صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۹۸۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 22 شهریور ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): پدیده‌ بی‌‌نظیر و بی‌سابقه‌‌ای هم در ‌این سال‌های اخیر به ‌وجود آمده و آن، پیاده‌روی میان نجف و کربلا یا بعضی از شهرهای دورتر از نجف تا کربلا است؛ بعضی از بصره، بعضی از مرز، بعضی از شهرهای دیگر، پیاده راه می‌‌افتند و حرکت می‌کنند.‌ این حرکت حرکت عشق و‌ ایمان است؛ ما هم از دور نگاه می‌کنیم به ‌این حرکت، و غبطه می‌خوریم به حال آن کسانی که ‌این توفیق را پیدا کردند.(1395/9/3)
 
▼ حرف روز
آقای بی‌بی‌سی، لطفاً ساکت باشید!
هر پدیده انسانی را از منظرهای مختلف می‌توان روایت کرد؛ سیاه دید یا سفید، نقطه ضعف دید یا نقطه قوت و... . راهپیمایی اربعین هم به عنوان یک پدیده مردمی‌، پدیده مستثنایی نیست و روایت‌های مختلف از رسانه‌های مختلف در چند روز گذشته نشان می‌دهد که‌ این راهپیمایی هم در جنگ روایت‌ها با روایت‌های مثبت و منفی مواجه شده است. مرور و تحلیل محتوای خبر‌های موجود در رسانه‌های عبری، عربی، ‌غربی‌ مانند: بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، سعودی ‌اینترنشنال و... نشان می‌دهد که ‌این رسانه‌ها رسالتی جز گفتن خبر‌های سیاه از ‌این حماسه عظیم ندارند؛ روایت‌هایی از بی‌آبی، تشنگی، مشکلات بهداشتی، ترافیک، ازدحام جمعیت و... .
آنها هیچ وقت روایت نمی‌کنند که در حالی یک راهپیمایی با جمعیت عظیم ۳۰ میلیونی که ۳ برابر یک کشور غربی ‌مانند سوئد است با مدیریت مردمی‌ و با کمترین حوادث و مشکلات به وقوع می‌پیوندد که در همین کشورهای مدعی نظم و انضباط و در کنسرت گروه راک گریت وایت در سال ۲۰۰۳ بیش از ۱۰۰ نفر به کام مرگ کشیده شده و ۲۳۰ نفر مجروح شدند. یا در حالی ‌این راهپیمایی عظیم در مهد شکل‌گیری داعش در حال برگزاری است که غربی‌های مدعی امنیت و دارای بزرگترین سرویس‌های جاسوسی از تأمین امنیت خود در مقابل داعش هم عاجز بوده‌اند. چنانچه در نوامبر ۲۰۱۵ در مرکز تئاتر باتاکلان در پاریس حمله داعش ۱۲۹ کشته و بیش از ۳۵۰ زخمی ‌بر جا گذاشت. همین بی‌بی‌سی فارسی که امروز به اسم آزادی بیان مسئول روایت‌های منفی از راهپیمایی اربعین شده است و جز سیاه‌نمایی کار دیگری نمی‌کند در حادثه باتاکلان نه به ضعف سرویس‌های امنیتی غربی ‌اشاره‌ای کرد، نه به مشکلات موجود در ‌این کشورها پرداخت و نه آن را مثل پدیده‌های درون ‌ایران حاصل ساختارهای حاکمیتی دانست؛ فقط یک تیتر زد و آن هم ‌این بود «جهان در شوک».
آنچه گفته شد انکار مشکلات موجود در برگزاری راهپیمایی اربعین نبود بلکه هشداری برای گیر نیفتادن در دام روایت سیاه امثال بی‌بی‌سی و من و تو بود. ‌این روزها باید چشم در چشم بی‌بی‌سی فارسی ‌انداخت و او را به سکوت و خفه‌خون گرفتن دعوت کرد چرا که اوج حقارتش را در سانسور خبر مرگ عفریته جنگ ملکه دیدیم.
(یعقوب ربیعی)
 
▼ گزارش روز
لاف در غریبی
در روزهای اخیر یکی از مسئولان رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ‌را تهدید به حمله نظامی‌کرد، که واکنش برخی از مقامات نظامی‌ سپاه و ارتش را در بر داشته است.
گزاره خبری: 1ـ دیوید بارنیا «رئیس سازمان موساد» مدعی شده است که حمله به ‌ایران از داخل ‌ایران صورت خواهد گرفت. او همچنین گفت: «رهبری ‌ایران باید آگاه باشد که استفاده از زور علیه اسرائیلی‌ها با پاسخ دردناکی از سوی طرف‌های مسئول! در خاک ‌ایران مواجه خواهد شد. ما دنبال نیابتی‌ها نمی‌‌رویم، دنبال فرستندگان می‌‌رویم و‌ این اتفاق در تهران، اصفهان یا کرمانشاه خواهد افتاد.» 2ـ امیر علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ‌ایران در چهارمین آیین گرامیداشت ۵۶۵ شهید ارتش جمهوری اسلامی ‌ایران گفت: «دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ‌ایران بدانند که در آسمان کشورمان نمی‌‌توانند حضور پیدا کنند و اگر وارد ‌این فضا شوند خارج شدن‌شان با خودشان نخواهد بود.» 3ـ سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح کشورمان در گفت‌وگویی اظهار داشت: «برخی صحبت‌ها تنها جنبه عملیات روانی داشته و اهمیت خاصی ندارد. شکست از محور مقاومت، تسلیم بودن و بی‌عرضگی و فشل بودن رژیم صهیونیستی را می‌‌رساند.» 4ـ سردار سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) در جمع فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ‌ایران اعلام کرد: «هرگونه اقدامات تهدیدآمیز رژیم غاصب صهیونیستی علیه منافع و امنیت ملی ‌ایران، براساس اطلاع، هماهنگی و حمایت آمریکا ارزیابی ‌می‌‌شود و پاسخ نیروهای مسلح نسبت به آن قطعی و هم‌سطح خواهد بود.»
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ موضع گستاخانه صهیونیست‌ها دقیقا در روزهای حساس مذاکرات هسته‌ای مطرح شده است. ‌این موضوع رخداد تازه‌ای نیست؛ آمریکایی‌ها همیشه سعی دارند از ‌این رژیم به عنوان ابزار فشار در مذاکرات استفاده می‌کنند و ‌این موضوع به نوعی پررنگ کردن پلن B ادعایی آمریکایی‌هاست. 2ـ همزمانی مطرح شدن ‌این اظهارات با سفر دیوید بارنیا به آمریکا، سیاسی بودن آن را به ذهن مخاطره می‌کند، به ‌این معنی که می‌خواهد در میان افکار عمومی ‌رژیم صهیونیستی خود دستاوردهای سفر خود را بزرگ جلوه دهد و خود را برای چانه‌زنی در آمریکا مهیا نماید. 3ـ صحبت‌های بارنیا همانند «لاف در غریبی» است؛ زیرا دست آنها برای مردم ‌ایران رو شده است. از یک طرف حمله جمهوری اسلامی‌ به عین‌الاسد و سرنگونی پهپاد گلوبال‌هاوک نشان داد که بزرگ و رهبر ‌این جریان در زمانی که فرمان اجرائی کشورشان در اختیار مرد دیوانه آنها بود، جرئت حمله و آغاز تقابل با جمهوری اسلامی ‌ایران را نداشت. چگونه رژیم خودساخته‌ای که توان مقابله با نهضت‌های آزادی بخش فلسطین و حزب‌الله لبنان را ندارد، می‌تواند خود را هماورد جمهوری اسلامی ‌ایران قرار دهد؟ 
نکته مهم؛ جمهوری اسلامی ‌بارها ادعا کرده است که رژیم صهیونیستی از زمان تشکیل تاکنون، روز به روز به سمت اضمحلال و نابودی حرکت کرد، امروزه جمهوری اسلامی ‌آن را در حد رقیب خود فرض نمی‌کند، بلکه رقیب‌ این رژیم گروه‌های مقاومت فلسطین هستند که خواهند توانست ‌این رژیم را نابود کنند.
(فرهاد کوچک‌زاده)
 
▼ خبر ویژه
منافقین و شایعات اربعینی
در ادامه دروغ‌سازی منافقین علیه راهپیمایی میلیونی اربعین و‌ ایجاد جنگ بین‌ ایرانیان و عراقی‌ها، دیروز صفحات گروهک تروریستی منافقین با منتشر کردن تصویری اعلام کردند یک جوان ‌ایرانی در کربلا پس از ‌اینکه اموالش توسط عراقی‌ها دزدیده شده و به قتل رسیده است. اما واقعیت ‌این است که ‌این تصویر مربوط به سکانس از یک فیلم است که رامین پرچمی ‌در سال 2016 در صفحه‌ اینستاگرامش منتشر کرده است. ‌این روزها صفحات ضدانقلاب و مزدوران سایبری منافقین در آلبانی به دنبال کاشتن تخم تفرقه در بین ملت ‌ایران و عراق هستند. لذا با توجه به گسترش فضای مجازی در کشور باید مواظب دروغ‌سازی تروریست‌های منافقین برای ‌ایجاد جنگ بین‌ ایرانیان و عراقی‌ها باشید.
 
▼ اخبار 
1ـ مناسک‌سازی مسیحی به سبک اربعین حسینی!
پس از موفقیت اربعین حسینی در عرصه جهانی مصر هم می‌‌خواهد مسیر خانواده مقدس (مسار العائله المقدسه) را در ۲۵ نقطه در ۸ استان مصر احیا و برایش گردشگر مسیحی جذب کند! ادعا ‌این است که ۲۰۰۰ سال پیش حضرت مریم و حضرت مسیح و یوسف نجار در طول ۵ سال برای فرار از ظلم هیرودیس از‌ این نقاط گذشته‌اند! سفر از بیت لحم به غزه شروع و از شمال سینا وارد بر مصر و از فارما به سمت زقازیق گذشته و سپس به دلتا رسیده است! ‌این پروژه در اکتبر۲۰۱۷ مورد تأیید پاپ و در ۲۰۲۱ افتتاح رسمی‌ شد. گردشگران مسیحی ‌این مسیر مقدس را بازدید می‌‌کنند. چنین ابتکاراتی ۲۰۰۰ سال پس از ماجرای ادعایی شاید نوعی کپی‌گیری از مناسک اربعین شیعی باشد؛ با ‌این فرق که زیارت اربعین از همان سال شهادت برقرار بوده است و ‌این سال‌ها به راهپیمایی چند ‌ده ‌میلیونی تبدیل شده است و از سویی ماهیت اقتصادی و گردشگری ندارد بلکه میزبان آن یعنی مردم عراق با جان و دل و بدون هیچ منفعت اقتصادی در خدمت زوار هستند.
 
2ـ دعوای توئیتری بر سر مالیات
پس از انتقاد مسئولان اتاق بازرگانی بر سر مالیات حساب‌های دارای 100 تراکنش واریزی با مجموع 35 میلیون تومان، محمد امینی‌رعیا مدیر ‌اندیشکده اقتصاد مقاومتی در واکنش نوشت: «اتاق بازرگانی مخالف اصلی شفافیت است. نه تنها صورت‌های مالی شفافی ندارند و مشخص نیست هزاران میلیارد درآمدی که از محل قانون برایشان حاصل شده چطور هزینه می‌شود، بلکه به اقداماتی که باعث شفافیت و محدود شدن دامنه کار مفسدان و متخلفان می‌شود، می‌تازند آن هم به دروغ! مصوبه شورای پول و اعتبار کاملا واضح است و می‌گوید کسانی که در بیش از ۱۰۰ تراکنش بیش از ۳۵ میلیون تومان به حساب‌شان «واریز» شده باشد، مورد بررسی قرار می‌گیرند.‌ آیا یک کارمند یا فرد معمولی حقوقش را در ۱۰۰ تراکنش دریافت می‌کند؟‌ این چه ربطی به خرید منزل و تراکنش «پرداخت» دارد؟
 
3ـ برق اوکراین زیر آتش روسیه
روس‌ها شش ماه کاری به کار شبکه برق اوکراین نداشتند و اجازه دادند ‌این شبکه کار کند، حتی وقتی که همین شبکه برق قطارهای اوکراینی حامل نیرو و تجهیزات را از غرب به شرق منتقل می‌‌کرد فقط تلاش کردند تا ‌ایستگاه‌های راه آهن و برخی پل‌ها را بزنند اما کشورهای عضو ناتو کاری کردند که روس‌ها یک بار دیگر دست به موشک شوند. در حملات چند ساعت گذشته نقاط راهبردی انتقال برق اوکراین هدف قرار گرفته و عملاً همه چیز متوقف شده است. به عنوان مثال در شهر خارکف با وجود آنکه جنگ در حومه آن ادامه داشت، اما متروی شهر همچنان کار می‌‌کرد ولی پس از حملات موشکی برای اولین بار خطوط مترو و بسیاری از خدمات دیگر در مناطق تحت کنترل نیروهای ناتو متوقف شده است. ‌این حملات که خسارت بسیار سنگینی برای زلنسکی و توهمات او در پی داشته، اثرات روحی و روانی شدیدی هم بر جای خواهد گذاشت.
 
4ـ جت 72 نفره ‌ایرانی در مرحله ساخت
تولید هواپیمای جت ٧٢ نفره در مرحله انجام تست‌های اولیه مدل تونل باد هواپیما قرار گرفته است. سیدحسن قدسی‌پور، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام کرد دانشگاه صنعتی امیرکبیر از ۴ سال گذشته فرآیند طراحی هواپیمای جت ٧٢ نفره را با همکاری و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز کرده و در حال حاضر فرایند ساخت قطعات آن همچنان ادامه دارد. هم اکنون ساخت ‌این هواپیما جت، در مرحله انجام تست‌های اولیه مدل تونل باد هواپیما قرار دارد، ما برنامه زمان‌بندی ساخت و تولید‌ این نوع هواپیما را آماده کردیم و به دستگاه‌های ذی‌ربط تحویل داده‌ایم. درخواست کرده‌ایم که برای حمایت اولیه، امسال ۵۰ میلیارد تومان به ما بدهند تا دانشگاه، یک سری از قطعات ‌این هواپیما را بسازد و تا خرداد ۱۴۰۲ ان‌شاءالله تحویل دهد.
 
▼ اخبار کوتاه
زمستان و بی‌خانمانی آلمانی‌ها/ صدراعظم آلمان پیش‌بینی کرد که با شروع زمستان، افزایش هزینه‌های زندگی و فشار بر خانواده‌های آسیب‌پذیر مهم‌ترین عامل افزایش تعداد بی‌خانمان‌ها در آلمان است. بیش از ۳۰۰ هزار آلمانی خانه ندارند و از ‌این تعداد، ۴۵ هزار نفر نیز مجبورند تا در بدترین شرایط خیابان‌ها بخوابند. اجازه دهید واضح بگوییم که ‌این تعداد ممکن است در ماه‌های آینده افزایش یابد. جنگ و بحران‌های فعلی نیز ممکن است تعداد بی‌خانمان‌ها در پاییز و زمستان را افزایش دهد.
 
حلقه آتش بر سر صهیونیست‌ها/ اریک مندل نویسنده آمریکایی و مدیر شبکه اطلاعات سیاسی خاورمیانه در تحلیلی نوشت: «با برقرار بودن چتر هسته‌ای ‌ایران، دستان تهران برای ‌ایجاد حلقه‌ای از آتش پیرامون اسرائیل باز خواهد بود. اسرائیل معتقد است باید برنامه هسته‌ای ‌ایران با حمله نظامی ‌متوقف شود اسرائیل می‌‌داند حمله به ‌ایران باعث خواهد شد بزرگترین حمله به اسرائیل از زمان تأسیس آن در سال 1948 میلادی، شکل بگیرد.
 
۱۴۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر استارت خورد/ رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرد در مرحله عقد قرارداد برای احداث ۱۴۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در ۱۴ استان در ۶۰ ساختگاه هستیم. برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تدوین شده است. مقدمات آن طی یک سال گذشته فراهم شده و مجوز احداث ۴۰۰۰ مگاوات از شورای اقتصاد دریافت کردیم و مناقصات آن برگزار شده است.
 
پهپاد صهیونیست‌کش/ در جدیدترین رونمایی از توانایی پهپادی ‌ایران از پهپاد آرش 2 رونمایی شد. امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کرد: «آرش۲ پهپاد نقطه‌زن است، یعنی دقیقاً همان نقطه‌ای که موشک ۳۶۰ زد، همان نقطه را پهپاد آرش توانست بدون خطا بزند و ما آن را مخصوص تهاجم به حیفا و تل‌آویو در نظر گرفتیم. ما به قابلیت تولید موشک شفق با برد از ۱۲ تا ۲۰ کیلومتر رسیدیم.»
 
زمان به نفع شما نیست/ مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده ‌ایران در وین در واکنش به بیانیه اروپایی‌ها نوشت: «ایالات متحده و تروئیکای اروپایی در گذشته مشکل بودند و امروز همچنان مشکل هستند. آنها کودکان را تحریم کردند تا حاکمیت ‌ایران را ساقط کنند. آنها توافق هسته‌ای را نقض و پاره کردند و اکنون پشت میز مذاکره سنگ‌اندازی کردند. اما زمان به نفع آنها نیست.»
 
رشد اقتصادی 4/3 درصدی بدون نفت/ بر اساس اعلام مرکز آمار ‌ایران، در فصل بهار امسال، نرخ رشد اقتصادی با نفت 3/8 درصد و نرخ رشد بدون نفت 4/3 درصد بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات