صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۴۳۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، 24 بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): تکلیف ما اتحاد داخلی و انسجام داخلی است که نشان‌دهنده‌ وحدت در مقابل دشمن است. بله؛ اختلاف سلیقه داریم، اختلاف‌نظر داریم، بعضی افرادمان ممکن است همدیگر را قبول هم نداشته باشیم، اما در مقابل دشمن، همه با هم دست به دست هم می‌دهیم، یک حرف می‌زنیم، یک فریاد می‌کشیم، یک اقدام می‌کنیم، یک حرکت انجام می‌دهیم.»(1399/4/22)
 
 
▼ حرف روز
پرواز سیمرغ بر فراز تحریم
جشنواره فجر امسال در حالی برگزار شد که برخی جریان‌های داخلی و خارجی تلاش نمودند تا با فضاسازی رسانه‌ای مانع برگزاری جشنواره گردند! فشار به عدم حضور فیلم‌ها در جشنواره، حمله به تهیه‌کنندگان، کارگردانان و دست‌اندرکاران فیلم‌های سینمایی آماده برای ارائه به جشنواره، اولین گام آنان بود. پس از ناکامی در این مسیر، تلاش برای بی‌اعتبارسازی جشنواره از طریق تحقیر کلید خورد. پس از ناکامی‌های پی در پی، این بار تلاش شد تا علاقمندان به سینما پای تماشای فیلم‌ها ننشینند! و در گام آخر مراسم اختتامیه را تحریم کردند! اما آنچه رقم خورد فراتر از تصورات همه کارشناسان بود و دست‌اندرکاران جشنواره فیلم فجر و وزارت ارشاد در تلاشی شبانه‌روزی که هفته‌ها به طول انجامید، توانستند از آنچه برخی بدخواهان این سرزمین کلید زده بودند عبور کنند و کار مطلوب و قابل قبولی برای مخاطبین ارائه دهند که با استقبال مطلوب تماشاگران همراه بود.
مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر نیز که تابلوی شاخص ارزیابی کلیت کار است، در سطح مطلوبی برگزار شد. این مراسم دارای ویژگی‌های جالب توجهی بود:
1ـ حضور 24 فیلم در جشنواره سودای سیمرغ حکایت از استقبال بهتر از گذشته فیلم‌سازان از جشنواره بود. فیلم‌هایی که از تنوع خوبی برخوردار بود و در ژانرهای مختلفی ساخته شده بود. همچنین به لحاظ اقلیمی نیز تعلق به اقصا نقاط مختلف کشور داشت و از تنوع بومی خوبی برخوردار بود. 2ـ سالن مملو از جمعیت مشتاق و علاقمندان در سالن مراسم اختتامیه، به خوبی از استقبال مردمی حکایت داشت. 3ـ هیئت داوران شناخته شده و صاحب‌نظری که حضورشان اعتبار جشنواره گردید. چهره‌های به نامی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدرضا شریفی‌نیا، پرویز شیخ‌طادی، مجید اسماعیلی، سیدمحمود رضوی، محمدتقی فهیم، مسعود نقاش‌زاده که همین وزانت داوران جای هیچ ان قلتی را باقی نگذاشته بود. 4ـ حضور اکثریت برندگان جوایز هنگام اهدای سیمرغ‌ها، از جمله نقش اول و مکمل مرد، نقش اول و مکمل زن، بهترین تهیه‌کننده و بهترین کارگردان و... به خوبی نشان داد که جمع قابل ملاحظه‌ای از هنرمندان و دست‌اندرکاران سینما با خط تحریمی‌ها همراهی نکرده‌اند. 5ـ حضور چهره‌های به نام ابوالفضل پورعرب، جهانگیر الماسی، عنایت بخشی، هوشنگ توکلی، محمدحسین لطیفی، جمال شورجه، محمدعلی باشه‌آهنگر، محمدرضا شرف‌الدین، مجید صالحی، هومن برق‌نورد، فرهاد قائمیان، انسیه شاه‌حسینی، پردیس پورعابدینی، سجاد بابایی، علیرضا علویان، شهرام خلج و... با حضور مجری توانمند آقای محمدرضا شهیدی‌فرد، در مراسم اختتامیه نشان داد که سالن خالی از چهره‌های اصیل سینما نبوده است.
مهدی سعیدی
 
▼ گزارش روز
آچمز در حضور شگفتی‌ساز
رسانه‌های دنیا هنوز هم تحلیل و بررسی ابعاد مختلف حضور گسترده و میلیونی مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن امسال را در دستور کار خود قرار داده‌اند. با وجود تلاش برخی رسانه‌ها برای روایت صحیح آنچه اتفاق افتاد، ولی شبکه‌های بی‌بی‌سی و سعودی‌اینترنشنال در حالی اقدام به پوشش مراسم راهپیمایی عظیم 22 بهمن در سراسر ایران کردند که بار دیگر سعی داشتند این راهپیمایی را کوچک نشان دهند و مدعی ‌شوند که هزاران نفر در آن شرکت داشتند. نهایت واکنش این شبکه‌ها نشان دادن تصاویر و اظهارات جانبدارانه علیه راهپیمایی بود. از بی‌کیفیت نشان دادن تصاویر راهپیمایی و حکومتی توصیف کردن آن تا اظهاراتی درباره حضور شهروندان خارجی در راهپیمایی! شگردهایی بود که این رسانه‌ها در قبال راهپیمایی حماسی مردم به کار گرفتند. برای مثال شبکه سعودی، حضور میلیونی ایرانیان در راهپیمایی 22 بهمن را تاب نیاورد و در گزارشی مضحک، مخاطبان خود را آماج دروغ‌های شاخداری از جمله اجبار اقشار مردم و تعهد از زندانیان برای حضور در این راهپیمایی کرد!
گزاره‌های تحلیلی: مطالعه و بررسی‌ها نشان از اختلاف دیدگاه‌های نشریات و رسانه‌های بیرونی تا درونی در انعکاس وقایع مرتبط با انقلاب و نظام اسلامی ایران دارد؛ در این زمینه همواره دو دسته اصلی قابل تفکیک هستند؛ برخی از اینها دوستند و به دنبال نمایش کامیابی‌ها و پیروزی‌های ملت ایرانند تا از آن الهام گیرند. رسانه‌های حوزه مقاومت و برخی از کشورهای برادر و دوست در منطقه از این طیفند. اما پاره‌ای از این رسانه‌ها، متعلق به اردوگاه دشمنان انقلابند و با سردرگمی و تعجب از این حضور گزارش می‌کنند و از بس صحنه غیرقابل باور و خلاف پیش‌تحلیل آنهاست، حتی دست به سانسور می‌زنند و از رسانه که در حقیقت باید ابزار آگاهی‌بخش باشد، به مثابه آخرین و البته مؤثرترین جنگ‌ابزار علیه ایران اسلامی و وارونه‌نمایی دستاوردها، موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایش بهره می‌گیرند. این رسانه‌ها خود را شکست خورده احساس می‌کنند؛ چرا که حقاً برای جنگ شناختی علیه ایران در ماه‌ها و هفته‌های اخیر با اسم رمز «مهسا امینی» سنگ تمام گذاشته و طراحان و پروژه‌بگیرانشان به آنها گفته بودند این بار دیگر کار انقلاب و نظام اسلامی ایران تمام است! اما نه تنها این طور نشد، بلکه آمریکایی‌ها با ناامیدی از همه بازیگران میدانی، به شخصیت کارتونی و مضحک کسانی که ادعا می‌کردند شرایط برای جنبش و انقلابی نو در ایران فراهم است پی بردند و همه آنها از چشم اربابان‌شان افتادند. البته عاقبت دریوزگی جزء این نیست. اگرچه برای آنها درس عبرت نخواهد شد، اما برای جوانان و نوجوانان ما درس‌آموز بود. آنها عظمت و بزرگی انقلاب و پیوند قلبی مردم با انقلاب و امام جامعه را دیدند؛ این عامل معنویت و باور همان چیزی است که دشمنان انقلاب نمی‌بینند و لذا نمی‌توانند معناداری این حضور شگفتی‌ساز را دریابند.  
فتح‌الله پریشان
 
▼ خبر ویژه
خرابکاری آمریکایی‌ها در نورد استریم۲
لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: مقامات آمریکایی اعتراف می‌کنند که انفجارهایی که در نورد استریم۱ و نورد استریم۲ رخ داد، کار آنها بوده؛ اکنون حتی از صحبت در مورد آن خوشحال هستند. ایالات متحده خطوط لوله را خراب کرده است تا اتحاد قدرتمندی را که بر پایه منابع انرژی روسیه و فناوری آلمان ساخته شده بود، نابود کند، زیرا انحصار چندین شرکت آمریکایی را تهدید کرده است. سیمور هرش، روزنامه‌نگار تحقیقی و برنده جایزه پولیتزر گزارشی منتشر کرد که می‌گوید غواصان نیروی دریایی ایالات متحده در جریان تمرینات ناتو در تابستان ۲۰۲۲ مواد منفجره را برای تخریب خطوط لوله نورد استریم که نروژ سه ماه بعد فعال کرده بود، کار گذاشته بودند. این گزارش می‌افزاید که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از بیش از ۹ ماه گفت‌وگوی محرمانه با تیم امنیت ملی، تصمیم به خرابکاری در جریان نورد استریم گرفت.
 
▼ اخبار 
1ـ تصادف با پهپاد
سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل روز یکشنبه بعد از انتشار اخباری مبنی بر کشته شدن یکی از افسران خود که گفته می‌شود در حوزه پهپاد فعالیت داشته، تأیید کرد که یکی از افسرانش به نام «میشل پرشت» کشته شده است. بعد از این حادثه که شائبه ترور در آن وجود دارد، پلیس نظامی و پلیس رژیم اسرائیل تحقیقاتی را درباره این حادثه آغاز کرده‌اند. منابع صهیونیستی مدعی‌اند که احتمالا مرگ این افسر در واکنش به خراب کاری اخیر در تأسیسات دفاعی و نظامی ایران در اصفهان بوده است. همزمان با انتشار این خبر، رسانه‌های عبری به نقل از ارتش رژیم اسرائیل گزارش دادند که یک افسر دیگری به نام «اودلیاة تایتز» ۴۳ ساله اخیرا در تصادف کشته شده و احتمال می‌رود ترور شده باشد. پس از این خبررسانی ارتش رژیم صهیونیستی سیدجواد نصرالله پسر سیدحسن نصرالله در توئیتی با کنایه نوشت: ارتش اسرائیل از مرگ میشل بارشت مسئول برنامه‌ریزی، نظارت و تولید در اسکادران تعمیر و نگهداری هواپیما در پایگاه نیروی هوایی اسقاطیل در تل نوف خبر داد و مدعی شد که براثر تصادف بوده است، شایدم بر اثر تصادف با پهپاد بوده!
 
2ـ دعوا حتی سر پست‌های تلگرامی
بررسی محتوا و تعداد پست‌های تلگرامی سایر شبکه و رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی درباره گردهمایی هشت‌ نفره ضدجمهوری اسلامی نشان می‌دهد ایران‌اینترنشنال از عصر ۲۱ بهمن تا نیمروز ۲۲ بهمن، تعداد ۴۳ پست در این باره انتشار داد که در ۱۲ پست تمرکزی ویژه روی (حدود یک چهارم) رضا پهلوی صورت گرفته است. ایندیپندنت از ۱۵ مطلب، ۱۱ مطلب را به رضا پهلوی اختصاص داد و تلاش کرد او را محور اصلی اپوزیسیون قرار دهد. اما در ۲۹ مطلبی که کانال تلگرامی صدای آمریکا از عصر ۲۱ بهمن تا نیم‌روز ۲۲ بهمن انتشار داد، ۷ مطلب به رضا پهلوی و ۷ مطلب به «مسیح علی‌نژاد» تعلق دارد و در رده بعدی «حامد اسماعیلیون» قرار گرفته است. از ۷۲ مطلبی که کانال تلگرامی شبکه من‌وتو در ۲۴ ساعت منتشر کرد و در آن ۵ پیام درباره «وکالت به رضا پهلوی» گنجاند، اشاره‌ای به همنشینی او با هفت چهره اپوزیسیون دیگر نکرد تا نشان دهد این رسانه قیاس نماد سلطنت‌طلبی با سایر چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی را ننگین می‌شمرد.
 
3ـ دوراهی ذلت بار مکرون
بنابر آمار رسمی بیش از ۹۶۰ هزار و بنابر آمار غیررسمی بالغ بر سه میلیون نفر در شهرهای مختلف فرانسه در روز یک‌شنبه راهپیمایی کرده‌اند. حضور پرُرنگ دانش‌آموزان و دانشجویان در تظاهرات اخیر به‌ وضوح نشان از پیوند بازنشستگان و جوانان مقابل سیاست‌های تحمیلی و ریاضتی مکرون دارد. مکرون اکنون بین یک دوراهی خودساخته قرار گرفته؛ اصرار بر اصلاحات اقتصادی فرانسه را به انبار باروت در اروپا تبدیل می‌کند و عقب‌نشینی به معنای از بین رفتن تنها شاخصه دولت اوست. مکرون در این دو راهی، سرنوشتی به نام «پیروزی» یا «مدیریت بحران» ندارد، بلکه او صرفا می‌تواند ماهیت و شکل شکست اقتصادی یا سیاسی خود را تعیین کند!
 
4ـ نکته مهم از عفو پدرانه
منتظری، دادستان کل کشور گفت: تفاوت این عفو با عفوهای گذشته در این بود که علاوه بر محکومین عمدی، زندانیان حوادث اخیر را هم مشمول و حتی متهمین هم در این گروه قرار گرفتند و دامنه عفو بسیار گسترده شد. یک نکته مهم در عفو رهبری انقلاب این است که این افرادی که کشته‌سازی کرده و خسارت به بار آوردند، مورد عفو قرار نخواهند گرفت و باید در پیشگاه قانون و مردم جوابگو باشند. دوست داریم کسی به زندان نیفتد اما اگر این اتفاق برای او رخ داد، زندان محلی برای آموزش او باشد.
 
▼ اخبار کوتاه
تجزیه‌طلبی یک روز پس از شوآف وحدت/ یک روز بعد از نشست دانشگاه جورج‌تاون، عبدالله مهتدی سرکرده گروهک کومله که تجزیه کردستان ایران از جمله اهداف آنهاست، در مصاحبه با تلویزیون روداو متعلق به نچیروان بارزانی گفته است: ناسیونالیست‌های تندرو و پان‌ایرانیست‌ها ما را قبول ندارند و مخالف ملت خواندن ما هستند اما پس از آزادی خواست خود را (تجزیه) مطرح می‌کنیم و الآن وقتش نیست، بعدها آرایش سیاسی عوض می‌شود و لزوما چنین نیست.
 
تبادل پیام همچنان پابرجاست/ باقری مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت: مذاکرات در چارچوب تبادل پیام‌ها بین دو طرف همچنان ادامه دارد و طرفین در حال تبادل دیدگاه‌های خود با یکدیگر هستند. مذاکرات ما معطوف به تحریم‌های اقتصادی است و تحریم‌های اقتصادی در چارچوب توافقی که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت، باید برداشته شود. در صورتی که منافع ما تأمین شود، هیچ مانعی برای نهایی‌سازی توافق وجود ندارد.
 
قهرمان پوشالی براندازها/ پس از تلاش رسانه‌های غربی برای برجسته‌سازی نازنین بنیادی در گروه‌های برانداز و تجزیه‌طلب مستندی درباره فرقه ساینتولوژی و تام کروز تهیه شده در شبکه هالیوودی HBO منتشر شده است که نشان می‌دهد بنیادی عضو این گروه شبه ماسونی بوده و در زمانی مجبور به ارتباط با تام کروز و تمیز کردن دستشویی او با مسواک شخصی شده است.
 
ارتباط با اژدها در فاز راهبردی/ ژو یونگبیائو، مدیرعامل مرکز تحقیقاتی دانشگاه لانژو به وبگاه گلوبال تایمز گفت: می‌توان پیش‌بینی کرد که پس از دیدار رئیس‌جمهور ایران و چین روابط تهران و پکن وارد مرحله جدید و بالاتری شود. همکاری در چارچوب ابتکار کمربند و جاده و سازمان همکاری شانگهای فضای بیشتری برای همکاری چین و ایران فراهم می‌کند.
 
قطعات ایرانی جایگزین زیمنس/ راشاتودی اعلام کرد که پس از آنکه تحریم‌ها مانع از سرویس تجهیزات ساخت آلمان در نیروگاه‌های برق‌آبی روسیه شد، مسکو مونتاژ قطعات ایرانی را برای جایگزینی تجهیزات زیمنس آغاز کرده است. توربین‌های گازی MGT-70 هم که ایران می‌سازد شبیه تجهیزات زیمنس است. 
 
افزایش حقوق در انتظار سربازان متأهل/ برابر ماده ۴۹ قانون خدمت وظیفه عمومی حقوق سربازان وظیفه متأهل ۹۰ درصد حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح مبانی بر قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین خواهد شد.
 
ماهواره ایرانی برای پیش‌بینی زلزله/ زمانیان، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: در حال ساخت ماهواره آیات با هدف پیش‌بینی زلزله هستیم. اولین دستگاه دیالیز در کشور نیز طراحی و بومی‌سازی‌ شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات