صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۴۴۹۶۶
در گفت‌وگو با بصیرت مطرح شد

عبدی: راهکار عبور از مشکلات کنونی اقتصاد ایران چیست؟

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: شفاف‌سازی درآمدها و عبور از دعواهای سیاسی و استفاده کامل دولت و نهادهای ذی‌ربط از ابزارهای نظارتی، اصلاح نظام مالیاتی و اخذ مالیات‌های بالا از کسانی که از تورم ناجوانمردانه سودهای کلان به جیب زده‌اند راهکار عبور از معضلات اقتصاد امروز ایران است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با بیژن عبدی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش بصیرت، بیژن عبدی اقتصاددان و تحلیلگر بانکی و ارزی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص خلق پول در نظام بانکی و افزایش فشار نقدینگی بر اقتصاد ایران که تورم‌زاست گفت: به نظر می‌رسد بانک مرکزی و دولت باید برخورد جدی‌تری با بانک‌های خصوصی داشته باشند چرا که بعد از تاسیس بانک‌های خصوصی خلق پول و رشد نقدینگی از این محل اقتصاد ایران را به شدت تحت فشار قرار داده و تورم‌های بزرگی بر اقتصاد ایران تحمیل کرده است.

* وی در این‌باره خاطرنشان کرد: قدرت خلق پول وحشتناکی که شبکه بانکی بر اقتصاد ایران تحمیل می‌کند به ویژه در بانک‌های خصوصی و غیر دولتی که اتفاق افتاده نشان می‌دهد خلق پول بدون ضابطه و بدون کنترلی صورت می‌گیرد به نوعی که می‌توان گفت بانک‌های خصوصی به صورت غیر رسمی با همدیگر مبادلات دارند در حالی که نظارت چندانی روی عملکرد شبکه‌های بانکی وجود ندارد.

* وی در این‌باره افزود: انتظار می‌رود بانک مرکزی نظارت آنلاینی روی این بخش داشته باشد تا مانع بزرگی در برابر خلق پولی که در بانک‌های خصوصی صورت می‌گیرد ایجاد شود.

* بیژن عبدی استاد اقتصاد گفت: برای عبور از چالش‌هایی که اقتصاد ایران تاکنون متحمل شده اولین کار قطع و حذف هرگونه انحصار است. شفاف‌سازی در همه بخش‌های اقتصادی، بانکی، پولی و مالی الزام مهمی است، ضمن اینکه انتظار می‌رود قانون پنجره واحد تجارت تصویب شود تا گیرندگان ارز دولتی از ابتدا تا انتها که به تولید ختم می‌شود تحت نظارت دولت باشند و هر سوء استفاده‌ای با برخورد شدید دولت و نهاد‌های قضایی صورت بگیرد تا مانع توزیع رانت شود.

* وی در این‌باره خاطرنشان کرد: اگر چنین شبکه دیتایی شکل بگیرد قطع به یقین بسیاری از چالش‌های اقتصادی که ناشی از سوء مدیریت و عدم نظارت است حل می‌شود. دولت سیزدهم باید دستگاه‌های کلیدی که تاکنون زیر بار پذیرفتن پنجره واحد تجارت رفتند را مجبور به مشارکت در این رویه و این طرح کند تا مانع از ایجاد منافعی برای عده‌ای شود که از ارز دولتی سوء استفاده می‌کنند.

* بیژن عبدی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: دولت باید با هر نهاد و دستگاهی که تعارض منافع آن‌ها باعث کم‌کاری یا دنبال کردن رویه‌هایی می‌شود که به نفع عموم مردم و کلان اقتصاد نیست به شدت برخورد کند، هیچ‌گونه تساهل و تسامحی نباید با سوء استفاده‌کنندگان صورت بگیرد. شفاف‌سازی کلید برخورد با مفاسد و سوء استفاده‌ها و توزیع رانت است به همین خاطر انتظار می‌رود دولت این موضوعات را جدی بگیرد و برای حل معضلات اقتصادی در دستور کار خود قرار دهد.

* بیژن عبدی معتقد است: شفاف‌سازی درآمد‌ها و عبور از دعوا‌های سیاسی و استفاده کامل دولت و نهاد‌های ذی‌ربط از ابزار‌های نظارتی، اصلاح نظام مالیاتی و اخذ مالیات‌های بالا از کسانی که از تورم ناجوانمردانه سود‌های کلان به جیب زده‌اند راهکار عبور از معضلات اقتصاد امروز ایران است. مالیاتی که باید به خزانه دولت برای توسعه زیرساخت‌ها بازگردد.

* وی در این‌باره تصریح کرد: پایه مالیاتیِ مالیات بر درآمد باید اصلاح شود تا همه کسانی که باید مالیات بپردازند راهی برای فرار از پرداخت مالیات نداشته باشند. اگر موارد یاد شده انجام شود در کنار آن قدرت خلق پول بانک‌های خصوصی به شدت محدود شود و سیاست‌های غلط اقتصادی اصلاح شود قطع به یقین در میان‌مدت می‌توانیم منتظر بهبود وضعیت اقتصادی و افتادن در مسیر ارزش‌آفرینی اقتصادی و بهره‌وری بیشتر باشیم.  

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات