صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۴۵۴۹۳

چین به سادگی از پیمان اوکاس نمی‌گذرد!

چین نسبت به توافق آمریکا، استرالیا و بریتانیا برای تولید مشترک نسل جدیدی از زیردریایی هسته‌ای واکنش نشان داده و این سه کشور را به دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی جدیدی متهم کرده است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif مقامات چینی همچنان انعقاد پیمان موسوم به اوکاس را میان سه کشور استرالیا، آمریکا و انگلیس را محکوم کرده و آن را مصداق عینی توسعه‌طلبی واشنگتن و متحدانش در تقابل مطلق با پکن ارزیابی و تحلیل می‌کنند. چین نسبت به توافق آمریکا، استرالیا و بریتانیا برای تولید مشترک نسل جدیدی از زیردریایی هسته‌ای واکنش نشان داده و این سه کشور را به دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی جدیدی متهم کرده است. با این حال، اعتراضات پکن قطعا منجر به ابطال پیمان اوکاس میان سه بازیگر ضد چینی نمی‌شود! در چنین شرایطی به نظر می‌رسد چینی‌ها از طریق تقویت ارتباطات امنیتی و تسلیحاتی خود با روسیه و از همه مهم‌تر، پیچیده‌سازی صحنه معادلات امنیتی میان خود و واشنگتن، به این اقدام ضد امنیتی آمریکا پاسخ خواهند داد. سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به مسکو انعقاد پیمان‌های مهم و راهبردی میان پکن و مسکو درحوزه بازدارندگی تسلیحاتی نیز ناظر بر همین موضوع است.

* پیمان اوکاس، نقطه آشکارساز مداخله‌گرایی غرب در شرق آسیا محسوب می‌شود. موضوعی که چینی‌ها نمی‌توانند در قبال آن بی‌تفاوت باقی بمانند. فراتر از آن، انتقال اورانیوم غنی‌شده به یک قدرت غیر‌هسته‌ای (استرالیا)، پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را نقض کرده و تبعات خاص خود را به لحاظ امنیت جهانی دارد. موضوعی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال آن رسما سکوت کرده است!

* جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا و آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا در یک نشست خبری مشترک در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در سن دیه‌گو، کالیفرنیا، جدیدترین مرحله طرح اوکاس را اعلام کردند. این طرح که نام آن مخفف اسامی این سه کشور است برای تولید زیردریایی با سوخت اتمی برای استرالیا امضا شده است. رهبران سه کشور گفتند که هدف از این توافق منظور مقابله با گسترش حضور نظامی تهاجمی چین در اقیانوس آرام گرفته است و استرالیا به زودی اولین زیردریایی سوخت اتمی خود را دریافت خواهد کرد. قرار است نیروی دریایی سلطنتی استرالیا هفت زیردریایی دیگر هم دریافت کند و به این ترتیب، تعداد زیردریایی‌های آن به دو برابر افزایش خواهد یافت!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات