صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۴۸۷۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 21 تیرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): حجاب یک ضرورت شریعتی است؛ شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را ‌همه باید بدانند. اینکه حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است، نه، جای خدشه و شبهه ‌ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود، منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی‌کنند، اینها را نباید ‌متهم کرد به بی‌دینی و ضدانقلابی. (1401/10/14)‌ *روز ملی حجاب و عفاف گرامی باد*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
فرار از تاریخ!
اگر علمی به نام تاریخ نبود که کارش ثبت و ضبط وقایع است، اصلاح‌طلبان رادیکال می‌توانستند روی کوتاهی حافظه تاریخی مردم حساب باز کنند و به نام دموکراسی و حقوق مردم هرچه دل‌شان بخواهند ادعا کنند و با قرار دادن خود در جایگاه مدعی، خط هجمه به جایگاه رهبری را صادر کنند. اما تاریخ در خود ثبت کرده که چگونه از درون یک تفکر سیاسی در سال 1369 این ندا برخواست که صدام خالد بن ولید زمانه است و ایران باید برای دفع خطر ابرقدرت‌ها به کمک صدام بشتابد تا او نیز چونان صدر اسلام فاتح بزرگ اسلام شود! اگر نبود هوشمندی رهبر معظم انقلاب، رادیکال‌های آن روز که امروز نام اصلاح‌طلب را بر خود نهاده‌اند ایران را درگیر جنگ دیگری می‌ساختند. تاریخ هم هست و هم عبرت‌آموز است که چگونه همان تفکر در سال 2001 و در جریان حمله آمریکا به افغانستان موضوع مشارکت ایران در کنار آمریکا را مطرح ساختند، اما دیری نپایید که رئیس‌جمهور وقت آمریکا، ایران را محور شرارت نامید!
طیف رادیکال اصلاح‌طلبان امروزین اما در صحنه سیاست داخلی نیز ابداعات عجیب و غریبی داشته است؛ مثلا در اواخر دوره ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی پیشنهاد تغییر قانون اساسی را داده شد تا وی رئیس‌جمهور مادام‌العمر شود! که باز رهبری در مقابل آنان و در کنار مردم و قانون ایستادند. آنهایی که این روزها خود را مدعیان دموکراسی جا می‌زنند پس چرا در سال 1388 نافرمانی کردند و تجمعات خیابانی به راه انداختند و اهانت‌کنندگان به امام حسین(ع) را مردم خداجوی نامیدید؟ آنان حتی انتخابات سال 1384 که دولت منسوب به خودشان مجری آن بود به رسمیت نشناختند و چهره شاخص آن جریان در نامه‌ای سرگشاده نوشت: «بنا ندارم که در مورد انتخابات، شکایت به داورانی که نشان داده‌اند نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کاری کنند، ببرم و شکایت خود را فقط همانند مورد قبل در دادگاه عدل الهی مطرح می‌کنم». باورتان می‌شود که فردی اصلاح‌طلب، مدعي تقلب اصلاح‌طلبان در سال 1384 شده باشد؟! او مدعی شد: «در انتخابات سال 1384 کروبی بيش از 5 ميليون رأي آورد و آقاي احمدي‌نژاد با اختلاف نزديک به 600 هزار رأي موفق به رفتن به مرحله دوم شد؛ البته بر همگان در آن زمان واضح بود که وزارت کشور دولت اصلاحات مي‌خواست رقيب ضعيفي را مقابل آقاي هاشمي به دور دوم برساند، و چشمش را به اين تقلب بزرگ بست که بتواند در نهايت آقاي هاشمي را رئيس‌جمهور کند!»
اینها تنها اندکی از بسیارهاست که تناقض‌های برخی اصلاح‌طلبان رادیکال را درباره دموکراسی نشان می‌دهد؛ کسانی که امروز قصد دارند مافیاگونه خود را سفید و عملکرد درخشان دیگران را سیاه بنمایانند.   
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
بروز اختلاف میان دموکرات‌ها و صهیونیست‌ها
جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: اعضای کابینه رژیم صهیونیستی تندروترین مقام‌هایی هستند که در این کشور تاکنون دیده شده‌اند. بایدن گفت: «اعضای راست افراطی در دولت ائتلافی صهیونیستی بخشی از مشکل در کرانه باختری هستند.»
گزاره خبری: 1ـ رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با فرید زکریا تحلیلگر سیاسی و مجری برنامه GPS در شبکه CNN گفت: «نمی‌گوییم که همه مشکلات کرانه باختری به دلیل رژیم صهیونیستی است اما نظرات برخی اعضای دولت نتانیاهو درباره شهرک‌سازی در کرانه باختری بخشی از مشکل است.» جو بایدن ادامه داد: «دولت نتانیاهو شامل تندروترین افرادی است که در عمرم دیدم منظورم از زمان گولدا مئیر (1974ـ1969) تاکنون است. وزیر دارایی رژیم صهیونیستی «بتسلئیل سموتریچ» و وزیر امنیت ملی این رژیم «ایتمار بن غفیر» بخشی از مشکل کرانه باختری اشغالی هستند. کل رژیم صهیونیستی هم‌اکنون در کرانه باختری نیست. همه مشکل، این رژیم نیست اما بخشی از مشکل هستند به ویژه آنهایی که در دولت رژیم صهیونیستی هستند و می‌گویند هر جایی بخواهیم می‌توانیم مستقر شویم. آنها حق ندارند اینجا (کرانه باختری) باشند.» 2ـ وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی ایتمار بن‌غفیر در واکنش به اظهارات بایدن گفت: «بایدن باید بداند که ما ستاره‌ای در پرچم آمریکا نیستیم.»
گزاره تحلیلی: 1ـ اختلافات مشاهده شده میان دموکرات‌ها با نتانیاهو از نوع اختلافات راهبردی نبوده بلکه یک اختلاف سلیقه تاکتیکی هست بنابراین به نظر می‌رسد که صحبت‌های بایدن بیشتر جنبه مصرف داخلی داشته و معطوف به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو می‌باشد. از سوی دیگر حمایت برخی تندروهای یهودی صهیونیستی همانند بن‌غفیر و اسموتریچ از حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پیش‌رو زمینه‌ساز چنین موضع‌گیری‌هایی از سوی بایدن شده است و بنابراین بیشتر جنبه مصرف انتخاباتی دارد. 2ـ ایده تشکیل دو کشور فلسطین و رژیم صهیونیستی در کنار یکدیگر که از سوی جو بایدن مطرح شده است نیز نشان‌دهنده این است که قدرت و ماهیت جنبش مقاومت توسط ایالات متحده پذیرفته شده است و نگاه واقع‌گرایانه بایدن باعث شده است که به جای سیاست همیشگی مقابله با فلسطینیان، سیاست همکاری با آنها را پیش بگیرند. 3ـ شکست و انزوای بیشتر تندروهای صهیونیستی در سیاست داخلی این رژیم بیش از پیش مشهودتر شده است به ویژه بعد از اعتراضات خیابانی به سیاست‌های افراطی بنیامین نتانیاهو (ماه می‌ سال گذشته) که پس از آن با افول تأثیرگذاری تندروهای یهودی صهیونیستی روبه‌رو هستیم. همه این اتفاقات در حالی در حال رخ دادن هست که جبهه مقاومت با شور و نشاط خیلی خوب در حال فعالیت می‌باشد. در برهه‌ای که راست‌گراترین و افراطی‌ترین کابینه تاریخ این رژیم در حال فعالیت در مناطق اشغالی است و به دنبال طرح اصلاحات قضایی که نتانیاهو و کابینه وی در صدد اجرای آن بودند به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها حمایت‌های آمریکایی را نیز از دست خواهند داد. واکنش‌ها به سخنان جنجالی بایدن توسط وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده آن است که انتظار حمایت و تأیید بی‌چون و چرای همه اقدامات رژیم صهیونیستی توسط آمریکا در همه ابعاد و سطوح وجود دارد و صحبت‌های بایدن به نوعی بسیار غیر منتظرانه و دور از ذهن صهیونیست‌ها مطرح شده است.
نکته پایانی؛ نباید فریب اختلافات سلیقه‌ای رژیم صهیونیستی و آمریکا را خورد و فقط واقعیت‌های میدانی می‌تواند صحت ادعاهای بایدن را مشخص کند. از سوی دیگر چون امسال سال انتخابات در آمریکا می‌باشد بنابراین بسیاری از موضع‌گیری‌ها مصرف انتخاباتی و سیاسی داخلی دارند. همچنین موفقیت‌های خیلی خوب و قدرت‌نمایی‌های جبهه مقاومت باعث شده است که در نهایت سیاست آمریکا از حذف و از بین بردن مقاومت به پذیرش و همکاری با آن تغییر کند.
رامین نصیری
 
 
▼ اخبار 
1ـ واکنش دولتی‌ها به عزل قضایی لطیفی
علی بهادری‌جهرمی در واکنش به رأی دیوان عدالت اداری، درباره انتصاب میثم لطیفی تأکید کرد: «قانون و رویه حقوقی، بهره‌گیری از ظرفیت اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های آزاد و غیردولتی در مناصب اجرایی را مجاز دانسته و رویه همیشگی دستگاه‌های مختلف اجرایی، تقنینی و قضایی بوده است. وی افزود: در همین راستا انتصاب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های آزاد و غیردولتی بر اساس قانون صورت گرفته و مغایرتی با قوانین و مقررات ندارد. بهادری‌جهرمی یادآور شد: دولت اقدامات حقوقی لازم را از طریق معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری برای اعتراض به رأی اخیر دیوان عدالت اداری و اصلاح آن انجام داده است و منتظر بررسی نهایی از سوی قوه قضائیه هستیم.» گفتنی است که دیوان عدالت اداری با صدور رأی، انتصاب میثم لطیفی به عنوان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی را غیرقانونی اعلام کرده است.
 
2ـ سند آمریکایی علیه ادعای آمریکایی
گزارش اطلاعاتی آمریکا پیرامون مسئله هسته‌ای ایران منتشر شد. در این ارزیابی اطلاعاتی اعتراف شده است که ایران به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای نیست. در ارزیابی دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا آمده است: «ایران از سال 2020 فعالیت‌های خود را افزایش داده، اما تاکنون به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای نبوده است. اگرچه برخی سیاستمداران آمریکایی ادعا‌هایی برخلاف این ارزیابی دارند، اما این یافته‌ها با ارزیابی‌های قبلی آمریکا درباره موضوع هسته‌ای ایران مطابقت دارد.» این ارزیابی می‌نویسد: «ایران به افزایش اندازه و سطح غنی‌سازی ذخایر اورانیوم خود فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد.» این سند را می‌توان یک ادعای مستند از دل آمریکا علیه مواضع خصمانه سال‌های گذشته این کشور پیرامون سلاح هسته‌ای در ایران دانست.
 
3ـ تدین بیشتر خودکشی کمتر
مؤسسه نظرسنجی گالوپ در آماری به بررسی میزان خودکشی در کشورهای جهان و رابطه آن با مذهب پرداخته است. مقایسه نمرات شاخص دینداری کشورهای مختلف با آمار خودکشی در سال 2007، به خوبی نشان می‌دهد کشورهایی که مذهبی‌تر هستند، نرخ خودکشی کمتری دارند. به عنوان مثال، در حالی که فیلیپین دارای یکی از بالاترین امتیازات دینداری در جهان (79) و ژاپن دارای یکی از پایین‌ترین امتیازات (29)، اما نرخ خودکشی در فیلیپین تقریباً 12 برابر کمتر از نرخ خودکشی در ژاپن می‌باشد. در این بررسی عوامل کاهش خودکشی در این کشورها بدین نحو بازگویی شده است؛ اعتقاد به چیزی بزرگتر از خود(خدا)، ترس از عقوبت در زندگی پس از مرگ، ارتباطات انسانی شکل گرفته در گروه‌های مذهبی.
 
4ـ وقتی هسته‌ای به کمک درمان می‌آید
معاون نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی گفت: «در تولید رادیوداروها توانسته‌ایم به جایگاه بسیار چشم‌گیری در سطح منطقه دست یابیم و اکنون از نظر تولید رادیوداروهای درمانی، مقام اول منطقه قرار داریم. در زمینه صادرات رادیوداروهای تشخیصی و درمانی نیز از جایگاه خوبی برخورداریم. در حال تحقیق و پژوهش برای تولید رادیوداروهایی هستیم که در سطح جهانی همزمان توسط کشورهای بزرگ، تولید می‌شود و از این منظر پا به پای مراکز درمانی و کشورهای پیشرفته؛ تولید رادیوداروهای درمانی در سازمان انرژی اتمی ایران در دست اقدام است.»
 
5ـ رکورد 6 ساله صادرات نفت ایران شکست
احمد مرادی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس: در حوزه صادرات نفت رکورد شکستیم و صادرات نفت خام ایران از 1/5 میلیون بشکه در روز فراتر رفت که بالاترین رقم صادرات ماهانه از 2018 را نشان می‌دهد. اقداماتی که هم‌اکنون باید انجام دهیم، بازارسازی برای نفت از طریق توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه و نفت‌خیز است، البته هنوز ظرفیت صادرات بیشتر از این را داریم.
 
 
▼ اخبار کوتاه
هشدار ایران به همسایه غربی/ سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح با هشدار به حضور نیروهای تجزیه‌طلب در کردستان عراق عنوان کرد: «تا شهریورماه که زمان تعهد دولت عراق است، صبر می‌کنیم و امیدواریم که دولت عراق به مسئولیتش عمل کند. اما اگر این زمان بگذرد و این گروهک‌های تجزیه‌طلب، مسلح باقی بمانند و یا عملیاتی انجام دهند قطعاً عملیات‌های ما علیه این گروه‌ها با شدت بیشتر تکرار خواهد شد.»
 
پاسخ به یک ادعای قدیمی/ کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بیانیه کشورهای حوزه خلیج‌فارس با روس‌ها گفت: «مطالب مندرج در بیانیه مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و روسیه درخصوص جزایر 3گانه ایرانی مردود است. این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور اینگونه بیانیه‌ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.»
 
اشتباه محاسباتی بلای جان غربی‌ها/ احمد وحیدی وزیر کشور پیرامون اغتشاشات سال گذشته گفت: «رسانه‌های معاند به‌ گونه‌ای فضاسازی کردند که سیاستمداران غربی دچار اشتباه محاسباتی شدند. یک سیاستمدار باید می‌فهمید قرار گرفتن در کنار عده‌ای اغتشاشگر اعتبار آنها را به شدت دچار خدشه می‌کند.»
 
خرسندی فرمانده کل قوا از اقتدار پهپادی/ سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: «حضرت آقا در دیدار اخیر از اینکه نیروی زمینی سپاه هم به پهپاد مجهز شده و در عین حال خودش آن را می‌سازد بسیار خوشحال شدند و فرمودند که ساخت پهپاد توسط خود شما یک کار موازی نیست.»
 
گاف بایدن و افشای اسرار نظامی آمریکا/ جو بایدن رئیس‌‌جمهور ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با شبکه آمریکایی CNN اعتراف کرد که گلوله‌های توپخانه نیروهای آمریکایی رو به اتمام است.
 
آلمانی‌ها علیه اوکراینی‌ها/ یک روزنامه انگلیسی به نقل از منابعی در ناتو گزارش داد که آلمان قصد دارد در اجلاس سران این ائتلاف در لیتوانی، پیوستن اوکراین به ناتو را تا حد امکان به تعویق بیاندازد.
 
مصر و ایران در ریل توافق/ منابع دیپلماتیک مصری خبر دادند که در روزهای اخیر دور تازه‌ای از مذاکرات میان مقامات امنیتی ایران و مصر برگزار و به توافقاتی منجر شده است.
 
ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.
50002452424
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات