صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۴۶۷۹۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): برای اداره منطقه، احتیاجی به دخالت دیگران نیست؛ صهیونیست‌ها هر جا پا می‌گذارند فساد ایجاد می‌کنند و هیچ قدرت و امتیازی نیز نمی‌توانند به کشور‌ها بدهند؛ بنابراین ما کشور‌های منطقه هر چه می‌توانیم باید روابط خود را از طریق همفکری و همکاری تقویت کنیم. (۱۴۰۲/۲/۲۲)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز    

به بهانه روز پاسداشت زبان فارسی

بین زبان و سیاست رفاقتی به قدمت تاریخ وجود دارد و اگر چه در این رفاقت طولانی گاهی دعواهایی هم پیش آمده و  یکی دیگری را قال گذاشته اما عموما این دو همسفر پا به پای هم در درازای تاریخ به پیش رفته‌اند، گهی سیاست زبان را یاری‌رسان بوده و گاهی زبان حد رفاقت را به اتم رسانده است. استاد باستانی پاریزی در کتاب «از پاریز تا پاریس» در این باره می‌نویسد: «زبان رسمی همیشه زبان قدرت بوده است، فُرس قدیم در پناه شمشیر کورش فلات را پوشاند، لهجه پهلوی که مال قومی کوچک‌ در کوهستان‌های ابیورد بود در پناه قدرت مهردادها و اُرُدها جان گرفت، زبان عربی چون زبان حکومت بعد از اسلام بود سه قرن رواج یافت، ترکی در زمان سلجوقیه تکلم می‌شد، همه اینها برای این بود که مردم ناچار بودند در هر دوره این زبان را بدانند.»

البته همواره اینگونه نبوده است که زبان منت سیاست را بکشد چرا که پاره‌ای موارد زبان راه بدون زحمتی را برای گسترش قدرت سیاسی فراهم نموده است و توانسته تأثیرات قدرت را تا پشت دروازه‌هایی که با هزاران اراده توپ هم فتح نمی‌شد بکشاند. باستانی در جای دیگر کتابش اشاره‌ای به یکی از شماره‌های روزنامه الاهرام مصر در اوج‌ مبارزات ضد استعماری مصر دارد: «با اینکه در بالای صفحه آن حسنین هیکل مقاله‌ای در ایستادگی در مقابل استعمار نوشته شده بود اما همین روزنامه تمام صفحاتش پر بود از این آگهی‌ها: «رستوران نیل هیلتون، عطر کالین از کارخانه‌های ژان پاتو پاریس، فندک دوپون، سیگار کنت امریکایی دولوکس، خودنویس شیفرز» و به واقع این‌ها نشان می‌داد که پیش از توپ‌ها، زبان و ادبیات لاتین راه را برای استعمار باز کرده است و به وضوح پیداست که با این حد از نفوذ زبان بیگانه هیکل زور خوابیده می‌زده است.

به نظر می‌رسد زبان پارسی بیش از دیگران بر گردن سیاست حق داشته باشد چرا که این زبان نسل‌ها است که  هم‌چون نخ تسبیحی مردم پارسی‌گوی را حتی در دورانی که قدرت سیاسی مضمحل و مندرس شده است به هم متصل نگه داشته است بنابراین امروز که قدرت سیاسی سرزمین پارس پهنه قدرتمندی را در اختیار دارد باید در قبال آن ادای دین نماید.                                        

                                                    حسین حسینی‌نژاد

 

       ▼ گزارش روز       

داستان خواندنی از یک افغان مجاهد

سال‌ها قبل و در کوران مواجهه با تکفیری‌ها، تعدادی از جوانان افغانستانی با تشکیل گروهی به نام فاطمیون از اولین گروه‌هایی بودند که با سرپرستی علیرضا توسلی به سوریه رفته و علیه عوامل تکفیری به مبارزه پرداختند. این گروه ۲۲ نفره بعد از فراز و نشیب‌های بسیار و آبدیده‌شده در کورۀ جهاد و مقاومت گسترش یافته و به تیپ و لشکر تبدیل شدند. بر همین اساس بود که رهبر معظم انقلاب در تمجید از این مبارزان و مجاهدان افغان می‌فرمایند:«حرکت جهادی فاطمیون افتخاری برای آنها و همه افغانهاست» در یک نگاه کلی شش امتیاز برجسته مجاهدان و شهدای فاطمیون از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی را می‌توان چنین برشمرد.

- اول؛ بصیرت، دشمن‌شناسی و درک اهمیت مبارزه با دشمن در مرزهای او. ۱۳۹۴/۴/۵

-  دوم؛ اعتقاد راسخ به جهاد و مبارزه با دشمن. ۱۳۹۷/۹/۱

- سوم؛ داوطلبانه هجرت کردن و به جهاد فی سبیل‌الله پیوستن. ۱۳۹۵/۹/۱

- چهارم؛ دارابودن قدرت و عزم و اراده برای چشم‌پوشی از زندگی و تعلقات خانوادگی و دنیوی و به میدان شهادت شتافتن. ۱۳۹۵/۹/۱

- پنجم؛ شهادت در غربت. ۱۳۹۴/۱۱/۵

- ششم؛ غیرت و تعصب نسبت به حریم اهل بیت در حد اعلی. ۱۳۹۳/۱۲/۱۲

 نکته مهم اینکه؛ امروز مجاهدین فاطمیون یکی از اعضا و جریانات اصیل و اصلی محور مقاومت هستند که مایه دلگرمی و پشتیبانی برای سایر گروه‌ها و نیروهای مقاومت در منطقه شده‌اند. داستان جانفشانی آنها از غوطه شرقی و غربی تا فروسیه، ملیحه و تل‌قرین، بصری و سهل الغاب، حماه، حلب، تدمر، دیرالزور، المیادین، بادیه الشام و تا عملیات ابوکمال و نابودی حکومت داعش شنیدنی و خواندنی است. بخشی از این مجاهدت‌ها را امروز در کتاب خاتون و قوماندان می‌بینیم. کتاب خاتون و قوماندان شرح زندگی علیرضا توسلی، فاطمیون، مجاهدان افغان یا مدافعان حرم، نیست. این کتاب بخشی از زندگی‌نامه همسر شهید یعنی خانم ام‌البنین حسینی است. نویسنده، نقشه گنج گرانبهایی را به قطعات متعدد و متنوع بریده و نه همه آن قطعات بلکه برخی از بخش‌های نقشه و نیز حوادث مستندی از مهاجران افغانستانی را در لابه‌لای سطور و صفحات این کتاب قرار داده‌است. «خاتون و قوماندان» روایت حیرت است. حیرت از اینکه «انسان موحد انقلاب اسلامی» چه ظرفیت و توانایی و مقاومتی می‌تواند داشته باشد که همه تضادهای ظاهری عصر جدید را در عالم درون خویش هضم و حل کرده و از پس همه این تضادها، اصل حقیقت را دریابد و در عین همه گرفتاری‌ها و حتی نامهربانی‌هایی که در سرزمینی به جز سرزمین مادری به او تحمیل می‌شود، ریسمان حقیقت را چسبیده و آن را رها نکند. این کتاب از این منظر یک متن و سند مکتوب انسان‌شناسی است.

حسين عباسيان

 

▼ خبر ویژه

کلاهبردار یا شاهزاده؟

آنچه واضح است این است که اختلاف براندازها به تهدید جانی علیه هم رسیده است .علی جوانمردی به افشاگری علیه کاسبی میلیاردی ربع پهلوی از شعار زن‌زندگی آزادی پرداخته و مدعی شد که «مبارزه فرزندان ما به عاملی برای پول جمع کردن و تقویت بنیه مالی این‌ها(رضا پهلوی) تبدیل شده. بیشتر از یک میلیون دلار فقط در لس‌آنجلس جمع شده. به زودی می‌گوییم چقدر از اسرائیل پول گرفتند.مجبوریم موانع را از سرراه برداریم. فرقه سلطنت یعنی اینکه هرکس علیه من باشد باید تخریب بشود.دارایی‌هایشان را بگوییم معلوم می‌شود اینها دلسوز مردم هستند یا نه؟»

 

▼ اخبار

1ـ سود آمریکایی‌ها از جنگ اوکراین

نوام چامسکی فیلسوف آمریکایی گفت «جنگ تشدید می‌شود، اوکراین به سختی رنج می‌کشد و شمار بالایی از تلفات را متحمل شده و ارتش اوکراین ظاهراً تقریباً نابود شده است. بیشتر جهان این را جنگ نیابتی بین آمریکا و روسیه می‌بینند که به بهای جان اوکراینی‌ها با هم می‌جنگند. سیاست آمریکا در اوکراین همچنان ثابت است، جنگ باید ادامه بیابد تا شدیداً روسیه را از نفس بیندازد. آمریکا مستقیماً در عرصه جنگ دخالت کرد تا به اوکراین فشار بیاورد که به سوی مذاکرات گام برندارد. تقریباً کل دنیا از این وضع رنج می‌کشد، اوکراین از همه بیشتر اما افریقا و آسیا هم هست. آمریکا از ادامه جنگ در اوکراین سود اقتصادی خوبی می‌برد و برای مثال گاز را به قیمت چند برابر به اروپا می‌فروشد. بسیاری از کشورها به آمریکا می‌گویند این جنگ ربطی به ما ندارد و ما به سخن پردازی‌های ریاکارانه شما توجهی نمی‌کنیم.

 

2ـ پاسخ کارشناس عرب به مجری صهیونیست

مجری شبکه صهیونیستی 24i در یک موضع ایجاد شبهه گفت «امروز تردیدهایی نسبت به توان بشار اسد برای مهار یا اخراج نیروهای غیرقانونی از خاک سوریه وجود دارد. گفته می‌شود دولت سوریه به نیروهای غیرقانونی، تابعیت سوری داده! یعنی اخبار از تابعیت دادن به ایرانی‌ها وجود دارد. همانطور که گزارشات می‌گویند ایران در حال خرید زمین در سوریه جهت تبدیل آن به گذرگاه اقتصادی است.» اما این موضع او از سوی کارشناس عرب بی‌پاسخ نماند. محمود الافندی کارشناس عرب در پاسخ به مجری صهیونیست گفت «نیروهای قانونی، با دعوت دولت قانونی سوریه به این کشور آمده‌اند از جمله ایران و روسیه. نیروهای غیرقانونی حاضر در سوریه، نیروهای آمریکایی هستند که برای حمایت از نیروهای جدایی‌طلب آمده و همچنین نیروهای ترکیه که برای حمایت از جبهه النصره آمده‌اند. خرید زمین در سوریه توسط ایران مسئله‌ای طبیعی است، هر کشوری می‌تواند این کار را بکند، چین هم در فدراسیون روسیه زمین خریده آیا این به معنای اشغال روسیه توسط چین است؟ اسم این کار سرمایه‌گذاری با خرید زمین است. خودتان سوریه را به اینجا رساندید و حالا از حضور ایران در سوریه ناراحتید؟!»

 

3ـ اقتدار سپاه در پهنه دریا

دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت «موشک‌های کروز ۲ هزار کیلومتری را در شناور شهید مهدوی و کلاس شهید سلیمانی دیده‌ایم که تولید خودمان و با نام «قدر۴۷۴» است. روی شناور سلیمانی ۱۲ فروند و در شناور ذوالفقار ۴ فروند موشک عمود پرتاب نواب نصب شده و تعداد شناورهای مجهز به این موشک بیشتر خواهد شد. موشک پدافند هوایی «کوثر ۲۰۰» با برد ۵-۷ کیلومتر و «کوثر ۲۲۲» با برد ۱۷ کیلومتر روی شناورهای عاشورا و ذوالفقار نصب شده است. ۱۸۰ متر باند روی شناور شهید بهمن باقری ایجاد شده و این شناور، یک ناوگروه شناورهای موشک‌انداز ذوالفقار و عاشورا نیز در خود جای می‌دهد. در کلاس شهید سلیمانی امسال ۴ شناور به نام‌های شهید «صیاد شیرازی»، شهید «حسن باقری»، شهید مجاهد «ابومهدی المهندس» و شهید «رئیسعلی دلواری» رونمایی خواهد شد. موضوع (حضور در اقیانوس‌ها) به ما ابلاغ شده است و شناور شهید مهدوی اخیرا در خلیج عدن بود و شناور شهید رودکی و شناور شهید سیاوشی هرکدام ۳ بار به خلیج عدن رفته‌اند.»

 

4ـ هزینه‌های جنگ غزه برای صهیونیست‌ها

شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گزارش داد که هزینه روزانه حمله به غزه، ۲۰۰ میلیون شکل معادل ۵۵ میلیون دلار بوده و این آمار، بدون احتساب خسارات اقتصادی روزانه تحمیل شده بر داخل سرزمین‌های اشغالی است. در حالی که از زمان آغاز پاسخ مقاومت فلسطین به تجاوزات رژیم صهیونیستی ۱۰۹۹ راکت و موشک از سوی غزه به سوی اراضی اشغالی شلیک شده، هزینه یک موشک پدافندی سامانه گنبدآهنین ۵۰ هزار دلار اعلام شده است.

 

▼ اخبار کوتاه

تمدن یا توحش؟/ در فرانسه نمایشگاه نقاشی برگزار شده است که تصاویرش مربوط به رابطه جنسی با کودکان یا پدوفیل است. گروهی از مردم به اعتراض روی نقاشی‌ها رنگ پاشیدند. اما در موضعی عجیب مکرون رئیس جمهور فرانسه گفته حمله به آثار هنری! حمله به ارزش‌های ماست!!

 

مالیاتی که گرفته نشد/ مدیرکل دفتر امور مالیاتی تهران گفت «در سال ۱۴۰۰ فقط از ۱۳۷ خانه خالی مالیات گرفته شده است!»

 

آبکش یا گنبد آهنین؟/ هزینه ساخت هر یک از موشک‌های رهگیر تامیر حدوداً ۵۰ هزار دلار است. در حالی که هزینه یک راکت قسام حدود ۸۰۰ دلار است. درصد موفقیت گنبد آهنین حدود 5 درصد است و این عدد با تبلیغ ارتش اسرائیل فاصله زیادی دارد.

 

اروپا به دنبال بازگشت به مذاکره/ رسانه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده کشورهای اروپایی با توجه به پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران کاخ سفید را برای احیای دیپلماسی با ایران تحت فشار گذاشته است. این روزنامه نوشت کشورهای اروپایی که از پیشرفت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم نگران هستند دولت بایدن را برای احیای مسیر دیپلماسی با ایران با هدف جلوگیری از بحران هسته‌ای احتمالی تحت فشار قرار داده‌اند.

 

صهیونیست‌ها به دنبال ترور مجاهد فلسطینی/ ایتای بلومنتال کارشناس مسایل نظامی رژیم صهیونیستی با انتشار عکس زیاد النخاله گفت «این زیاد النخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین است که به جنبش جهاد اسلامی فشار می‌آورد تا حملات راکتی خود از غزه ادامه دهند. زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی باید ترور شود. جهاد اسلامی موفق به شلیک ۱۲۰۰ راکت و فراری دادن دو میلیون اسرائیلی به پناهگاه شد.»

 

تابستان نیامده مصرف نجومی شد/ آبفای تهران اعلام کرد که میزان مصرف لحظه‌ای آب در تهران دیروز با بیش از ۵۲ هزار لیتر در ثانیه به میزان مصرف آب در نقطه اوج مصرف نزدیک شد. رکوردشکنی مصرف بهاره آب تهران که برابر با مصرف یک‌روز تابستانه است، نگرانی‌هایی را برای افزایش مصرف آب در پایتخت در روزهای گرم‌پیش‌رو به همراه داشته است.

 

پاسخ سر صندوق/ امروز روز رای‌گیری در انتخابات ترکیه است. اردوغان رئیس‌‌جمهور ترکیه  خطاب به آمریکایی‌ها گفت «بایدن جایی گفته است باید اردوغان را سرنگون کرد و من از این موضوع خبر دارم، همه مردم هم این را می‌دانند اما روز یکشنبه در پای صندوق‌های رای پاسخ مناسبی به آنها خواهند داد.» مردم ترکیه امروز در انتخاباتی که از ساعت ۸ صبح آغاز شده است برای انتخاب رئیس جمهور آینده این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات