صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۴۴۵۱۲

بازی دوسرباخت صهیونیست‌ها در اوکراین/ رمزگشایی از سفر الی کوهن به کی‌یف

به نظر می‌رسد تل‌آویو به دنبال افشاگری‌های صورت گرفته در خصوص نقش تل‌آویو در انتقال تسلیحات امریکایی به اوکراین، در صدد آشکارسازی برخی ابعاد پنهان مداخله‌گرایی خود در جنگ می‌باشد
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ محمد علیزاده

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif این روز‌ها رژیم اشغالگر قدس، تبدیل به یکی از طرف‌های "پمپاژ‌های بحران" در کی‌‌یف شده است. به نظر می‌رسد تل‌آویو به دنبال افشاگری‌های صورت گرفته در خصوص نقش تل‌آویو در انتقال تسلیحات امریکایی به اوکراین، در صدد آشکارسازی برخی ابعاد پنهان مداخله‌گرایی خود در جنگ می‌باشد. الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حالی وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین شد که او اولین وزیر صهیونیستی می‌باشد که از زمان تهاجم نظامی روسیه به این کشور سفر می‌کند. وزیر خارجه رژیم اشغالگر قدس در بدو ورود به کی‌‌یف، از حمایت همه جانبه تل‌آویو از اوکراین (جنگ اوکراین) خبر داده است.

* پیام‌های پنهان الی کوهن
* الی کوهن علاوه بر دمیتری کولبا، همتای اوکراینی خود با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز ملاقات کرد و فارغ از ژست‌های تصنعی در برابر دوربین‌ها، پیام‌هایی را در خصوص سردرگمی تاکتیکی تل‌آویو در قبال جنگ اوکراین منتقل ساخت. رژیم اشغالگر قدس از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در تلاش بود تا با توجه به حضور نظامی مسکو در سوریه بی‌طرفی خود را حفظ کند، اما پس از مدتی مشخص شد که تل‌آویو برخلاف این سیاست اعلامی، در عمل حکم یک کارگزار امنیتی ناتو را در این معادله پیدا کرده است. رژیم اشغالگر قدس در سیاست‌های اعلامی خود، طی یک سال گذشته با وجود درخواست‌های مکرر ولادیمیر زلنسکی حاضر به ارسال سلاح به اوکراین نشده بود. بیش از یک میلیون نفر از ساکنان اراضی اشغالی اصالتا اهل روسیه با کشور‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق هستند.

* ادعای نتانیاهو در خصوص جنگ اوکراین
* بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در ابتدای ماه جاری اعلام کرده بود که تل‌آویو کمک نظامی به اوکراین را مدنظر دارد. وزارت خارجه روسیه در واکنش به این سخنان نتانیاهو هشدار داده بود: «همه کشور‌هایی که سلاح تحویل می‌دهند باید بدانند که ما این سلاح‌ها را هدفی مشروع برای نیرو‌های مسلح روسیه می‌دانیم.».

* اما افشای اسناد مربوط به دخالت مستقیم رژیم اشغالگر قدس در انتقال تسلیحات جنگی از تل‌آویو به کی‌‌یف، ضربه اعتباری سختی به این رژیم وارد ساخته و مناسبات کوتاه‌مدت و بلندمدت این رژیم و مسکو را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس اسناد معتبری که در نیویورک تایمز افشا شده است، آمریکا از انبار عظیم مهمات خود در اراضی اشغالی گلوله‌های توپخانه برای اوکراین در جنگ با روسیه را تامین می‌کند. مهمات و تسلیحاتی که آمریکا در اراضی اشغالی ذخیره کرده است برای استفاده صهیونیست‌ها در هرگونه درگیری احتمالی در غرب آسیا در نظر گرفته شده است. آمریکا به رژیم اشغالگر قدس اجازه داده است تا در مواقع اضطراری به این تجهیزات و مهمات دسترسی داشته باشد. واشنگتن پس از شروع جنگ اوکراین تصمیم گرفت بخشی از این ذخایر تسلیحاتی را در اختیار اوکراین قرار دهد و این روند همچنان ادامه دارد.

* دستور کار کوهن در کی‌‌یف
* بدون شک سفر الی کوهن به کی‌‌یف، در راستای توجیه سیاست‌های دوگانه و سردرگمی تاکتیکی صهیونیست‌ها در قبال جنگ اوکراین قابل تفسیر است. اگرچه قبل از افشای این موضوع نیز رژیم اشغالگر قدس در سیاست‌های اعلامی و عملیاتی خود، از مواضع ناتو در اوکراین حمایت کرده است، اما اثبات نقش‌آفرینی تل‌آویو در انتقال تسلیحات آمریکایی به میادین نبرد در شرق اوکراین، خارکیف، کی‌‌یف و دیگر مناطق، معنایی جز "مداخله مستقیم صهیونیست‌ها در جنگ اوکراین" ندارد. بدیهی است که مسکو در واکنش به این نقش‌آفرینی تل‌آویو، صرفا به صدور بیانیه و محکومیت رژیم اشغالگر قدس کفایت نخواهد کرد. آثار و تبعات این موضوع، خود را در منازعات پنهان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای میان تل‌آویو و مسکو نشان خواهد داد، حتی اگر جنگ اوکراین در همین لحظه با انعقاد قطعنامه صلح میان طرفین درگیر به پایان برسد! نکته مهم‌تر اینکه در دوران حضور کابینه "یائیر لاپید" در اراضی اشغالی، مقامات صهیونیست به تبعیت از سیاستگذاری‌های صورت گرفته از سوی حزب دموکرات آمریکا، ورود خطرناکی به جنگ اوکراین پیدا کردند. اما پس از حضور نتانیاهو در مسند قدرت، این معادله شکل تاکتیکی دیگری به خود گرفته است!

* معمای جنگ اوکراین در تل‌آویو حل نشده است
* به نظر می‌رسد هنوز صهیونیست‌ها نسبت‌یابی دقیقی میان منافع خود و جنگ اوکراین صورت نداده‌اند. اهمیت استراتژیک رابطه روسیه و رژیم اشغالگر قدس در سطح بین‌المللی، حتی فراتر از آنچه در منطقه غرب آسیا رخ می‌دهد نیز برای رژیم صهیونیستی اهمیت دارد. از سویی، روسیه یکی از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل است و از سویی دیگر، رژیم اشغالگر قدس بازیگری اشغالگر که اتفاقا حدود ۱۵ درصد از ساکنان آن را یهودیانی با اصالت روسی (یا کشور‌های همسایه روسیه) تشکیل می‌دهند. شبکه بی‌بی‌سی در تحلیل خود در این خصوص تاکید کرده است:

* "رویارو شدن رژیم اشغالگر قدس با کشوری مانند روسیه همیشه می‌تواند برای تل‌آویو، هزینه‌های دیپلماتیک به بار بیاورد. به همین دلیل نیز حتی پیش از آغاز جنگ، در فاصله کوتاهی بعد از اینکه اسرائیل برای نخستین‌بار از اوکراین حمایت کرد، دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در سخنرانی شورای امنیت اعلام کرد که کشورش، بلندی‌های جولان را بخشی از خاک سوریه می‌داند و ضمیمه شدن این بخش به اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد."

* نتانیاهو در وضعیت صفر!
* برخی تحلیلگران مدعی بودند که پس از سرکار آمدن نتانیاهو در تل‌آویو، حزب لیکود و به طور کلی جریان محافظه کار در اراضی اشغالی، اصلاحاتی در رویکرد مداخله‌گرایانه و مخرب رژیم صهیونیستی در قبال جنگ اوکراین صورت خواهند داد و به سوی تنش‌زدایی با کاخ کرملین پیش خواهند رفت. انتشار گزارش جنجالی اخیر نیویورک‌تایمز (که قبلا از سوی منابع غیررسمی دیگر نیز مورد تایید قرار گرفته است) به وضوح نشان می‌دهد که اساسا تغییری در مشی کلان صهیونیست‌ها در قبال ماهیت جنگ اوکراین صورت نگرفته و تل‌آویو، کماکان بخشی از این منازعه محسوب می‌شود. در این میان، پنهانکاری صهیونیست‌ها در قبال نقش‌آفرینی مستقیم آن‌ها در جنگ اوکراین و تقلیل ماجرا به حمایت کلی از این نبرد عملا نتیجه‌بخش نبوده است. مقامات رژیم اشغالگر قدس حتی بار‌ها ادعا کرده بودند که عدم ارسال سامانه‌های موشکی درخواستی اوکراین از سوی تل‌آویو، مصداق تمایل این رژیم مبنی بر پایان یافتن جنگ در اوکراین در عین ارسال سیگنالی مثبت به روسیه است! اکنون روس‌ها در انتظار رصد و تحلیل خروجی سفر الی کوهن وزیر خارجه رژیم اشغالگر قدس به اوکراین هستند، اما اکثر تحلیلگران معتقدند که تل‌آویو همچنان به سیاست یک بام و دو هوای خود در این خصوص ادامه خواهد داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات