صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۴۴۷۸۲
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

لاسجردی: آیا آمریکا و غرب پیشنهاد چین برای صلح اوکراین را می‌پذیرند؟

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی: طرح دوازده‌ بندی چین در راستای توقف جنگ اوکراین؛ طرحی جامع است که در ذیل آن بحث‌های مرتبط با حساسیت‌های استراتژیکی که می‌تواند مانع از گسترش دامنه جنگ شود ذکر شده، لذا پیشنهادات چین برای توقف جنگ اوکراین نسخه خوبی است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با حسن لاسجردی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت، حسن لاسجردی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفتگو با بصیرت در خصوص طرح دوازده بندی ارائه شده از سوی چین برای پایان بخشیدن به جنگ اوکراین گفت: پیشنهادات چندگانه چینی‌ها در راستای توقف جنگ و دست یافتن به صلحی پایدار در مساله بحران اوکراین از چند جهت حائز اهمیت است، چرا که این پیشنهادات اصل مهمی دارد متکی بر توقف جنگ و از سرگیری گفتگو برای صلح تا در نتیجه گفتگو‌ها مسائل مهمی مثل حقوق متقابل و بحث‌های مرتبط با نیروی انسانی و جبران آن مطرح شود و دو طرف به این موضوعات مهم وارد شوند.

* وی در این‌باره خاطرنشان کرد: در مجموع اگر بخواهیم از چین به عنوان یک بازیگر مهم در تحولات جهان اعم از اقتصادی یا سیاست خارجی بخصوص در تحولات اخیر یاد کنیم به نظر می‌رسد پیشنهاد عرضه شده از سوی چینی‌ها طرحی جامع است که در ذیل آن بحث‌های مرتبط با حساسیت‌های استراتژیک که می‌تواند مانع از گسترش دامنه جنگ شود ذکر شده، لذا پیشنهادات چین برای توقف جنگ اوکراین نسخه خوبی است.

* وی در این‌باره تصریح کرد: از سوی دیگر احترام متقابل یا تمامیت ارضی یا بحث‌های مرتبط با احترام به حقوق و داشتن نگاه دقیق و انسان‌دوستانه به دو طرف جنگ یا رعایت حقوق انسانی از جمله موارد بسیار مهمی است که اگر تمام دنیا چنین رویکردی به این بحران داشته باشند قطع به یقین می‌تواند کمک شایان توجه و بسترساز مهمی برای پایان دادن به نزاع بین روسیه و اوکراین باشد.

* حسن لاسجردی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در این‌باره توضیح داد: چرا که نزاع بین روسیه و اوکراین فقط مختص به این دو کشور نیست، بلکه نزاعی بسیار بزرگ در پس این ماجرا قرار دارد و آن چیزی نیست جز درگیری بین جبهه شرق و غرب.

* کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی خاطر نشان کرد: به این خاطر دامنه جنگ روسیه و اوکراین باید به نزاع بین آمریکا و ناتو با شرق کشیده شود بنابراین بسته ارائه شده از چین، جامع است ضمن اینکه در کنار اهتمام به توجه به پیشنهادات دولت چین، لازم است نیرو‌های سیاسی فعال و اثرگذار در عرصه بین‌المللی اعم از نیرو‌های شرقی و غربی عزم خود را برای توقف جنگ جزم کنند و به میدان بیایند و اصطلاحا نسبت به این طرح ارائه شده واکنش مثبتی نشان دهند تا نتیجه مطلوبی به نفع مردم درگیر و سایر کشور‌های دنیا رخ دهد.

*حسن لاسجردی خاطرنشان کرد: اگر آمریکا به این موضوع واکنش مثبت نشان دهد پیشنهاد چین می‌تواند دستورالعمل مناسبی برای آغاز مذاکرات و روند مسالمت‌آمیز باشد در غیر این صورت بحران اوکراین همچنان تداوم می‌یابد و غرب بر تنور جنگ می‌دمد.

* حسن لاسجردی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی معتقد است: با توجه به اتهام‌زنی‌های آمریکا به چین که چین را خواهان دخالت به نفع روسیه و ارسال تسلیحات به روسیه معرفی کرده است ارائه این طرح از سوی دولت چین نشان می‌دهد چینی‌ها در تلاشند تا این شائبه و اتهام را از او بزدایند. اما آنچه تا پیش از ارائه این پیشنهادات از چین دیدیم این است که در مجموع چینی‌ها برای پایان دادن به جنگ تاکنون تلاشی نکرده و با دو طرف درگیر جنگ برای پایان دادن به این بحران گفتگو نداشته‌اند.

* وی در پایان گفتگو خاطرنشان کرد: اما آنچه که مسلم است در تقسیم‌بندی‌های کلان جهانی، چینی‌ها حتما با آمریکایی‌ها به ویژه غربی‌ها رقابت دارند لذا در نزاع کاملا عریان نظامی حتما چینی‌ها شرایط را مورد بررسی قرار می‌دهند به همین دلیل به رغم همه این نگاه‌ها چینی‌ها تاکنون نقش‌آفرینی مثبت یا نقش‌آفرینی موثری در این موضوع نداشته‌اند لذا این پیشنهاد می‌تواند نقطه آغاز تحولات مبتنی بر مذاکرات دو طرف باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات