صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۴۵۳۳۸

مقدمه ای برای سقوط/ ورشکستگی بانک ها در آمریکا سرعت گرفته است

نگاهی به وضعیت ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که آشفتگی این کشور در ابعاد داخلی و بین المللی همچنان ادامه دارد و هر روز وضعیت جدیدی برای این کشور بوجود می آید

نگاهی به وضعیت ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که آشفتگی این کشور در ابعاد داخلی و بین المللی همچنان ادامه دارد و هر روز وضعیت جدیدی برای این کشور بوجود می آید.  اتفاقات جدید که همگی در راستای آشکار سازی ضعف آمریکا پیش می رود، نوید دوران گذر از شرایط تک قطبی  را می دهد.

روند افول تدریجی آمریکا که از ایستگاه انحطاط فرهنگی در داخل این کشور آغاز شده است و با  تشدید دو قطبی داخلی تداوم یافت، امروزه به ایستگاه اقتصادی نیز رسیده است و این کشور عملا  جایگاه خود را بعنوان یک کشور هژمون از دست داده است. به طوری که  همزمان با هشدار اقتصاددانان آمریکا درباره بحران مالی این کشور، مسئولان ایالت نیویورک به فاصله دو روز از ورشکستگی بانک «سیلیکون‌ولی» در کالیفرنیا، بانک سیگنچر نیویورک را تعطیل کردند؛ اقدامی که واکنش رئیس‌جمهور را به همراه داشت و جو بایدن وعده داد که مسئولان آشفتگی این روزهای سیستم مالی آمریکا را بازخواست کند. رسانه‌های آمریکایی بامداد دوشنبه از تعطیل‌ شدن دومین بانک بزرگ در این کشور تنها دو روز بعد از ورشکستگی بانک «سیلیکون‌ولی» در کالیفرنیا خبر دادند.به نوشته خبرگزاری رویترز، ورشکستگی و تعطیلی بانک سیگنچر نیویورک، سومین فاجعه بانکی بزرگ در تاریخ آمریکاست.جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در واکنش به ورشکستگی و تعطیلی دو بانک بزرگ در این کشور، گفت: "مردم و شرکت‌های آمریکایی باید مطمئن باشند که سپرده‌های آنها زمانی که نیازشان دارند، در دسترس است".

طبق این گزارش، بایدن در ادامه وعده داد: "من متعهد می‌شوم که مسئولان این آشفتگی را مورد بازخواست قرار دهم و به تلاش‌ها برای تقویت مقررات و نظارت بر بانک‌های بزرگ ادامه دهم."

روز جمعه بود که اداره حفاظت مالی ایالت کالیفرنیا اعلام کرد بانک سیلیکون‌ولی که شانزدهمین بانک بزرگ آمریکا و بزرگت‌رین بانک در منطقه تکنولوژیک به همین نام است، ورشکسته و تعطیل شده است. این بزرگ‌ترین ورشکستگی بانکی در ۱۴سال گذشته و از زمان بحران بزرگ مالی در سال۲۰۰۸ در آمریکا به‌شمار می‌رود.در پی تعطیل‌ شدن دومین بانک آمریکا در عرض دو روز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، جو بایدن را به علت مشکلات اقتصادی ایالات متحده مقصر شناخت و رکود بزرگ جدید را پیش‌بینی کرد. 

با در نظر گرفتن وضعیت این روزهای آمریکا در حوزه اقتصادی، تداوم تضعیف آمریکا در حوزه بین المللی نیز هر روز اتفاق جدیدی را  تجربه می کند. توافق ایران و عربستان با میانجی گری چین یکی از نمونه های دقیق در تبیین جایگاه قعلی آمریکا در نظام بین الملل است.

اهمیت این موضوع به اندازه ای است که اگر به رفتار دو دهه آمریکا توجه شود، قابل فهم خواهد بود که هیچ رخدادی در جامعه بین الملل بدون دخالت آمریکا امکان پذیر نبود، حال چطور ممکن است که توافقی به این مهمی بر خلاف رویه و اطلاع آمریکا صورت گرفته باشد.

از منظر دیگر نیز اگر اتفاق جدید را در خاورمیانه مورد ارزیابی قرار بدهیم باز هم نشان می دهد که آمریکا دیگر توانی برای تامین منافع خود را ندارد. به نحوی که اساسا منافع آمریکا در محیط ناامن تعریف شده است و ایجاد صلح به ضرر آمریکا و منافع این کشور است. در چنین وضعیتی که زیست بوم آمریکا در لجن زار بحران ها صورت می گیرد، توافق بین ایران و عربستان کاملا بر خلاف رویه این کشور بوده است.

وجود بحران اقتصادی و سیاسی در داخل آمریکا و حرکت جهان به سمت جهان چند قطبی نشان دهنده روزهای سخت و غیر قابل درک برای ایالات متحده آمریکا محسوب می شود. بی جهت نیست که نشریه فارین پالیسی در مقاله‌ای نوشت که جهان چندقطبی، آمریکا را بیش از حد ترسانده است.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات