صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۴۲۳۰۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 21 آذرماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): چالش اساسی برای امروز ما در کشور، چالش پیشرفت و توقف و رکود است؛ یا بگوییم چالش پیشرفت و ارتجاع؛ چون توقف عقب رفتن است و هر کسی که توقف کند در واقع دارد عقب می‌رود؛ چون دنیا در حال حرکت به جلو است، اگر شما ایستادید، عقب می‌مانید. مسئله این است: ما داریم پیشرفت می‌کنیم، دنبال پیشرفتیم، می‌خواهند این نباشد.(1401/8/28)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
چرا مولوی عبدالواحد ترور شد؟
استان سیستان و بلوچستان به‌واسطه دو فاکتور مهم قومیت و مذهب یکی از زمین‌های سرمایه‌گذاری برای بالا نگه داشتن پرچم آشوب بوده است و اتفاقات هولناکی را در دو ماه گذشته پشت‌سر گذاشت که مردم، اصلی‌ترین قربانیان آن بودند.
براساس شرایط موجود در این استان، ترور مولوی عبدالواحد ریگی را هم باید هم به خاطر دو رویکرد مهم این شهید وحدت دانست. رویکرد اول او اینکه خواستار وحدت شیعه و سنی بودند و رویکرد دومی که موجب شد از سوی براندازان تجزیه‌طلب مورد ترور قرار گیرد اعتقاد او به تمامیت ارضی ایران، نظام اسلامی و دوری از تجزیه‌طلبی است. این امام جماعت اهل سنت که از رزمندگان دفاع ‌مقدس هم بوده در سفر نماینده ویژه رهبر معظم انقلاب با عبور از خط قرمز جریانات ضدانقلاب و گروه‌های تندروی مذهبی سخنانی انقلابی در دفاع از وحدت شیعه و سنی، امنیت کشور و انقلاب اسلامی داشت و این موضوع به حدی برای این جریانات تندرو و تجزیه‌طلب سخت بود که اقدام به ترور او کردند.
برای جاهلان عنود و دشمنان انقلاب اسلامی، مذهب و قومیت بهانه‌ای بیش نیست. آنها با هر انسان آزاده‌ای که گفتار و کردارش در جهت تقویت حق و برملا کردن ذات پلیدشان باشد، دشمنی می‌ورزند. چه اهل سنت باشد، چه شیعه؛ چه بلوچ باشد، چه فارس؛ چه روحانی جهادی شیعه در حرم امام رضا(ع) باشد و چه امام جمعه اهل سنت در شهرستان خاش. این ترور علاوه بر اینکه ذات جریان‌های برانداز و تجزیه‌طلب را مشخص کرد؛ نشان داد که برخی سلبریتی‌ها و چهره‌هایی که در واکنش به کشته شدن صادق کبدانی ملقب به یاغی هشتگ می‌زدند که #مردم‌ـ بلوچ‌ـ را‌ـ نکشید حالا خودشان در مقابل ترور یک بلوچ روزه سکوت گرفتند؛ مگر این شهید، بلوچ نبود؟ یا متأسفانه شما هم درگیر سیاست دوگانه شده‌اید و بلوچ با بلوچ برایتان متفاوت است.
نکته پایانی؛ شهادت مولوی عبدالواحد که از علمای قدیمی اهل سنت و به اعتدال و وحدت شیعه و سنی مشهور بود باطن ضدامنیتی و تجزیه‌طلبانه تحولات هفته‌های اخیر جنوب شرق را کاملا عیان می‌کند. آن هم بعد از این‌که رهبر معظم انقلاب دستور بررسی دقیق حوادث سیستان و بلوچستان را دادند و خواستار بررسی و عمل براساس واقعیت‌ شده بودند. این واقعه نشان داد که درد این گروه مردم بلوچ و یا هیچ قوم و مذهب دیگری نیست بلکه آنها به دنبال تجزیه‌طلبی و ویرانی و نزاع مردم با مردم هستند و شعارهای گاه و بیگاهشان در دفاع از مذهب یا قومیت صرفاً در حد شعار و توخالی است.  
(یعقوب ربیعی)
 
▼ گزارش روز
چند نکته پیرامون سفر شی
سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان و شرکت در اجلاس سران عرب و امضای توافق‌نامه در زمینه‌های مختلف با عربستان نشان‌دهنده آن است که منطقه غرب آسیا در استراتژی کلان پکن از جایگاه مهمی برخوردار بوده است.
گزاره‌های خبری: ۱ـ محمد بن‌سلمان در این سفر گفت: اجلاس سران عربی با حضور چین، یک پیشرفت تاریخی در روابط چین و عربستان سعودی و تقویت روابط در همه زمینه‌ها است. کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس مشتاقانه منتظر انواع مشارکت‌ها و توسعه شتابان در روابط خود با چین هستند. ۲ـ همچنین رئیس‌جمهور چین نیز اعلام کرد: ما مشتاق هستیم تا همکاری با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس را تحکیم بخشیم و معادله جدیدی در زمینه انرژی ایجاد کنیم.
گزاره‌های تحلیلی: ۱ـ چین بزرگترین مصرف‌کننده انرژی در سطح جهان است و از این نظر، ۷۰ درصد انرژی مورد نیاز خود را وارد می‌کند که سهم عربستان در تأمین انرژی این کشور ۲۷درصد است. البته پکن بیشتر انرژی خود را از منطقه غرب آسیا تأمین می‌کند و قرارداد ۶۰ میلیارد دلاری با قطر برای واردات گاز مایع نشان‌دهنده عزم جدی برای توسعه روابط با کشورهای عربی است. ۲ـ در میانه تنش عربستان و آمریکا به ویژه بعد از قتل خاشقچی و موضع‌گیری دولت بایدن در این رابطه و همچنین حمایت عربستان از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای نفت در بحبوحه جنگ انرژی جهانی، روابط ریاض و واشنگتن دچار تیرگی شد و به همین دلیل مجلس آمریکا طرح کاهش فروش سلاح به عربستان را تصویب کرد. در چنین فضایی، چین شرایط فعلی را بهترین زمان ممکن برای نزدیکی به عربستان و استفاده از ظرفیت‌های انرژی این کشور در کنار استفاده از خلا آمریکا در بحث فروش تسلیحات به عربستان است. ۳ـ چین در راستای طرح یک‌کمربند یک‌ جاده تاکنون چیزی نزدیک به ۲۰۰ طرح زیرساختی و حتی انرژی در منطقه انجام‌داده و اعلام کرده که مشتاق به مشارکت بیشتر در طرح‌های توسعه‌ای انرژی در منطقه است. 4ـ در جهان کنونی آنچه بیش از همه برای کشورها اهمیت دارد، منافع ملی و هزینه‌ـ فایده است و این رویکرد در اکثریت دولت‌ها وجود دارد و شدت آن در زمان ترامپ بود که بحث امنیت کشورهای عربی را در برابر اعطای هزینه آن مطرح کرد. اکنون چین نیز برپایه کسب سود بیشتر و اعطای نقش گسترده‌تر در منطقه چنین رویکردی را اتخاذ کرده است. 5ـ ما هر چند نسبت به رویکرد اعلام شده در بیانیه نهایی پیرامون جزایر سه‌گانه اعتراض داریم و اعتراض خود را به صورت علنی اعلام کردیم ولی نکته‌ای که باید لحاظ گردد این است که نگاه‌ها در عرصه بین‌المللی نگاه صفر و صدی نیست. یک سفر نمی‌تواند نابودکننده روابط دو کشور باشد اما باید با تقویت اشتراکات و سرمایه‌گذاری‌های موجود در آینده ریسک چنین اقداماتی ولو برروی کاغذ را بالا برد.
در مجموع می‌توان گفت چین از وضعیت موجود منطقه‌ای و عدم تمرکز واشنگتن به این منطقه به دلیل جنگ اوکراین و تنش‌های اخیر با عربستان در حال بهره‌برداری و پرکردن خلا واشنگتن است.
(محمدرضا فرهادی)
 
▼ خبر ویژه
کرانه باختری معدن باروت علیه رژیم صهیونیستی
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت به نقل از یک افسر ارشد ارتش رژیم صهیونیستی نوشت، کرانه باختری در ماه‌های اخیر به یک انبار بزرگ تسلیحات تبدیل شده است و در صورت تشدید تنش‌ها، کنترل ده‌ها هزار سلاح دشوار خواهد بود و ممکن است علیه رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار بگیرند. در سال جاری میلادی ۳۰۰ تیراندازی علیه اسرائیلی‌ها در کرانه باختری صورت گرفته که سه برابر تعداد عملیات‌های سال گذشته است.
 
▼ اخبار 
1ـ تیک‌تاک بد است ولی اینستاگرام نه؟
کریس ورای مدیر اف‌بی‌آی گفت: تیک‌تاک تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا به حساب می‌آید زیرا این آپ چینی ارزش‌های آمریکایی را به اشتراک نمی‌گذارد و ممکن است محتوا را دستکاری کند. رئیس اف‌بی‌آی ماه گذشته نیز در جلسه کمیته امنیت میهن مجلس آمریکا نگرانی‌های مشابهی را مطرح و اظهار داشت چین می‌تواند با استفاده از تیک‌تاک برای تأثیرگذاری در الگوریتم‌های قدرتمند توصیه محتوا و همچنین جمع‌آوری داده‌های کاربران یا کنترل نرم‌افزار برای مقاصد خرابکارانه استفاده کند. وی گفته است: تمام این موارد در دستان دولتی است که ارزش‌های ما را به اشتراک نمی‌گذارد و مأموریتی دارد که با منافع ایالات متحده آمریکا در تضاد است. این امر باید ما را نگران کند. این در حلیست که اینستاگرام به عنوان اپلیکیشن آمریکایی همین عوارض و چالش‌ها را در کشورهای دیگر ایجاد کرده است و به راحتی آمریکایی‌ها از کنار آن عبور می‌کنند و نظری اتخاذ نمی‌کنند.
 
2ـ توضیح آیت‌الله کعبی درخصوص محاربه
آیت‌الله کعبی از نمایندگان خبرگان و عضو شورای نگهبان در واکنش به مباحث فقهی پیرامون عبارت محاربه نوشت: امام راحل در فصل ششم تحریرالوسیله در حد محارب می‌فرمایند: محارب کسی است که سلاحش را بکشد و یا صرفاً به خاطر ایجاد رعب و وحشت در میان مردم آماده کند و ارائه افساد در زمین کند. این ارائه افساد در زمین توضیحی برای رعب و وحشت و کشاندن سلاح است. بنابراین هرکسی سلاح گرم و سرد خود را بکشد و رعب و وحشت ایجاد کند و تخریب اموال خصوصی و عمومی کند حتی اگر آدم نکشته باشد، محارب و مفسد فی‌الارض شناخته می‌شود. لازم هم نیست که این محارب حتما جزو اشرار و سارقان مسلح باشد. در واقع باید صدق اخافه کند؛ یعنی قدرت‌نمایی. فردی که اخیرا اعدام شد، هم قدرت‌نمایی کرده، هم سد راه مردم شده و هم اسلحه کشیده، هم ماشین‌ها را خراب کرده و آتش زده و این موارد مصداق محارب و مفسد فی‌الارض است.
 
3ـ بحران مهاجران بلای جان اروپا
کشیده شدن جنگ اوکراین به فصل زمستان احتمالا موجب بروز موج جدید مهاجرت از اوکراین به کشورهای اروپایی شود و این درحالی است که اتحادیه اروپا همین حالا هم با تقاضای بالایی از مهاجرت دست و پنجه نرم می‌کند. با نزدیک شدن زمستان و بمباران زیرساخت‌های آب و برق اوکراین توسط روسیه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا خود را آماده ورود شمار بیشتری از پناهندگان می‌کنند. ایلوا یوهانسن» کمیسر مهاجرت اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: هدف پوتین ایجاد بحران پناهجویان و اعمال فشار بیشتر بر ما است. همزمان با کاهش محدودیت‌های کووید‌ـ۱۹ و افزایش فشارهای اقتصادی، اروپا بالاترین هجوم مهاجران تازه وارد را از شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیا از زمان بحران مهاجرت در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ شاهد است.
 
4ـ اقدام چین برای حذف دلار از مبادلات تجاری
در اقدامی تازه برای کنارگذاشتن دلار در تبادلات تجاری بین‌المللی، رئیس‌جمهور چین در سفر اخیرش به کشورهای عربی تأکید کرده پکن در پرداخت معاملات نفتی از ارز ملی خود (یوان) استفاده خواهد کرد. رویترز گزارش داده که «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین در سفر اخیر به کشورهای عربی، به سران این کشورها گفته پکن این طرح را در دستور کار خواهد داد که در خرید و تبادلات تجاری انرژی، به جای دلار از یوان (واحد پول چین) استفاده کند.به نوشته رویترز، این اظهارات رئیس‌جمهور چین گامی دیگر از تلاش‌های پکن برای کنار گذاشتن دلار در معاملات بین‌المللی است. در ماه‌های اخیر چین، روسیه و ترکیه هم توافق کردند که دست‌کم بخشی از تبادلات تجاری خود در حوزه انرژی را با ارزهای ملی یکدیگر انجام دهند.
 
▼ اخبار کوتاه
موشک‌های هوشمند ناتو برای حمله/ کاربری در نقد درخواست برخی براندازان و تجزیه‌طلبان برای حمله ناتو به ایران برخلاف شعارهای دروغ مردم دوستی و حمایت از مردم نوشت: مصی علینژاد و حامد اسماعیلیون از ناتو درخواست کردن به ایران حمله نظامی کنن! اونایی که داخل کشور حامی اینا هستن میگن قراره یه موشک‌های هوشمندی به ایران بزنن که اول می‌پرسه شما طرفدار جمهوری‌اسلامی هستی؟ اگر بگی آره می‌خوره بهت و اگر بگی نه میگه جون تو عشق کی بودی و میره اونور.
 
آفات شبکه‌های مجازی از نگاه نماینده مجلس آمریکا/ جارد پترسون نماینده کنگره آمریکا معتقد است شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش خودکشی بین نوجوانان شده است. او می‌گوید دسترسی نوجوانان و کودکان به رسانه‌های اجتماعی منجر به افزایش چشمگیر آسیب به خود، خودکشی و مشکلات مربوط به سلامت روان شده است. این نماینده آمریکایی پیشنهاد کرده که افراد زیر ۱۸ سال از حضور در شبکه‌های اجتماعی منع شوند.
 
ما قاسم سلیمانی هستیم/ فالح‌الفیاض به مناسبت پنجمین سالگرد پیروزی بر داعش گفت: پیروزی عراق بر تروریسم مایه افتخار نسل‌های آینده است. سازندگان این پیروزی شهدا و در رأس آنها، فرماندهان شهید پیروزی بر داعش هستند. آغاز فصل سیادت و شهادت را اعلام می‌کنیم. فرماندهان شهید، خاری در چشم دشمنان هستند. همه ما در دفاع از این کشور، ابومهدی المهندس هستیم. همه ما قاسم سلیمانی هستیم.
 
شهادت ١٣ هزار زن و کودک یمنی/ المیادین طی گزارشی به کودکان و زنانی اشاره کرده که طی ٨ سال تجاوز ائتلاف سعودی و مزدوران آنها به یمن، به شهادت رسیده‌اند. در این گزارش آمده است که از ابتدای تجاوز سعودی‌ها به یمن ١٣ هزار و ۴٣٧ زن و کودک به شهادت رسیده‌اند. در این میان بیش از ۵ میلیون شهروند یمنی به واسطه تخریب منازل‌شان، آواره شده‌اند.
 
شعارنویسی ایرانی‌ها روی دیوار اسرائیل/ مسعود نجابتی، استاد هنرهای تجسمی ایرانی، دیروز روی دیوار مرز سرزمین‌های اشغال ‌شده توسط رژیم موقت صهیونیستی شعار «سَنُصَلّی فی القدس‌ـ در قدس نماز خواهیم خواند» را خطاطی کرد. او می‌گوید این جمله را برای نوشتن انتخاب کردم چون هم وعده الهی است و هم وعده بنده‌ای الهی یعنی رهبرم آیت‌الله خامنه‌ای.
 
اروپا فاقد قابلیت دفاعی/ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: جنگ در اوکراین ناکافی بودن ذخایر نظامی و شکنندگی زنجیره تأمین ما را آشکار کرده و فهمیدم فاقد قابلیت‌های دفاعی حیاتی هستیم. بودجه دفاعی اروپا طی سال گذشته به ۲۱۴ میلیارد یورو افزایش یافت اما همچنان از معیارهای ناتو دور هستیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات