صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۴۷۶۴۳
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

دانشمند: راهکار حذف دلار از تبادلات تجاری چیست؟

عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی گفت: کشور‌های مختلف در تعامل بیشتر با هم و تقویت اقتصاد خود باید زمینه‌ساز تحقق حذف دلار از عرصه تبادلات تجاری فی‌مابین باشند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با مسعود دانشمند

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، تحریم‌های آمریکا ابزاری برای محدود کردن فعالیت‌های اقتصادی و فشار بیشتر بر کشور‌های مختلف شده است. امروز برخی از کشور‌هایی که تحت تحریم آمریکا هستند و اقتصاد‌های نوظهوری که نگران از گرفتار شدن در دام تحریم‌های آمریکا و اثرگذاری تحریم دلار روی مراودات اقتصادی خود هستند به دنبال راهکاری منطقه‌ای و بین‌المللی برای بی‌اثرکردن تحریم دلاری روی اقتصاد خود هستند، موضوعی که سبب شده بسیاری از کشور‌ها به دنبال یافتن راه‌هایی برای حذف دلار از مراودات تجاری و اقتصادی خود با دیگر کشور‌ها باشند. قطع به یقین ایران نیز که از تحریم‌های آمریکا در بخش‌های اقتصادی آسیب‌هایی دیده مایل به همکاری در این حوزه با کشور‌های معتقد و مایل به حذف دلار از مراودات تجاری است، اما این مهم باید به درستی پاسخ داده شود که راهکار حذف دلار از تبادلات بین‌المللی چیست و این خواسته مهم در چه صورتی دست یافتنی می‌شود؟

* مسعود دانشمند کارشناس و فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با بصیرت در خصوص چگونگی امکان استفاده از ارز‌های محلی و جایگزین شدن ارز‌های قوی منطقه‌ای به جای دلار در تبادلات بین‌المللی گفت: برای اینکه ارتباط کشور‌های مختلف و اقتصاد آن‌ها با دلار به عنوان یک پول بین‌المللی کاهش بیابد و به تدریج تا جای ممکن ارز‌های محلی جایگزین دولت شوند باید چند کار صورت بگیرد در غیر این صورت با توجه به اینکه بخش مهمی از مبادلات جهانی یعنی نزدیک به ۷۰ درصد مبادلات جهانی با دلار انجام می‌شود این موضوع سخت خواهد شد.

* وی در این‌باره خاطرنشان کرد: در طی سال‌های اخیر بحث بر روی موضوع دلارزدایی از تبادلات تجاری زیاد بوده به گونه‌ای که حتی برخی کشور‌ها مثل چین، هند و برزیل نیز نتوانستند برای خود پول واحدی به وجود بیاورند، چرا که اقتصاد‌هایی می‌توانند پرچمدار این موضوع باشند و دلار را به حاشیه ببرند که قوی باشند، بنابراین کشور‌های مختلف در تعامل بیشتر با هم و تقویت اقتصاد خود باید زمینه ساز تحقق حذف دلار از عرصه تبادلات تجاری فی‌مابین باشند.


* مسعود دانشمند خاطرنشان کرد: همکاری ایران با اقتصاد‌های نوظهور از جهات مختلف به نفع ما و سایر کشور‌های منطقه است. عضویت ایران و ترکیه در بریکس نیز از جهات مختلفی قابل اعتناست، چرا که حجم قابل توجهی از اقتصاد جهانی با عضویت و حضور کشور‌های عضو ایجاد می‌شود، بنابراین باید به عضویت و البته عضویت فعال در پیمان‌های منطقه‌ای و سازمان‌های اقتصادی منطقه‌ای اهمیت دهیم، ضمن اینکه باید کالای خوب تولید کنیم.

* وی در این‌باره توضیح داد: توسعه اقتصادی منوط به جهش تولید و تولید با کیفیت و با قیمت مناسب است. اگر روند حمایت از تولید در پیش گرفته شود و دسترسی به مواد اولیه و مورد نیاز تولید با قیمت مناسب ایجاد شود قطعاً می‌توانیم با اقتصاد‌های نوظهور همکاری کنیم و بخشی از بازار‌های منطقه‌ای را به خود اختصاص دهیم.

* مسعود دانشمند کارشناس و فعال اقتصادی توضیح داد: تنوع کالا‌های قابل مبادله و با کیفیت که با قیمت رقابتی وارد بازار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شود می‌تواند وجه امتیاز کالای ایرانی از سایر کالا‌ها باشد، بنابراین در این صورت است که کشور‌های عضو می‌توانند برای خود پول بریکس ایجاد کنند و از این مرحله به بعد به تدریج وابستگی خود را با دلار کاهش دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات