صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۴۲۸۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، 10 دی‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): من در سال ۱۳۸۸، مسئله‌‏ بصیرت را مطرح کردم؛ عده‌‏اى این را مسخره کردند، «بصیرت» را مسخره کردند؛ مسخره نداشت، واقعیت بود؛ الان هم واقعیت است. (1393/3/26)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF


▼ حرف روز

مانیفستی برای اصلاح دولت

بیش از یک سال از عمر دولت می‌گذرد و قضاوت‌های بسیاری پیرامون دولت وجود دارد. این قضاوت‌ها در شرایط فعلی و با توجه به افزایش قیمت دلار و خودرو بیشتر رنگ گلایه و ناراحتی دارد. واقعیت آن است اگر بخواهیم بدون تعصب دولت را به نقد بگذاریم می‌توان اقدامات دولت را در سه حوزه مانند اقدامات قابل تقدیر، اقدامات نیازمند اصلاح و اقدامات نیازمند تغییرات بنیادین و انقلابی تقسیم نمود. برخی اقدامات دولت مانند: واکسیناسیون عمومی جامعه و بازگشت کشور به شرایط عادی بسیار پسندیده و فراتر از انتظار بود. افزایش دیپلماسی اقتصادی، ارتباط مفید و مؤثر با همسایگان، حضور در بلوک‌بندی‌های جدید بین‌المللی مانند: بریکس و شانگهای و...‌ از جمله حرکت‌های قابل تقدیر دولت می‌باشد.
اما واقعیت آن است که به علت وضعیت معیشتی و ترمز بریدن قیمت دلار و خودرو این‌گونه موارد معمولا به چشم نمی‌آیند یا با این سؤال کلی در جامعه مواجهند که این اقدامات چه تأثیری در نیازمندی‌های اولیه معیشت مانند قیمت ارز و دلار دارد؟ لذا باید پیرامون تغییر ریل دولت برنامه‌ریزی صحیح و اساسی نمود. به نظر می‌رسد بهترین چهارچوب برای تغییر رویکرد دولت بیانات رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار با هیئت دولت سیزدهم در ششم شهریور ماه ۱۴۰۰ باشد.
در این دیدار رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه «همت‌تان را متمرکز کنید بر اینکه یک بازسازی انقلابی و البته عقلانی و فکورانه در همه‌ عرصه‌های مدیریتی ان‌شاءالله به وجود بیاید؛ یعنی حرکت بر روی ریل انقلاب، در بخش‌های مختلف مدیریتی‌ای که در کشور هست. در همه‌ بخش‌ها؛ بخش‌های اقتصادی، بخش‌های سازندگی، بخش‌های مربوط به سیاست خارجی و دیپلماسی، بخش‌های خدمت‌رسانی به مردم، بخش‌های علمی و فرهنگی و غیره؛ در همه‌ این بخش‌ها یک تحرک انقلابی باید به وجود بیاید.» برای دولت سیزدهم یازده وظیفه را مشخص کردند.
وظایفی که رهبر معظم انقلاب در دیدار ایشان تعیین کردند هم در حوزه فرم یعنی در شکل مدیریت و هم در حوزه محتوا یعنی سیاست‌گذاری‌ها، قانون‌نویسی بود. اتخاذ سبک زندگی مردمی، حرف زدن با مردم، تعیین روزشمار برای پروژه‌ها و وعده‌ها و... از جمله تغییرات فرمی و بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی و رسانه کشور، بازگرداندن انسجام دولت و اقتدار دولت و اشراف دولت و... از جمله تغییرات محتوایی مورد نیاز در بیانات رهبر معظم انقلاب بود. لذا پس از یک سال اگر دولت بنا بر اصلاح رویه خود داشته باشد مهم‌ترین اقدام می‌تواند بازگشت به این بیانات به عنوان یک مانیفست اصلی باشد.

(یعقوب ربیعی)

 

▼ گزارش روز

مردان گمنام دوباره قیام کردند

شنیده بودیم که «شهدا مظهر قدرت ایران هستند» اما قدرت‌نمایی آنها را پس از یک جنگ نابرابر در دفاع مقدس در یک جنگ نابرابر دیگر پس از چهار دهه ندیده بودیم. روز سه‌شنبه، ششم دی ماه، همزمان با روز شهادت حضرت زهرا(س) بسیاری از استان‌های کشور میزبان ۴۰۰ شهید گمنام در زمین و آشنا در آسمان بودند. از این تعداد، ۲۰۰ شهید در تهران و ۲۰۰ شهید دیگر در سایر استان‌ها تشییع شدند.
گزاره‌های خبری: اگر چه رسانه‌های مدعی حقوق بشر داخل و خارج از حقوق ضایع شده این شهدا در مراجع بین‌المللی سخنی به میان نیاوردند، اصول رسانه‌ای در پوشش حجم عظیم مردم در استقبال را هم رعایت نکردند؛ اما خدا خودش سنگ تمام برای انسان‌های ناتمام به ظاهر گمنام گذاشت.
۱ـ خداوند متعال بر اساس آیه مبارکه ۱۶۹ سوره آل‌عمران آنها را زنده‌تر ما نگهداشت و در زمانی که هجمه سنگین دشمنان علیه انقلاب شکل گرفته بود، شهدا را به میدان آورد تا بار دیگر از انقلاب دفاع کنند و رسواکننده دشمنان و منافقان باشند. آری آنها فکر می‌کردند که شهدا مرده‌اند و خداوند متعال فرمود: وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ.
۲ـ شهدایی که پرچم پر افتخار در دست داشتند آمدند که توطئه دشمن را علیه پرچم خنثی کنند، آنها در شهرها و روستاها به صورت ناشناس و گمنام رفتند تا ببینند که آیا مردم از انقلاب دل کنده‌اند اما وقتی که حجم گسترده استقبال ندای استقلال سر می‌داد، دشمنان مأیوس شدند و ندای شهدا فراخوان‌های دشمنان را به پستوها راند.
۳ـ حضور شهدا پیام‌های دیگری هم داشت، پایان توهم صدای ملت که برای یک گروه چند نفره توسط توسط ضد انقلاب نام‌گذاری می‌شد، پایانی بر درخواست مکرر رفراندوم هنگامی که این خیزش سراسری در سه ماه صدها بار در سراسر کشور تکرار شد، آری شهدا باطل‌السحر فتنه‌ها هستند و از این پس کسی نمی‌تواند با عنوان حمایت از مردم از آمریکا و انگلیس دلار و ویزا بگیرد و ادعای انقلاب کند و با چند مزدور اجاره‌ای نام مردم بر خود بنهد.
نکات راهبردی: ۱ـ حضرت امام خمینی(ره) در همان اولین سال پیروزی انقلاب در مورد قدرت خون شهدا فرمودند: اسلام در کشور ما می‌رفت تا به تباهی کشیده شود که با خون‏‎ ‎‏شهیدانِ ملت ما حیات خود را باز یافت. اکنون که شهدا در این زمان شیدایی به کشور بازگشته‌اند حکمت‌هایی دارد که حضرت امام(ره) به یک مورد از آن اشاره فرموده‌اند: «با خون‏‎ ‎‏شهیدان ملت ما حیات خود را باز یافت.» ۲ـ در شرایطی که همه دشمنان با همه توان برای نابودی اسلام و ایران آمده‌اند خداوند دل‌های مردم را با شهدا همراه کرد و انقلاب را برای همیشه قدرت و مصونیت بخشید. ۳ـ این راهپیمایی‌های عظیم مردمی در تشییع شهدای مدافع امنیت در ماه‌های اخیر بسیار تکرار شده است، امید است که مسئولان نیز قدرشناس این شهدا باشند و در حل مشکلات صاحبان اصلی انقلاب بیشتر کوشا باشند وگرنه در آتش قهر شهدا می‌سوزند همچنین که کفار و منافقان در آن آتشند.

(فرهاد مهدوی)


▼ خبر ویژه

دست بن‌سلمان در دست صهیونیست‌ها

لاپید که به تازگی از سمت نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی کنار رفت نسبت به روابط با سعودی گفته: «ما با سعودی‌ها گفت‌وگوهایی را آغاز کردیم تا در مرحله اول اجازه دهند هواپیماهای اسرائیلی بر فراز عربستان پرواز کنند و اجازه دهند شهروندان اسرائیلی در دوران حج به صورت مستقیم به مکه پرواز کنند.» پیش از این نتانیاهو هم گفته که قصد دارد رابطه با عربستان سعودی را عادی‌سازی کند. او گفت: قصد دارد شمار کشورهایی که روابط‌شان با اسرائیل را عادی‌سازی می‌کنند توسعه دهد.

 

▼ اخبار

1ـ قهرمان‌سازی از صدام به سبک پهلوی

رغد صدام، دختر صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق، همزمان با نزدیک شدن شانزدهمین سالگرد اعدام پدرش پیامی را برای مردم عراق ارسال کرد. رغد صدام در پیام صوتی خود که در حساب توئیتر منتشر کرد، گفت: عزیزان! این روز‌ها شانزدهمین سالگرد اعدام پدرم رئیس‌جمهور صدام حسین است. برای رسیدن به یک پیروزی و رسیدن به آزادسازی عراق از دست اشغالگران استوار خواهیم بود. او با خواندن آیاتی از قرآن به پایدار نبودن ظلم و نابودی قوم ظالمین اشاره کرد و گفت: به زودی دوران جدیدی در عراق توسط قهرمانان خاموش وطن آغاز خواهد شد. کاربری در واکنش به این مطلب نوشت: «چقدر این ادبیات و رفتارها شبیه فعالیت‌های ربع پهلوی است، وقتی در ایران پس از چهل سال بتوان چنان پهلوی را تطهیر کرد که شعار رضاشاه روحت شاد بسرایند، چرا نتوان از صدام قهرمان‌سازی کرد! اگر فردا گفتند صدام هم اهل شعار آزادی‌خواهی و طرفدار دموکراسی بود نباید تعجب کرد.

2ـ یک بام و دو هوای آمریکایی‌ها در فجازی

در سال‌های اخیر مقامات آمریکا کشورهایی مانند روسیه و چین را به‌ خاطر الزام شرکت‌های فناوری به تبعیت از قوانین خود و درخواست حذف محتوا از شبکه‌های اجتماعی، متهم به نقض آزادیبیان کرده‌اند اما اکنون، خود آمریکا همین کار را با تیک‌تاک انجام می‌دهد؛ پلتفرمی که چینی است. مقامات واشنگتن می‌گویند: حضور تیک‌تاک در آمریکا به چین قدرت می‌دهد تا آمریکایی‌ها را کنترل کند. واشنگتن برای مسدود نشدن تیک‌تاک، این پلتفرم را مجبور کرده تا محتواهای مخالف منافع آمریکا را حذف کند. گلن گرینوالد، روزنامه‌نگار آمریکایی می‌گوید: در یکی از قسمت‌های برنامه اینترنتی جدیدمان،‌ صحبت‌ها با این موضوع شروع شده بود که چگونه گزارش‌های رسانه‌های غربی در مورد اوکراین و زلنسکی به محض حمله روسیه به این کشور کاملاً معکوس و وارونه شد. مدت کوتاهی پس از انتشار این فیلم در تیک‌تاک، این پلتفرم اطلاع داد که پست را حذف کرده است.

3ـ کامنتی که به زندان ختم شد

سیستم قضایی نه ماه زندان برای یک جوان 23 ساله هلندی که در یک کانال تلگرامی نخست‌وزیر هلند و کابینه را تهدید کرده بود وضع کرد. خبرگزاری رسمی هلند نقل کرده است که او در یک کانال تلگرامی زیر عکسی از کابینه هلند نوشته: «با این کابینه چه می‌کنید؟ آیا می‌تونید با یک شلیک از پنجره باز یک ماشین اون‌ها رو بفرستید هوا؟» بعد از این پلیس هلند با استفاده از کارآگاهان ویژه اقدام به شناسایی این فرد و بازداشت او کرده است. دادگاه اعلام کرده است که این حکم کمتر از میزان محکومیت واقعی وی بوده چرا که او مشکلات روانی داشته و تحت تأثیر افراد دیگر قرار می‌گرفته است. بعد از دوران محکومیت وی باید به مدت سه سال (معادل میزان زمان محکومیت واقعی) تحت نظر باشد چرا که جرم وی جزء جرائم بسیار مهم و خطرناک ارزیابی شده است. پ.ن: اینترنت در هیچ جای دنیا مانند ایران رها و بی‌ضابطه نیست که فرد بدون مؤاخذه بتواند هر اقدامی انجام دهد.

4ـ ۳۵ هزار خبر منفی برای کاهش ارزش پول ملی

بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت گفت: ما ناترازی ارزی نداریم و درآمد ارزی کشور بیش از مخارج ارزی‌اش است. دشمن در جنگ ترکیبی و اغتشاشات اخیر، یک ناامنی در کشور ایجاد کرد تا مسیرهای کریدوری بسته شود و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز سرمایه خودشان را از بازار کشور خارج کنند و همین امر یکی از دلایل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر است. یکی از مجموعه‌ها گزارش داد که فقط در آبان‌ماه، ۳۵ هزار خبر واحد برای القای آینده منفی ارزش پول ملی و آینده اقتصادی کشور تولید شده تا در نهایت منجر به فرار سرمایه شود و در بازار ارز تأثیر منفی بگذارد.

 

▼ اخبار کوتاه

ده سال برنامه‌ریزی برای یک فتنه/ حجت‌الاسلام دکتر عبدالله‌ حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران در همایش گرامی‌داشت «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» در مشهد گفت: حرف دشمنان این است که انقلاب اسلامی ایران مرگ تدریجی ما را رقم زده است. دشمنان بیش از ما احساس می‌کنند که گام به گام در حال شکست خوردن هستند. در همین فتنه اخیر چقدر هزینه کردند ولی شکست دشمنان را می‌بینیم. برای فتنه 88، 10 سال برنامه‌ریزی و 200 روز عملیات کردند ولی شکست خوردند؛ ما در مواجه با فتنه‌ها آب‌دیده شده‌ایم. به دشمن می‌گوییم ما عادت کرده‌ایم در برابر فتنه‌های تو مقاومت کرده و آنها را به فرصت تبدیل کنیم.

جایگاه ایران در جدیدترین گزارش صندوق بین‌المللی پول/ گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول منتشر شد. بر اساس این گزارش هند برای اولین بار با سبقت گرفتن از انگلیس وارد ۵ کشور برتر شد، روسیه هم با 1/2 تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ نهمین اقتصاد جهان شد و توانست ایتالیا، برزیل و کره جنوبی را پشت سر بگذارد. ایران نیز در آستانه ورود به ۱۰ کشور برتر قرار گرفته است.

همکاری ماسک و صهیونیست‌ها علیه ایران/ یک ماهواره رژیم صهیونیستی به نام «اروس cـ3» توسط پرتابگر شرکت اسپیس ایکس با هدف جاسوسی به فضا پرتاب شد. این ماهواره برای شرکت صهیونیستی ایمجست اینترنشنال تصویربرداری می‌کند و این شرکت هم معمولا تصاویری از تأسیسات هسته‌ای ایران و آثار حملات رژیم صهیونیستی به سوریه را منتشر می‌کند.

مصرف بی‌رویه و کاهش منابع آب/ محرابیان وزیر نیرو گفت: طرح جهاد آب‌رسانی به ۱۰ هزار روستا با پیشرفت ۲۹ درصدی در حال تداوم است. سرانه آب قابل مدیریت و تجدیدپذیر به شدت کاهش یافته است. باید با روش‌های نوین بتوانیم منابع آب خود را به خوبی مدیریت کنیم. سرانه آب برای هر ایرانی از ۶۵۰۰ مترمکعب در سال به ۱۲۰۰ مترمکعب رسیده است.

انگلیسی‌ها جذاب لعنتی/ دیلی میرور گزارش داده است که هر هفته حدود ۱۵ حمله با اسید در بریتانیا رخ میده، فاجعه‌ای که این کشور رو به یکی از مراکز اصلی اسیدپاشی دنیا تبدیل کرده است. کانال مکتوبات این موضوع را گزارش کرده و در آخر نوشت: «چقدر متمدنند! چقدر شادند! چقدر زندگی نرمالی دارند! این انگلیسی‌ها جذاب لعنتی.»

راهزنی سعودی‌ها در دریا/ سخنگوی شرکت نفت یمن اعلام کرد که ائتلاف سعودی ۴ کشتی حامل سوخت برای یمن را به‌رغم آنکه در جیبوتی بازرسی شده بود، توقیف کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات