صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۴۶۸۴۵
پایگاه خبری میدل ایست آی بررسی می کند:

آیا سیاست خارجی ترکیه تغییر خواهد کرد؟

نتیجه این انتخابات بر سیاست خارجی ترکیه در رابطه با آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و دیگران، تاثیرات قابل توجهی خواهد داشت.

 پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی با اشاره به فرارسیدنِ انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، سعی کرده به واکاوی این سوال مهم بپردازد که چگونه انتخابات ریاست جمهور این کشور بر سیاست خارجی آن اثرگذاری خواهد داشت؟ به بیان ساده تر، میدل ایست آی به دنبال آن بوده که توضیح دهد در صورت انتخاب مجدد "اردوغان" و یا پیروزی "کمال قلیچدار اوغلو" به عنوان اصلی ترین رقیب وی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، سیاست خارجی این کشور دستخوش چه تغییراتی خواهد شد؟ 


پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارش خود می نویسد:

«...انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در قالب آن "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور کنونی ترکیه به رقابت با "کمال قلیچدار اوغلو" نامزد احزاب اپوزیسیون خواهد پرداخت ، بدون تردید تبعات و پیامدهای قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. 
ورای حوزه داخلی، نتیجه این انتخابات بر سیاست خارجی ترکیه در رابطه با آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و دیگران، تاثیرات قابل توجهی خواهد داشت. آنچه این انتخابات را مهم و حساس می کند این است که کدام کاندیدا و دستورکار سیاسی، قرار است ترکیه را در دوره جدید هدایت و راهبری کند. 
دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و دیدگاه های متفاوت آن ها برای آینده ترکیه، مناظرات و مباحثات مختلفی را در این کشور در حوزه هایی نظیر اقتصاد، دموکراسی، امنیت، تمامیت ارضی، مبارزه با تروریسم، و سیاست خارجی ایجاد کرده است. در حوزه سیاست خارجی، ارائه یک تحلیل جامع و عمیق از دیدگاه‌های نامزدهای اصلی انتخابات ترکیه می تواند چشم اندازهای مهمی را در مورد تداوم شرایط کنونیِ حاکم بر عرصه سیاست خارجی ترکیه و یا ایجاد تغییرات احتمالی در آن، انعکاس دهد.  
فلسفه سیاست خارجیِ نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه چیست؟
اردوغان با گره زدن مساله عضویت سوئد در تشکیلات ناتو به موضوع مبارزه با تروریسم، در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور ترکیه، با آمریکا و اتحادیه اروپا بر اساس اصل احترام متقابل وارد تعامل خواهد شد. با این حال، این مساله بدان معنا نخواهد بود که اختلافات اردوغان با آمریکا به سرعت حل خواهند شد. علی‌رغمِ انتقادهای جدی غرب، اردوغان بر شدت تحرکات خود و دولتش علیه تشکیلات "پ ک ک" و دیگر گروه های کُردی نظیر "یگان های مدافع خلق" در سوریه و عراق خواهد افزود. این در حالی است که وی به احتمال فراوان به دنبال احیای روابط با نظام سیاسی سوریه و شخص رئیس جمهور این کشور یعنی "بشار اسد" نیز برخواهد آمد. 
در منطقه مدیترانه‌شرقی، لیبی و دریای اژه، اردوغان به احتمال فراوان از راهکارهایی جدید حمایت خواهد کرد. عادی سازی رابط با یونان و مصر، آن چیزی است که ترکیه می خواهد با این حال، اینکه این مساله و دستورکار، دوجانبه و متقابل باشد، بسیار مهم است. 
اردوغان با اتخاذ یک سیاست متوازن و مستقل در مورد روسیه، با این کشور در حوزه ای نظیر انرژی همکاریهای لازم را انجام می دهد. با این حال، موضع آنکارا می تواند در صورتی که جنگ اوکراین گسترش یابد، تغییر پیدا کند. دلیل این مساله نیز این است که این کشور با بی‌ثباتی منطقه ای مخالفت دارد. اولویت ترکیه متوقف کردن جنگ اوکراین و دستیابی به یک راه حل که از طریق مذاکره به دست آید، می باشد(در واقع این مساله به بهترین نحو در راستای منافع ترکیه و اردوغان است.
ترکیه در صورت پیروزی اردوغان در انتخابات این کشور، از تعامل و مذاکره با طرف های درگیر در جنگ مذکور خودداری نخواهد کرد و به دنبال یک راهکار متوزان است. مساله ای که نمود آن را در جریان رایزنی های آنکارا جهعت ایجاد "کریدور صادرات غلات اوکراین" نیز مشاهده کردیم. 
اردوغان احتمالا از آغاز یک جنگ سرد جدید و یا ایجاد تنش پیرامون برنامه هسته ای کشورش در بحبوحه افزایش رقابت های قدرت های جهانی، خودداری خواهد کرد. از این رو، او احتمالا یک سیاست خارجی جاه‌طلبانه که البته رگه های محتاطانه قالب توجهی را نیز دارد، در پیش خواهد گرفت و سعی خواهد کرد تا جای ممکن، میزان عدم قطعیت ها و ابهامات در عرصه سیاست خارجی ترکیه را کاهش دهد. 
در حالی که اردوغان عادی سازی روابط و همکاری های دو جانبه و چند جانبه با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، حوزه بالکان، منطقه قفقاز و آسیای میانه را دنبال می کند با این حال، منطقه خاورمیانه اولویت اصلی و اولیه سیاست خارجی دولت او را تشکیل می دهد و او به طور خاص سعی خواهد کرد تا در مواردی نظیر بحران‌های سوریه، یمن و لیبی، سیاست خارجی ترکیه را منسجم تر کند و موقعیت کشورش را در رابطه با آن ها تحکیم کند. 
اردوغان به احتمال فراوان تلاش های فراوانی را نیز انجام می دهد تا سازمان دولت های تُرکی را به یک مکانیسم نهادینه موثر تبدیل کند. در واقع، وی جاه طلبی های قومی مد نظر خود را در قالب سازمانیِ جدی‌تری قرار می‌دهد. همزمان با تضعیف نفوذ قدرت های غربی نظیر آمریکا در عرصه معادلات منطقه خاورمیانه، بازیگران منطقه ای عملا دست به بازنگری در منافع خود می زنند. در این شرایط باید توجه داشته باشیم که چین به یک بازیگر مهم در خارومیانه تبدیل شده است. دراین فضا، اردوغان تمرکز ویژه ای را بر مفهوم "قدرت نرم" خواهد داشت تا از این طریق بتواند قدرت و نفوذ منطقه ای و بین‌المللی کشورش را تا جای ممکن افزایش دهد. 
محدودیت های ساختاری
اگرچه جریان اپوزیسیون ترکیه از سیاست های اردوغان، همچون دولت های اروپایی انتقاد می کند و آن ها را "اقتدارگرایانه" می خواند، با این حال، این جریان نتوانسته خود به دلایل مختلفی، گزینه های جایگزینی را ارائه کند. 
اولا، پیگیری های اردوغان جهت عادی سازی روابط ترکیه با امارات، عربستان سعودی، اسرائیل و مصر در سال‌های اخیر، تا حد زیادی جریان اپوزیسیون را خلع سلاح کرده است. در این فضا، عادی سازی روابط با سوریه با تمرکز بر مواردی نظیر پناهجویان و مساله مبارزه با تروریسم ادامه پیدا می کند. 
ثانیا، محدودیت های ساختاریِ ترمیم روابط با آمریکا، اتحادیه اروپا و یونان نیز بارها مورد اشاره قرار گرفته اند.  در این راستا، هرگونه اعطای امتیاز از سوی ترکیه در مساله یگان های مدافع خلق، حامیان فتح الله گولن، مدیترانه شرقی، و یا دریای اژه، منجر به ظهور واکنش های ملی گرایانه در ترکیه خواهد شد. 
ثالثا،جریان "اتحاد ملت" به عنوان جریان اپوزیسیون ترکیه که احزاب و گروه های ملی گرا، چپ گرا، و محافظه‌کار را گردهم آورده، عملا در حوزه سیاست خارجی، چشم اندازهای مبهمی را به نمایش می گذارد. این مساله بدون تردید یکی از چالش های جدی است که کمال قلیچدار اوغلو در صورت پیروزی درانتخابات ریاست جمهوری ترکیه با آن رو به رو خواهد بود. 
اعلام حمایت های گسترده پ ک ک و حامیان گولن از قلیچدار اوغلو، تا حد زیادی رای دهندگان ترکیه ای را سرخورده کرده است. این مساله به ویژه با توجه به اینکه برخی از این گروه ها نظیر حزب چپ گرای سبزِ ترکیه درخواست های افراطی را از قلیچدار اوغلو مطرح می سازند و مثلا آزادی زندانیان عالی رتبه گروه پ ک ک و یا عقب نشینی نظامیان ترکیه از خاک سوریه و عراق را طلب می کنند، ابعاد جدی تری را به خود می گیرد. 
اگر قلیچدار اوغلو پیروز انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شود، این مساله برای وی آسان نخواهد بود تا بتواند زمینه های مشترکی را میان دیدگاه های سیاسی متضاد در ترکیه در مورد مسائلی نظیر سوریه، لیبی، عراق، دریای اژه، مدیترانه شرقی و مبارزه با تروریسم، پیدا کند. شاید بتوان گرایش فزاینده قلیچدار اوغلو به توسعه روابط با کشورهای غربی را یکی از عینی‌ترین و روشن ترین اهداف وی در عرصه سیاست خارجی ترکیه دانست. این مساله به ویژه در رابطه با تسریع عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا و پیروی ترکیه از احکام دادگاه حقوق بشر اروپایی که به معنای آزاد سازی "صلاح الدین دمیرتاش" سیاستمدار کُردی و همچنین "عثمان کاوالا" از زندان است، معنا و مفهوم عینی‌تری را به خود می گیرد.
توازنِ ظریف
باید توجه داشته باشیم که اپوزیسیون ترکیه در پیگیری دستورکار تنش زدایی با غرب و فاصله گرفتن از روسیه، کار سختی را پیش رو دارد. پیروزی احتمالی قلیچدار اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، در کنار چرخش کنترل نشده به سمت اروپا و کاهش تعاملات آنکارا در سطح خاورمیانه، به تغییرات ساختاری قابل تاملی ختم خواهد شد. اردوغان در بیش از 20 سال حضور خود در عرصه قدرت سیاسی ترکیه، نوعی خاص از موازنه را در سیاست خارجی و امنیتی ترکیه حاکم کرده که برهم زدن آن، هزینه های قابل توجهی را برای ترکیه به همراه دارد. مهمتر از همه اینکه اردوغان جاه‌طلبی‌هایی را در عرصه سیاست خارجی ترکیه حاکم کرده که بدون تردید، تضعیف و ترک آن ها، حامل برخی هزینه ها برای ترکیه است.»
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات