صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۴۶۴۲۱

منطق واردات چگونه باید باشد

به این معنی که زمانی واردات اتفاق خواهد افتاد که تولید آن محصول در کشور مقصد مقرون به صرفه نبوده و یا منابع و امکان تولید آن در آن کشور وجود ندارد

 بررسی فلسفه واردات نشان می دهد که اصولا اتفاق آن در اقتصاد یک کشور بر اساس یک منطق و عقلانیت صورت می گیرد. به این معنی که زمانی واردات اتفاق خواهد افتاد که تولید آن محصول در کشور مقصد مقرون به صرفه نبوده و یا منابع و امکان تولید آن در آن کشور وجود ندارد . بنابراین در منطق واردات کالا، نه تنها اقتصاد یک کشور از  بین نخواهد رفت، بلکه واردات کالا نیز می تواند در راستای توسعه بیشتر اقتصاد کارساز و تسهیل کننده باشد.  از این رو واردات کالاهای لوکس یا مشابه داخلی دقیقا در مقابل منطق واردات کالا قرار دارد که نه تنها در راستای منافع ملی نیست بلکه در پشت آن منافع شخصی برخی افراد نهفته است. این وضعیت در کشور از شرایط بهتری برخوردار نیست و همواره در بسیاری از کالاهای وارداتی مشاهده شده است که منطق واردات کالا مراعات نشده است و این موضوع به توان داخلی ضربه زده است.  آمارهای سامانه همتا نشان می‌دهد  سال 1400 و قبل از آن حدود 3 میلیون گوشی لوکس به ارزش بیش از 2 میلیارد دلار وارد کشور شده که در این میان برند اپل بیش از 1.5 میلیارد دلار از این میزان را به خود اختصاص داده است.
به گفته مهدی میر اشرفی، تلفن همراه در 7 ماه ابتدایی سال 1400، در بین 10 قلم عمده کالاهای وارداتی، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. سال گذشته نیز گمرک، میزان واردات تلفن همراه به کشور را حدود 2 میلیارد و 400 میلیون دلار اعلام کرده است.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات