صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۴۸۵۱۱

توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت مسیر دسترسی به بازارهای منطقه را باز می‌کند

اگر رایزن اقتصادی و تجار خبره و کاربلدی به کشورهای منطقه و همسایه اعزام شوند و وزارت خارجه بسترهای لازم را برای شناسایی بازارها فراهم کند،قطعاً می‌توانیم صادرکننده کالای مرغوب ایرانی باشیم.

یکی از شعارهای مهم دولت سیزدهم را که تا کنون به خوبی به آن جامه عمل پوشانده است، می‌توان موضوع افزایش ارتباطات با کشورهای گوناگون دنیا، از جمله کشورهای منطقه، همسایگان و کشورهای فرامنطقه‌ای دانست که از آنها به عنوان غیرمتخاصم یاد می‌شود.

قطع به یقین، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های هر اقتصادی برای توسعه‌یافتن و دست‌یابی به رشد و شکوفایی، عادی‌سازی و گسترش مراودات با کشورهای گوناگون است؛ چراکه در عادی‌سازی‌ها و برقراری ارتباطی که با سایر اقتصادها ایجاد می‌شود، ضمن شناسایی بازارهای بسیار خوب و بزرگ برای عرضه و صادرات کالا، می‌توان بخشی از کالاها یا مواد اولیه مورد نیاز تولید کشور را وارد کرد که از جهاتی به نفع کشور است؛ چراکه هیچ کشوری در ساخت همه کالاها مزیت ندارد. بنابراین لازم است برخی مواد اولیه یا کالاها از کشورهایی که در این حوزه تولیدی دارای مزیت‌هایی هستند، وارد شود.

آنچه در موضوع عادی‌سازی ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه و عضویت در پیمان‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است، توجه به یک نکته بسیار مهم است که در همه زمینه‌ها باید راه‌های تجارت با همسایگان را تسهیل کنیم و در داخل نیز دست تجارت و صادرکنندگان و وارد کنندگان مواد اولیه و کالاهای مهم و فناوری‌ها و دستگاه‌های مورد نیاز کشور را باز کنیم و این موضوع محقق نمی‌شود، مگر با در نظر گرفتن شرایطی که منجر به تسهیل کار در بخش‌های گوناگون می‌شود و مبارزه قاطعانه دولت و دستگاه قضا با کسانی که در این امر مهم برای منفعت‌بری و رانت‌های بزرگی که به جیب می‌زنند، سنگ‌اندازی می‌کنند.

شکی وجود ندارد که در این موضوع، نتیجه اقدامات مهم دولت در عادی‌سازی ارتباط با کشورهای منطقه و عضویت در سازمان های گوناگون اقتصادی و همکاری‌های بین‌المللی را در ماه‌های آینده به نظاره خواهیم نشست؛ چراکه در دو سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه های یادشده انجام شده که در آینده ای نه چندان دور اثرات مثبت آن در اقتصاد کشور نمایان می‌شود.

 به نظر می‌رسد برای تحقق هر چه بیشتر خواست و اراده دولت در بخش تسهیل بازرگانی و تجارت با کشورهای گوناگون و تأثیرگذاری این موضوع مهم در رشد و بهره‌وری اقتصادی، لازم است رایزنان بازرگانی و تجار حرفه‌ای و خبره‌ای برای بازاریابی به کشورهای گوناگون از جمله منطقه و همسایگان اعزام کنیم.

قطع به یقین در به سرانجام رساندن این موضوع مهم از وزارت خارجه تا وزارت صمت، اقتصاد و سایر نهادی مرتبط باید همکاری مستمری صورت بگیرد تا شاهد ثمراتی هر چه بهتر دیپلماسی اقتصادی دولت در دو سال گذشته باشیم.

اگر رایزن اقتصادی و تجاری خبره و کاربلدی به کشورهای منطقه و همسایه اعزام شود و وزارت خارجه بسترهای لازم را برای شناسایی بازارها فراهم کند و از ارائه کمک‌های لازم دریغ نکند، قطعاً می‌توانیم صادرکننده کالای مرغوب ایرانی باشیم.

زمانی ایران می‌تواند جایگاهی در بازارهای منطقه‌ای برای کالای خود بیابد که کیفیت کالای ایرانی به مراتب بهتر از امروز شود؛ چراکه وارد دنیای رقابت می‌شویم و برای زنده ماندن در این دنیای بزرگ رقابت باید از نظر قیمت و کیفیت کالا در بهترین شرایط به سر ببریم تا امکان رقابت با کالاهایی که از سراسر دنیا با برندهای شناخته‌شده راهی این بازارها می‌شوند، داشته باشیم.

قطع به یقین اگر به این موارد توجه شود و در کنار ارتقای کیفیت کالا، دیپلماسی اقتصادی نیز بیش از پیش تقویت شود، در مدت زمان کوتاهی شاهد آثار بسیار مهم و دستاوردهای خوبی در این زمینه خواهیم بود که به نفع کشور تمام می شود؛ چراکه برای رشد اقتصاد در شرایط تحریم حتی شرایط غیرتحریم چاره‌ای جز توسعه صادرات غیرنفتی نداریم. به این جهت که دنیا سال‌هاست به این سمت حرکت کرده، بنابراین برای عقب نماندن از دنیا باید به این سمت نگاه بلندتر و راهگشاتری داشته باشیم.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات