صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۴۶۶۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): چون بنیه‌ انقلاب بنیه‌ قوی‌ای است، در هر دو قضیه [حمله‌ نظامی آمریکا به افغانستان و عراق] طرف مقابل به طور واضح شکست خورد و شکستش همراه بود با توسعه‌ دست‌وبال جمهوری اسلامی؛ چیزی که آنها فکرش را نمی‌کردند. خدا رحمت کند شهید سلیمانی را که نقش او در این قضیه نقش واقعاً بی‌نظیری بود؛ من که از نزدیک در جریان کارها بودم، می‌دانم. خدا ان‌شاءالله درجاتش را عالی کند.(1402/1/27)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
مراقبت از اعتماد ملی
حالا دیگر ابعاد گوناگون دریافت خودرو شاسی‌بلند برای افکار عمومی آشکار شده است. هر خبر با خود احتمال صدق و کذب به همراه دارد، اما با در نظر گرفتن مسائل اجتماعی و اقتصادی کشور از ابتدای طرح موضوع دریافت خودرو توسط تعدادی نمایندگان مجلس، بسیاری گمان می‌کردند در شرایطی که مردم برای دریافت خودرو پشت دیوار قرعه‌کشی خودروسازها ماه‌ها در انتظار می‌مانند، اینکه برخی از نمایندگان مجلس برای خود و یا نزدیکان‌شان رانت ایجاد کرده و خودرو دریافت کرده باشند، نسبتی با واقعیت ندارد!
در همین اوضاع یکی از نمایندگان تهران برای آنکه از صدا و سیما به خاطر نحوه ورود به موضوع به زعم خودش انتقاد کند نام‌هایی را منتشر کرده که در آن مسئول بخش رفاهی صدا و سیما از ایران‌خودرو درخواست خودرو برای کارکنانش کرده است! عجیب مقایسه این دو اقدام است؛ چرا که یکی دیگر از نمایندگان تهران در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرده که نماینده بهمن‌خودرو داخل دفتر او آمده تا وعده دادن خودرو را بدهد! هر چند آن نماینده مجلس دست رد به سینه نماینده آن خودروساز می‌زند، اما پرسش مهم آن است که خودروسازها دقیقا از جان مجلس و نمایندگان چه می‌خواهند؟ آیا باور کنیم برای رضای خدا و خدمت به خلق به آنجا می‌روند؟!
در این میان آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است، سرمایه اجتماعی و اعتبار و اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی است که حاصل قطره‌قطره خون شریف‌ترین بندگان خداست و حالا با غفلت برخی مسئولان دچار مسئله و خدشه می‌شود. نماینده محترم مردم تهران که نامه صدا و سیما را منتشر کرده، تصور می‌کند با سیاه نمایاندن دیگران، موجب می‌شود مجلس موجه و تبرئه شود! او نمی‌داند که اعتماد و اعتبار نظام را به مسلخ می‌برد. او گویی درک نمی‌کند که بر سر شاخه نشسته و بُن می‌برد.
کاش کار بدین‌جا نمی‌کشید که تعدادی از نمایندگان مجلس برای خود و یا نزدیکان‌شان ایجاد رانت نمایند؛ اما حال که چنین شده و خطر تضییع اعتماد عمومی و اعتبار کشور وجود دارد، باید بی‌هیچ ملاحظه‌ای به حساب خاطیان رسیدگی کرد. در این باره چاره کار برخورد شفاف و قانونی با متخلفان است. لازم است نتیجه نیز صریح و آشکار به مردم گزارش شود. دلسوزان و متولیان نظام بکوشند موضوع دریافت خودرو مانند برخی موضوعات در گذشته، به بوته فراموشی و دست تاریخ سپرده نشوند و سریع تعیین تکلیف شود.         
عزیز غضنفری
 
▼ گزارش روز
تسری قدرت میدان به انتفاع اقتصادی
کنکاش پیرامون روابط اقتصادی کشور سوریه با کشورهای آسیایی مثل، امارات، روسیه و چین و در عین حال، روند بسیار کند شکل‌گیری همکاری تجاری جدی میان کشورهای ایران و سوریه، حاکی از آن دارد که علی‌رغم سهم بالای ایران در ثبات دمشق و ظرفیت‌های متعددی که در همکاری اقتصادی و تجاری میان دو کشور وجود دارد، همچنان تصمیمات مورد نظر برای فعال ‌شدن ظرفیت‌های دو کشور، عملیاتی نشده است.
گزاره خبری: در دو سال اخیر مقامات عالی رتبه اجرایی در ایران، از جمله رئیس قوه مقننه به سوریه سفر کرده‌اند. در هفته‌ای که گذشته نیز شاهد سفر راهبردی رئیس‌جمهور ایران به سوریه بودیم. در این سفر که بعد از ۱۳ سال انجام گرفت، آیت‌الله رئیسی در صدر هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد سوریه شد و تفاهم‌نامه‌های متعددی در زمینه‌های مختلف نیز منعقد گردید. رایزنی‌های دو کشور در دمشق از حیث همزمانی با برخی تحولات منطقه‌ای و جهانی، دارای جنبه‌های راهبردی متعدد از جمله اقتصادی می‌باشد.
گزاره‌های تحلیلی: 1‌ـ جمهوری اسلامی ایران در یک دهه گذشته نقش بسزایی در ایجاد امنیت و ثبات در منطقه داشته و در همین زمینه هزینه‌های بسیار زیاد مادی و معنوی را متحمل گردیده است. ایران در یک دهه اخیر قدرت سخت خود را در زمینه سیاسی‌ـ امنیتی در منطقه به میدان آورد و از این طریق مانع از تحقق نقشه‌های شوم دشمنان در ایجاد ناامنی و تغیییر مرزها گردید. از این جهت همان‌گونه که سهم مردم ایران در ایجاد ثبات و آرامش‌ کشورهای غرب آسیا در عصر پساتروریسم بسیار زیاد می‌باشد، به همین ترتیب نیز باید سهم بیشتری را در منافع اقتصادی داشته باشد. اما متأسفانه ایران به دلایل مختلف نتوانسته است قدرت سخت خود در میدان را به قدرت اقتصادی تسری بخشد و از این طریق منافع اقتصادی لازم را کسب نماید. عدم استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی نه تنها در کشور سوریه، بلکه در عراق، قطر و دیگر کشورها که فرصت‌های طلایی برای توسعه تجارت خارجی حاصل می‌گردید، نمایان است و ایران در حال از دست دادن بازارهای منطقه و واگذاری آن به کشورهای رقیب است. 2‌ـ باید به این نکته توجه داشت که ایجاد ثبات پایدار در روابط امنیتی سیاسی در کشور سوریه و تثبیت همیشگی آن در سطح راهبردی به میزان حضور اقتصادی و فرهنگی در این کشور، در دوره بازسازی بستگی دارد. به نظر می‌رسد اکنون که سوریه کم‌کم وارد دوران سازندگی می‌شود، کشورهای منطقه از جمله ترکیه و امارات در حال ربودن گوی سبقت از ایران هستند. و این موضوع علاوه بر اینکه، انتفاع اقتصادی ایران را در آینده کاهش خواهد داد، احتمالا می‌تواند نفوذ رقبای منطقه‌ای ایران را در کشور سوریه افزایش دهد. از این حیث سفر رئیس‌جمهور یک سفر راهبردی محسوب می‌گردد.
نکته پایانی؛ بسیاری از کشور‌های پیشرفته عمده تجارت خود را با دولت‌های منطقه‌ای و همسایگان خود، برنامه‌ریزی و عملیاتی می‌کنند. در واقع نقش کشورهای همسایه و بازارهای نزدیک در توسعه تراز تجاری بسیار مهم است. ایران با ۱۵ کشور همسایه، ظرفیت بالایی در استفاده از این مهم دارد. ولکن در دهه نود به دلایل متعدد، از جمله عدم اعتقاد به تجارت منطقه‌ای و تمرکز بر تجارت با غرب، ضعف در دیپلماسی اقتصادی، بنگاه‌های تولیدی محدود و... نتوانسته است از این فرصت به درستی استفاده نماید و به همین دلیل بسیاری از ظرفیت‌های منطقه‌ای ما مغفول مانده است. از این منظر لازم است تا کارگروهی ویژه برای پیگیری و عملیاتی‌سازی تفاهم‌نامه‌ها تشکیل شود.    
علی محمدی
 
▼ اخبار 
1ـ وطن‌فروشی با یک مشت دلار
حمید جباری، کارشناس ورزشی اینترنشنال که به تازگی با این شبکه دچار اختلاف شده با انتشار چند پیام در شبکه‌های اجتماعی دست به افشاگری علیه این شبکه تروریستی زده است. جباری نوشته است: «صادقانه بنده سال‌هاست بیرون ایرانم. با افراد فراوان در مدیا معاشرت دارم از جریان‌های سیاسی هم بسیار دیدم و می‌دانم. مردم داخل ایران تنها هستند تمام این جماعت کوتاه و بلند که خارج ایران می‌بینید دایه مهربان‌تر از مادر نگران جیب خودشان و طمع دلارهای نهادهای حقوق بشری هستند. جالب آنکه جباری تنها با ۷ ماه همکاری با اینترنشنال به این حقایق و نیات تجزیه‌طلبانه این شبکه رسیده است. این مجری تلویزیونی در ادامه نوشته است: «اگر سالی ۷ میلیون دلار بودجه‌های حقوق بشری نباشد، از اپوزیسیون ۳ تن هم باقی نمی‌ماند! ۷ ماه با اینترنشنال این بنگاه خبری، دشمن ایران همکاری داشتم. تنها نکته‌ای که بسنده می‌کنم تنها بایست. خائن وطن‌فروش و محتاج حق مهمان ۱۵۰ پوندی باشی که با این جماعت کار کنی!» جالب آنکه جباری تنها با هفت ماه همکاری با اینترنشنال به این حقایق و نیات تجزیه‌طلبانه این شبکه رسیده است.
 
2ـ آیا اردوغان شکست می‌خورد؟
بر اساس نظرسنجی‌ها در انتخابات ترکیه، کمال کلیچداراوغلو با ۴۸ و نیم درصد از اردوغان با ۴۲ و نیم درصد، جلوتر است. اما نکته قابل تأمل اینکه هیچ کدام یک از کاندیداها نتوانسته‌اند نیمی از آراء را به دست آورند و نه حتی فاصله مطمئنی از رقیب خود کسب کنند. انتظار می‌رود بیش از پنج‌ میلیون رأی‌دهنده جدید برای اولین‌بار در انتخابات ۱۴مه در ترکیه رأی خود را به صندوق بیندازند. مشارکت آنها در انتخابات و میزان مشارکت آنها عامل مهمی در تغییر بالقوه نتیجه رأی‌گیری در رقابت تنگاتنگ بین رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی و کمال کلیچداراوغلو، رهبر اصلی حزب مخالف سکولار از حزب جمهوری خلق ترکیه خواهد بود. ۷۸ درصد از رأی‌دهندگان در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال تمایل خود را برای رأی دادن اعلام کرده‌اند که این نرخ کمتر از جمعیت عمومی بوده که اعلام آمادگی کرده‌اند که قصد دارند در انتخابات حاضر شوند. کلیچداراوغلو در میان رأی‌دهندگان در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال بسیار مورد توجه است. در حالی‌که اردوغان می‌تواند حدود ۳۰ درصد از آرا را در این گروه سنی به‌دست آورد.
 
3ـ فاجعه‌ای برای صهیونیست‌ها
دبیر سیاسی روزنامه گاردین در یادداشتی نوشت: «همه نشانه‌ها دال بر آن است که نزدیکی تهران و ریاض واقعی است. از برقراری دوباره پروازهای غیرنظامی بین دو کشور تا برنده شدن یک ایرانی در مسابقات قرائت قرآن در عربستان سعودی؛ از صادرات فولاد ایران به عربستان تا نجات ۶۰ ایرانی گرفتار در سودان توسط نیروی دریایی سعودی. رئیس‌جمهوری ایران نیز قرار است برای نخستین بار در ۱۶ سال اخیر به ریاض سفر کند. ریاض حداقل یک دهه است که دیگر در روابط خود با واشنگتن احساس امنیت نمی‌کند. هنگامی که وابستگی آمریکا به نفت عربستان پایان یافت، نقش برتر آن کشور در تأمین امنیت عربستان زیر سؤال رفت و راهشان اندک‌اندک از هم جدا شد. ریاض حمایت باراک اوباما از بهار عربی را نادرست می‌دانست و تلاش کرد مانع از انعقاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ شود. تمام این تحولات به طور بالقوه می‌تواند برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، فاجعه‌بار باشد.»
 
4ـ مصادره ابن‌سینا
یک شبکه تلویزیونی ترکیه در صدد ساخت سریالی از زندگی شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا است تا این نابغه ایرانی را با هویت ترکی به جهان معرفی کند. ساخت سریال «نابغه کوچک؛ ابن‌سینا» در جهت ملت‌سازی ترکیه است. ترک‌ها مولانا را از مدت‌ها پیش به‌ عنوان شاعری ترک جا زدند، به دلیل دفن بودن او در قونیه، مولوی را جز نواده و شاعران برجسته خود می‌دانند.
 
▼ اخبار کوتاه
چقدر سلطنت خوبه/ شبکه من‌وتو درباره تاج‌گذاری چارلز سوم پادشاه بریتانیا و همسرش کامیلا به عنوان ملکه، در انگلیس به تعریف و تمجید پرداخته و این مراسم را نمایش قدرت معرفی می‌کند. البته نکته تعجب‌برانگیز این صحبت‌ها آنجاست که درست در روز تاج‌گذاری چارلز تعداد زیادی از مردم انگلیس تجمع کردند و باصدای بلند گفتند: «حکومت پادشاهی نمی‌خواهیم» صدای همهمه‌های آنها حتی در کاخ هم شنیده شد. اما خوب این شبکه اشاره‌ای به این اعتراضات نمی‌کند. کارشناسان این شبکه سلطنتی با وصل کردن این موضوع به سلطنت دوران پهلوی قصد دارند بگویند، سلطنت خیلی هم خوب است و اتفاقا حضور یک شخصیت اقتدارگرا لازم است.
 
فروپاشی مجمع کفتارها/ پس از افزایش درگیری براندازها، هر دو از ائتلاف جدا شدند و حالا نوبت به نازنین بنیادی رسیده است تا قید شورای همبستگی را بزند. بهم خوردن این شورا در حالیست که اعضای آن، تحت این عنوان، پول‌های زیادی دریافت کرده و هر کدام به صورت مجزا چند تور اروپاگردی نیز برگزار کرده بودند و حالا همین مسئله موجب عصبانیت هواداران‌شان شده است.
 
نتیجه یک صرفه‌جویی ساده/ سخنگوی صنعت برق گفت: «در طرح کاهش مصرف خانگی حتی پرمصرف‌ها هم می‌توانند با کاهش مصرف برق خود نسبت به دوره مشابه پاداش دریافت کنند. برآورد می‌شود با همکاری خوب مردم و مشارکت همگانی آنها‌ به اندازه مصرف برق یک کلان‌شهر با جمعیت ۳ تا ۴ میلیون نفر نظیر تبریز یا مشهد در بخش خانگی کاهش مصرف محقق شود.»
 
حل بحران اوکراین به دست اژدها/ هنری کیسینجر در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «بحران کنونی اوکراین ممکن است به نقطه عطفی نزدیک شود. اکنون که چین وارد مذاکره شده، فکر می‌کنم تا پایان سال به نتیجه برسد. ورود چین به نظام بین‌الملل در هر صورت اتفاق می‌افتاد. شما نمی‌توانید آن را حذف کنید.»
 
دلارزدایی قطعی/ رئیس کل بانک مرکزی گفت: «سیاست راهبردی بانک مرکزی ایران قطع رابطه با دلار در مبادلات ارزی و تجاری است و برای این راهبرد نیز دلایل اقتصادی و سیاسی متقنی داریم زیرا آمریکایی‌ها از دلار به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند و از طرف دیگر، سایر ارزهای جهان روا به ویژه در منطقه آسیا در حال رشد هستند.»
 
فاجعه اقتصادی بعید نیست/ جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا معتقد است در صورتی که کنگره نتواند سقف بدهی کشور را در هفته‌های آینده افزایش بدهد، گزینه مطلوبی برای آمریکا که بتواند جلو فاجعه اقتصادی را بگیرد، وجود ندارد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات