صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۴۸۱۳۶

اقدام جنجالی آمریکا در خاک سوئد

پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ حنیف غفاری

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ایالات متحده برای یک رزمایش مشترک با سوئد برای اولین بار بمب‌افکن‌های خود را به این کشور فرستاد. اقدامی که اولین پیام آن برای روسیه است. این در حالی است که ترکیه همچنان از پیوستن سوئد به ناتو ممانعت می‌کند. برای اولین بار دو بمب‌افکن آمریکایی برای مانوری نظامی در خاک سوئد فرود آمدند. لوئیز لوین، سخنگوی نیروی هوایی سوئد گفت که دو فروند جنگنده B-۱B لنسر آمریکا در فرودگاه لولیا کالاکس در شمال سوئد فرود آمدند تا "مانور مشترک نیروی هوایی و ارتش این کشور با نیروی ضربت این بمب‌افکن‌ها" انجام شود.

این نخستین مرتبه در تاریخ معاصر سوئد است که هواپیما‌های جنگی آمریکا در این کشور فرود می‌آیند. ارتش سوئد بر این تاکید کرد که "در حالی که منتظر عضویت در ناتو هستیم، داشتن شرکای قوی مهم است".

این ادعا در حال صورت می‌گیرد که برخی گروه‌ها و احزاب سوئدی، نسبت به عواقب و تبعات بازی کورکورانه این کشور در زمین کاخ سفید و عضویت کشورشان در پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داده‌اند. اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد پیشاپیش با استقرار نیرو‌های ناتو و تجهیزات در خاک سوئد موافقت کرده بود. به باور او حضور این نیرو‌ها باید نقشی پیشگیرانه در برابر اقدامات احتمالی روسیه ایفا کند. کریسترسون این را "پیام روشنی به روسیه" و اقدامی در جهت تقویت توانایی دفاعی سوئد دانست.

اما در واقع، سوئدی‌ها در حال تکرار اشتباه بزرگی هستند که اوکراین و دولت زلنسکی صورت داده‌اند! تبدیل ساختن خاک سوئد به جولانگاه ناتو و خصوصا نیرو‌های آمریکایی، قطعا از سوی روسیه بدون پاسخ باقی نخواهد ماند. در این صورت، سوئد قطعا به قربانی منازعه خودساخته‌اش تبدیل می‌شود! سوئد و فنلاند پس از چندین دهه عدم تعهد نظامی، در مه ۲۰۲۲ و تحت تأثیر تهاجم روسیه به اوکراین، درخواست عضویت در ناتو را ارائه کردند. این درخواست باید توسط تمامی ۳۱ کشور عضو تصویب شود. در حالی که فنلاند در آغاز ماه آوریل به عضویت ناتو پذیرفته شد، درخواست سوئد تاکنون توسط ترکیه و مجارستان به بن‌بست برخورده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات