صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۴۷۹۵۶

خستگی بی‌پایان

ویتامین B9 یا فولیک اسید
ویتامین B9 یا فولات از سال ۱۹۹۸ بر اساس دستور دولت ایالات متحده به آرد و نان، پاستا و انواع کیک افزوده می‌شود. این ویتامین همچنین در بسیاری از میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای پروتئينی، مانند انواع سبزیجات تیرۀ برگ‌دار، جگر گاو، آووکادو، آب پرتقال، آجیل، انواع لوبیا و تخم‌مرغ یافت می‌شود.
 خواص ویتامین B9
بدن انسان برای تنظیم DNA، سوخت‌وساز ویتامین‌ها، سوخت‌وساز اسید‌های آمینه و تقسیم سلولی مناسب به ویتامین B9 نیاز دارد. فولیک اسید، آهن و ویتامین B12 اثر متقابلی بر جذب یکدیگر از دستگاه گوارش داشته و همواره باید تعادلی در نسبت بین آنها در غذاها وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت بدن دچار سوءجذب آنها می‌شود.
کمبود فولیک‌اسید
از عوارض مهم کمبود فولیک‌اسید کم‌خونی است. برای خانم‌های باردار یا زنانی که قصد بارداری دارند، معمولاً این نوع از ویتامین‌‌های گروه B برای پرهیز از نقایص مادرزادی نوزاد تجویز می‌شود. علایم کمبود فولیک اسید عبارتند از: ضعف، سردرد، تپش قلب، کج‌خلقی و سوزش دهان یا زبان.
ویتامین B12 یا کوبالامین
آخرین نوع از انواع ویتامین ب، ویتامین B12 یا کوبالامین نام دارد. این ویتامین معمولاً در غذاهای پروتئينی شامل گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات یافت می‌شود و در غذاهای گیاهی کمتر وجود دارد.
خواص ویتامین B12
معمولاً به افراد گیاه‌خوار توصیه می‌شود در صورتی‌که میزان کافی از ویتامین B12 را از طریق رژیم غذایی دریافت نمی‌کنند، مصرف قرص ویتامین B12 را در برنامۀ روزانۀ خود قرار دهند. وجود این ویتامین برای متابولیسم صحیح تمام سلول‌های بدن ضروری است و کمبود آن ممکن است به عوارض جدی، از جمله نوعی کم‌خونی شدید منجر شود. علایم کمبود ویتامین B12 عبارتند از: خستگی، کاهش وزن، یبوست، از دست دادن اشتها، بی‌حسی و مورمور شدن دست و پا، مشکلات حافظه و افسردگی.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات