صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۴۴۲۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه، 23 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): بیست‌ودوم بهمن امسال ان‌شاءالله به توفیق الهی مظهر حضور مردم، مظهر عزت مردم، مظهر اعتماد مردم به یکدیگر است، مظهر اتحاد ملی است.(1401/11/19)
 
 
▼ حرف روز
گرگ‌ها هیچگاه اهلی نمی‌شوند
طی چند روز گذشته هشت نفر از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در نشست مشترکی تحت عنوان «آینده جنبش دموکراسی در ایران» دیدگاه‌های خود درباره آینده ایران پس از جمهوری اسلامی با یکدیگر به اشتراک گذاشتند. در این نشست که در ۲۱ بهمن در دانشگاه جرج تاون واشنگتن برگزار گردید رضا پهلوی، مصی علی‌نژاد، حامد اسماعیلیون، شیرین عبادی، گلشیفته فراهانی، علی کریمی، نازنین بنیادی و عبدالله مهتدی لیستی از آرزوهای خود شامل سرنگونی جمهوری اسلامی، ایجاد شورای گذار، برقراری همه‌پرسی و تشکیل حکومت سکولار، انحلال سپاه، برقراری دادگاه‌ها و کمیته‌های حقیقت‌یاب و...‌ را بیان کردند. آنها این آرزوها را در حالی بیان می‌کردند که تنها یک روز بعد خیابان‌های ایران مملو از جمعیتی میلیونی بود که برای حمایت از جمهوری اسلامی در راهپیمایی سالانه جشن پیروزی انقلاب اسلامی شرکت داشتند.
درست در زمانی که این اقلیت متوهم تلاش می‌کند تا اختلافات خود را در پشت نقاب منشور مشترک «همبستگی و سازماندهی برای ایران» مخفی نماید، ملت بزرگ ایران با حضور میلیونی در جشن ۲۲ بهمن جلوه‌ای سترگ از همبستگی ملی را به نمایش گذاشت تا به عروسک‌های خیمه‌شب بازی بیگانه بفهماند در نزد ایرانیان آنها تنها به عنوان عامل گسستگی، اختلاف، ناامیدی و خیانت شناخته می‌شوند. شاه خوانده‌ها و گرگینه‌های شکست خورده در شرایطی تلاش دارند با حلوا حلوا دهان خود را شیرین نگهدارند که نیک می‌دانند که با گذشت زمستان چیزی جز روسیاهی برایشان باقی نمانده به گونه‌ای که در ایران امروز و فردا نه کسی به آنان می‌اندیشد، نه کسی اعتباری برایشان قائل است و نه کسی منتظر آنها خواهد بود، سرنوشت #من‌ـ وکالت‌ـ می‌دهم گواه این مدعا است.
سرنوشت امروز و فردای ایران در دست آزاد مردان و زنانی است که ۴۴ سال در قالب منشور انقلاب اسلامی آستین‌های‌شان را بالا زده و سینه‌شان را جلوی استکبار سپر کرده تا حرکت پیش‌رونده انقلاب ساعتی متوقف نشود. در این سرنوشت ملت ایران هرگز برای کسانی که جیره‌خور بیگانه بوده و رسما از دشمن استمداد دشمنی بیشتر علیه ملت‌شان را دارند و از او می‌خواهند تا فشار بیشتری را بر مردم‌شان تحمیل کند تَرِه هم خُرد نمی‌کند. این ملت در طول تاریخ آموخته است که به حلقه گرگ‌ها نمی‌توان اعتماد کرد چرا که گرگ‌ها هیچگاه اهلی نمی‌شوند.  
حسین حسینی‌نژاد
 
▼ گزارش روز
22 بهمن فرصت‌ساز
راهپیمایی بزرگداشت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تهران و بیش از ۱۴۰۰ شهر و ۳۸ هزار روستای کشور ، با اتحاد ملی و بسیار با شکوه‌تر از سال‌های قبل از کرونا، برگزار گردید. این جشن باشکوه در رسانه‌‌های داخلی و خارجی بازتاب گسترده‌ و معنا داری داشته است. در رسانه‌های منطقه‌ای؛ صفحه توئیتری المیادین لبنان با انتشار ویدئویی از راهپیمایی دیروز نوشت: «رمز مشارکت مردمی گسترده در چهل‎وچهارمین سالروز انقلاب اسلامی در ایران چیست؟» خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز جمعیت دیروز در خیابان‌های تهران را میلیونی توصیف کرد و نوشت: «آنها بر ایستادگی و ثبات خود نسلی پس از نسل دیگر بر مبانی و اصول انقلابی تأکید کردند». رسانه صهیونیستی آی۲۴ نیوز هم گزارش داد مانند هر سال شرکت‌کنندگان شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر انگلیس» سر دادند و خواستار حمایت از «ایران متحد، قوی و باثبات» شدند. در رسانه‌های بین‌الملل؛ خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، گزارش داد: جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امسال با کم شدن سایه کرونا، در سراسر ایران، باشکوه‌تر از همیشه و با حضور نوجوانان دهه هشتادی‌ و دهه نودی گرم‌تر از همیشه برگزار گردید. خبرنگار خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از حضور پرشور مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن اعلام کرد: امسال با وجود هوای سرد، بسیاری از مردم پرچم به دست با پای پیاده برای تجمع در میدان آزادی تهران به راه افتادند. آنها شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر انگلیس» و «مرگ بر آل سعود خائن» سر دادند.
گزاره تحلیلی: از همان روز 22 بهمن 1357، سیاستمداران و تئوری‌پردازان آمریکا در ساختار سیاست خارجی خود، به رهیافتی کمتر از حذف انقلاب اسلامی ایران نیندیشیدند و این اصل سیاست خارجی از ابتدای انقلاب به انحاء مختلف و متعدد اعم از تقابل، تحریم و مذاکره در دستور کار قرار داشته است. در داخل نیز، دشمن با بی‌تفاوت‌سازی مردم نسبت به انقلاب، دوقطبی‌سازی و اختلاف‌افکنی، آشوب‌سازی با سوءاستفاده از مطالبات مردمی و مشغول کردن کشور و نظام در این امور به جای پرداختن به دغدغه‌های اصلی، مأیوس‌سازی و ناامید کردن مردم با بن‌بست نمایی مهم‌ترین راهبردهای 9 ماهه اخیر خود را دنبال نموده است.
نکته مهم؛ دیوار راهبردهای اجرایی اندیشکده‌های آمریکا در 13 آبان امسال به شدت لرزید، در ایام فاطمیه و در تشییع باشکوه شهدا تَرَک برداشت و در 22 بهمن ماه 1401 فروریخت. این سقوط و فروریختگی، فرصت‌هایی کم‌نظیر را رقم زده است که باید قدر دانست و با همت مضاعف و پشتکار قوی دنبال کرد. اولین فرصت ایجاد شده، تحقق اتحاد ملی است. ضروری است این اتحاد را در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها مستحکم و با ابزار رسانه تقویت کرد.
دومین فرصت؛ ایجاد بستر درک درست از واقعیت برای آن دسته از کسانی است که با اغتشاشات دچار لرزش و اشتباه محاسباتی گردیده‌اند. این بستر را لازم است هوشمندانه، هدفمند و جذاب راهبری واز هرگونه اقدامات سطحی وفاقد عقلانیت انقلابی خودداری کرد.
سومین فرصت ایجاد شده؛ تغییر محاسبات دشمن است. شکست راهبرد براندازی وتغییر رفتار از سوی دشمنان، بسترساز مناسبی برای پرونده‌های بین‌المللی و مذاکرات گردیده است. باید از این ظرفیت ایجاد شده، بهره‌برداری کیفی صورت پذیرد.
چهارمین فرصت از حضور شگفتی‌ساز ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن، فرصت خدمتگزاری مضاعف است. قطعا قدرشناسی این فرصت، فقط و فقط در خدمت‌گزاری مسئولان به صورت مدبّرانه، با روحیه جهادی و اثربخش خواهد بود ان‌شاءالله.
حسين عباسيان
 
▼ اخبار 
1ـ فرمان سران فتنه در دست سازمان منافقین
خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه در متنی خبری مدعی شد: طبق اطلاعات موثق و مستند، گروهک تروریستی منافقین هدایت کامل میرحسین‌موسوی یکی از سرکردگان متوهم فتنه ۸۸ را به دست گرفته و بیانیه اخیر وی، دستپخت مستقیم منافقین است که از طریق اردشیر امیرارجمند به خورد او داده شده است. برنامه بعدی منافقین برای موسوی برای تاریخ ۲۵ بهمن طراحی شده که باز هم امیرارجمند بازیگر اصلی آن خواهد بود. یک منبع مطلع امنیتی به شرط عدم افشای نامش به این خبرگزاری گفت: اردشیر امیرارجمند همان زندانی فراری است که در جریان فتنه ۸۸ میرحسین را به شکل مرموز و تمام عیاری در اختیار گرفته، اداره می‌کرد و عامل اصلی خروج وی علیه نظام جمهوری اسلامی بود. این عنصر مرموز در همان مقطع بازداشت شد اما با استفاده از فرصت مرخصی از زندان، توسط گروهک منافقین از کشور فراری داده شد و به مقر آنها در اطراف پاریس منتقل شد. برادر اردشیر امیرارجمند به نام منصور از سران سازمان تروریستی منافقین است که اکنون نمایندگی آن سازمان تروریستی در استراسبورگ فرانسه را به عهده دارد.
 
2ـ بحران در سرزمین یانکی‌ها
تاکر کارلسون مجری فاکس‌نیوز با اعتراف به مشکلات موجود در ایالات متحده گفت: آمریکا اعتماد به نفس کمتری دارد، متفرق‌تر، سردرگم‌تر و اندوهگین‌تر از چیزی است که در حافظه ما وجود دارد. برای نخستین‌بار در طول نسل‌ها، ما با خطر واقعی جنگ جهانی روبه‌رو هستیم. بهای مواد غذایی در آمریکا تا بیش از بیست درصد افزایش پیدا کرده و بهای بنزین تا چهل درصد و حتی گازوئیل جهش بیشتری داشته است. بدهی کارت‌های اعتباری به بالاترین حد خود رسیده و بر اساس برآوردها بیش از یک تریلیون دلار انباشت بدهی‌هاست! هم اکنون ده‌ها هزار نفر بیشتر از مردم آمریکا در خیابان ها زندگی می کنند و آمریکا با کمترین میزان امید به زندگی در ۲۵ سال گذشته روبرو است. عضویت در کلیسا برای نخستین‌بار در تاریخ این کشور به زیر پنجاه درصد رسیده و پنتاگون از اهداف سربازگیری خود تا بیست و پنج درصد عقب افتاده.
 
3ـ ظرفیت تولید غذا برای ۵۰۰ میلیون نفر
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: در سال ۱۳۵۵ تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایران حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیون بود که امروزه این رقم به ۱۲۵ میلیون تن در سال رسیده است. با جمعیت ۳۵ میلیون نفری بخش زیادی از مواد غذایی را وارد می‌کردیم، اما در حال حاضر علاوه بر تأمین غذای ۸۵ میلیون نفر، به ۹۰ کشور دنیا صادرات محصولات کشاورزی و غذایی داریم. علی‌رغم اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، ولی با همین میزان زمین و آب اگر بتوانیم بهره‌وری را افزایش دهیم و از تکنولوژی و فناوری استفاده کنیم، ظرفیت تولید غذا برای ۵۰۰ میلیون نفر را داریم.
 
4ـ لگد به آرزوهای اوکراین
دفتر نخست‌وزیر مجارستان ضمن مخالفت با پیوستن اوکراین به ناتو اعلام کرد که این مسئله به معنی وقوع جنگ جهانی است. این مقام ارشد مجارستانی در پاسخ به سؤالی در مورد درخواست اوکراین برای پیوستن به ناتو، اشاره کرد که هر کشوری می‌تواند درخواست عضویت ارسال کند اما در حال حاضر عضویت سریع اوکراین در ناتو به معنی جنگ جهانی است. رئیس‌جمهور فرانسه هم اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی نمی‌توان هواپیماهای جنگنده را در هفته‌های آینده در اختیار دولت کی‌یف قرار داد. مکرون گفت: این چیزی نیست که ارتش اوکراین اکنون به آن نیاز دارد و تحت هیچ شرایطی پیگیری چنین درخواستی در آینده نزدیک ممکن نیست.
 
▼ اخبار کوتاه
سیل مردم در کف خیابان/ آمار مشارکت مردم نسبت به آخرین راهپیمایی در جشن تولد انقلاب در سال ۱۳۹۸ و قبل از کرونا منتشر شد که نشان می‌دهد البرز، زنجان، لرستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان‌ غربی، ایلام، قزوین، اصفهان، خراسان‌ جنوبی، کرمانشاه و کهگیلویه‌ و‌ بویراحمد: ۲۰ درصد، تهران، فارس، خراسان شمالی، اردبیل، چهارمحال‌ و بختیاری، هرمزگان، کرمان، همدان، یزد و مازندران: ۳۰ درصد ، کردستان ۱۰۰ درصد، خراسان‌رضوی: ۸۰ درصد، سمنان: ۵۰ درصد ، سیستان‌وبلوچستان: ۴۵ درصد، بوشهر: ۴۰ درصد، گیلان: ۲۵ درصد، خوزستان ۱۰٪ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۰ در راهپیمایی 22 بهمن مشارکت داشته‌اند.
 
اردوکشی خیابانی حامیان و مخالفان بی‌بی/ مخالفان نتانیاهو در اعتراض به اصلاحات قضایی کابینه برای چندمین هفته متوالی در خیابان‌های تل‌آویو و بیت‌المقدس حاضر شدند. در سمت مقابل هواداران «نتانیاهو» با هدف به حاشیه راندن اعتراضات مخالفان در خیابان‌ها حاضر و به ضرب و شتم با آنها پرداختند. پلیس رژیم‌ صهیونیستی با اتخاذ تدابیر امنیتی سعی در جلوگیری از تشدید درگیری‌های حامیان و مخالفین «نتانیاهو» در جریان اردوکشی‌های خیابانی دارد.
 
آوارگی بیش از پنج میلیون سوری/ سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که اوضاع سوریه به سبب زلزله اخیر فاجعه‌بار است. زمین لرزه سبب آواره شده پنج میلیون و سیصد هزار نفر در سوریه شده است. در حالی که برخی رسانه‌های خارجی مدعی لغو تحریم‌های سوریه از سوی آمریکا شده بودند، دولت آمریکا تأکید کرد که تحریم‌های سوریه را لغو نکرده است. تحریم‌های خصمانه آمریکا بزرگ‌ترین مانع کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده سوریه اعلام شده است. 
 
اصرار در خفا و قلدری در آشکار/ امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی‎ها مدام به ما پیام می‌دهند ما از یک طرف پیام رابرت مالی و بلینکن را از وزرای خارجه برخی کشورها دریافت می‌کنیم و از طرف دیگر آنها در مصاحبه‌هایشان حرف دیگری می‌زنند. پیام‌هایی که به ما می‌رسد نشان‌دهنده اصرار آمریکا برای رسیدن به نقطه پایانی توافق است.
 
از آمریکایی‌ها بپرسید/ سردار نیلفروشان معاون عملیات سپاه گفت: برخی از کوتوله‌های سیاسی در پارلمان اروپا دست به کار خطرناکی زدند و قصد داشتند تا سپاه پاسداران را در لیست به اصلاح تروریستی خودشان قرار دهند‌. آنها باید از دوستان آمریکایی‌شان بپرسند که تقابل با سپاه چه هزینه‌ای داشته و دارد؟
 
زمین‌گیر شدن هواپیماهای برجامی/ رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: تعدادی از هواپیماهای برجامی به دلیل بدعهدی آمریکا زمین‌‌گیر هستند. در حال حاضر از ۱۳ هواپیمای برجامی، ۱۰ هواپیما زمین‌گیر هستند. به دادگاه‌ها و مقامات بین‌المللی شکایت خود را مطرح کرده‌ایم و پیگیر این موضوع هستیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات