صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۴۷۱۸۰

چرا انقلابی ماندن مهم است؟

رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته خود با نمایندگان دهمین مجلس شورای انقلاب اسلامی، بیانات مهمی داشتند. ایشان در بخشی از سخنانشان با اشاره به اهمیت انقلابی بودن نمایندگان فرمودند؛ انقلابی ماندن مهم‌تر از انقلابی بودن است.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ آرمان رضائیان

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته خود با نمایندگان دهمین مجلس شورای انقلاب اسلامی، بیانات مهمی داشتند. ایشان در بخشی از سخنانشان با اشاره به اهمیت انقلابی بودن نمایندگان فرمودند؛ انقلابی ماندن مهم‌تر از انقلابی بودن است. آیت‌الله خامنه‌ای افزودند؛ بعضی افراد در سال‌های اول انقلاب بسیار پر شور و حرارت و به‌تعبیری سوپرانقلابی بودند، اما استقامت و طاقت ماندن در این راه را نداشتند و نتوانستند در مسیر بمانند بنابراین مشکل‌تر از انقلابی بودن، انقلابی ماندن فردی و جمعیِ مجلس است. اما این اولین مرتبه نبود که رهبر انقلاب در مورد اهمیت انقلابی بودن و انقلابی مانده سخن به میان آوردند. اما در چرایی و لزوم انقلابی ماندن به طور کلی می‌توان از دو جنبه موضوع را مطرح کرد؛ انقلابی ماندن به این معنی است که فرد، گروه یا جامعه‌ای که در جنبش انقلابی شرکت می‌کند، پس از پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی، همچنان به ایدئولوژی و اصول انقلابی و نظام جمهوری اسلامی پایبند باشد.

* اول اینکه حفظ نظام جمهوری اسلامی، در گرو حفظ انقلابی بودن جامعه و مسئولان است، انقلاب اسلامی ایران، از طریق حضور مردم در جنبش انقلابی و با تلاش‌های بسیار، به پیروزی رسید. حفظ نظام جمهوری اسلامی به معنای عملیاتی کردن ایده‌ها و اصولی است که در جنبش انقلابی سرچشمه گرفته‌اند و فرد، گروه یا جامعه‌ای که از این ایده‌ها و اصول پیروی کنند، به حفظ نظام جمهوری اسلامی و پیشرفت کشور کمک می‌کنند.

* دوم، تحقق اهداف انقلابی؛ انقلاب اسلامی ایران، با هدف تحقق اصولی برای ساختاردهی جامعه اسلامی و پایبندی به اصول دینی راه‌اندازی شد. اگر فرد یا جامعه‌ای که در جنبش انقلابی شرکت کرده‌اند، پس از پیروزی انقلاب، به ایدئولوژی و اصول انقلابی پایبند نباشند، اهداف انقلابی نمی‌توانند تحقق یابند و در نتیجه تلاش‌های بسیاری که برای پیروزی در انقلاب صورت گرفته بود، باطل خواهد شد. به عبارت دیگر، تحقق اهداف انقلابی، تنها با حضور فعال گروه‌های انقلابی در جامعه و پایبندی به اصول انقلابی ممکن است.

* آسیب‌های ناشی از ریزش‌های انقلاب
اما در امتداد تمامی حوادث و اتفاقات ناشی از ریزش‌های انقلابی چند عنوان کلی را می‌توان مطرح کرد؛ انقلاب ایران نیز به دلیل جدایی برخی از فعالان انقلابی از جنبش، در طول سال‌های پس از پیروزی خود با مشکلات و آسیب‌هایی مواجه شد. برخی از این مشکلات عبارت بودند از:

* ضعف مقطعی در قدرت نظام: جدایی نمایندگانی از انقلاب و همچنین گروه‌هایی که در ابتدا با انقلاب همراه شده بودند، باعث چالش‌ها و ایجاد ضعف‌هایی در قدرت نظام شد و باعث شد در روند تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اجرایی دولت مشکلاتی رخ دهد.

* مسئله دوم، بروز تنش‌ها، به ویژه در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی بود که جدایی گروه‌هایی از انقلاب با حکومت جمهوری اسلامی و تلاش‌های آن‌ها برای بازگشت به قدرت، باعث بروز تنش‌ها و درگیری‌های داخلی شد که در برخی موارد با خشونت نیز همراه بود.

* گزینه سوم، تحمیل هزینه‌های مالی ناشی از جدا شدن نیرو‌های انقلابی است، جدایی گروه‌هایی از انقلاب و حکومت جمهوری اسلامی، باعث شد تا برخی از آن‌ها به دلیل از دست دادن تأمین منابع مالی و فرصت‌های کاری، مشکلاتی را برای مردم و حکومت اسلامی ایجاد کنند.

* گزينه چهارم، تضعیف اتحاد و همبستگی، اما یکی از مهم‌ترین آسیب‌های سوپر انقلابی جدا شده از انقلاب است، تلاش‌های برخی از جدا شدگان از انقلاب برای بازگشت به قدرت و تحقق اهداف خود، باعث تضعیف اتحاد و همبستگی نهاد‌های انقلابی شد که یکی از ستون‌های مهم پایه‌های نظام جمهوری اسلامی بود. ایجاد فرصت برای نفوذ دشمنان به نهاد‌های مهم انقلاب، از دست رفتن بخشی از نیروی انسانی، انتقال اطلاعات مهم کشور و موارد متعدد دیگر، از جمله آسیب‌های خروج انقلابی‌ها یا انقلابی نماندن سوپر انقلابی‌ها است.

* شاخص‌های انقلابیگری، انقلابی بودن و انقلابی ماندن
اما شاخص‌های انقلابی بودن چیست و چگونه می‌توان انقلابی ماند؟ این پرسشی است که رهبر انقلاب به دفعات مکرر در سخنانشان به آن اشاره داشته‌اند، از جمله، می‌توان به سخنان مطرح‌شده در بیانات رهبر انقلاب در حرم امام خمینی (ره)، در چهاردهم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ اشاره کرد که آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی مهم از سخنانشان شاخص‌های انقلابی بودن را مطرح کردند.

* آیت‌الله خامنه‌ای پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی اسلام و انقلاب را اولین شاخصه انقلابی بودن دانستند و اظهار کردند؛ بنده در سال گذشته در همین جلسه راجع به مبانی امام صحبت کردم. مبانی اساسی ما آنهاست ... اگر این پایبندی وجود داشت، حرکت، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود. در تندباد حوادث این حرکت تغییر پیدا نمی‌کند... نقطه مقابل این پایبندی عمل‌گرایی افراطی است. یعنی هر روزی به یک طرف رفتن، هر حادثه‌ای انسان را به یک طرف کشاندن.

* این در بیان شاخص دوم انقلابي‌گری افزودند؛ هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند؛ برای رسیدن به آنهابعضی سعی می‌کنند جامعه و جوان‌های ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده ندارد! نمی‌شود! نمی‌رسیم! ... شاخص دوم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و آرمان‌های بلند. تسلیم نشویم در مقابل فشارها.

* سکاندار انقلاب با اشاره به سومین شاخص انقلابی‌گری بیان کردند؛ پایبندی به استقلال کشور استقلال سیاسی؛ معنایش این است که ما در زمینه‌ی سیاسی فریب [دشمن را]نخوریم... استقلال فرهنگی که از همه مهم‌تر است در این است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب کنیم... استقلال اقتصادی هضم نشدن در هاضمه‌ی اقتصاد جامعه جهانی است.

* چهارمین شاخص انقلابی‌گری از نظر رهبر انقلاب، حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن است ایشان در همین زمینه اظهار داشتند؛ باید دشمن را شناخت، نقشه‌ی او را فهمید، از تبعیت دشمن سر باز زد؛ این شاخص چهارم، این عدم تبعیت را قرآن، جهاد کبیر نام نهاده است.

* تقوای دینی و سیاسی، پنجمین شاخص اعلام شده از طرف رهبر انقلاب بود که افزودند؛ اینکه ما عرض کردیم که باید به آرمان‌ها پايبند بود، اسلام این‌ها را از ما خواسته است. یک تکلیف دینی است و رعایت آن تقوای دینی است. تقوای سیاسی هم همراه همین است؛ تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه‌هایی که دشمن می‌تواند از آن استفاده کند پرهیز کند.

تبینن و بیان چندین باره نظرات رهبر معظم انقلاب یکی از ضروریاتی است که جبهه انقلاب باید همواره در راستای انجام و گسترش آن باشد. سخنان و چراغ راه‌هایی که نباید بر زمین بماند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات