صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۴۸۰۵۴

تغییر معادله در کرانه باختری

تحولات جاری در کرانه باختری فلسطین، حاکی از تحقق تدریجی راهبرد تسلیح کرانه باختری توسط مقام معظم رهبری است؛ راهبردی که موجب تغییر موازنه امنیتی در اراضی اشغالی شده و روند فروپاشی رژیم غاصب را تسریع خواهد کرد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ فرزان شهیدی

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifدولت راستگرا و افراطی بنیامین نتانیاهو که از ابتدا علیه مقاومت فلسطین به ویژه در کرانه باختری، شمشیر را از رو بسته بود؛ بار دیگر جنایتی تازه در شهر جنین در کرانه رقم زد. پس از آن که نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی در تجاوز به محله الهدف و الجابریات در جنین در کرانه باختری در کمین مبارزان فلسطینی گرفتار شدند؛ ارتش این رژیم با استفاده از بالگرد و جنگنده اردوگاه جنین را هدف قرارداد. طبق گزارش‌ها حداقل ۵ فلسطینی از جمله یک کودک به شهادت رسیده و ۹۱ فلسطینی دیگر هم زخمی شده‌اند که حال تعدادی از آنان وخیم اعلام شده است.

حمله به جنین یکی از بزرگ‌ترین حملات اشغالگران علیه جنین طی حداقل یک دهه گذشته بود و برای نخستین‌بار از زمان انتفاضه ۲۰۰۲، اشغالگران با بالگرد شهروندان غیرنظامی فلسطینی در جنین را هدف قرار دادند؛ جنایتی که واکنش‌های مختلف از جمله محکوم‌سازی توسط سازمان ملل را برانگیخت. این در حالی است که طبق گزارش منابع رژیم صهیونیستی ۷ نظامی این رژیم در کمین مبارزان فلسطینی قرار گرفته و زخمی شدند. گردان جنین وابسته به سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که مبارزان این گردان توانستند نیرو‌ها و خودرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی را آماج تیراندازی قرار داده و در چند محور در مسیر آن‌ها بمب منفجر کنند که باعث تلفات در بین نظامیان صهیونیست شد.

* در واکاوی دلایل و انگیزه‌های دولت نتانیاهو در حمله اخیر جنین چند نکته قابل ذکر است:
- دولت متزلزل نتانیاهو برای رهایی از مشکلات و فشار‌های داخلی که در مخالفت شدید احزاب و گروه‌های مختلف و تظاهرات عمومی در شهر‌های مختلف اسرائیل علیه او شکل گرفته؛ دست به فرافکنی زده و شیوه قدیمی «امنیتی‌سازی فضای سیاسی» را در پیش گرفته است.

- نگرانی از توافقات منطقه‌ای به ویژه از سرگیری روابط تهران ـ ریاض باعث شده نتانیاهو دست به ماجراجویی جدیدی بزند و با دستاویز همیشگی مبنی بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های مقاومت جهت بر هم زدن امنیت و آرامش منطقه و به ویژه اراضی اشغالی؛ پروژه «ایران‌هراسی» را همچنان بازتولید کند.

- زمزمه‌های تفاهم بین ایران و آمریکا در پرونده هسته‌ای و حل و فصل برخی امور مانند تبادل زندانیان و آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران موجب نگرانی سران تل‌آویو شده و در نتیجه با تشدید فضای نظامی ـ امنیتی قصد بر هم زدن این روند را دارند. اسرائیل بار‌ها اعلام کرده که مخالف هرگونه توافق هسته‌ای بین تهران و واشنگتن بوده و این اقدام را به مثابه به رسمیت شناختن ایران هسته‌ای و علی‌الخصوص تهدید کیان خود می‌داند.

در سطح میدانی، نکته قابل توجه غافلگیر شدن اسرائیل نسبت به واکنش زودهنگام و شدید مقاومت در حمله به جنین و به ویژه بمب دست‌ساز فلسطینی‌ها بود. در این راستا برخی رسانه‌های صهیونیستی این سوال را مطرح کردند که چگونه نیرویی که خود مهاجم است با یک بمب قدرتمند غافلگیر شده است؟ آیا اسرائیل گرفتار شکاف اطلاعاتی شده یا اینکه تحلیل‌های میدانی دچار مشکل شده است؟
در واقع وضعیت شهر جنین روزبه روز برای صهیونیست‌ها بغرنج‌تر می‌شود و استفاده فلسطینی‌ها از موشک‌های دوش پرتاب هنگام یورش اشغالگران باعث غافلگیری صهیونیست‌ها شده است.

به اعتراف تحلیل‌گران نظامی صهیونیست، مسئله مربوط به یک عملیات پیچیده پشت خطوط دشمن است، اما به وجود آمدن این مشکل نشان از وقوع یک اختلال و بیانگر افزایش شدت درگیری در طرف مقابل است. این امر نشان می‌دهد که اسرائیل نیازمند انجام تغییرات ساختاری در مفاهیم امنیتی و عملیاتی خود می‌باشد. در این راستا برخی محافل صهیونیستی اعتراف کرده‌اند که جنین در حال تبدیل شدن تدریجی به یک لبنان دیگر است.

در تحلیل کلی حوادث اخیر جنین در کرانه باختری فلسطین باید گفت اولاً نتانیاهو از آتش بازی‌های مقطعی در کرانه باختری و یا حملات تاکتیکی علیه سوریه، طرفی نخواهد بست و طبق پیش‌بینی بسیاری از ناظران، دولت او همانند دولت‌های پیشین مستعجل خواهد بود. ثانیاً تحولات کیفی در کرانه باختری و ظهور نسل تازه‌ای از جوانان مقاومت، موازنه امنیتی در این منطقه را دچار تغییر کرده است؛ به ویژه آن که فلسطینی‌ها از سلاح‌های جدید علیه متجاوزان اسرائیلی استفاده می‌کنند.

این تحولات کیفی حاکی از تحقق راهبرد تسلیح کرانه باختری توسط مقام معظم رهبری است؛ همان رهبری که در دیدار اخیر با رهبران مقاومت فلسطین بر ادامه مقاومت و نیز فروپاشی قریب‌الوقع رژیم غاصب تاکید نمودند. درگیری‌های خونین روز دوشنبه در جنین و حوادث پیش از آن نشان داد کرانه باختری می‌رود تا تبدیل به غزه دوم شود و فلسطینی‌ها در مقابل اشغالگران متجاوز، به جای سنگ و چاقو، از موشک و تجهیزات نظامی پیشرفته بهره خواهند گرفت.

۱۴۰۲/۰۳/۳۱

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات