صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۴۴۶۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، 6 اسفند‌ماه

از شبهه هم نباید رنجید... این شبهه‌ها مثل این تحریم‌هاست، این تحریم‌ها اگر نبود مطمئن باشید ما این پیشرفت‌های صنعتی و فنی را نمی‌داشتیم... شبهه‌ هم ما را وادار می‌کند بیشتر فکر کنیم، بیشتر مطالعه کنیم، بیشتر مراجعه کنیم، بیشتر مشورت کنیم، بیشتر از کسی که بیش از ما می‌فهمد سؤال کنیم.(4/12/1401)
 
 
▼ حرف روز
لطفاً عادی نشوید

هفته قبل خبرگزاری فارس تیتر زد: رکوردزنی مخاطبان سینما. موضوع هم این بود که «سینما‌های کشور هفته پیش ۹ میلیارد و ۳۰۸ میلیون تومان فروش داشته‌اند و ۳۰۴ هزار و ۴۸۹ نفر نیز به سالن سینماها رفته‌اند.» این خبر از این جهت که پس از ماه‌ها ناآرامی، جامعه به سمت آرام شدن می‌رود می‌تواند خبر خوبی باشد. اما این آرامی جامعه می‌تواند آسیب‌هایی را نیز داشته باشد که یکی از آنها عادی شدن در کنشگری مسئولان و مدیران است. حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و عادی شدن فضای جامعه را باید به فال نیک گرفت و مقدمه‌ای باید باشد برای خدمت به مردم و رفع اشکالات و نقصان‌های گذشته.

عادی شدن زیست جامعه به معنای برطرف شدن مشکلات و رضایت عمومی نیست؛ و این دقیقاً دال و محوریست که باید دغدغه مسئولان باشد. علما عبارتی دارند به نام «علت موجده» یا به زبان ساده همان عامل پدیدآورنده. در اغتشاشات اخیر هم ما یک علت موجده داشتیم؛ جنگ ترکیبی دشمن با استفاده از ضعف‌ها و اشکالات از مسائل اقتصادی و معیشتی گرفته تا مطالبات و ذهنیت‌های انباشت شده و... . واقعیت هم این است که با وجود آرامی جامعه، این علت موجده همچنان پابرجا هستند. برای فهم این موضوع هم نیاز به پژوهش‌های اجتماعی پیچیده نداریم. آیا معیشت مردم نسبت به پیش از اغتشاشات بهبود یافته؟ شیوه مواجهه مسئولان تغییری کرده؟ ضعف‌های رسانه‌ای، آسیب‌های حکمرانی و... برطرف شده؟ اینها بخشی از سؤالاتی است که می‌توان پرسید و پاسخ داد.

برای برطرف شدن این علت موجده نیاز به سه اصل اساسی یعنی کارشناسی برای یافتن علل، تلاش برای حل مشکل و در آخر همدلی و همزبانی با مردم داریم. این ۳ اصل در زمانی که یک دولت با ادبیاتی انقلابی در رأس است الزام جدی‌تری دارد؛ چرا که هر کنش آن به مثابه کارآمدی یا ناکارآمدی نظام و اندیشه انقلابی است. البته این بار صرفاً بر دوش دولت نیست بلکه یقه مجلس، قوه قضائیه، همه نهادهای حاکمیتی، تشکل‌های انقلابی و... را باید گرفت و مطالبه کرد.

ملتی که در سرما و یخبندان زیر پیکر شهدای گمنام می‌رود و در سرمای بهمن با همه مشکلات، گرانی‌ها، بی‌مهری‌ها و کم‌مهری‌ها برای دفاع از اصول اولیه انقلاب به خیابان می‌آید شایسته بهترین‌هاست. نه اینکه سفره‌اش هر روز آب برود و مسئولان هم در باد حضور مردم در فجر انقلاب بخوابند و رویای محبوبیت ببینند. القصه؛ جامعه را عادی کنیم ولی خودمان عادی نشویم.

یعقوب ربیعی

 

▼ گزارش روز

درسهایی فراموش ناشدنی تاریخ

«تاریخ معلم انسان هاست» یعنی تاریخ به انسان‌ها درس‌هایی از جنس درس معلمان می‌دهد که آموزنده، ماندگار، آگاه‌کننده و رشددهنده است. مقام معظم رهبری در دیدار با خبرگان رهبری (۴ اسفند ۱۴۰۱) یک اشاره تاریخی به ماجراهای انقلاب اسلامی کرد که گویا می‌خواهند تاریخ زبان باز کند و به چشم‌های نابینا، گوش‌های ناشنوا و قلب‌های مهر زده دشمنان درس‌هایی فراموش ناشدنی بدهند.

گزاره‌های خبری: 1ـ امام خامنه‌ای تاریخ را اینگونه به شهادت گرفت که زمانی که تازه یک سال از زعامت رهبری ایشان گذشته بود یک جریان سیاسی در نامه‌ای سرگشاده در سال 1369 یک اعلامیه‌ای دادند با امضای آدم‌های چهره‌های معروف نظام و موجه که سابقه‌‌کاری هم در نظام داشتند، اعلامیه دادند که: «ملک و ملت در لبه‌ پرتگاه ویرانی و نابودی است.» این نامه که معروف به نامه ۹۰ امضایی است در اردیبهشت سال 1369 از سوی برخی فعالان نهضت آزادی از جمله مهدی بازرگان، یدالله سحابی، ابراهیم یزدی و علی‌اکبر معین‌فر که در ابتدای انقلاب مسئولیت داشتند و عضو دولت موقت بودند نوشته شده بود. اکنون چراغ عمر بسیاری از نویسندگان این نامه خاموش شده است اما انقلاب روز بروز پرفروغ تر شده است. ۲ـ مقام معظم رهبری در ادامه به یک حادثه تاریخی دیگر اشاره کرده و فرمودند: در سال 1381 هم یک عده از نمایندگان مجلس نامه نوشتند به بنده آن وقت آن نامه مضمونش این بود که خلاصه باید تسلیم بشوید و الّا کارتان تمام است. مال سال 1381 است. تسلیم نشدیم، ایستادیم و ان‌شاءاللّه باز هم خواهیم ایستاد. این نامه معروف به نامه جام زهر ۱۲۷ امضایی نمایندگان مجلس ششم به ریاست کروبی است. آنان حمله آمریکا به افغانستان و عراق در پی حادثه ۱۱ سپتامبر را موقعیت مناسبی برای ایجاد رابطه با آمریکا می‌دانستند و سعی داشتند با القاء خطر آمریکا، رهبری را وادار به نوشیدن جام زهر نمایند! همچنانکه امام در پذیرش قطعنامه 598 ملزم شده بود!

 آنها به دنبال تسلیم ایران بودند اما با مقاومت ملت ایران نه تنها آمریکا به ایران حمله نکرد بلکه تغییر نقشه ژئوپولتیک منطقه به نفع ایران تمام شد و عملاً بعد از حمله به عراق، آمریکا در باتلاقی گیر کرد که دیگر نتوانست به کشوری حمله کند. برخی از نویسندگان این نامه از جمله فاطمه حقیقت‌جو، موسوی‌خویی، رجبعلی‌ مزروعی، جمیله کدیور، نورالدین پیر موذن، سهیلا جلودارزاده، بهزاد نبوی، محمدرضا خاتمی و تمام اعضای جبهه منحله مشارکت بودند که بعدها در فتنه‌های دیگری علیه انقلاب اسلامی نقش ایفا کردند.

نکات راهبردی: معلم تاریخ به ما آموخت که: 1ـ دشمن که توانایی به زانو در آوردن ملت ایران را ندارد از گذشته تا کنون از عوامل سرسپرده، ساده لوح، خائن و مزدور برای ایجاد خطای محاسباتی و شکستن مقاومت ملت استفاده کرده و می‌کند. تابلوی خیرخواهانه و مردم دوستی به دست می‌گیرند اما در حقیقت مهره‌های پازل آمریکا برای غلبه بر ملت ایران هستند. 2ـ فرو غلطیدن بسیاری از این نامه‌نویس‌ها به دامان غرب و آمریکا نشان داد که آنها به دنبال نجات خود بودند نه ملت ایران، چون انقلاب داشت برخلاف میل آنها به پیش می‌رفت و نمی‌توانستند برنامه‌های آمریکا را برای کُند کردن مسیر سعادت انقلاب اجرایی کنند؛ اکنون هم چنین جریان‌هایی وجود دارد که ندای حمایت از ملت سر می‌دهند ولی در اصل سیگنال افزایش فشار به ملت ایران را به آمریکا می‌دهند. 3ـ معلم تاریخ می‌گوید که ایحاد ترس و دلهره نسبت به برنامه‌های دشمن و ایجاد ناامیدی یکی از حرکت‌های ستون پنجم دشمن در گذشته بوده و اکنون هم ادامه دارد.

 اگر وادادگی و پیام‌های آشکار و پنهان خائنین به ملت و انقلاب اسلامی نبود قطعاً ملت بسیار زودتر از این توانسته بودکه برهمه این مشکلات غلبه کند، آنچه می‌تواند باعث شکستن این جریان شود؛ جهاد تبیین روشنگری و بصیرت‌افزایی است.

فرهاد مهدوی

▼ اخبار 

١ـ خودتون کرمچاله‌اید

داریوش سجادی فعال سیاسی ساکن آمریکا در صفحه شخصی‌اش نوشت: «رضا پهلوی درباره اختلافات بر سر حضور پرویز ثابتی (آیشمن ساواک شاه) در تظاهرات ایرانیان آمریکا ضمن استقبال از همراهی پرویز ثابتی گفت: جمهوری اسلامی با استفاده از عوامل «سایبری» خود برای تفرقه‌افکنی «کرم می‌ریزد»! آقا رضا‌ـ کرم از خوده درخته! وقتی سرلشکرهای انقلاب کمیک‌تان از «شهناز تهرانی و گلشیفته فراهانی» تا سپهبد علی کریمی(!) و جناب سروان مصی قُمی کُلائی و اره و اوره و شمسی کوره را دلالت و گماشتگی‌تان می‌کنن در این صورت نیازی به کرم تزریقاتی نیست. خودتون و فانتزی انقلاب‌تون کانون کرمچاله‌اید!»

٢ـ جریان آب و امید

محمد ایمانی در کانال شخصی‌اش نسبت به احیای دریاچه ارومیه نوشت: «چند صد هزار متن درباره کاهش آب دریاچه ارومیه و خطر نابودی آن تولید و منتشر شده، خدا می‌داند. برخی از سر دلسوزی و بسیاری، صرفا برای یأس‌آفرینی و ناامیدسازی. چگونه می‌توان این دو طیف را باز شناخت و از هم تفکیک کرد؟ از جمله با همین طرح بزرگ حفر تونل ۳۶ کیلومتری، برای انتقال آب و احیای دریاچه: آنها که دلسوز واقعی هستند، از به نتیجه رسیدن این طرح خوشحالند و حالا خبر آبادانی و امید را در رسانه‌ها پژواک می‌دهند. اما آنان که ماجرای دریاچه، صرفا سوژه و بهانه ای برای یأس‌آفرینی‌شان بود، خبر خوب را سانسور می‌کنند، چنان که کردند.»

٣ـ بازگشت جلاد

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، دونالد ترامپ تصمیم دارد در صورتی که بار دیگر به ریاست‌جمهوری آمریکا برسد، به شیوه‌های اعدام در آمریکا تنوع ببخشد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا در نظر دارد در تبلیغات ستادش برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 وعده تنوع بخشیدن به شیوه اجرای مجازات اعدام در آمریکا، از جمله با اضافه کردن اعدام با گیوتین، جوخه آتش و حلق‌آویز کردن را بدهد. مجله «رولینگ استون» در گزارش خود به نقل از سه فرد آگاه نوشت: «ترامپ به تازگی چند بار از دستیارانش نظرشان را درباره بازگرداندن شیوه‌های اعدام با جوخه آتش، حلق‌آویز کردن یا گیوتین پرسیده است.»

٤ـ شکرآب شدن روابط آفریقا با صهیونیستها

انتظار می‌رود نمایندگان مجلس آفریقای جنوبی به علت بدرفتاری‌های اسرائیل با فلسطینی‌ها، سطح روابط دیپلماتیک را کاهش دهند. این موضوع پس از آن روی داد که ۵۵ عضو اتحادیه آفریقا از اعضای این اتحادیه خواستند روابط خود را با اسرائیل قطع کنند و آن را یک قدرت استعمارگر بنامند. در قطعنامه اتحادیه آفریقا آمده است: «کشور‌های عضو نباید وضعیت غیرقانونی اسرائیل را که در فلسطین اشغالی و قلمرو‌های عربی و از جمله شرق شهر قدس (اشغالی) ایجاد و سبب ایجاد یک سیستم استعمارگرانه و نژادپرستانه شده است به رسمیت بشناسند.»

٥ـ روسیه در صدر تحریم‌ها

آمریکا و متحدان آن در گروه هفت، ۲۰۰ فرد و نهاد روسی از جمله ۱۲ مؤسسه مالی و بخش‌های دفاعی، فناوری و معدن روسیه را تحریم کردند. علاوه بر این، وزارت بازرگانی آمریکا محدودیت‌های صادراتی علیه ۹۰ شرکت مرتبط با روسیه از جمله برخی شرکت‌های چینی اعلام کرده است. این وزارتخانه ادعا کرده که این محدودیت‌ها به دلیل کمک به روسیه برای دور زدن تحریم‌ها معرفی شده‌اند. ‌در سالگرد حمله روس‌ها به اوکراین، روسیه اکنون با ۱۴ هزار و ۸۱ تحریم، در صدر کشورهایی است که تحت تحریم قرار دارند. این تحریم‌ها علیه افراد و نهادهای این کشور وضع شده‌اند. شمار تحریم‌های این کشور، اکنون پنج برابر تحریم‌هایی است که پیش از به رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک توسط روسیه در ۲۲ فوریه ۲۰۲۲ علیه این کشور وضع شده بود. این آمار نشان می‌دهد اکنون روسیه بزرگترین دشمن آمریکا در غرب آسیا به شمار می‌رود.

 

▼ اخبار کوتاه

اسرائیل در آستانه انفجار/ رئیس سرویس‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی شاباک طی روزهای گذشته جلسات گسترده‌ای با مسئولان ارشد اسرائیلی از هر دو جناح ائتلاف دولتی و اپوزیسیون برگزار کرده و از آنها خواسته برای آرام‌سازی اوضاع در اراضی اشغالی تلاش کنند. روزنامه هاآرتص بیان کرد که طبق برآوردهای منابع اطلاعاتی اسرائیلی، اوضاع در جامعه «اسرائیل» به سبب اعتراضات روزافزون نسبت به طرح‌های دولت نتانیاهو از جمله تلاش برای کاهش اختیارات و صلاحیت دستگاه قضایی هر لحظه ملتهب‌تر و متشنج‌تر می‌شود. بار تصریح کرد که اعتراضات به اوج خود رسیده و اوضاع به نقطه انفجار نزدیک شده است.

سکوت آژانس بر غنی‌سازی 84 درصدی/ پس از جوسازی رسانه‌های غربی، خبر می‌رسد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه به ادعای غنی‌سازی ۸۴ در ایران اشاره نمى‌كند. لارنس نورمن‌ـ خبرنگار ارشد وال‌استریت ژورنال در توئیتى نوشت: «از يك منبع شنيدم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار نیست به ‌طور جداگانه درباره ادعای غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم در ایران اطلاع‌رسانی کند.»

ماجرای یک سلفی/ سال گذشته یک فیلم سلفی از زلنسکی در کاخ ریاست‌جمهوری منتشر شد که می‌گفت من از چیزی نمی‌ترسم. حالا نخست‌وزیر وقت اسرائیل از پشت پرده آن سلفی می‌گوید: «در پناهگاه سری زندگی می‌کرد. به او زنگ زدم و گفتم پوتین قول داده تو را نمی‌کشد. تا این را گفتم به کاخ رفت و فیلم سلفی را منتشر کرد.»

همه گزینه‌ها روی میز/ امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: آماده جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای هستیم. اما اگر طرف آمریکایی در مسیر مذاکرات برجام کارشکنی کند جمهوری اسلامی طرح B و تمامی‌گزینه‌ها را در دستور کار قرار خواهد داد.

نیروی دریایی سپاه در آب‌های فرامنطقه‌ای/ فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: «ما ۳ فروند شناور اقیانوس ‌پیما به نام‌های شهید رودکی، شهید مهدوی و شهید بهمن باقری (ناو پهپادبر) داریم که در آب‌های دوردست حضور می‌یابند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات