صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۴۴۷۵۲

دور جدید حمله رژیم صهیونیستی به کرانه باختری

بر اساس آمار وزارت بهداشت فلسطین، سال جاری میلادی خونبارترین سال برای فلسطینیان کرانه باختری از سال ۲۰۰۰ تاکنون بوده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/فرزان شهیدی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif رژیم صهیونیستی در ادامه تهاجم‌های خود به کرانه باختری، هفته گذشته شهر نابلس را هدف قرار داد کرد که باعث شهادت ۱۱ فلسطینی از جمله یک نوجوان ۱۶ ساله شد. حمله چهارشنبه به نابلس، درست یک ماه بعد از آن صورت گرفت که نظامیان اسراییلی در حمله‌ای به جنین دست‌کم ۱۰ فلسطینی را به شهادت رسانده بودند؛ حمله‌ای که با واکنش زودهنگام مقاومت فلسطین مواجه شد و طی عملیاتی در نبی یعقوب در قدس حداقل ۹ صهیونیستی کشته شدند.

* سه هفته پیش هم در حمله نظامیان اسراییلی به اردوگاه پناهندگان عاقبت جابر در اریحا، دست کم ۵ فلسطینی به شهادت رسیدند. ارتش اسرائیل ادعا کرده است که حمله روز چهارشنبه برای دستگیری یک گروه مسلح که در نابلس مخفی شده بودند، انجام شده است.

* این حمله که به شکل وحشیانه با حضور ۱۵۰ نظامی ارتش اسرائیل صورت گرفت، با واکنش‌های متعددی مواجه شد. برای نمونه جمهوری اسلامی ایران خواستار اقدام فوری جامعه بین‌المللی برای توقف و محکومیت نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی و کابینه نژادپرست و افراطی آن شد.

* در طول سال ۲۰۲۲، در عملیات تهاجمی نظامیان اسراییلی در کرانه باختری تاکنون بیش از ۲۰۰ فلسطینی توسط ارتش اسراییل به شهادت رسیده‌اند. اما این آمار در سال ۲۰۲۳ به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است و در دو ماهی که از آغاز سال جدید میلادی می‌گذرد دست‌کم ۶۲ فلسطینی از جمله ۱۳ کودک در حملات نظامیان اسراییلی به شهادت رسیده‌اند. بر اساس آمار وزارت بهداشت فلسطین، سال جاری میلادی خونبارترین سال برای فلسطینیان کرانه باختری از سال ۲۰۰۰ تاکنون بوده است.

* گروه‌های حماس و جهاد اسلامی، هشدار داده‌اند که انتقام حمله اخیر اسرائیل را خواهند گرفت. در این راستا گروه‌های مقاومت فلسطینی در واکنش به جنایت نابلس ۶ راکت به سوی شهرک‌های اسراییلی در نزدیکی نوار غزه شلیک کردند. در این میان گروه «بیشه شیران» (عرین الاسود) که از سال پیش به وجود آمده در میان فلسطینی‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده و آن را قهرمان مبارزه با توسعه‌طلبی و اشغالگری اسرائیل در کرانه باختری می‌دانند.

* اگرچه گروه «بیشه شیران» خود را مستقل از گروه‌های سنتی مقاومت معرفی کرده است، اما برخی ناظران معتقدند که این گروه توسط گروه‌های حماس و جهاد اسلامی پشتیبانی می‌شود.

* تشکیلات خودگردان فلسطینی هم تهدید کرد که از حضور در نشست امنیتی عقبه را که قرار بود با حضور اسراییل، مصر، اردن و دیپلمات‌های ارشد آمریکایی برگزار شود، خودداری خواهد کرد.

* این در حالی است که تشکیلات خودگردان فلسطینی تحت فشار و با تضمین‌هایی که از ایالات متحده دریافت کرده بود، موافقت کرد تا شکایت از رژیم اسراییل در خصوص تصمیم جدید برای شهرک‌سازی در کرانه باختری به شورای امنیت را متوقف کند و به جای قطعنامه به بیانیه‌ای از سوی شورای امنیت رضایت دهد.

* در بیانیه هفته گذشته شورای امنیت نسبت به تلاش‌های اسراییل در مورد شهرک‌سازی ابراز نگرانی عمیق شده بود و از تشکیلات خودگردان خواسته شده بود تا به تعهدات خود در مورد مبارزه با تروریسم عمل کند. با این حال بعد از حمله اسرائیل به نابلس ـ که یک شهر تجاری در قلب کرانه غربی محسوب می‌شود ـ امید می‌رود که تشکیلات خودگردان تصمیم خود را در مورد توقف شکایت به شورای امنیت تغییر دهد.

* تشدید درگیری‌ها در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی باعث مقایسه آن با ابعاد انتفاضه دوم فلسطینی‌ها در اوایل دهه ۲۰۰۰ شده است. همچنین این اتفاق نگرانی از جنگ و خشونت بیشتر از سوی راست‌گراترین دولت تاریخ اسرائیل را برانگیخته است. ائتلاف جدید افراطی به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو متعهد شده که موضعی سختگیرانه در برابر فلسطینی‌ها اتخاذ کند و حاکمیت اسرائیل بر مناطقی که آن‌ها به دنبال ایجاد دولت مستقلی در آینده در آن جا هستند را مستحکم کند.

* در واقع هدف اصلی و غایی راست‌گرایان افراطی در اسرائیل، یهودی‌سازی کامل فلسطین و تصاحب اراضی صاحبان اصلی این سرزمین می‌باشد؛ پروژه خطرناکی که در سایه انفعال جهانی همچنان در حال تداوم بوده و تنها عامل بازدارنده، مقاومت درونی و خودجوش فلسطینی‌ها در قبال سیاست‌ها و حملات صهیونیست‌ها بوده و خواهد بود.

* با توجه به روحیه بالای مقاومت و ظرفیت‌هایی که در کرانه باختری علیه رژیم غاصب وجود دارد، طبعا هرگونه تهاجم اسرائیل به این منطقه با واکنش سخت فلسطینی‌ها مواجه خواهد شد؛ با این حال به نظر می‌رسد دولت افراطی نتانیاهو ریسک چنین حملاتی را پذیرفته و به سیاست سرکوب و توسعه طلبی در کرانه ادامه می‌دهد.

* نکته قابل توجه آن است که اگر حملات اسرائیل از حد تحمل فلسطینی‌ها فراتر رود، برافروخته شدن شعله انتقاضه جدید در کرانه و چه بسا مناطق ۴۸ دور از ذهن نیست، به ویژه آن که طبق تجربه، در پیش بودن ماه مبارک رمضان همواره زمینه‌ساز قیام فلسطینی‌ها و تشدید تقابل با رژیم اشغالگر می‌باشد.

۱۴۰۱/۱۲/۰۶

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات