صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۶۱۵۶۸

«مهمونی۱۰ کیلومتری غدیر»؛ وقتی تفاوت‌ها رنگ می‌بازد

«مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر»، جشنی میلیونی با حضور همه مردم، همه آنهایی که عاشق اهل بیت (ع) هستند؛ در رودخانه عشق به علی (ع)، بر سر خوان نعمت ولایت و امامت، همه تفاوت‌ها رنگ می‌بازد همه غدیری می‌شوند و علوی.

جشنی بزرگ به هنای ۱۰ کیلومتر از میدان آزادی تا بزرگراه امام علی (ع)، امروز سه شنبه - ۵ تیر- همزمان با عید سعید غدیر خم جشنی فرهنگی مذهبی با حضور گروه‌های مختلف مردم در تهران برگزار شد، همزمان ۳۸۰ شهر و روستای کشور غدیر را جشن گرفته است، امروز ایران اسلامی قدرشناس غدیر است.

«مهمونی۱۰ کیلومتری غدیر» در تهران آغاز شد+ فیلم و عکس/ در حال به روزرسانی

۱۷:۰۰/ عصر یک روز تابستانی تیر ماهی، سه‌شنبه - ۵ تیر- تهران پایتخت باشکوه ایران زمین، اینجا میدان امام حسین (ع) عاشقان ولایت، امامت و اهل بیت (ع) گردهم می‌آیند؛ از صیح امروز موکب‌ها آماده پذیرایی هستند تا ۲۲ شب؛ عید است و جشن و شادی و ۱۰ کیلومتر مهمونی.

بارزترین چیزی که اینجا در میدان امام حسین (ع) دیده می‌شود، شور و حضور بچه‌هاست. شاید تعجب کنید اما رنگارنگی این مهمانی ۱۰ کیلومتری به حضور بچه‌هاست؛ به کتاب ها و مدادهای رنگی و میزهایی که برای نقاشی تعبیه شده اند. به وسایل بادی شهربازی که قدش از کل جمعیت بلندتر است و رد انگشت اشاره بچه‌ها در آخر به همان‌ها ختم می‌شود.

۱۷:۱۰/ اجرای زنده مجریان شبکه پویا برای کودکان انقلاب

مجریان تلویریونی و گروه‌های هنری به میدان انقلاب تهران آمده‌اند، برای بچه‌هایی که همراه پدر و مادرشان به جشن آمده اند، برنامه‌های شادمانه اجرا می کنند.

«مهمونی۱۰ کیلومتری غدیر»/ وقتی تفاوت‌ها رنگ می‌بازد + فیلم و عکس/ در حال به روزرسانی  میدان انقلاب مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر

۱۷:۱۵/ پذیرایی در موکب هیات فاطمیون

موکب هیات فاطمیون به رسم سه سال گذشته در حال پذیرایی از مهمان های غدیر است، شربت و شیرینی صدای صلوات و یاعلی در حوالی این موکب بلند است، عاشقان مولا عید را به هم تبریک می گویند و شربت تعارف می کنند.

«مهمونی۱۰ کیلومتری غدیر»/ وقتی تفاوت‌ها رنگ می‌بازد + فیلم و عکس/ در حال به روزرسانی  دیوارنگاره میدان انقلاب

۱۷:۲۰/ دیوار نگاره میدان انقلاب

دیواره نگاره میدان انقلاب تصویری از واقعه تاریخی غدیر خم است، در میدان همه امکانات فراهم است، از آمبولانس امداد، تا ماشین‌های آتش نشانی، همه پای کار عید آماده اند تا مهمانی غدیر به خوبی برگزار شد.

«مهمونی۱۰ کیلومتری غدیر»/ وقتی تفاوت‌ها رنگ می‌بازد + فیلم و عکس/ در حال به روزرسانی

۱۷:۳۰/ سومین مهمونی غدیر، مردمی و ملی

ضرب‌المثلی قدیمی میان همه ما رایج است که می‌گوییم «تا سه نشه بازی نشه». مثلی که گویی سه بار تکرار موتیف‌وار یک واقعه را سرآغاز رخداد و اتفاقی شگرف می‌داند. حالا و در سومین سال برگزاری مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر می‌توان این همایی مردم و اقشار مختلف جامعه را سرآغازی بر یک جشن ملی و مذهبی دید. جشنی که مردمی بودنش، آن را سر و شکل داده، متمایز کرده و هر سال با قوت بیشتری نسبت به قبل پیش می‌برد.

«مهمونی۱۰ کیلومتری غدیر»/ وقتی تفاوت‌ها رنگ می‌بازد + فیلم و عکس/ در حال به روزرسانی  میدان امام حسین (ع) / مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر

۱۷:۴۰/ گپ و گفتی میان جاماندگان مناظره‌ها

مهمان‌ها آرام آرام از راه می‌رسند، پهنه میدان امام حسین (ع) برای نشستن مهمانها در کنار هم آماده شده است، این سومین مهمانی ۱۰ کیلومتری اما کاملا با دو مهمانی قبلی متفاوت است؛ در این مهمانی هم مثل دیگر محافل، تب صحبت در میان گروه‌های کوچک مردم درباره انتخابات داغ است و جامانده‌های مناظره گوشه‌ای نشسته اند، گفت‌وگوها را دنبال می‌کنند و با هم گپ می‌زنند. جامانده‌هایی که در بین آنها زن و مرد و پیر و جوان نشسته‌اند و هم دستی بر آتش انتخاب دارند و هم حضوری در دل یک مهمانی به طول ۱۰ کیلومتر.

«مهمونی۱۰ کیلومتری غدیر»/ وقتی تفاوت‌ها رنگ می‌بازد + فیلم و عکس/ در حال به روزرسانی  کشتی اسباب بازی

۱۷:۵۰/ غرق در دنیای کودکانه در میانه جشن

از میدان امام حسین(ع) به سمت غرب تا چشم کار می‌کرد، حضور بچه‌ها به چشم می‌آید. یکی از آنها در حالیکه به سمت کشتی اسباب بازی می رفت از پدرش می‌خواست کمی صبر کند تا بازی کند؛ هنوز عرق پریدن روی قصر بادی خشک نشده بود، روی تاب فلزی می‌پرید؛ هنوز سرگیجه‌اش از تاب‌بازی آرام نگرفته بود، توی استخر توپ می‌پرید؛ هنوز نفسش از استخر توپ بالا نیامده بود خودش را تشک بازی رها می‌کرد.

۱۸:۰۰/ دورهمی عاشقان امیرالمومنین(ع)؛ مثل اربعین

یک نفر از کنارم می‌گذرد و می‌شنوم که به بغل دستی اش درباره شباهت این مهمانی با پیاده‌روی اربعین می‌گوید. تا می‌آیم باقی صحبت‌هایش را بشنوم رد می‌شود و من اربعین را در ذهنم مسجم می‌کنم. جایی که همین دلدادگی موکب‌داران جریان دارد و عاشقان سیدالشهدا (ع) را به کربلا می‌کشاند. حالا هم با همان شکل، عاشقان امیر المومنین(ع) را از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی روانه کرده است.

۱۸:۱۵/ مهمانان مولا بر خوان غدیر؛ وقتی تفاوت‌ها رنگ می‌بازد

حالا دیگر تفاوت‌ها رنگ باخته‌اند، شیفتگان مولا و حرکت در مسیر غدیر تفاوت های قومی، زبانی و حتی مذهبی را در کلان شهر تهران به فراموشی سپرده است، مولا میزبان است یا تهرانی ها، هرچه باشد غدیر امروز عصر پایتخت، مهمانی است که کسی نمی تواند خود را میزبان آن بداند جز صاحب غدیر، برای این مهمانی هیچ شرط و شروطی هم تعیین نشده؛ آنچه مهمانان را به سمت سفر غدیر خواهد کشاند حُب مولا و ارادت به خاندان عصمت و طهارت (ع) است.

«مهمونی۱۰ کیلومتری غدیر»/ وقتی تفاوت‌ها رنگ می‌بازد + فیلم و عکس/ در حال به روزرسانی

۱۸:۳۰/ حضور اتباع ساکن تهران در مهمونی

در این میهمانی تنها یک قشر خاص حضور ندارد بلکه همه اقوام، اقلیت‌ها، از همه زبان‌ها، گویش و مذاهب ایران در این خیابان و میدان حضور دارند، حتی در بین این مهمانان اتباع دیگر کشورها دیده می شود. شکوه و عظمت حضور مردم در جشن غدیر همان تعبییر زیبایی بود که صبح امروز رهبر انقلاب در سخنرانی خود به آن اشاره داشند؛ معظم له در بیانات خود اعلام کردند که غدیر به معنای درست و برجسته ای که از آن می شود متعلق به تمام مسلمانان است.

«مهمونی۱۰ کیلومتری غدیر»/ وقتی تفاوت‌ها رنگ می‌بازد + فیلم و عکس/ در حال به روزرسانی

۱۸:۴۰/ اختلاف و رقابتی نیست؛ همه علوی هستند

حضور اقشار مختلف جامعه بدون توجه به گرایش های فکری و سیاسی در کنار هم هستند؛ در آستانه انتخابات هستیم، یک اتحاد و رفاقت در کنار رقابت انتخابات یک پیام خاصی دارد، ما علوی هستیم و غدیر جشن ماست، امروز جشن امامت است و کسی از اختلاف جناح های سیاسی و فکری سخن به میان نمی آورد، این پیام دقیقی برای کسانی دارد که به دنبال تفرقه در جامعه هستند.

۱۸:۵۰/ سرودها و همخوانی‌ها

کمی آن‌سوتر نوجوانی بغض کرده بود و از اینکه در یکی از مسابقه ها باخته، ناراحت بود. غرفه دیگری را نشانش دادم که پسربچه های همسن خودش آهنگی را می‌خواندند و مسابقه دیگری به راه بود. بغضش هنوز باز نشده بود اما همراهی اش کردم تا کمی سر ذوق بیاید. راستش صدای بلند سرودها و همخوانی ها لا به لای جیغ گه گاه بچه‌ها نمی‌گذاشت کسی ناراحت بماند و خواه ناخواه او را با این مهمانی همراه می‌کرد.

۱۸:۵۵/ پرچم وحدت‌بخش غدیر
مردم امروز جشن غدیر از تیپهای مختلف حضور دارند، کسی به دنبال جستجو همفکر سیاسی یا اجتماعی نیست بلکه همه زیر یک بیرق و پرچم و در امتداد مسیر غدیر در حرکت هستند و این پیام را به بانیان تئوری شکاف نسلی و فکری در ایران خواهند داد که پرچم غدیر و تفکر ولایت و امامت وحدت بخش تمام اقشار جامعه است.

۱۹:۰۰/ حب مولا در ژنتیک ایرانیان
حضور نسل های مختلف جامعه در میهمانی ۱۰ کیلومتری نشان از آن دارد که حب مولا در ژنتیک ایرانیان وجود دارد و هر ساله، مراسم مختلف را بهانه قرار می دهند تا ارادت خود را به اهل بیت (ع)ثابت کنند؛ در میدان انقلاب کودکان و نوجوانان در این مهمونی حضور چشمگیری دارند و شاید آمدند تا در جشن امامت و قرار گرفتن در سیل شیفتگان مولا خود به تمرین ولایت‌مداری بپردازند. آنان نیز مروج پویش لقمه میلیونی بودند تا جشن غدیر از جیب دوستداران امامت پرداخت شود و منابع آن وابسته به بودجه یک یا چند نهاد خاص نباشد.

۱۹:۱۵/ اطعام غدیرانه
برای تکمیل این پویش مردمی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ موکب برای حضور در جشن غدیر پایتخت ثبت‌نام کردند تا خدمت رسانی لازم را به مهمانان مولا انجام دهند. بله این مردم پا پیش گذاشته تا در روز جشن امامت و ولایت مروج سنت حسنه اطعام غدیرانه در کشور باشند سنتی که در صورت تداوم می تواند به یک رویه منطقه و جهانی تبدیل شود.

۱۹:۳۰/ موکب شهیدان خدمت به یاد شهید جمهور
تمام برنامه‌های مهمونی غدیر به اطعام ختم نمی‌شود بلکه در مسیر این مهمونی ۱۰ کیلومتری، برنامه‌های شاد و متنوعی برای تمام اقشار جامعه در نظر گرفته شده که کودکان شاید بیش از هر قشر دیگر از آن لذت ببرند؛ کودکانی که امروز تمام شرایط بازی و شادی برای آنان مهیا شده است.
موکب‌ها فعالیت کاملی برای خدمت‌رسانی دارند و موکب شهدای خدمت به یاد شهید جمهور فعالیت دارد و یکی از شلوغ‌ترین موکب‌ها در خدمت‌رسانی در فاصله چندمتری این موکب، شیفتگان مولا در تیپ فاطمیون موکبی را برپا و در حال خدمت‌رسانی هستند.

۱۹:۴۰/ پرچم‌های مقاومت در دست غدیریان
شبکه پویا نیز با اجرایی متنوع زمینه بازی و شادی را فراهم کرده است؛ در میدان انقلاب و در جشن غدیر، پرچم های فلسطین بر دوش مردم است و پرچم های مقاومت نیز در اهتزاز است و رقص پرچم‌ها در این مهمانی ۱۰ کیلومتری, هلالی شیعی درست کرده که در آن ملیت، قومیت و زبان و نژاد معنی ندارد؛ مهمانان غدیر از یک گروه نیستند و قشرهای متنوع جامعه به شمار می روند این همان محفل عشقی است که امروز همه در کنار هم هستند.

 کشتی هدیه اسباب‌بازی به کودکان غزه

۱۹:۵۰/ غدیر خانوادگی
در کنار بچه‌ها، آنچه این مهمانی را متمایز کرده، حضور خانواده هاست. چه خانواده‌هایی که موکب دارند و دسته‌جمعی آن را می‌چرخانند، چه آنان که پای پیاده آمده اند و با اشاره بچه ها به این‌سو و آن‌سو کشیده می‌شوند. ساده بگویم فضای جشن، آن قدر خانوادگی است که انگار پاکبانان، اصحاب رسانه، نیروهای انتظامی، نیروهای آتش‌نشانی و اورژانس و همه کسانی که برای انجام وظیفه شغلی خود در این مسیر حضور دارند، تافته جدابافته‌ای هستند.

۲۰:۰۰/ موکب‌هایی برای محبان علی
موکب‌ها عمق محبتی است که مردم به امیرالمومنین(ع) دارند؛ از صبح خیلی زود ماشین‌ها و کامیون‌ها در خیابان انقلاب به دنبال جای پارک بودند تا موکب‌ها را آماده کنند. فارغ از آنهایی که میان جمعیت می‌چرخند و خوراکی‌ها را پخش می‌کنند، هستند آنهایی که پشت موکب از خستگی خوابشان برده و سوژه عکاس‌ها می‌شوند.

۲۰:۱۰/ ماکتی از کعبه

اینجا میدان آزادی است؛ این برج که شاهد خاطرات زیادی از اتفاقات این سرزمین بوده، امروز میزبان علاقمندان مولای متقیان حضرت علی علیه السلام است. امروز عاشقان آن حضرت به اینجا آمدند تا یادآور واقعه عظیم امامت حضرت علی باشند. موکب‌هایی در اطراف میدان پذیرای مردم هستند همچنین در این مراسم، کودکان فراموش نشدند و در اطراف میدان، وسایل بازی برای آنها فراهم شده که حسابی از سوی آنها استقبال شده است. در ضلع دیگر از میدان آزادی، ماکتی از کعبه تعبیه شده است؛ شاید اشاره به آخرین سفر حج پیامبر(ص) که پس از آن در ناحیه‌ای به نام غدیر در نزدیکی مکه، جانشینش را اعلام کرد.

۲۰:۲۰/ میزبان سنگ تمام گذاشته
صاحب‌خانه همه‌جوره برای مهمانان سنگ تمام گذاشته‌. جشن است و همه چیز تدارک دیده‌اند؛ هر کدام هم مخاطب خاص خودش را دارد؛ بعضی‌ها هم کوچک و بزرگ ندارد و همه‌جور مهمانی را به سمت خودش جلب می‌کند؛ خوراکی پرطرفداری به اسم سیب‌زمینی سرخ‌کرده.

۲۰:۳۰/ نورافشانی غرورآفرین

همین که تاریکی شب آغاز می‌شود، نورافشانی‌ها، جلوه‌ای دیگر به مراسم باشکوه مهمانی ۱۰ کیلومتری می‌دهد. تا روز بود، پرواز بادبادک‌ها در آسمان تهران خودنمایی می‌کرد و حالا با تاریکی شب، این نورافشانی‌های متنوع است که توجه حاضران را به آسمان تهران جلب می‌کند. نوعی غرورآفرینی با سری رو به بالاست برای مایی که مولایی چون علی داریم و این‌گونه هرساله به مناسبت بزرگ‌ترین عید شیعیان، این انتخاب را به جشن می‌نشینیم.

۲۰:۴۰/ حضور آحاد مختلف مردم در مهمانی

یکی از نکات قابل‌توجه مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر، حضور مردم با سلایق پوششی متفاوت است. مردمی که فارغ از اختلاف‌نظرهای سیاسی، در جشن ملی غدیر شرکت کرده‌اند و برخی که شاید در نگاه نخست، به طرز پوشش آنها نمی‌خورد، پرچم‌های کوچک فلسطین و جشن غدیر را در دست گرفته‌اند.

۲۰:۵۰/ باران، مهمانی را خاطره‌انگیز کرد

هوا هم امشب، حس و حال خاطره‌انگیزی به مراسم مهمانی داده است. پس از دقایقی رعدوبرق، باد شدیدی گرفت و آسمان، بر روی مردم برکت فرستاد. این باران، هوا را خنک کرد و شور مردم برای عکس گرفتن را هم بیشتر. جالب آن‌که کسی از این باران فرار نکرد و همه ترجیح دادند در زیر قطرات شاعرانه باران، تفرج‌کنان، ساعت پایانی مهمانی را مغتنم بشمارند و از این فضای خاطره‌انگیز نهایت استفاده را به عمل بیاورند.

۲۱:۰۰/ جای خالی سیدمحرومان

مهمانی ۱۰ کیلومتری امسال، یک غائب بزرگ دارد: سیدابراهیم رئیسی. اما مردم، یاد خادم خود را گرامی داشته‌اند و علاوه بر بنرهای رئیس‌جمهور شهیدمان که در نقاط مختلف مسیر مهمانی جای‌گذاری شده، مردم نیز با تصاویری منقش به ابراهیم رئیسی، یاد سیدمحرومان را زنده نگه‌داشته‌اند. شهید مظلوم، امسال به جای مهمانی ۱۰ کیلومتری تهران، مهمان سفره مولای خود شده است.

۲۱:۱۰/ وحدت در عین کثرت

در طول مسیر، در هر جایی که توقف کنیم، معنای وحدت را به چشم می‌بینیم. مردمی که خود را آماده حضور در انتخابات می‌کنند، فارغ از هر گرایش سیاسی و اجتماعی، اکنون در این مهمانی حضور یافته‌اند و با تعامل خوبی که با یکدیگر دارند، گوشه‌های دیگری از فرهنگ سرزمینی و وحدت عمیقی که میان آنها سازی و جاری است را به نمایش گذاشته‌اند. این وحدت در شرایط حساس کنونی، پیام‌های قابل‌تاملی را در سطح بین‌الملل به همراه دارد.

۲۱:۲۰/ یک جشن کم سابقه در جهان  

این مهمانی نشان‌دهنده یک حقیقت بزرگ است. همان‌گونه که مردم و مسئولان ما در مناسبت‌های مصیبت، سنگ‌تمام گذاشته و همواره در عرصه هستند، این‌بار و در سرور عمومی نیز بسیار درخشان ظاهر شدند. مگر چند نمونه از این جشن‌های عمومی در سراسر جهان سراغ داریم که بابت آن، تمام دستگاه‌های اجرایی پای کار می‌آیند و جشنی چند میلیونی را در سراسر کشورشان  این‌چنین با حضور مردم، به انجام می‌رسانند؟

۲۱:۳۰/ جشن پیش‌نیاز انتخابات 

پس از حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و شوکی که به جامعه وارد آمد، این برای نخستین‌بار است که جشنی در کشور با این ابعاد صورت می‌گیرد. جشنی که پیش‌نیاز انتخابات است و در عرصه بودن مردم را چند روز پیش از آغاز انتخابات، به مردم سراسر جهان نشان می‌دهد.

۲۱:۴۵/ مردم همچنان حضور دارند

با اینکه دقایقی به پایان جشن نمانده اما چیزی از عظمت حضور مردم کم نشده است. فشردگی جمعیت به‌مانند دقایق ابتدایی مراسم است و جالب آن‌که گویی موکب‌ها نیز تصور چنین استقبالی را می‌کردند چرا که هم‌چنان در حال خدمت‌رسانی هستند و فضای عمومی، این تصور را نمی‌رساند که این مهمانی عظیم قرار است تا دقایقی دیگر به پایان برسد.

۲۲:۰۰/ سنگ تمام مردم و مسئولان  

مهمانی بزرگ غدیر امسال نیز به پایان رسید. مردم همچنان حضور دارند و برخی موکب‌ها، در حال خدمت‌رسانی هستند. جشن ۱۰ کیلومتری غدیر، دیگر به سنتی ثابت در تقویم کشور تبدیل شده است که ظرفیت‌های بسیاری دارد و قطعا این ظرفیت‌ها، در برنامه‌های آتی مجریان این حرکت بزرگ جای خواهد گرفت. این جریان اثرگذار را به دو دیده می‌نگریم و فارغ از شادباش این روز بزرگ، بصیرت انقلابی مردم و وحدت میان ملت بزرگ ایران را به جشن می‌نشینیم.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات