بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۴۴۰۷

جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان +عکس

جشن روز ملی ایران و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کشورهای مختلف گرامی داشته شد. این مراسم در روسیه، یونان، ایتالیا، عراق، عمان، کره جنوبی، ارمنستان، ایرلند، بلغارستان، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ترکمنستان، برزیل، کلمبیا، موریتانی، بوسنی و هرزگوین، گرجستان، بنگلادش، مالزی، چین و ... با استقبال گسترده‌ای روبرو شد.

علاوه بر این وزرای خارجه و مقامات کشورهای مختلف با ارسال پیام‌هایی خطاب به وزیر خارجه و رئیس جمهور کشورمان سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به دولت و ملت ایران تبریک گفتند. وزرای خارجه روسیه، بلاروس، گرجستان، موریتانی، سوریه، ترکمنستان، قطر، کوبا، کرواسی، قرقیزستان، صربستان، الجزایر، ونزوئلا، رومانی، بلغارستان، هند، ماداگاسکار، پاکستان، چین، تاجیکستان، مجارستان و تایلند،اندونزی و سرپرست وزارت خارجه دولت سرپرستی موقت افغانستان از جمله مقاماتی بودند که در پیام‌های تبریک جداگانه خطاب به حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفتند. علاوه بر این، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت.

* مراسم روز ملی ایران در ایروان

مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شامگاه جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱، با حضور جمعی از مقامات ارشد سیاسی از جمله معاون نخست‌وزیر، رئیس پارلمان، وزرا و معاونان وزراتخانه‌های مختلف، شهردار ایروان، نمایندگان دستگاه‌های حاکمیتی جمهوری ارمنستان و نیز سفرا و دیپلمات‌های مقیم، مدیران اقتصادی بخش خصوصی، نمایندگان احزاب و مراکز فرهنگی، پژوهشی، علمی و رسانه‌های جمهوری ارمنستان در ایروان برگزار شد.

ظهوری سفیر ایران در ایروان طی سخنانی در این مراسم گفت: باعث خرسندی است که امروز می‌توانیم از روابط ممتاز ایران و ارمنستان به عنوان الگویی از روابط مبتنی بر ارتباطات دیرینه، حسن همجواری و اعتماد متقابل یاد کنیم.

 

وی با اشاره به ابتکارات ایران طی سال‌های اخیر برای حفظ صلح و ثبات در منطقه قفقاز جنوبی، دیدارهای فشرده و محتوایی رهبران دو کشور در سال گذشته و نیز آغاز به کار سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان را نشانه پویایی و حرکت رو به جلوی روابط ممتاز سیاسی دو کشور خواند و ابراز امیدواری کرد اجرای کامل تصمیمات هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، به ارتقای روابط دوجانبه به کیفیتی جدید منجر شود.

در این مراسم، «مهر گریگوریان» معاون نخست‌وزیر ارمنستان نیز ضمن تبریک فرا رسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: انقلاب اسلامی با تثبیت حاکمیت مردمی، به اعتبار منحصر به فرد ایران در منطقه و در خارج از مرزهای آن کمک کرده است.

وی افزود: دو کشور با طی کردن مسیرهای پر فراز و نشیب چند صد ساله تاریخ و عبور از آزمون‌های مختلف، امروز خود را به عنوان نمونه‌ای مثال‌زدنی از همزیستی بین مسیحیت و اسلام و همکاری در فضای احترام و اعتماد متقابل، به جهانیان معرفی می‌کنند.

معاون نخست‌وزیر ارمنستان، به رشد روابط دوجانبه در دوره ۳۱ ساله پس از استقلال مجدد ارمنستان و برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور اشاره کرد و با یادآوری اهمیت این روابط برای دولت ارمنستان، افزود: چشم‌انداز روابط با جمهوری اسلامی ایران، به بهترین وجه در برنامه ۲۰۲۱-۲۰۲۶ دولت جمهوری ارمنستان، منعکس شده است.

وی همچنین گفت: ایران برای ما شریک ویژه‌ای بوده و هست.

سفارت ایران در ایروان، در مراسمی جداگانه میزبان جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور ایرانیان مقیم ارمنستان نیز بود.

* سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مسکو

مراسم جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همچنین در مسکو برگزار شد. در این مراسم صدها تن از مقامات بلندپایه لشکری و کشوری فدراسیون روسیه، سفرای کشورهای مقیم روسیه، وابستگان نظامی، شخصیت‌های برجسته سیاسی، فرهنگی و مذهبی، چهره‌های علمی و دانشگاهی، فیلسوفان، اندیشمندان و مدیران ارشد رسانه‌های روسی حضور داشتند.
«الکساندر نوواک» معاون نخست‌وزیر و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه، «آندره فورسنکو» دستیار رئیس جمهور روسیه در امور علم و فناوری، «ایگور لیویتین» دستیار ولادیمیر پوتین در امور اقتصاد و انرژی، ژنرال «الکساندر فومین» معاون وزیر دفاع روسیه، روسای جمهوری‌های خودمختار روسیه، استانداران، معاونان چندین وزارتخانه اقتصادی و صدها تن از شخصیت‌های برجسته روسی با حضور در این مراسم، فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به کاظم جلالی سفیر ایران تبریک گفتند.

 

کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو طی سخنانی با بیان اینکه مردم و دولت ایران در ۴۴ سال گذشته همواره با توطئه‌ها و موانع ایجاد شده بسیاری توسط برخی قدرت‌های خارجی مواجه شده‌اند، گفت: آنها با تحمیل یک جنگ ۸ ساله، تروریسم، تحریم و سپس با تروریسم اقتصادی که اخیرا جنگ ترکیبی نیز به آن اضافه شده است، فشاری حداکثری را به کشورمان وارد کردند اما علی‌رغم همه توطئه‌ها و دسیسه‌ها، جمهوری اسلامی ایران به لطف خدا و حمایت وسیع مردمی توانسته دستاوردهای فراوان علمی، اقتصادی و فناوری‌ را به دست آورد که در عرصه خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی، تولیدات صنعتی، فناوری نانو، انرژی صلح آمیز هسته‌ای، ‌صنعت هوا و فضا و غیره کاربرد پیدا کرده است.
سفیر ایران به تشریح دستاوردهای ایران در این مدت پرداخت و همچنین گفت: ایران پیوسته در عرصه بین‌المللی، مدافع صلح و عدالت و عقلانیت و رد توسل به زور، تجاوز، تحریم و اقدامات یکجانبه بوده است.
جلالی همچنین به روابط عمیق ایران و روسیه اشاره کرد و افزود: مناسبات دوجانبه در حال حاضر در بهترین سطح کیفی قرار دارد و حجم مبادلات ایران و روسیه در تاریخ روابط دو کشور بی‌سابقه است. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مقابل یکجانبه گرایی، محکم و استوار ایستاده‌اند و به طور مشترک در حال مبارزه با هرگونه یکجانبه گرایی، تک روی‌ و زیاده خواهی‌ در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای هستند.

*  روابط ایران و روسیه به‌ سرعت در حال توسعه است
«الکساندر نوواک» معاون نخست‌وزیر و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه نیز در این مراسم گفت: امروز ایران با موفقیت از عهده چالش‌های خارجی بر آمده و بازیگر مهمی در سیاست جهانی و بخش مهمی از اقتصاد جهانی و یکی از مراکز کلیدی فرهنگی و دینی در جهان است. ایران همسایه نیک ما است و روابط چند جانبه با این کشور ماهیتی دوستانه دارد و بر اساس احترام متقابل است.
الکساندر نوواک افزود: مواضع ایران و روسیه در بسیاری از مسائل بین‌المللی همخوانی دارد و ما مخالف جهان تک قطبی هستیم و از حاکمیت کشورهای خود دفاع می‌کنیم. روابط دو کشور به‌ سرعت در حال توسعه است و گفت‌وگوی سیاسی دو کشور در جریان است.

به گزارش فارس، جشن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان روسیه هم برگزار شد. «ایگور بابوشکین» استاندار آستراخان روسیه در این مراسم ضمن تبریک چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اشاره به مناسبات گسترده ایران و روسیه از اقدامات انجام شده برای توسعه مناسبات با استان آستراخان تشکر و قدردانی کرد. وی با اشاره به تفاهمنامه امضا شده با بنیاد مستضعفان گفت: قرار است در آینده گا‌م‌های بزرگی برای توسعه و افزایش بیشتر مناسبات برداشته شود. 

* جشن سالگرد انقلاب در باکو

مراسم چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان نیز برگزار شد. 

«سیدعباس موسوی» سفیر ایران در باکو طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه آزادی و استقلال ارزش‌های گرانبهایی هستند که مردم ایران از طریق انقلاب خود به آنها دست یافته‌اند، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که در اتخاذ تصمیمات ملی خود وابسته به هیچ قدرت خارجی نیست.

وی با ذکر این نکته که قدرت ایران درون زا و با پشتوانه مردمی است، اظهار داشت: ایران برای تضمین امنیت و ثبات خود نیازی به پیوستن به هیچ سازوکار نظامی و امنیتی ندارد، سازوکارهایی که تنها منافع قدرت‌های بزرگ را تامین می‌کند. 

 

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان همچنین عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران نقش بی بدیلی در تامین ثبات و امنیت منطقه و جهان داشته و با جانفشانی قهرمانان خود در صف مقدم مبارزه با پدیده‌های شوم تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر ایستاده و بهای سنگینی هم در این راه پرداخت کرده است. دارایی‌های گرانبهایی مانند آزادی، استقلال، امنیت هزینه‌های خود را دارند و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نه اولین قربانی ما برای حفاظت از آن دارایی‌ها و نه آخرین آن خواهد بود.

* سالگرد پیروزی انقلاب در بغداد

مراسم گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در هتل المنصور بغداد نیز برگزار شد. در این مراسم «محمدکاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق طی سخنانی به روابط مستحکم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق اشاره کرد و گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران با جمهوری عراق درهم تنیده و شدیدا از هم تاثیرپذیر است. ما ریشه‌های تاریخ تمدنی مشترک و قدیمی با عراق داریم و حوادث زودگذر سیاسی نمی‌تواند به آن ضرر بزند.

در این مراسم،‌ «عبدالله علیاوی» نماینده رئیس جمهور عراق، پیام تبریک «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور این کشور را با تأکید بر کمک‌های متعدد ایران به عراق به ویژه در جنگ با تروریسم، قرائت کرد.

پیش از این نیز برنامه گرامیداشت چهل و چهارمین سالروز پیروی انقلاب اسلامی با حضور ایرانیان مقیم بغداد، با سخنرانی سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق و نیز محمدکاظم آل صادق سفیر ایران در عراق در محل تالار «شهید العراق»، مقر جریان حکمت ملی عراق و به میزبانی سید عمار حکیم برگزار شد.

* سالگرد انقلاب اسلامی در سارایوو

جشن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران همچنین در سفارت ایران در سارایوو برگزار شد.
ماشاالله شاکری سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو طی سخنانی در این مراسم گفت: انقلاب اسلامی ایران محصور در مرزهای ایران نیست و تاثیر خود را در جهان و در بوسنی‌ و هرزگوین گذاشته است.
علاوه بر این،‌ مراسم باشکوه روز ملی جمهوری اسلامی ایران و گرامیداشت چهل‌ و‌ چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور جمع زیادی از سفرا و دیپلمات‌های خارجی، مدیران سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو و شخصیت‌های بین المللی و شماری از ایرانیان فرهیخته در ژنو برگزار شد.

گفتنی است در شب ۲۲ بهمن نیز برج مخابراتی گرجستان به رنگ پرچم مقدس ایران درآمد. شهرداری تفلیس در شب ۲۲ بهمن ماه و همزمان با مراسم جشن چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور مقام‌های دولت و مجلس گرجستان و همچنین دیپلمات‌ها و شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، علمی و دینی مقیم گرجستان در محل سفارت ایران در تفلیس برگزار شد، برج مخابراتی این شهر را با رنگ‌های پرچم جمهوری اسلامی ایران نورافشانی کرد.

 

سفیر ایران در تفلیس طی سخنانی در این مراسم گفت: مردم و دولت ایران در بیش از چهار دهه گذشته علی‌رغم توطئه‌ها و موانع ایجاد شده همچون جنگ، تروریسم و تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، توانسته به دستاوردهای فراوان علمی، اقتصادی و فناوری نائل آید.

وی افزود: در چندماه گذشته شاهد بودیم دسیسه چینی دشمنان ایران اسلامی تا آنجا پیش رفت که در قالب یک جنگ ترکیبی و با بسیج تمامی امکانات تلاش کردند با اغتشاش و به آشوب کشاندن ایران، راهبرد اصلی خود یعنی تجزیه را محقق کنند که با هوشیاری مردم و دولت و با رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی این طرح شوم نیز به شکست انجامید. با فرمان عفو مقام معظم رهبری همه کسانی که نادانسته فریب دشمنان را خورده بودند مورد عفو قرار گرفته و آزاد شدند.

سفیر ایران در گرجستان به نقش پررنگ زنان در عرصه‌های مختلف در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و یاد و خاطره قهرمان ملی و بین‌المللی مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همه شهدایی که جان خود را در ‌راه تامین صلح و امنیت جهانی فدا کردند گرامی داشت.

وی همچنین گفت: دولت مردمی آقای رئیسی، در راستای حفظ و صیانت از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی و تامین منافع حداکثری ملت بزرگ ایران، با اتخاذ برنامه‌های تحول گرایانه و سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند، اولویت خود را بر گسترش مناسبات خارجی با منطقه آسیا، کشورهای دوست و متعامل خصوصا همسایگان و کشورهای پیرامونی نظیر کشور دوست گرجستان قرار داده است.

*  گرجستان خواستار توسعه روابط دوستانه و حسن همجواری با جمهوری اسلامی ایران

معاون وزیر خارجه گرجستان هم طی سخنانی در جشن پیروزی انقلاب اسلامی گفت: توسعه روابط همه جانبه با ایران، برای گرجستان بسیار ارزشمند است. در سال گذشته سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را جشن گرفتیم، اما روابط گرجستان و ایران تنها به ۳۰ سال محدود نمی‌شود. پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی بین دو کشور زمینه تقویت هر چه بیشتر روابط دوجانبه را فراهم می‌کند.  

وی همچنین عنوان کرد: گرجستان خواستار توسعه روابط دوستانه و حسن همجواری با جمهوری اسلامی ایران است.

چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در داکا پایتخت بنگلادش برگزار شد. در این مراسم، مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی، سفرای نمایندگی‌های مقیم داکا، مسؤولان وزارت امور خارجه‌، چهره‌های علمی و دانشگاهی، تجار و فعالان برتر اقتصادی، علمای دینی و اصحاب رسانه حضور داشتند.

 

مراسم گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان با حضور جمعی از مقامات عالیرتبه این کشور، وزیر دولت الکترونیک، مشاور سیاست خارجی رئیس جمهور، مسؤولان وزارتخانه‌های امور خارجه، اقتصاد، صنعت، کشور، بهداشت، دولت الکترونیک، حمل و نقل و ارتباطات، سفرا و دیپلمات‌های مقیم، شخصیت‌های علمی و فرهنگی، رئیس جامعه اسلامی, اصحاب رسانه،  ایرانیان مقیم و جمعی از علاقمندان به فرهنگ و تمدن ایران در محل هتل مارینلا صوفیا برگزار شد.

مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های مذهبی، فرهنگی، علمی، رسانه‌ای و سیاسی مصر برگزار و در حاشیه این مراسم نمایشگاه کتاب و صنایع دستی ایران برپا شد.

* سالگرد پیروزی انقلاب در مالزی

مراسم گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور بی سابقه شخصیت‌های بلندپایه مالزی، چهره‌های دانشگاهی و فرهنگی، سفرای خارجی مقیم و جمعی از ایرانیان مقیم برگزار شد. در این مراسم «ماهاتیر محمد» نخست وزیر اسبق مالزی، رئیس مجلس نمایندگان، وزیر بهداشت، معاون وزارت امور اقتصادی و جمعی از مقامات دولتی و شخصیت‌های برجسته فرهنگی، مذهبی، روسای شرکت‌ها و نمایندگان بخش خصوصی این کشور، سفرا، دیپلمات‌ها و جمعی از هموطنان ایرانی در کوالالامپور حضور داشتند.

«علی اصغر محمدی» سفیر ایران در این مراسم عنوان کرد:جمهوری اسلامی ایران با وجود فشار‌های ظالمانه در مسیر پیشرفت‌های علمی به موفقیت‌های بزرگی دست یافته که امروز به نماد و وجهه ایران اسلامی اعتبار بخشیده است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از مشارکت در ترتیبات منطقه‌ای بدون مداخله بیگانگان و بر اساس اصل احترام متقابل، استقبال کرده و همه ظرفیت‌های دیپلماتیک را برای حل اختلافات منطقه‌ای و توسعه همکاری‌ها بر اساس منافع مشترک به کار بسته است.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به مناسبات کشورمان با مالزی افزود: رایزنی‌های عالی سیاسی بین دو کشور در بالاترین سطح در جریان است و انتظار می‌رود با تبادل هیأت‌های عالیرتبه در آینده نزدیک شاهد ارتقای هر چه بیشتر مناسبات دو کشور باشیم.
محمدی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی تبادلات تجاری دو کشور در سال اخیر، از تقویت روابط اقتصادی و گسترش همکاری‌های علم و فناوری دو کشور خبر داد و خواستار تعمیق گفت‌وگو‌های فرهنگی و گفتمانی بین ایران و مالزی شد و ابراز امیدواری کرد با برقراری مجدد پرواز‌های مستقیم تهران - کوالالامپور، ارتباطات مردمی در بخش گردشگری، فرهنگ و هنر تقویت شود.

به گزارش فارس، شامگاه ۲۲ بهمن ماه، پرچم و نشان جمهوری اسلامی ایران، بر فراز ساختمان نورعالم
و اکسپو در پایتخت قزاقستان به نمایش درآمد.

جشن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب به میزبانی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کراچی با حضور مقامات ارشد دولت ایالتی پاکستان برگزار شد. در این مراسم «سید مراد علی شاه» سروزیر ایالت سند و «محمد کامران تیسوری» حکمران این ایالت در کنار دیگر شخصیت‌های پاکستانی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به «حسن نوریان» سرکنسول ایران در کراچی تبریک گفتند.
نوریان سرکنسول ایران در سخنرانی خود گفت: چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مصادف با ۷۶ سالگی روابط برادرانه و دیرینه ایران و پاکستان است و هر دو کشور دوستان قوی در تمامی شرایط هستند و عزم جدی برای تقویت مناسبات فیمابین به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری دارند.
نوریان گفت: بدخواهان ملت ایران همواره درصدد ایجاد ناامیدی و تفرقه در جامعه ما هستند، اما با گذشت ۴۴ سال از انقلاب اسلامی، مردم غیور ایران همچنان متعهد به آرمان‌های انقلاب هستند و در کنار یکدیگر مقابله توطئه دشمنان ایستاده‌اند.

مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایرلند نیز گرامی داشته شد. در این مراسم، دو نفر از بانوان ایرلندی شرکت کننده در اولین کنگره بین‌المللی زنان تأثیرگذار در ایران، ضمن ابراز خرسندی از فرصت به دست آمده در سفر به ایران بر لزوم ارائه تصویر واقعی از ایران و معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری آن تأکید کردند.

مراسم گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور وزیر انرژی، معاونان وزرای امور خارجه، توسعه اقتصادی و تجارت، نمایندگان پارلمان، رؤسای احزاب، شخصیت‌های برجسته سیاسی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و ادبی تاجیکستان و سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم و ایرانیان مقیم در دوشنبه برگزار شد.

محمدتقی صابری سفیر ایران در تاجیکستان طی سخنانی در این مراسم عنوان کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی برپایه اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی پیوسته در عرصه بین‌المللی منادی و مدافع  صلح و عدالت، عقلانیت، استقلال و رد هرگونه تبعیض، تجاوز، مداخله و سلطه خارجی بوده است. پشتوانه حقیقی سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی، مردم سرافراز ایران هستند؛ ایرانیان افتخار می‌کنند که در  ۴۴ سال گذشته، آنجایی که پای گفت‌وگو مبتنی بر احترام متقابل و توافق شرافتمدانه در میان باشد همواره به پیمان‌ها احترام گذاشته و به همه الزامات آن کاملا متعهد هسستند و آنجا که با فشار ظالمانه حداکثری مواجه شوند با مقاومت حداکثری و قهرمانانه شکستی بی‌سابقه را بر بانیان تروریسم اقتصادی وارد می‌کنند و آنجا که مورد تعدی و تجاوز قرار گیرند، با شجاعت و قاطعیتی بی‌نظیر، هیمنه دشمن را درهم کوبیده و به متجاوزان درسی فراموش ناشدنی می‌دهند. 

 

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نقش بی بدیلی در تامین ثبات و امنیت منطقه و جهان با جان‌فشانی قهرمانانه در صف مقدم مبارزه با پدیده‌های شوم تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر و پرداخت بهای سنگین معنوی و مادی ایفا کرده است. یاد و خاطره قهرمان ملی و فراملی مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، شهید ژنرال قاسم سلیمانی و همه شهدایی که جان خود را در این‌ راه فدای تامین صلح و امنیت در منطقه و جهان، برای زیستی توام با آرامش و آسایش مردمی که حتی آنها را نمی‌شناسند کردند، گرامی می‌داریم. 
صابری همچنین عنوان کرد: دولت جناب آقای رئیسی با اتخاذ برنامه‌های تحول‌گرا و سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند، اولویت خود را بر گسترش مناسبات خارجی با منطقه آسیا، کشورهای دوست و متعامل خصوصا همسایگان قرار داده است. در عین حال دولت جمهوری اسلامی ایران مصمم است روابط متوازن و خوب خود را با کشورهای سایر مناطق از جمله آفریقا، آمریکای لاتین و اروپا گسترش دهد.روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان مبتنی بر پیوندهای کهن و گسست ناپذیر فرهنگی، تمدنی، زبانی، تاریخی و دینی است. در سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران، جمهوری تاجیکستان از جایگاه بالایی برخوردار است. مقام معظم رهبری اسلامی ایران از روابط دو کشور به «روابط خویشاوندی» یاد کرده‌اند و به دلیل اهمیت جمهوری تاجیکستان آقای رئیسی، این کشور را به عنوان مقصد اولین سفر خارجی خود انتخاب کرد. 

سفیر ایران در دوشنبه همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از نخستین شرکای تاجیکستان که سهم پیشگامانه‌ای در کمک به تقویت زیرساخت‌ها و توسعه و شکوفایی تاجیکستان داشته است. در مدت ۳۱ سال، در حدود ۲۰۰ سند مهم همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان به امضا رسیده که چشم انداز روابط دو کشور دوست و هم‌زبان را تعریف و نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد چارچوب قانونی جهت توسعه بیشتر روابط دوجانبه دارند. در سال ۲۰۲۲ شاهد رشد ۳ برابری حجم تبادلات اقتصادی بین دو کشور نسبت به سال پیش از آن بودیم و امسال نیز با عنایت به اراده مقامات عالیرتبه دو کشور و تدابیر اتخاذ شده شاهد رشد چشمگیری در مناسبات اقتصادی فی مابین خواهیم بود. در راستای تسهیل سفر اتباع و گردشگران دو کشور، طی سه سال اخیر سه خط پروازی مستقیم هفتگی بین ایران و تاجیکستان برقرار شده است.  
صابری تأکید کرد: به عنوان نماینده ملت بزرگ ایران و دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی برای توسعه روابط و همکاری با جمهوری تاجیکستان، هیچ محدودیتی ندارد. 
در این مراسم کلیپ ‌هایی از دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه سیاست خارجی، علم و فناوری، دفاعی، صنعت کشاورزی، ارتقای وضعیت زنان و نیز چشم اندازها و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ایران به نمایش درآمد.

مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در برازیلیا پایتخت برزیل نیز برگزار شد.

* برنامه ریزی برای سفر لوکاشنکو به تهران در نیمه اول ماه مارس

بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با حضور تعدادی از دولتمردان بلاروسی از جمله وزیر صنایع، معاون وزیر خارجه، معاون وزیر صنایع، مفتی اعظم بلاروس، رئیس مجمع اهل بیت بلاروس، سفرا و دیپلمات های خارجی، نمایندگان اتاق بازرگانی، دانشگاه‌ها، مدیران  شرکت‌های اقتصادی، نمایندگان احزاب و ایرانیان مقیم در مینسک برگزار شد.
سعید یاری سفیر ایران در بلاروس طی سخنانی گفت: علی رغم تحریم‌های بی سابقه و گسترده کشورهای سلطه جو، ایران توانسته گام‌های بلندی در جهت رشد و توسعه همه جانبه کشور در حوزه‌های مختلف علمی، صنعتی و فناوری‌های نوین بردارد. جمهوری اسلامی ایران معتقد به گفت‌وگو و مذاکره در چارچوب احترام به حق حاکمیت ملی و حقوق برابر کشورها است که مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر و اعمال تحریم علیه آنها را محکوم می‌کند.

وی افزود: روابط با همسایگان و نیز کشورهای دوست و همسو، منجمله جمهوری بلاروس، از اولویت‌های سیاست خارجی دولت آقای رئیسی است. دو کشور در حال برنامه ریزی برای سفر الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس به تهران در نیمه اول ماه مارس سال جاری هستند. 
در این مراسم، «الکساندر راگوژنیک» وزیر صنایع بلاروس، عدالت اجتماعی، اتکا به ظرفیت‌های داخلی، خودکفایی در بخش‌های کلیدی اقتصاد، مقاومت مصمم در برابر فشار تحریم‌ها، پیشرفت در عرصه‌های مختلف علم و فناوری، را تنها بخشی از  دستاوردهای مهم تاریخ ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد و دستاورد اصلی تقویت روابط دوجانبه را افزایش سه برابری حجم مبادلات بین دو کشور خواند و تلاش برای رسیدن به سطح استراتژیک جدیدی از تعامل را برای دو کشور ضروری دانست.

گفتنی است، وزیر خارجه و هیأت نمایندگی رئیس جمهور و دولت موریتانی هم در مراسم بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد  پیروزی انقلاب اسلامی در اقامتگاه سفیر ایران در نواکشوت حضور یافتند.

 

* سالگرد پیروزی انقلاب در کلمبیا

در مراسمی با حضور «احمدرضا خیرمند» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کلمبیا و تعدادی از اندیشمندان و اساتید دانشگاه در مرکز مطالعات اجتماعی و سیاسی بوگوتا پایتخت کلمبیا دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در چهل و چهارمین سالگرد مورد بررسی قرار گرفت و جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز با حضور مقامات محلی رهبران سیاسی و اجتماعی کلمبیا و دیپلمات های مقیم این کشور در محل سفارت ایران برگزار شد.

مراسم سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و کنگو با حضور  مقامات کنگو، سفرای مقیم، روسای دفاتر سازمان‌های بین‌المللی، روسا و نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ در شهر کینشازا برگزار شد.
در این مراسم «محمدجواد شریعتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن برشمردن دستاوردهای ایران در طول بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب با یادآوری سالروز برقراری روابط دیپلماتیک ایران و کنگو در یازدهم فوریه ۱۹۷۳ ظرفیت‌ها و فرصت‌های همکاری در زمینه‌های مورد علاقه را برشمرد.

مراسم روز ملی کشورمان با حضور مقامات دولتی، پارلمانی، سفرا و دیپلمات‌های مقیم و نیز شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دانشگاهی یونان و همچنین تعدادی از ایرانیان فرهیخته، در آتن پایتخت یونان برگزار شد. سفیر ایران در آتن در این مراسم به تفصیل دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در ۴۴ سال گذشته در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، زنان، بهداشت و سلامت، فناوری نانو، گردشگری، هوا فضا و نیز صنایع دفاعی و … را تشریح کرد و ضمن بیان مواضع اصولی، فعال، تعاملی و ضد استکباری در سیاست خارجی کشورمان، روابط و همکاری‌های تاریخی و سنتی دو جانبه با یونان را مورد اشاره قرار داد. 

 

جشن پیروزی انقلاب اسلامی همچنین در چین گرامی‌ داشته شد. محمد کشاورززاده سفیر ایران در پکن طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: داشتن کشوری آزاد و مستقل مستلزم اتخاذ سیاست‌هایی بود که قدرت‌های هژمون نمی‌توانند آن را تحمل کنند؛ لذا سیاست فشار حداکثری را علیه ما در پیش گرفتند و انواع بسته‌های تحریمی را با هدف تروریسم اقتصادی اجرا کردند تا ما را متوقف کنند. ما در این مسیر هزینه‌های زیادی پرداختیم، اما موفق شدیم. ایران امروز ایرانی مستقل و تأثیرگذار است. (اینجا بخوانید)

 

مراسم چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کره جنوبی برگزار شد.

سعید بادامچی شبستری سفیر ایران در سئول طی سخنانی درا ین مراسم خاطرنشان کرد: در تاریخ ۶۰ ساله مناسبات جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی، این روابط همواره فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته و اکنون که در آستانه چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران و شصت و یکمین سال روابط دو کشور قرار داریم، متأسفانه در حال عبور از یک دوره چهار ساله رکود در روابط دو کشور در بخش‌های اقتصادی و سیاسی هستیم که به دلیل تبعیت طرف کره‌ای از تحریم‌های ناعادلانه و سیاست‌های یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران، متأسفانه روابط دوستانه و تاریخی دو کشور ایران و کره جنوبی را تحت تاثیر منفی قرار داده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان، ضمن تأکید بر تلاش بیشتر حافظان و امانتداران دستاوردهای نسل‌های گذشته در راستای توسعه و تقویت ارتباطات و مناسبات همه جانبه، نسبت به گسترش روابط و همکاری هر چه بیشتر هر دو کشور در تمامی زمینه‌ها و انتقال شایسته و صحیح این امانت بزرگ به نسل‌های آینده، ابراز امیدواری کرد.

در ادامه، «چان جونگ بِه» وزیر سابق دادگستری کره جنوبی و رئیس شورای کره و ایران، در سخنانی، ضمن اشاره به تاریخچه روابط دو ملت کره جنوبی و ایران، بر ضرورت گسترس مناسبات در همه زمینه‌ها تأکید و ابراز امیدواری کرد، بزودی شاهد توسعه روابط همه جانیه دو کشور باشیم. (جزییات بیشتر)

سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایتالیا نیز گرامی داشته شد. 

محمدرضا صبوری سفیر کشورمان در رم طی سخنانی مناسبات سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با جمهوری ایتالیا را در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، همواره رو به جلو و سازنده خواند و افزود: متاسفانه به دلیل برخی عوامل از جمله نقش آفرینی بازیگران بیرونی و تاثیرات روانی منفی ناشی از فضاسازی‌های دشمنان و رسانه‌های غرض ورز، این روابط طی سال‌ها بی بهره از فراز و نشیب نیز نبوده است، اما همواره مقامات ایران و ایتالیا کوشیده‌اند، با نگاهی بلندمدت و مبتنی بر منافع دوجانبه در جهت رفع این موانع قدم بردارند.

 

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات