صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۴۰۷۱۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 4 آبان‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): کاپیتولاسیون را تحمیل كردند، دوست‌شان هم بود، به دوست خودشان هم رحم نكردند. همین محمدرضا را بعد از آنكه از ایران فرار كرد و یك مدت كوتاهی به آمریكا رفت، او را از آنجا بیرون كردند، او را نگه نداشتند؛ یعنی این‌قدر هم به او وفاداری نكردند؛ این‌جوری هستند.(1392/8/12)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF


▼ حرف روز

توربین‌های ایرانی، از دانش تا ثروت

همه انسان‌ها توانمندی‌های دارند که در شرایط عادی بروز نمی‌کنند ولکن وقتی در محدودیت و مضیقه قرار می‌گيرند، یک‌سری ایده‌ها و نوآوری‌هایی جدید حاصل می‌شود که باور به دستیابی به آنها در شرایط عادی وجود نداشته است. بر همین اساس، اگرچه تحریم برای یک اقتصاد هزینه‌های زیادی را ایجاد می‌کند اما چنانچه این تحريم‌ها مدیریت شوند، می‌توان از آن در برخی زمينه‌ها فرصت‌های باورنکردنی را حاصل کرد. یکی از صنایعی که همیشه مورد تحریم دشمن بوده تا از طریق آن، کشور را به تسلیم وادارد، صنایع انرژی کشورمان بوده است.
اما با وجود این تحریم‌ها، امروزه کشورمان تبدیل به یکی از تولیدکنندگان مطرح تجهیزات فنی این صنعت در جهان گردیده است. ارسال ۴۰ دستگاه توربین گازی به روسیه با بازدهی بیشتر و قیمت کمتر نسبت به نمونه آلمانی نشان از رشد خودکفایی در این صنعت دارد. حتی در زمینه میکروتوربین‌ها نیز که جزء فناوری‌های روز دنیا می‌باشد، کشورمان در میان ۵ تولیدکننده برتر قرار گرفته و محصولاتش را به برخی کشورهای غربی (ایتالیا) صادر می‌کند. این را هم در نظر بگیریم که بر اساس گفته مدیرعامل شرکت توسعه گاز ایران، ۸۵ درصد تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز در داخل کشور ساخته می‌شود. اما این همه ماجرا نیست، بر اساس آمار تجارت شش ماهه امسال، 26/5 درصد از صادرات کشور را ۵ محصول پتروشیمی پروپان، متانول، بوتان، گاز مایع و پلی‌اتیلن تشکیل داده است که نشان از رشد حلقه ارزش افزوده و دوری از خام‌فروشی نفت در کشور دارد. رشد خودکفایی در این صنعت به گونه‌ای است که این روزها در حال ساخت پالایشگاه در ونزوئلا هستیم. کنار این موضوعات، سیستم‌های تقویت فشار گاز که از فناوری بسیار پیچیده‌ای بهره می‌برند، نیز به تازگی در داخل کشور در حال تولید هستند. همه این دستاوردهای بزرگ در محیط‌های علمی و دانشگاهی کشور شکل گرفته است. جایی که به فرموده رهبری توانسته مانع از سلطه استکبار بر کشور شود.
فصل مشترک همه این پیشرفت‌ها، تکیه بر توان داخلی و استفاده از مقوله دانش بوده است. موضوع بسیار ساده است، وقتی دشمن در هیچ شرایطی حاضر به برداشتن مؤثر تحريم‌ها نیست، باید توان اصلی را بر ارتقای بهره‌وری، دانش‌بنیان کردن اقتصاد و بهینه نمودن مصارف قرار داد تا بتوان تحریم‌ها را خنثی کرد و از دانش نخبه‌های این کشور، تولید ثروت کرد.

(علی محمدی)

▼ گزارش روز

نقش سلاح مقاومت در یک توافق اقتصادی

گفت‌وگوهای اخیر لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر تعیین حدود مرزهای دریایی به نتیجه رسیده و پس از 10 سال دو طرف در خصوص نحوه بهره‌برداری از منابع گازی در دریای مدیترانه به توافق دست یافته‌اند که قرار است در روزهای آینده امضا شود.
گزاره‌های خبری: مناقشه بین لبنان و رژیم‌ صهیونیستی بر سر میدان گازی کاریش به سال 2011 برمی‌گردد؛ زمانی که لبنان مختصات مرزهای دریایی جنوبی خود را که 860 کیلومتر مربع تخمین زده می‌شد، به سازمان ملل اعلام کرد. لبنان بعدها اعلام کرده در نقشه‌ای که حدود مرزهای دریایی مشخص شده اشتباهی رخ داده در نتیجه خواستار افزوده شدن ۱۴۳۰ کیلومترمربع دیگر که بخش‌های از میدان کاریش را در بر می‌گرفت، به محدوده مرزهای دریایی خود شد. درخواست لبنان از آن زمان مورد موافقت صهیونیست‌ها قرار نگرفت، بنابراین در سال‌های گذشته این موضوع عملاً به یکی از مناقشه‌های جدی بین دو طرف تبدیل شده بود. این مناقشه سرانجام در روزهای گذشته و در پی ورود جدی سیدحسن نصرالله، حل‌وفصل شد. براساس توافق به دست آمده، رژیم‌ صهیونیستی حق بهره‌برداری از میدان گازی کاریش را حفظ خواهد کرد. در مقابل لبنان هم از حقوق کامل بهره‌برداری و اکتشاف میادین موسوم به «قانا» یا «صیدا» که بخش‌هایی از آن در آب‌های سرزمینی فلسطین اشغالی قرار دارد برخوردار خواهد بود. نتانیاهو نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در واکنش به توافق اخیر اظهار داشته است: «یائیر لاپید نخست‌وزیر کنونی به صورت شرم‌آوری تسلیم تهدیدات سیدحسن نصرالله شد. ای شهروندان اسرائیل، لاپید زمینِ دارای حاکمیتی را به همراه میدان گازی بزرگی که متعلق به شماست به حزب‌الله می‌دهد... لاپید اختیار این را ندارد که اراضی دارای حاکمیت را به یک کشور دشمن تحویل بدهد.»
گزاره‌های تحلیلی: شاید تا چند ماه پیش کسی تصور نمی‌کرد روزی برسد که رژیم صهیونیستی که از همه جهات نسبت به لبنان در وضعیت مناسبی قرار داشت، در برابر لبنانی‌ها عقب‌نشینی کند و در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی به توافقی تن دهد که به نفع لبنان باشد، تا صهیونیست‌ها. چنین پیروزی به دست نمی‌آمد مگر با قدرت نظامی حزب‌الله و تدبیرهای سنجیده سیدحسن نصرالله دبیرکل آن. در حقیقت هشدارهای نصرالله در دفاع از منافع لبنان در ماه‌های اخیر موجب گسترش وحشت فراگیری در سرزمین‌های اشغالی شده بود. این مسئله باعث شد تا مقامات و رسانه‌های صهیونیستی ضمن اعتراف به اینکه نصرالله به و‌عده‌هایش عمل خواهد کرد، ناگزیر به «عقب‌نشینی» از مواضع قبلی و تن دادن به خواسته‌های لبنان شدند و در نهایت نیز صهیونیست‌ها اعتراف کردند که حزب‌الله پیروز شد. اگرچه آمریکا، دولت‌های غربی و برخی شیوخ عربی خلیج‌فارس و عناصر داخلی همسو لبنان در سال‌های اخیر بارها ادعا کرده‌اند برای اینکه لبنان رنگ آرامش ببیند باید حزب‌الله سلاح خود را زمین بگذارد و امنیت این کشور را به ارتش واگذار کند، اما در توافقات مرزها ثابت شد که نقش سلاح مقاومت در دستیابی لبنان به توافق تاریخی بر سر مرزهای دریایی و بهره‌برداری از منابع گازی، تعیین‌کننده بود.

(حمید خوش‌آیند)

▼ خبر ویژه

دوربین‌ها کنده شد

دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیرامون دستگیری شهپادها (شناورهای هدایت‌پذیر از راه دور) آمریکایی‌ها گفت: وقتی دو شناور بی‌سرنشین آمریکا رو توقیف کردیم آمریکایی‌ها به خواهش و تمنا افتادند و ما شناورها را پس دادیم. اما حالا آمریکا گفته، دوربینِ شناورها ناپدید شده است. احتمالا دوربین‌ها هنگام جابه‌جایی شناورها کنده شده و داخل آب افتاده اما اگر آمریکایی‌ها دوربین می‌خواهند بگویند دو دوربین ایرانی به آنها بدهیم.


▼ اخبار

1ـ چرا دانشگاه شریف آماج دشمن است؟

محمد ایمانی در کانالش نوشت: «دانشگاه و دانشجوی شریف و برخی مراکز مشابه، سوژه عملیات دشمن هستند، چون دشمنان از اساتید و دانشجویان خدوم به کشور ضربه خورده‌اند. اساتید و دانشجویان شریف، همان‌هایی هستند که تا خدمتی به مردم کردند و حصار تحریم را شکستند، ابتدا تحریم و بعد ترور شدند. اما با وجود این جنگ آشکار و پنهان، ایران عزیز، در حال پیشرفت علمی و فنی است. به تعبیر هرتسل‌ هالوی فرمانده رکن اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی: «از انقلاب 1979 ایران، ما 3 برابر رشد علمی داشته‌ایم، اما رشد ایران 20 برابر شده. آنها به برتری فنی نزدیک می‌‌شوند. جنگ واقعی در آینده نیست؛ همین حالا جریان دارد. جنگ امروز، جنگ ذهن‌هاست و تبلیغات ایران می‌‌تواند روحیه اسرائیلی‌ها را درهم بشکند». این نکته را هم فراموش نکنیم: صهیونیست‌ها چند ماه قبل ضمن حفظ سیاست ابهام، عنوان کردند که چند نخبه فنی و دانشگاهی ایران را به شکل‌های مختلف ترور کرده‌اند. آن مسیر ترور آشکار جواب نداده و نمی‌دهد، بلکه خون شهید نخبه‌پرور است. بنابراین به شگرد ترور نرم نخبگان روی آورده‌اند. تا قربانیان به جای اسباب افتخار، مایه شرمندگی و ترمز پیشرفت کشور باشند.»

2ـ براندازان چقدر حقوق می‌گيرند؟

روزنامه فرهیختگان میزان مبالغ پرداختی دولت آمریکا به شخصیت‌ها و نهادهای ضدایرانی را بررسی کرده است. فرح وزوائی مالک مجموعه‌ای است که تحت‌ عنوان دارالترجمه فعالیت دارد. این مرکز از سال 2017 تاکنون از طریق تدوین گزارش‌های حقوق بشری ضدایرانی 32/451 دلار مستقیما از بودجه آمریکا دستمزد دریافت کرد. مسیح علی‌نژاد به چهره‌ای بدل شده است که دولت آمریکا ابایی از حمایت مالی علنی از وی ندارد. وی از سال 2015 تاکنون رقمی حدود 630 هزار دلار از بودجه آمریکا گرفته است. بنیاد عبدالرحمن برومند که مدعی است از افراد خیر و سازمان‌های خیریه ارتزاق می‌کند سال 2020 طی یک قرارداد رسمی مبلغ 78 هزار دلار از دولت آمریکا دریافت کرد. بنیاد توانا که توسط مریم معمارصادقی و همسرش اکبر عطری اداره می‌شود این مؤسسه از طریق آموزش‌هایی موسوم به آموزش‌های مدنی تلاش کرده در جامعه ایران دست به شبکه‌سازی بزند. آموزش‌های این مجموعه در حوزه براندازی و انقلاب‌های مخملی قرار می‌گیرند. از سال 2012 تاکنون 5/3 میلیون دلار دریافت کرده است.

3ـ وقتی که یک آمریکایی بهتر می‌فهمد

جکسون هینکل فعال رسانه‌ای آمریکایی که روزهای گذشته به افشاگری درباره عملیات راهبری سازمان جاسوسی سیا در اغتشاشات داخل ایران و تجمعات خارج از کشور ضد انقلاب پرداخته بود و با فحاشی ضد انقلاب روبه‌رو شده بود حالا با توئیت عکسی از شهید سرلشکر حاج قاسم سلیمانی به براندازان پاسخ داده است. او قبل از این با انتشار ویدئویی گفته بود: «اگر به دنبال بهترین راه برای خراب‌ کردن آخر هفته زیبای خود در کالیفرنیا هستید، به این تظاهرات مورد حمایت سیا درباره اعتراضات ایران بروید. این احمق‌ها را ببینید!» هینکل در پاسخ به هجمه براندازان به صفحه‌اش نوشت: «یک پیام دارم برای هزاران نفری که درباره رویدادهای جاری در ایران به من پیام می‌دهند: من از هیچ‌ یک از شما احمق‌ها عذرخواهی نمی‌کنم. رویدادهای امروز تجسم بی‌رمقی از ۱۹۵۳ (کودتای ۲۸ مرداد) است؛ یک انقلاب رنگی با هدایت «سیا» با هدف تغییر رژیم.»

4ـ ایران قطب سازنده نیروگاه هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اراده کرده‌ایم هیاهوی هسته‌ای را از بین ببریم زیرا طرف‌های مقابل با زدن اتهامات در نظر دارند تا مانع پیشرفت ما در حوزه هسته‌ای شوند. با نگاه متفاوت و در مقیاس‌های مختلف ظرفیت‌سازی برای طراحی و ساخت راکتورها را آغاز کرده‌ایم و بومی‌سازی آنها را در دستور کار قرار داده‌ایم. با گسترش فعالیت‌های خود در سطح و عمق در نظر داریم به قطب سازنده نیروگاه‌های هسته‌ای در دنیا تبدیل شویم.

 

▼ اخبار کوتاه

زلنسکی جا زد/ عبدالله گنجی در توئيتی نوشت: شنیدم بعد از سر و صدای غربی‌ها و اوکراین مبنی بر فروش پهپاد ایرانی به روسیه، ایران خواستار تشکل کمیته مشترک حقیقت‌یاب شده، طرف هم پذیرفته. اما بعد از حضور تیم فنی ایران در کشور ثالث، تیم اوکراینی از حضور خودداری کرده. چرا؟ ‏غربی‌ها به اوکراین: اگر حرف ایران ثابت شود بهانه تحریم نداریم.

بمب کثیف زیر ذره‌بین آژانس/ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بازرسان این سازمان به درخواست کی‌‌یف از ۲ نیروگاه هسته‌ای در اوکراین بازرسی خواهند کرد تا ببینند هشدارهای روسیه مبنی بر آمادگی اوکراین برای استفاده از بمب کثیف صحت دارد یا نه.

صادرات ۱۲ میلیارد دلاری ایران به کشورهای همسایه/ بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان صادرات ایران به کشورهای همسایه با رشد 9/89 درصدی نسبت به مدت مشابه در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ به عدد 12/3 میلیارد دلار رسیده است که بیش از نیمی از صادرات کشور را تشکیل می‌دهد.

بدحساب‌ها زیر ذره‌بین/ بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان بانک‌هایی که در پایان سه ماه اول سال جاری مورد بررسی نهایی قرار گرفته‌اند به همراه اطلاعات تسهیلات کلان غیرجاری و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط به تفکیک هر بانک به‌روزرسانی و منتشر شد.

آقای «همه گزینه‌ها» مرد/ اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما در سن ۸۶ سالگی مرد. «همه گزینه‌ها درباره ایران روی میز است» از تکیه‌کلام‌های معروف کارتر در دوران هدایت پنتاگون توسط او از فوریه ۲۰۱۵ تا ژانویه ۲۰۱۷ بود.

خسارت صهیونیست‌ها از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای/ گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهارات جدیدی بنیامین نتانیاهو را متهم کرد با فشار خود به دونالد ترامپ و وادار کردن او برای خروج از توافق هسته‌ای ضربه مهلکی به امنیت رژیم صهیونیستی وارد کرد.

الگوی کشت مورد حمایت دولت/ قربانی، معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در الگوی کشت هیچ محدودیتی برای تولید محصولات وجود ندارد و برای کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت می‌کنند ۵۰ درصد آب‌بها رایگان می‌شود.

روزهای سخت در انتظار اروپا/ وزیر انرژی عربستان در رابطه با بحران انرژی در اروپا عنوان کرد که همه اروپا باید منتظر روزهای سختی باشند که پیش‌روست و عربستان در این راستا در حال رایزنی با اروپایی‌هاست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات