صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۴۶۵۲۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 16 اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): آموزش‌وپرورش [باید] بتواند نسلی تربیت بکند باایمان... باوفا، مسئولیت‌پذیر، دارای اعتماد به نفس، دارای ابتکار، راست‌گو، شجاع، نسل باحیا، بافکر، اهل فکر کردن، اهل به کار گرفتن اندیشه، عاشق کشور، عاشق نظام، عاشق مردم، [نسلی که] کشورش را دوست بدارد، مصالح کشورش را مصالح شخص خودش بداند، از آنها دفاع کند.(1396/2/17) *شهادت سیدالکریم حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه‌السلام) را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
هم‌پیمان روزهای سخت!
هفته گذشته رئیس‌جمهور کشورمان در سفری دو روزه به دمشق، با رئیس‌جمهور، علما، اندیشمندان و فعالان اقتصادی سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. بشار اسد از آقای رئیسی استقبال ویژه‌ای انجام داد و مردم سوریه هم استقبال گرمی از رئیس‌جمهور کشورمان داشتند. یکی از بخش‌های مهم این سفر، امضای برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه و ۱۴ سند همکاری دیگر بود.
سفر آقای رئیسی به سوریه اولین سفر پس از 13 سال یعنی سال ۲۰۱۰ است و یکی از علل اهمیت آن هم به همین موضوع بر می‌گردد. چرا که در طول بیش از یک دهه گذشته منطقه غرب آسیا از ابعاد گوناگون سیاسی، نظامی و اقتصادی دستخوش تحولات فراوان و تغییرات گسترده‌ای شده است. البته پیشینه روابط حسنه تهران و دمشق به بیش از چهار دهه قبل، درست ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بر می‌گردد. «حافظ اسد» رئیس‌جمهور پیشین سوریه نه تنها با مواضع اصولی جمهوری اسلامی در زمینه مبارزه با نظام سلطه و دفاع از مردم مظلوم فلسطین همراه بود، بلکه حتی در دوران دفاع مقدس هم که عمده کشورهای عربی در کنار رژیم بعث عراق ایستاده بودند و از عراق پشتیبانی می‌کردند، یکی از معدود دولت‌های عربی بود که از ایران اسلامی حمایت کرد. چرا که به خوبی متوجه اهداف شوم قدرت‌های فرامنطقه‌ای و برخی کشورهای منطقه‌ای برای مقابله با جمهوری اسلامی شده بود.
از این‌رو وقتی در سال ۲۰۱۱ کشور سوریه با بحران مواجه شد و با طراحی‌های پیچیده آمریکایی‌ها و با حمایت صهیونیست‌ها و برخی دولت‌های عربی قرار بود سوریه را فتح بابی برای تشکیل دولت به اصطلاح شام و عراق کنند و سپس ایران را هدف این طراحی پیچیده قرار دهند، جمهوری اسلامی تمام‌قد در کنار ملت و دولت سوریه ایستاد و با تدبیر و فرماندهی سردار بزرگ جهان اسلام حاج قاسم سلیمانی و با جانفشانی مدافعان حرم از ایران و کشورهای مختلف منطقه، رؤیای آشفته دشمنان اسلام و ایران را باطل کردند.
این سفر واکنش‌ها و بازتاب‌های متفاوتی در سطح منطقه و جهان داشت که شاه بیت همه آنها اذعان و اعتراف به روابط دیرینه و راهبردی دو کشور داشت. اما نگرانی غربی‌ها و هم‌پیمانان‌شان این است که این قبیل رفت و آمدها و تقویت روابط در کنار آورده‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی آن، به تقویت صلح و امنیت در منطقه کمک کند و هزینه‌های هنگفت آنها برای ناامن‌سازی منطقه را بر باد دهد که نگرانی بی‌جایی هم نیست.    
علی حیدری
 
▼ گزارش روز
اقتدار در پهنه دریا
این روزها عبارت جنگ نفتکش‌ها را بسیار شنیده‌ایم؛ عبارتی که با حرکت آمریکایی‌ها و توقیف نفتکش ایرانی آغاز شد و در مقابل ایران دست به اقدام متقابلی زد تا نشان بدهد بازیگری نیست که به این راحتی‌ها مهره‌های شطرنجش را بسوزاند حتی اگر طرف مقابل خودش را شاه این شطرنج بداند.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ قوه بحریه عبارتی است که سال‌ها قبل پیرامون نیروی دریایی به کار برده می‌شد. نیروی دریایی برای کشورهای استعمارگری مانند انگلستان یک نیروی راهبردی و استراتژیک محسوب می‌شدند اما پس از جنگ جهانی دوم این آمریکایی‌ها بودند که در عرصه دریا قدرت بلامنازع دریای حساب می‌شدند. البته نیروی دریایی صرفاً یک نیروی نظامی نیست بلکه ابزاری برای رسیدن به خواسته‌های سیاسی و تثبیت هژمونی آمریکایی‌ها محسوب می‌گردد. 2ـ در سال‌های اخیر آمریکایی‌ها سعی کردند که از توان نیروی دریایی خود برای افزایش فشار اقتصادی به ایران استفاده نمایند. هدف آنها توقیف نفتکش‌های ایرانی و ضربه زدن به اقتصاد ایران به موازات راهبرد فشار حداکثری بود. نمونه این رفتار را در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که آمریکایی‌ها اقدام به مصادره یک نفتکش ایرانی نمودند. 3ـ آمریکایی‌ها در عرصه بین‌المللی به دنبال تکمیل زنجیره فشار حداکثری هستند در داخل نیز به دنبال اقناع مخالفان خود هستند تا القا کنند که در مقابله با نیروی دریایی ایران و قدرت روزافزونش ساکت نیستند. 4ـ در این میان ایران آموخته است که نمی‌توان چشم امید به سازوکارها و قوانین بین‌المللی داشت بلکه باید با استفاده از ابزار قدرت مانع از تحقق اهداف طرف مقابل شد. به همین خاطر در هفته گذشته ما شاهد رویکرد قاطعانه و اقدام متقابل نیروی دریایی ارتش و سپاه و توقیف نفتکش آمریکایی بودیم. ایران به درستی سیاست چشم در مقابل چشم و نفتکش در مقابل نفتکش را پیاده کرده است.
نکته پایانی؛ امروزه نیروی دریایی سپاه و ارتش به عنوان نیروهای راهبردی‌ـ که به علت موقعیت جغرافیایی خود در خلیج‌فارس در نوک پیکان مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند‌ـ نشان داده‌اند که حرف اول منطقه را در دریا آنها می‌زنند و تأمین‌کننده نظم و امنیت در خلیج‌فارس هستند. البته روز به روز بر این اقتدار و قدرت نیز افزوده شده است که نمونه آن به آب انداختن ناوهای شهید رودکی، شهید سلیمانی و شهید ناظری بوده است. خبر خوشحال‌کننده سردار تنگسیری مبنی بر رونمایی از ناو هواپیمابر نیروی دریایی سپاه می‌‌تواند از آن جهت که موجب تقویت بنیه دریایی کشور گردد امیدآفرین و مسرت‌بخش است.   
یعقوب ربیعی
 
▼ خبر ویژه
آثار نساختن‌ها و ترک فعل‌های دیروز
بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در نقد شرایط موجود و نقش دولت قبل در مشکلات فعلی گفت: «وضعیت نابسامان مسکن حاصل سیاست غلط نباید مسکن بسازیم است، عده‌ای می‌گفتند نباید پتروشیمی ساخت چرا که اقتصادی نیست و همین امر موجب کارآمد شدن تحریم‌ها شد. دولت قبل ظرفیت خودروسازی کشور را به نصف کاهش داد و از طرف دیگر واردات خودرو را ممنوع اعلام کردند و بازار نیز با این اقدامات ملتهب شد. در صنعت خودرو یک میلیون و ۳۲۰ هزار دستگاه سال گذشته تولید شد و برای رسیدن به ۱ میلیون ۷۰۰ هزار دستگاه و جبران این رقم، درخواست واردات خودرو نو، واردات خودرو دست دوم و واردات از مناطق آزاد از مجلس داشتیم که مجلس دو مصوبه را مغایر قانون اعلام و یا مجمع با آن مخالفت کرد. لایحه عایدی بر سرمایه که می‌توانست کمک کند خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی برسد ۲ سال در مجلس خاک خورد.»
 
▼ اخبار 
1ـ مرد تسلیم‌ناپذیر سوریه
ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن با بیان اینکه سوریه به زودی به اتحادیه کشورهای عربی بازخواهد گشت، تأکید کرد که همه کشورهای عربی در لزوم پایان دادن به بحران سوریه هم‌نظر هستند و اختلاف‌نظرها به روش این بازگشت برمی‌گردد. نشریه فایننشال‌تایمز در مطلبی با اشاره به تمایل اعراب به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نوشته و گفته است: «آمریکا زمانی می‌گفت که جرئتش را دارید با بشار اسد روابط را عادی‌سازی کنید اما حالا موضعش این است که اگر شما با بشار اسد عادی‌سازی می‌کنید حواستان باشد که امتیازی را از آن بگیرید. در این میان بشار اسد احساس اطمینان خاطر دارد. برخی مقام‌ها در جریان یک نشست اخیر وزرای امور خارجه با موضوع بحث درباره پذیرش مجدد سوریه به اتحادیه عرب گفتند، بشار اسد هیچ علاقه‌ای به دادن هیچ امتیازی نشان نداده است.»
 
2ـ طرح صیانت بایدن برای آمریکایی‌ها
کاخ ‌سفید از رؤسای شرکت‌های فناوری خواست تا از مردم ‌در برابر هوش‌ مصنوعی محافظت کنید. رؤسای شرکت‌های فناوری روز گذشته به کاخ سفید فراخوانده شدند و به آنها گفته شد که باید از مردم در برابر خطرات هوش مصنوعی (AI-Artificial Intelligence) محافظت کنند، به آنها همچنین هشدار داده شد که دولت، مقررات و قوانین تازه در زمینه «هوش مصنوعی» را مورد توجه قرار می‌دهد. محصولات هوش مصنوعی مانند: «چت جی‌پی‌تی (ChatGPT)» و «بارد (Bard)» که اخیرا راه‌اندازی شده، توجه عمومی را به خود جلب کرده است. عرضه این محصولات با ارائه تصویری ملموس از خطرات و مزایای بالقوه فناوری جدید، بحث‌های تازه‌ای را درمورد نقش «هوش مصنوعی» در جامعه ایجاد کرده است.
 
3ـ همکاری نروژ و رژیم صهیونیستی در انتقال مواد منفجره
گروه مقاومت عراقی اصحاب‌الکهف طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «در تاریخ 2021/12/1 عملیات دستگیری افراد عراقی را که با سرویس اطلاعاتی نروژ (NIS) کار می‌کردند اجرا و اطلاعات آنها را تخلیه کردیم؛ خوشبختانه ما را به مخازن اصلی مواد منفجره قوی در مقادیر بسیار زیاد راهنمایی کردند. سرویس اطلاعاتی دشمن رژیم صهیونیستی از طریق اداره اطلاعات نروژ در عراق قصد داشت مواد منفجره را به داخل سوریه و ایران قاچاق کند. سرویس اطلاعاتی نروژ از طریق نهاد موسوم به «سازمان کمک‌های مردمی نروژ/ مرکز منطقه‌ای جنوب برای امور مین‌زدایی در عراق»، مواد منفجره را به مقصد و از مبدا عراق به سایر کشورهای محور قاچاق می‌کرد.»
 
4ـ 30 عملیات علیه صهیونیست‌ها در یک روز
سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: «پیش‌بینی ۲۵ ساله رهبر معظم انقلاب درخصوص نابودی رژیم صهیونیستی بر زمین نخواهد ماند. رژیم صهیونیستی به نقطه‌ای از ذلت رسیده که دور تا دور خود را سیم و رادار قرار داده تا کسی وارد حریم او نشود. امروز در پرتو فرهنگ مقاومت و حرکت جمهوری اسلامی، بعضی از روزها بیش از ۳۰ عملیات در کرانه باختری انجام می‌شود که رسانه‌های صهیونیستی تلاش بر عدم بیان آن دارند. قبل از مسلح شدن کرانه باختری، سالانه به اندازه انگشتان دست هم عملیات انجام نمی‌شد اما امروز جوانان فلسطینی با الهام گرفتن از فرهنگ مقاومت، جانانه وارد میدان می‌شوند.»
 
5ـ تروریست بر دار
حکم اعدام حبیب فرج‌الله‌چعب، ملقب به «حبیب اسیود»، سرکرده گروهک تروریستی حرکه‌النضال و طراح اصلی حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در سال ۱۳۹۷ که منجر به شهادت و زخمی‌ شدن تعداد زیادی از شهروندان شد، صبح امروز به اجرا درآمد. اسیود از سال ۱۳۸۴ سرکردگی گروهک تروریستی حرکه‌النضال را تحت حمایت چندین سرویس‌ جاسوسی از جمله موساد و ساپو(سرویس جاسوسی کشور سوئد) و بعضی کشورهای منطقه برعهده گرفت. در نتیجه اقدامات تروریستی و خون‌بار این گروهک به سرکردگی حبیب اسیود، بیش از ۴۵۰ نفر از شهروندان ایرانی شهید یا مجروح شده‌اند.
 
▼ اخبار کوتاه
ارتش رژیم صهیونیستی رو به انحلال/ هشدارهای محافل صهیونیستی درباره خطر اقدامات کابینه تل‌آویو به ریاست «بنیامین نتانیاهو» با طرح «اصلاحات قضایی» تشدید شده و گفته می‌شود باعث انحلال ارتش رژیم اشغالگر خواهد شد. نشریه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت: انبوهی از گزارش‌ها در مورد تأثیرات کودتای رژیم بر اقتصاد رژیم صهیونیستی در دفتر نخست‌وزیری انباشته شده است. همه آنها نسبت به وخامت سریع وضعیت اقتصاد، به ویژه در توسعه‌یافته‌ترین و امیدوارکننده‌ترین حوزه‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهند.
 
مانیفست رقیب اردوغان/ کمال قلیچدار اوغلو، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: «برای همه آزادی به ارمغان می‌آورم و آزادانه می‌توانند از من انتقاد کنند. مردم نمی‌خواهند که پلیس صبح زود به منزل‌شان بیاید و تنها به دلیل توئیت زدن بازداشت شوند. ما به اردوغان، شورای انتخابات و قضات وی اعتماد نداریم و ما بارها این را گفته‌ایم. روابط با غرب از روابط با روسیه برای ما مهم‌تر است. می‌خواهیم بخشی از جهان متمدن باشیم اما اردوغان اینگونه فکر نمی‌کند.»
 
کاهش سن ناوگان هوایی کشور به زیر ۲۶ سال/ رئیس سازمان هواپیمایی گفت: «برخی ادعا دارند که هواپیماهای کارکرده که به‌تازگی وارد کشور شده‌اند حدود ۴۰ سال عمر دارند، در حالی که با ورود هواپیماهای جدید میانگین سن ناوگان به زیر ۲۶ سال کاهش یافته است. این رقم نشان می‌دهد که هواپیماهای جدید سنی کمتر از ۳۰ سال دارند. همچنین قرار است هواپیماهای جوان‌تری وارد ناوگان شوند تا در کاهش معدل نهایی موثر باشند.
 
ضد و نقیض‌های مولوی/ مولوی عبدالحمید امام جماعت مسجد مکی روز جمعه ۱۵ اردیبهشت در خطبه نماز جمعه و در واکنش به اعدام کسی که قتل انجام داده است مدعی شد: «این اعدام‌ها بر خلاف اسلام و قوانین بین‌المللی است؛ آن را متوقف کنید.» این در حالی است که او روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت در جمع چند نفر از مولوی‌های شهرستان‌های راسک و سرباز گفته بود باید عاملان جمعه خونین زاهدان قصاص (اعدام) شوند.»
 
درگاه ملی مجوزها معطل قوه قضائیه/ به گفته عضو کمیسیون جهش تولید، شرایط صدور ۲۳ مجوز کسب‌وکار قوه قضائیه در هیئت مقررات‌زدایی تصویب شده، اما معاونت‌های این قوه با پایان مهلت قانونی، هنوز به درگاه ملی مجوزها متصل نشدند.
 
اقدام متقابل ایران علیه باکو/ ۴ دیپلمات وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در تهران و تبریز، به عنوان عنصر نامطلوب شناخته و اخراج شدند. این اقدام ایران در پاسخ به باکو در اخراج دیپلمات‌های ایرانی انجام گرفته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات