صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۴۸۶۰۲

جشن غدیر نشان از ولایتمداری مردم دارد

برای دومین سال متوالی، جشن بزرگ مردم تهران با عنوان «مهمونی ۱۰ کیلومتری» به مناسبت عید غدیر حدفاصل میدان آزادی تا میدان امام حسین(ع) برپا شد و میلیون‌ها نفر از پایتخت‌نشینان برای گرامیداشت جشن ولایت گرد هم جمع شدند.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ سجاد علوی

برای دومین سال متوالی، جشن بزرگ مردم تهران با عنوان «مهمونی ۱۰ کیلومتری» به مناسبت عید غدیر حدفاصل میدان آزادی تا میدان امام حسین(ع) برپا شد و میلیون‌ها نفر از پایتخت‌نشینان برای گرامیداشت جشن ولایت گرد هم جمع شدند. این رویداد جمعی که به همت گروه‌های مردمی برگزار شد، ۲۳۰۰ موکب، ۶۰ استیج مردمی، دهها شهربازی کوچک و چهار استیج بزرگ در میدان‌های امام حسین(ع)، فردوسی، انقلاب و میدان آزادی فعالیت خود را آغاز کردند. مترو هم در زمان برگزاری مهمانی ده کیلومتری به کمک آمد و به صورت رایگان به مردم خدمت‌رسانی کرد. به روایت تصویر و خبرنگاران حاضر، جمعیتی بیش از ۳ میلیون نفر در این مهمانی شرکت داشتند و در عید ولایت بار دیگر بیعت کردن با امام را یادآور شدند.

جشن غدیر نشان از ولایتمداری مردم دارد

جشنی به بزرگی عیدالله اکبر
یکی از روحانیونی که در این جشن شرکت کرده بود، گفت: «امروز عیدالله اکبر، یعنی روز عید بزرگ غدیر خم است. این عید نه تنها عید ولایت است؛ بلکه چکیده رسالت پیامبر(ص) در این روز بر اساس آیه تبلیغ بیان می‌شود. در این آیه بزرگ و تاریخ‌ساز، خداوند رو به پیامبر اکرم(ص) می‌گوید: «ای پیامبر، اگر امروز این تبلیغ را انجام ندهی و ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) را تبلیغ نکنی، همه رسالت ۲۳ ساله‌ات از بین می‌رود و پایان نمی‌یابد.»
ایران اسلامی به خصوص پایتخت، سالیان سال است که صحنه حضور و گردهمایی خودجوش مردمی است. از عزاداری امام حسین(ع) در ایام محرم تا راهپیمایی ۲۲ بهمن، همواره مردم ایران بزرگ، شگفتی‌ساز بوده‌اند و با خلق تصاویری حماسی از حضور خود، بر حقانیت ولایت فقیه صحه گذاشته‌اند.

رهرو ولایت باشیم تا سقیفه و کربلا پیش نیاید
در ادامه همین حضور، یک روحانی دیگر که تصویر اسکناس ۱۰ هزار تومانی غدیر متبرک به تصویر ولایت را به عنوان یادگاری و عیدی به مردم می‌دهد، گفت: «روز غدیر، بی‌تردید باعث شد که ولایت تثبیت شود. از یک سو هم رسالت پیامبر(ص) با تبلیغ غدیر و اعلام ولایت امیرالمومنین(ع) تمام می‌شود، همچنین دیگر درسی که در روز غدیر به ما می‌دهند، این است که اگر غدیر و ولایت را فراموش کنیم، دیگر نمی‌توانیم تجربه آیندگان را بر اساس غدیر و ولایت به نسل‌های دیگر انتقال دهیم. صد البته پس از غدیر دیدیم که متاسفانه این واقعه تاریخ‌ساز، پس از رحلت پیامبر اعظم(ص) فراموش شد. وقتی غدیر فراموش شد، سقیفه آمد و سقیفه که آمد، نتیجه‌اش کربلای ابی‌عبدالله شد. پس درس بزرگی که از غدیر می‌گیریم، این است که همواره رهرو ولایت باشیم و در تبعیت از ولایت گام برداریم تا بتوانیم آن را به درستی حفظ و به نسل‌های بعد منتقل کنیم. امروز من و شما دیدیم که ۳ میلیون تهرانی خودجوش پا به جشن غدیر و ولایت نهادند.»

جشن غدیر نشان از ولایتمداری مردم دارد

غدیر فقط مختص ایرانیان نیست
یکی دیگر از شرکت‌کنندگان به خبرنگار حاضر در جشن گفته بود: «غدیر نه تنها مختص ایرانیان نیست؛ بلکه مختص به همه جوانمردان و آزادگان سراسر جهان است. چه آن مسیحی ای که در کتابش نوشته و به فضایل مولای متقیان علی(ع) اشاره کرده و چه آن که اهل سنت است. بیش از دهها کتاب از مراجع اهل سنت داریم که به فضایل امیرالمومنین علی(ع) اشاره کرده‌اند. غدیر فقط مختص ایرانی و شیعه نیست؛ بلکه متعلق به همه آزادگان سراسر گیتی اعم از مسلمان و غیرمسلمان است.»

نکته مهم این است که برپایی چنین جشن‌هایی تأثیر زیادی در تبلیغ و ترویج فرهنگ غدیر دارد و باید در برگزاری همه ساله آنها کوشید. گردهمایی‌های خیابانی یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای تبلیغ غدیر است؛ اما نکته بسیار مهم اینجاست که در کشور شیعه‌پرور ایران، تنها یک عنصر مردم را به حضوری یکپارچه و خودجوش وا می‌دارد و آن عنصر مهم «ولایتمداری» است. به معنای واقعی عید غدیر عید ولایت است و حضوری اینچنینی در خیابان، نشئت گرفته از باور ولایتمدار مردمی است که همواره با حضور به موقع در صحنه مهر باطلی را بر سخنان یاوه‌گویان زده‌اند. ۳ میلیون نفر پایتخت‌نشین در جشن ۱۰ کیلومتری غدیر شرکت کردند تا به دشمنان این مرز و بوم که سال‌ها برای آب و خاک وطنمان نقشه‌ها کشیده‌اند، بگویند همواره سایه ولایت بر سر جمهوری اسلامی ایران است و اجازه نخواهند داد بار دیگر در گردش تاریخ سقیفه تکرار شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات