضان پیوسته‌اند. اتحادیه‌های کارگری نیز علاوه بر اعتصاب‌های سراسری، تظاهرات گسترده‌ای را در سراسر کشور سازمان‌دهی کرده و قصد دارند مراکز مهم صنعتی که نقش مهمی در حیات اقتصادی فرانسه دارند را طی هفته‌های آینده به تعطیلی بکشانند. اعتصاب و تظاهرات سراسری در مخالفت با اصلاح قانون بازنشستگی دولت مکرون است. رئیس‌جمهور فرانسه می‌خواهد سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۴ سال برساند. همچنین مطابق این اصلاحیه، سن واجد شرایط بودن برای دریافت حقوق کامل بازنشستگی به تعویق می‌افتد. اتفاقی که سه‌شنبه ۳۱ ژانویه در فرانسه رخ داد، نقطه آشکارساز ضعف تحلیلی و شناختی مقامات فرانسوی نسبت به تحولات جاری در این کشور است، چه، مکرون و همراهانش پیش‌بینی می‌کردند که مخالفان، قدرت گسترش دامنه اعتصاب‌ها را ندارند اما محاسبات آنها کاملا غلط از آب در آمد!

آخرین آمار از صنایع خودروسازی

گزارش ده‌ماهه تولید خودروسازان نشان از رشد تولید سه خودروساز بزرگ کشور دارد. طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی سامانه کدال، سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع در ده‌ماهه امسال ۸۷۳ هزار و ۳۵۲ دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند که نسبت به تولید ۷۵۸ هزار و ۷۳۶ دستگاهی مدت مشابه سال گذشته ۱۱۴ هزار و ۶۱۶ دستگاه بیشتر تولید کرده‌اند. بنابراین تیراژ این سه خودروساز در ده‌ماهه امسال ۱۵ درصد نسبت به ده‌ماهه سال ۱۴۰۰ رشد داشته است. این درحالی است که آمار نه ‌ماهه تولید این شرکت‌ها رشد بیشتری را نشان می‌داد. در نه‌ ماهه امسال خودروسازان بزرگ کشور ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید بیشتری داشتند. بیشترین رشد تولید در ده‌ماهه امسال بین شرکت‌های خودروساز مربوط به ایران‌‌خودرو با رشد 24 درصدی تولید 10ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. البته رشد تولید این خودروساز در آذرماه بسیار بیشتر و حدود 34 درصد بود. از میان محصولات ایران‌خودرو، بیشترین رشد تولید در ماه ابتدایی زمستان مربوط به گروه پژو است.

خسارت عدم‌النفع‌ها

در حالی‌که در لایحه بودجه سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ رقم حقوق دولتی معادن از ۹۰۰ میلیارد تومان به حدود ۴ هزار میلیارد تومان رسیده، اما در دو سال اخیر در لایحه بودجه این رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است. آمارها نشان می‌دهد طی سال ۱۴۰۰ در حالی‌که درآمد کشور از حقوق دولتی معادن در لایحه حدود ۴ هزار میلیارد تومان و در قانون بودجه نیز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود اما دولت موفق شد در همان سال با ایجاد شفافیت، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد از این محل کسب کند. همچنین طبق اظهارات مدیرکل صنعت و تجارت استان کرمان طی ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ فقط معادن کرمان ۱۱ هزار و ۲۵۷ میلیارد تومان حقوق دولتی پرداخت کرده‌اند. قابل ذکر است برخی برآوردها نشان می‌دهد در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ عدم‌النفع دولت از حقوق دولتی معادن حداقل حول‌وحوش ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که دولت روحانی این منابع را نادیده گرفته است.

بدبختی یعنی این

آنتونی بلینکین که به فلسطین اشغالی سفر کرده در نشستی خبری، روی یک متن روخوانی کرد و در بخشی از آن گفت: «دقیقا بخاطر تقویت رابطه ایران‌ـ روسیه، ما و اسرائیل به این نتیجه رسیدیم که باید تمام خواسته‌ها/ نیازهای اوکراین را برآورده کنیم.» کریم جعفری مدیر کانال اخبار سوریه در واکنش به این صحبت‌ها نوشت فلاکت و بدبختی وزیر امور خارجه کشور مدعی ابرقدرتی را ببینید! با داشتن سه عضو شورای امنیت، داشتن ائتلافی که 60 درصد از جی‌دی‌پی جهان را در اختیار دارند، ائتلافی که بزرگ‌ترین! ارتش‌های جهان را در اختیار دارد، قرار است علیه ائتلافی شامل ایران و روسیه اقدام کنند که روی هم به زحمت یک و نیم درصد از جی‌دی‌پی دنیا را در اختیار دارند.

 

▼ اخبار کوتاه

بی‌اطلاعی اوکراینی‌ها از خرابکاری اصفهان/ پس از آنکه میخائیل پودولیاک مشاور دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین بعد از حمله تروریستی در اصفهان نوشته بود: اوکراین به شما هشدار داد. رسانه‌های رسمی ایران از جمله نور نیوز منتصب به شورایعالی امنیت ملی به این موضوع واکنش قاطعی نشان دادند. بعد از این واکنش‌ها سخنگوی وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد: کی‌یف درباره دلایل انفجار در یکی از تأسیسات وزارت دفاع ایران در اصفهان اطلاعی ندارد.

چه عقب افتاده‌هایی هستند.../ محسن مهدیان در کانال شخصی‌اش نوشت: دیروز نوشتم اگر فردا بی‌بی‌سی و اینترنشنال تیتر زدند «حضور نظامی‌ها برای حفظ حجاب در خوی» باور نکنید. برخی فکر کردند طنز نوشتم. حالا امروز ربع پهلوی نوشته: جمهوری اسلامی به جای نیروهای امدادی نیروی سرکوبگر فرستاده. این بابا هیچ. اونا که به این وکالت دادن چه عقب افتاده‌ای‌هایی هستند.

خبر خوب صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی/ صندوق بین‌المللی پول که سال گذشته رشد اقتصادی ایران را 3 درصد اعلام کرده بود، رشد اقتصادی سال آینده ایران را 2 درصد پیش‌بینی کرده است. از این نظر، ایران در میان ۳۰ اقتصاد بزرگ دنیا در رتبه ۱۲ قرار خواهد گرفت. برآورد این صندوق از رشد برخی کشورهای دیگر: انگلیس: 0/6- درصد، آلمان: 1/0 درصد، آمریکا 4/1 درصد.

من منتظرم/ شهید مدافع حرم سجاد زبرجدی یکی از شهدایی بود که رهبر انقلاب روز گذشته بر مزارش در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) حضور یافتند. این شهید در وصیت‌نامه‌ی خود نوشته است:... اگر درد و دل داشتید و یا خواستید مشورت بگیرید بیایید سر مزارم، به لطف خداوند حاضر هستم. من منتظر همه شما هستم...

آمارهای اشتغال از نگاه مرکز آمار/ براساس آمارهای منتشره نرخ بیکاری که در دولت احمدی‌نژاد به ۱۲ درصد و در دولت روحانی به 3/12 درصد رسیده بود در دولت رییسی تک رقمی شد و به 2/8 درصد رسید . مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر در پائیز سال جاری 2/8 درصد رسید.

ناامیدی غربی‌ها از اپوزیسیون ناکارآمد/ مسیح علینژاد در گفتگو با رسانه سعودی اینترنشنال می‌گوید: کاخ سفید و دفتر مکرون و رهبران کشوران غربی از من می‌پرسند، الان انقلاب شما تمام شده و کسی در خیابان نیست، پس چرا نباید به میز مذاکره برگردیم؟ این ته دل منو خالی می‌کنه، این نگران‌کننده‌ست.

بازگشت املاک بدهکارهای بانکی/ خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: شکایت‌های زیادی از مردم در خصوص واحدهای مسکونی تملک‌شده بانک‌ها می‌رسید. امروز با پیشنهاد وزارت اقتصاد و مساعدت بانک مرکزی، مصوب شد که بانک‌ها بتوانند بدون برگزاری مزایده، املاک مسکونی تملک‌شده در اختیار خود را (با شرایطی) در قبال تسویه بدهی، به مالک قبلی برگردانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات