صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۴۴۹۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، 13 اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): دشمن که بیکار نمی‌ماند؛ دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند، شروع می‌کند محتوای ذهنی برای جوان درست کردن؛ این حجم عظیم دروغ‌ها در شبکه‌های مجازی به خاطر این است. این همه دروغ، این همه خلاف واقع، این همه حرف‌های انحرافی، این همه تهمت، برای این است که دشمن برای این ذهن فعّال محتوا درست کند.(1401/8/11) ***میلاد حضرت علی‌اکبر(علیه‌السلام) و روز جوان مبارک‌باد***
 
 
▼ حرف روز
راهکار حل مسئله هسته‌ای
مهم‌ترین درس هسته‌ای از دهه 80 این است که مهم‌تر از مباحث فنی و هسته‌ای مذاکرات، این متغیرها و مسائل سیاسی هستند که به شدت در این زمینه ایفای نقش می‌کند. سال‌ها پیش یکی از مسئولان به سولانا که آن هنگام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود گفته بود شما در این سال‌ها بر اساس توافقات صورت گرفته از تمامی مکان‌های هسته‌ای کشور بازدید کرده‌اید. آژانس هم تاکنون گزارشی که تأیید کند جمهوری اسلامی به سمت سلاح هسته‌ای منحرف شود نداشته و بر عکس صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تأیید کرده است. از آن‌سو ایران بر اساس توافق «مدالیته» در حال پاسخ دادن به مسائل مطرح شده قرار دارد؛ پس چرا این همه بر روی برنامه هسته‌ای ایران متمرکز شده و اجازه نمی‌دهید شرایط ایران عادی شود؟ سولانا در پاسخ می‌گوید که رفتارهای سیاسی و امنیتی شما در سطح منطقه برای ما موجب نگرانی است! متأسفانه در همچنان بر همان پاشنه گذشته می‌چرخد؛ دولت‌های ضلع غربی مذاکرات هسته‌ای هیچ گاه اجازه نداده‌اند مذاکرات هسته‌ای در مسیر فنی و تکنیکال خود به پیش برود. مثلا در 18 اردیبهشت 1397 دولت وقت آمریکا با این تحلیل که خروج از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری می‌تواند ایران را به نقطه فروپاشی برساند از توافق هسته‌ای خارج شد. همان موقع متوهمانه گفتند انقلاب اسلامی ایران چهل سالگی خودش را نخواهد دید! بعد که دیدند انقلاب اسلامی در هویت و باروهای مردم ایران جای دارد، کوشیدند برجام موشکی و منطقه‌ای را به برنامه جامع اقدام مشترک بیفزایند. اینک نیز هر چند شرایط محیطی تغییر کرده، اما ماهیت زورگویانه دولت‌ها تغییری نیافته است و محاسبات اشتباه آنها کماکان ادامه دارد. غربی‌ها باید بدانند که از جنگ ترکیبی و ایجاد پروژه آشوب که علیه ایران قوی و متحد به راه انداخته‌اند آبی برای آنها گرم نمی‌شود. راهپیمایی 22 بهمن سال 1401 که در اوج جنگ همه‌جانبه آنها علیه مردم ایران رخ داد، آشکار ساخت مردم ایران هر چند ناراضی از مسائل معیشتی هستند اما پیوندشان با انقلاب و نظام ناگسستنی است. حال که مدیر کل آژانس در ایران حضور دارد، او و غربی‌ها بدانند که ایران برای احیای برجام آمادگی دارد، اما از آن‌سو هیچ‌گاه توانمندی نظامی صلح‌آمیز و سیاست‌های منطقه‌ای خود را بر روی میز مذاکره قرار نخواهد داد. کوتاه آمدن غرب از این محاسبات و پندارها نادرست، راهکار حل مسئله هسته‌ای بوده و خواهد بود. 
عزیز غضنفری
 
▼ گزارش روز
اهداف برنامه مسموم‌سازی دانش‌آموزان
پس از مرحله اول مسموم‌سازی فکری دانش‌آموزان دختر و شکست جریان‌های ضد انقلاب اکنون مرحله دوم حمله به مدارس دخترانه با رمز تهدیدات بیولوژیک و مسموم‌سازی تنفسی شروع شده است تا نظام اسلامی را متهم کنند که ضد زنان و دختران است.
گزاره‌های خبری: 1ـ از مظلومیت‌های نظام جمهوری اسلامی‌ ناشناخته ماندن خدماتش است که مهم‌ترین موضوع آن در بحث زنان است. وزیر بهداشت لبنان که یک، خانم بود، از مسیر فرودگاه تا وزارت خارجه، پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها با حالت کنجکاوانه‌ای همه را با دقت و آمار و اطلاعات دقیق دنبال می‌کرد اما موضوعی که وی را متعجب کرده بود و آمارهایش به هم نمی‌خورد برایش سؤال ایجاد کرده بود که چرا اطلاعات قبلی من در مورد ایران با واقعیت‌های در مورد ایران متفاوت است؟! او در نهایت سؤال خود را بیان می‌کند چرا آنچه که در بیرون از ایران در مورد زنان می‌شنوم یا آنچه که الان می‌بینم متفاوت است؟! رسانه‌های خارجی ادعا می‌کنند که زنان و دختران ایرانی با محدودیت گسترده مواجهه هستند اما من در پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها مشاهده کردم که تعداد دختران و زنان جوان بیشتر از مردان است و در خیابان‌ها هم شاهد پوشش‌های متنوع آنان بودم. 2ـ در طول چهار دهه گذشته نرخ باسوادی زنان ۱۵ـ۲۴ سال از ۲۴ درصد به بالای 97 درصد رسیده است، اکنون به گونه‌ای تبلیغات انجام می‌شود که دوران سیاه پهلوی برای زنان ایرانی به یک آرزو تبدیل شود. 3ـ در سال‌های اخیر میزان شرکت کنندگان دختر در کنکور سراسری از پسران هم جلوتر زده است. امسال بیش از یک‌ میلیون و ۴۸۹ هزار نفر برای کنکور اقدام کرده‌اند که از این تعداد ۶۱ درصد زن و ٣٩ درصد مرد هستند. در سال 1399 هم دانشجویان زن، ۵۳ درصد قبولی‌ها را به ‌خود اختصاص دادند.
نکته مهم؛ در حالی ما شاهد این حرکت بسیار سخیف علیه مدارس هستیم که تروریسم رسانه‌ای هم پای کار آمده است تا با گرو گرفتن افکار عمومی آنچه نقطه قوت نظام را علیه نظام استفاده کند. انقلاب اسلامی در حالی شکل گرفت که حضور زن و دختران در جامعه براساس آمارها بسیار پایین و نگاه به زن هم نگاهی محدود و بسته بود. انقلاب اسلامی به زنان و دختران هم جایگاه اجتماعی داده و هم موجب مشارکت آنان در فرآیندهای سیاسی شد. حرکت اخیر را باید در راستای ناامن‌سازی روانی جامعه و در راستای زنده نگهداشتن خط التهاب در فضای روانی جامعه دانست. آنها که نتوانسته بودند دانشگاه و مدارس را به بهانه کرونا و اغتشاشات به تعطیلی بکشانند اکنون با تهدید خانواده‌ها در حال ایجاد این نگرانی‌ هستند.    
فرهاد مهدوی
 
▼ خبر ویژه
اقرار به اشتباه پس از 5 سال
اسحاق جهانگیری پس از گذشت 5 سال از انتخابات 96 در گفت‌وگو با مجله آگاهی نو گفت: «با تبلیغات منفی در دو، سه سال آخر دولت دوازدهم شانس رأی آوردنش در انتخابات ۱۴۰۰ بسیار پایین بود. یک بار به آقای روحانی گفتم اگر قرار باشد یکی از اشتباهات زندگی سیاسی خودم را بنویسم حتما شرکت من در انتخابات ۹۶ است. من از روز بعد انتخابات احساس کردم خیلی از سرمایه‌هایی که پشت سر خودم درست کرده بودم و می‌دانستم برای کشور مفید است، یکی یکی در حال تضعیف است. به آقای روحانی گفتم شما یک معاون اول دیگری بگذارید، من نمی‌خواهم معاون اولی را ادامه بدهم. ایشان هم به من گفت شما کم‌انگیزه شدید. در همان دو، سه ماه بعد از انتخابات تا آغاز دولت دوازدهم بحث معاون اول شد و اقداماتی شد که خود ایشان هم دید من دیگر آن جهانگیری انگیزه‌دار نیستم.»
 
▼ اخبار 
1ـ رشد 1000 درصدی قیمت مسکن و اجاره‌بها
مرکز آمار ایران دیروز «نشریه شاخص‌های عدالت اجتماعی در هشت بعد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، سلامت، زیرساختی، جنسیتی و عدالت بین نسلی» را منتشر کرد. در بخشی از این نشریه، روند قیمت مسکن و نسبت آن با هزینه‌های خانوار نیز بررسی شده است. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۲ میلیون و ۹۹۴ هزار تومان بوده است. این شاخص با بیش از ۱۰۴۹ درصد رشد در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان رسیده است. در مناطق شهری کشور نیز قیمت فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی در سال ۱۳۹۱ بالغ بر یک میلیون و ۵۰ هزار تومان بوده است که با 1024/57 درصد رشد در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون و ۸۰۸ هزار تومان جهش کرده است.
 
2ـ سیاه‌چاله جوانی جمعیت
عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: زنگ خطر پیری جمعیت در کشور به صدا درآمده و نیاز است تا قبل از اینکه کار از کار بگذرد و دیر شود فکری برای رفع این خطر صورت گیرد. اگر در پنج شش سال آینده اقدام اساسی در این زمینه صورت نگیرد فرصت از دست رفته و دچار پیری جمعیت شده و بحران‌های بسیاری دامن‌گیر کشور خواهد شد. بانکی‌پور،‌ نماینده مجلس نیز نسبت به این موضوع واکنش داده و گفت سازمان برنامه و بودجه هنوز یک ریال از بودجه جوانی جمعیت را اختصاص نداده است! ما جامعه جوانی بودیم و اگر اوضاع همینطور پیش برود به صورت یک‌باره در ۳۰ سال، جمعیت کاملا پیری خواهیم داشت. اگر وارد این سیاه‌چاله جمعیتی بشویم، ۱۵۰ سال طول می‌کشد تا از این سیاه‌چاله بیرون بیاییم!
 
3ـ چهار ماه منتظر اسناد اوکراینی‌ها
امیر عبداللهیان در گفت‌وگو با خبرنگار سی‌ان‌ان درباره ادعای استفاده از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین گفت: «در کشور عمان که تیم‌های نظامی ما و طرف اوکراینی موضوع پهپاد را بررسی می‌کردند. طرف مقابل تعدادی عکس ماهواره‌ای مغشوش، مبهم و غیر واضح به ما ارائه دادند و ادعا کردند اینها پهپادهای ایرانی است. متخصصان ما بررسی کردند و آن تصاویر هیچ ارتباطی با ایران نداشت. در حال حاضر چهار ماه است که ما منتظر هستیم دور دوم گفت‌وگوها آغاز شود و آنها اسناد روشن‌تری ارائه دهند. اما طرف اوکراینی دائما می‌گوید دو هفته دیگر، یک ماه دیگر اما تا به امروز برای دور دوم مذاکرات و ارائه اسناد نیامده‌اند.»
 
4ـ حذف دلار از تجارت عراقی‌ها
بانک مرکزی عراق در تجارت خود با چین، به‌جای دلار به طور مستقیم از یوان استفاده خواهد کرد. این اتفاق که برای اولین بار در مبادلات عراق و چین رقم می‌خورد، با هدف تقویت دسترسی به ارز خارجی شکل خواهد گرفت. مضیر صالح مشاور اقتصادی دولت عراق گفته است، این اولین‌بار است که واردات از چین با یوان انجام می‌شود. این اقدام به مذاق آمریکایی‌ها خوش نیامده، لذا عراقی‌ها را مجبور کرده‌اند تا از معیارهای شبکه جهانی سوئیفت برای دسترسی به ذخایر خارجی خود تبعیت کنند و از طرفی هم بر معاملات بین‌المللی بانک‌های عراق سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای اعمال کرده‌اند.
 
5ـ خودتان مجرمید
سخنگوی وزارت امور خارجه با رد ادعای انگلیس درخصوص توقیف کشتی تسلیحاتی ایران گفت: «توقیف کشتی حامل تسلیحات ایران در دریای عمان با همکاری نیروی دریایی آمریکا، اتهام واهی است. کشورهایی که با ارسال میلیارد‌ها دلار سلاح به ائتلاف متجاوز، موجب کشتار مردم و ویرانی یمن شده‌اند، نمی‌توانند با اتهام‌زنی به دیگران خود را تبرئه کنند. این کشورها بهتر است به جای دادن آدرس غلط و فرار از مسئولیت خود در جنگ تحمیلی علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن، به رویکرد فرصت‌طلبانه و منفعت‌جویانه خود در این جنگ ظالمانه پایان دهند.»
 
▼ اخبار کوتاه
چرا برجام را آتش نزدید؟/ عزیز غضنفری در صفحه توئیترش در پاسخ به کاربری که پرسیده بود چرا برجام را آتش نزدید و به دنبال مذاکره هستید نوشت: «واقعا شما منتظر بودید کاغذهایی که در آن مفاد برجام نوشته شده آتش زده شود؟! اما برخی از معانی حقیقی ‎#آتش‌ـ زدن‌ـ ‌برجام در مقابل بدعهدی دولت‌های غربی اینهاست: غنی‌سازی۶۰ درصد(به ادعای آنها 84 درصد)؛ ساخت و نصب سانتریفیوژهای نسل جدید؛ تولید و ذخیره انبوه ‎HEU؛ رساندن  Breakout به عدد صفر.
 
چهره مشکوک پشت اغتشاشات/ برنارد لوی، تئوریسین تجزیه کشورهای اسلامی حمله به افغانستان عراق سوریه و جنگ یمن و تئوریسین جنگ تمدن‌های هانتینگتون و جنگ تمدن لیبرال و تمدن اسلامی یکی از چهره‌های مشکوک اغتشاشات اخیر است. رسانه‌ها در چند روز گذشته تصاویری از دیدار او با گلشیفته فراهانی منتشر کردند. پیش از این برخی رسانه‌ها اعلام کردند عامل پشت پرده دعت مصی علینژاد به فرانسه و دیدار با مکرون برنارد لوی بوده است.
 
زن بی‌بی در محاصره صهیونیست‌ها/ روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت اعلام کرد که زن نتانیاهو در آرایشگاه مورد هجمه معترضین صهیونیست‌ها قرار گرفت. بعد از سه ساعت محاصره‌ زن نخست‌وزیر، صدها پلیس توانستند ساره نتانیاهو را از سالن آرایشگاه خارج کنند. تظاهرکنندگان او را محاصره کرده بودند و شعار می‌دادند: «کشور آتش گرفته اما ساره موهایش را کوتاه می‌کند!» نتانیاهو اما در واکنش به این اتفاقات معترضان را شورشی توصیف کرد.
 
غول ایرانی در فاز تولید/ پالایشگاه فاز ۱۴ حاصل تلاش کنسرسیومی متشکل از هشت شرکت کاملا ایرانی است که حالا پس از گذشت ۱۲ سال و با پیگیری‌های دولت سیزدهم به مرحله بهره‌برداری رسیده است.‌ با اجرای این ابرپروژه، حجم برداشت از مخزن پارس جنوبی تا ۵۶ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا می‌کند و ارزش افزوده‌ای معادل روزانه ۱۵ میلیون دلار نصیب کشورمان می‌شود.
 
بزرگترین تروریست دنیا/ اظهارات تند جیمی دور، مجری سرشناس آمریکایی به مقامات این کشور در فاکس‌نیوز از نکات جالب رسانه‌های دیروز بود «آمریکایی‌ها آنقدر بمب در سوریه ریختند که مهمات‌شان تمام شد؛ آمریکا بزرگترین تروریست دنیاست!»
 
تماس ضروری/ پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا پنجشنبه شب در گفت‌وگو با شبکه الجزیره قطر گفت: که در این اتحادیه بر ضرورت مذاکره و تماس با ایران اجماع وجود دارد. مذاکره و تماس با ایران ضروری است.
 
آمارهای دروغین از مهاجرفرستی/ طبق آمارهای سازمان ملل، ایران حتی جز ۲۰ کشور اول مهاجر فرست دنیا هم نیست. ایران در رتبه پنجاه‌‌‌وچهار، مهاجر فرستی در دنیا قرار دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات