صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۴۸۱۵۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 4 تیرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): حج، یک هجرت است. هجرت از خود ماست؛ هجرت از منیت ماست؛ هجرت از آن زندانی است که ما را احاطه کرده و گوهر یکدانه بی‌نظیر انسانی را در وجود ما مخفی و پنهان نگه‌داشته است. حج، هجرت از خودپرستی‌هایی است که از هوا و هوس ناشی می‌شود؛ هجرت از خودخواهی‌هایی است که ما را از خدا دور می‌کند؛ هجرت از طبقه‌بندی‌ها و مرزبندی‌هاییست که زندگی انسان‌ها را از هم جدا می‌کند.(1371/2/16)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
واگنر یا اسب تروای غرب
واگنر، گروهی شبه‌نظامی که اولین بار در جریان جنگ اوکراین خبرهایی از فعالیت نظامی آنها در ذیل قوای روسیه در رسانه‌ها منتشر شد. طیفی از جنگجویان اسلاو ملی‌گرا که بارها به عنوان نیروی نیابتی در جهت منافع روسیه در کشورهای مختلف جنگیده‌اند این بار با برجسته شدن اختلافات میان آنها و وزیر دفاع لوله تفنگ‌شان را به سمت کرملین برگردانده‌اند.
پریگوژین رهبر واگنر که خیلی پیشتر به عنوان سرآشپز مخصوص پوتین در کاخ کرملین مشغول به خدمت بوده است این بار در بحبوبه جنگ اوکراین به عنوان فرمانده یک گروه پنجاه هزار نفری مدعی است که در حمله ارتش روسیه به محل استقرار نیروهایش 2000 نفر از افرادش کشته شده‌اند و لذا خواستار تسلیم و مجازات وزیر دفاع شده است. اگرچه وزارت دفاع روسیه ادعاهای او را مورد تردید قرار داده و سعی دارد نقش آنها را در جریان نبرد اوکراین کمرنگ نشان دهد، اما واقعیت آن است که این جنگجویان در جنگ اوکراین دست‌کم در جریان تصرف و حفظ لوهانسک و دونتسک به عنوان عنصر اصلی عملیات‌ها شناخته می‌شوند اما قدرت نظامی روس‌ها چند بعدی است و به محض تمرد این گروه، محل مأموریت‌شان به نیروهای چچنی واگذار شد.
مسئله مهم در این حرکت غافلگیرانه نظامی آن است که در هنگامه‌ای که غرب در قالب پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) به پشتیبانی جدی‌تری از اوکراین برخواسته و سیل سلاح‌ها و ادوات نظامی به سمت اوکراین سرازیر است وقوع اختلاف در میان خطوط جبهه روسیه می‌تواند توانایی عملیات نظامی روسیه را برای ادامه جنگ تحت‌الشعاع قرار دهد، خاصه اینکه فرسایشی شدن عملیات نظامی و مقاومت غیر قابل انتظار اوکراینی‌ها تا حد زیادی هزینه جنگ را برای کرملین بالا برده است.
اگر چه داده‌هایی از هماهنگی میان واگنرها با  دشمنان روسیه وجود ندارد اما رفتار روز گذشته آنها خواسته یا ناخواسته در جریان تصعیف روسیه و همسو با آن سوی خاکریز جنگ قرار دارد، به واقع هم‌اکنون واگنر اسب تروایی است که توانسته با نفوذ در عمق نیروهای مسلح روسیه علاوه بر ایجاد اختلال در صفوف ارتش روسیه بخشی از توان آن را به خود معطوف نماید. موضوعی که به طور قطع از سوی پوتین گناه نابخشونی شناخته خواهد شد و با وجود کنار گذاشتن تحرک نظامی توسط واگنرها و پریگوژین، احتمال زیاد فصل پاکسازی بزرگ در نیروهای مسلح و وزارت دفاع روسیه از راه خواهد رسید. 
حسین حسینی‌نژاد
 
 
▼ گزارش روز
دیکتاتورهای جمهوری‌خواه!
در آستانه انتخابات و تلاش‌ها برای شکل‌گیری فضای رقابتی، بخش افراطی جریان اصلاح‌طلب با ادعای دموکراسی، قیم‌مآبانه به خود حق می‌دهد، رأی مردم را مصادره به مطلوب کرده و فرمان شورش علیه دولت برآمده از رأی مردم و صندوق انتخابات بدهد. برای مثال حجاریان در متن خود نسبت به دولت سیزدهم، دولت را به باد انتقاد گرفته و نسخه استعفا را تجویز می‌کند و می‌نویسد: «من پيشنهاد مي‌كنم دولت استعفا دهد و برود. هر چه زودتر، بهتر! حضور اين دولت و تفكر خسارت محض است!»
در تحلیل گزاره فوق شاید مهم‌ترین استدلال ارائه گزارشی از گذشته این جماعت باشد:
مدعیان امروزِ رأی و رفراندوم همان کسانی هستند که در دولت اصلاحات با تحریک افراطیونی مانند حجاریان، لوایح دوقلویی را تدوین کردند که به رئیس دولت در مقابل مجلس و دستگاه قضایی حق وتو می‌داد. حجاریان و حجاریان‌ها در حقیقت همان طراحان جریان آشوب‌آفرین انتخابات 1388 بودند که به درستی به سلامت انتخابات آگاه بوده و بدان اذعان کردند اما علیه جمهوریت، شورشی دشمن شادکن راه انداختند و رأی مردم را در روز روشن پایمال کرده و به قانون دهن‌کجی کرده، حال ادعای دفاع از جمهوریت دارد! قدرت‌طلبان خوش‌ادعا و نویسندگان کتاب عالیجنابان سرخ‌پوش که در مسیر کسب قدرت، به تندی اندیشه و عمل رئیس دولت سازندگی را نقد می‌کردند بعدا همان‌هایی می‌شوند که دست در دست او و یاران کارگزارانی‌اش در دولت اصلاحات و اعتدال متحد شدند که خروجی آن محور شرارت شدن از سوی بوش در دولت اصلاحات و برجامی به مثابه فروشنده بدهکار با سرانجامی هیچ در دولت اعتدال شد.
در نقد حجاریان و طیف تندروی آن مرور بخشی از بیانیه الهه راستگو، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که پس از اخراج از سوی حزب متبوعش در 20 شهریور 1392 نوشت جای تأمل دارد: «از سال 1376 با این شیوه استبداد مدرن آشنا شده و بارها از سوی آن نواخته شده‌ام، این برخورد دوگانه شما بسیار شبیه دموکرات‌مآبان غربی آمریکایی است که نشان می‌دهد دموکراسی فقط در زمانی مقبول شماست که همسو با نظرات و علایق جناحی و حزبی شما باشد. به نظر من چنانچه مجددا دیکتاتوری مدرن بر جریان اصلاحات حاکم شوند، این مقدار اقبال نسبی مردمی را قطعا و یقینا از دست خواهیم داد.» صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان نیز در ماه 1399 در کنگره این حزب از عنصر پدرخواندگی در جریان اصلاحات انتقاد می‌کند و می‌گوید: «ما به عنوان اصلاح‌طلبان باید بفهمیم که در چله دوم انقلاب، بزرگ‌ترین مشکلی که جامعه را در بر گرفته جریانات سیاسی هستند که روحیه پدرخواندگی را دارند.»
مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در بهمن 1399 خطاب به حجاریان می‌گوید: «این جای خوشبختی دارد که دوستانی مثل آقای حجاریان که سابقه پررنگ در نهادهای امنیتی و اطلاعاتی داشتند، امروز طرفداران دوآتیشه دموکراسی شده‌اند. این تحول برای کشور و مردم ایران مثبت است. این سوابق را همه می‌دانند و از این ‌جهت ما خوشحالیم دوستانی که خودشان نهادهای امنیتی را برای این کشور شکل دادند و اداره کردند، خوشبختانه امروز دموکرات هستند.»
نکته پایانی؛ موفقیت‌های دولت سیزدهم در دو سال گذشته در برخی تغییرات بنیادین مانند سیاست خارجی و فعال شدن دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای، حوزه سلامت و بهداشت، خروج برخی شرکت‌ها از رکود و تعطیلی و... با وجود مشکلات برخی اقتصادی و معیشتی که جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کند روزنه‌های امیدی را برای اصلاح روندها باز کرده است که امثال حجاریان حاضر به اذعان آن نبوده و صرفا دوست دارند بر نواقص تأکید کنند. امری که جز از بین بردن امید در جامعه و تقویت روحیه استبدادی این جماعت سودی ندارد.
جواد خسروی
 
 
▼ اخبار 
1ـ پایان فرصت تهدید نظامی علیه ایران
نشریه معتبر اکونومیست در یادداشتی با این ادعا که؛ برنامه‌ی هسته‌ای ایران به گریز هسته‌ای نزدیک می‌شود نوشت: «گرچه ایران نمی‌تواند مانند روسیه و تایوان عنوان خبرها را به خود اختصاص دهد، اما به‌ زودی می‌تواند به همان اندازه اهمیت داشته باشد. از سال 2019 و زمانی که ترامپ به‌طور یک‌جانبه از برجام خارج شد، ایران با محدودیت‌های کمتری در برنامه‌ هسته‌ای خود مواجه بوده است. برجام برخی تحریم‌ها را لغو کرد و در مقابل ایران موافقت کرد حداقل تا سال 2030 به برخی تعهدات پای‌بند باشد؛ ازجمله محدودیت غنی‌سازی اورانیوم تا 3/67 درصد و پذیرفتن بازرسی‌های سرزده‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی. امروز سیاست براندازی و تغییر نظام با ابزار تحریم‌ شکست خورده است. تولید ناخالص ملی سال 2012 به میزان 44 درصد کاهش یافته اما تهران موفق شده قدرتش را برگرداند و صادرات نفت را نسبت به سال گذشته سه برابر کند. توافق عادی‌سازی روابط با عربستان ‌سعودی که چین میانجی‌ آن بود نیز ایران را از انزوای سیاسی نجات داد. حملات به رهبری آمریکا تلاش‌های هسته‌ای ایران را نابود نمی‌کند، بلکه ممکن است جرقه‌ جنگ منطقه‌ای را بزند. آمریکا اولویت‌های دیگری نیز دارد: حمایت از اوکراین و بازدارندگی چین در آسیا. چیزی که آمریکا به آن نیاز ندارد جنگ منطقه‌ای است. خرید زمان با حفظ گزینه‌ نظامی علیه ایران بدترین گزینه است.
 
2ـ گاف و توهم آقای کاندیدا
دسانتیس فرماندار کالیفرنیا و نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا و رقیب اصلی ترامپ برای پست ریاست‌جمهوری، در مصاحبه با روزنامه دست‌راستی و حامی نتانیاهو، اسرائیل هیوم گفت: «شما به ایران اشاره کردید که مشخصا یکی از اولویت‌های ماست. در مورد ایران و برنامه هسته‌ای آنچه می‌کنید؟ اول از همه، معامله بین اوباما و خمینی (هنوز نمی‌دونه رهبر انقلاب امام خامنه‌ای هستند نه امام خمینی(ره)) یک فاجعه کامل بود و بایدن در تلاش برای احیای آن است. اما وقتی به ایرانی‌ها تسلیم می‌شوید، آنها از این پول فقط برای تشویق تروریسم استفاده می‌کنند و این پول را برای توسعه سلاح و ترویج تروریسم سرمایه‌گذاری خواهند کرد. به همین دلیل است که فکر می‌کنم لازم است که ایران را تحت فشار قرار دهیم، مطمئن شویم که آنها متوجه می‌شوند که دستیابی به توانمندی هسته‌ای به آنها از لحاظ اقتصادی، دیپلماتیک و شاید حتی نظامی آسیب می‌زند. آیت‌الله‌ها فقط قدرت را می‌فهمند. ما حمایت خواهیم کرد و واضح است که موضع بسیار قوی‌تری در برابر ایران خواهیم داشت.»
 
3ـ سلاح‌های اوکراینی پشت مرز صهیونیست‌ها
نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده سلاح‌هایی که کشورهای غربی برای اوکراین ارسال کرده‌اند در مرزهای فلسطین اشغالی مشاهده شده‌اند. او گفته از سلاح‌هایی که غرب برای اوکراین ارسال می‌کند «نگران» است. او همچنین توضیح داده که چرا تل‌آویو تاکنون خودش را وارد جنگ اوکراین نکرده است. نتانیاهو گفت: «رژیم صهیونیستی در وضعیت به خصوصی است که با لهستان یا آلمان یا فرانسه یا هر یک از دیگر کشورهای غربی که به اوکراین کمک می‌کنند فرق دارد. اول از همه ما یک مرز نظامی نزدیک با روسیه دارند. خلبان‌های ما در آسمان‌های سوریه مجاور خلبان‌های روسیه پرواز می‌کنند.»
 
4ـ خبرهای خوش نفتی آقای وزیر
اوجی وزیر نفت دولت اعلام کرد: «خبر خوبی درباره فروش نفت در راه است. به همت دولت سیزدهم نه تنها میعانات تولید شده، فروخته شده، بلکه میعانات گازی از پیش ذخیره شده هم با وجود تحریم‌ها فروخته شده و میعانات روی آب به صفر رسیده و در ماه‌های آینده خبرهای خوبی هم درباره فروش نفت خواهیم داشت.‌ 480 میلیون دلار هزینه اجاره 87 میلیون‌ میعانات گازی شناور روی آب می‌شد که این هزینه در دولت سیزدهم برطرف شده و کشتی‌ها آزاد و به ناوگان حمل نفت اضافه شده‌اند.
 
 
▼ اخبار کوتاه
آمارهای امیدوار‌کننده از تولید برق/ صنعت نیروگاهی براساس آمار بانک مرکزی در سال 1401 نسبت به سال قبل از آن، 30 درصد رشد تولید توربین را تجربه کرده و نیروی کار فعال در این حوزه 4 برابر شده است. در 1400 کمتر از 20 درصد از توان تولید مپنا در مدار تولید قرار داشت اما در سال 1401، 100 درصد تیم‌های عملیاتی در 3 شیفت ‌کاری مشغول به کارند.
 
جنگ کفتارها/ 300 تن از تروریست‌های کومله از این گروه جدا شده و بیانیه‌ای صادر کردند. آنها در این بیانیه دلیل این کار را فساد در این حزب از جمله اتحاد مهتدی با پهلوی و بقیه جریانات اپوزیسیون در منشور همبستگی اعلام کردند. چند روز اخیر نیز این گروهک با جنگ درون حزبی روبه‌رو شد که باعث کشته شدن 2 عضو این سازمان تروریستی گردید.
 
سانسور قضایی به نفع کشیش‌ها/ اسنادی از زمانی که هریس، معاون بایدن در سال 2004 دادستان سانفرانسیسکو بوده منتشر شده مبنی بر اینکه صدها صفحه از اسناد سوءاستفاده جنسی کشیش‌های کلیسای کاتولیک از کودکان که شامل اسامی 40 کشیش بوده به او واگذار شده ولی او حتی یک مورد را تحت پیگرد قرار نداده است.
 
قمپوزیسیون یا اپوزیسیون؟/ نیک آهنگ کوثر کارشناس اینترنشنال خطاب به مجری این شبکه سعودی رفتارها و توهمات اپوزیسیون را نقد کرده و گفت: «قمپوز توپی بود که در می‌کردند و سر و صدا می‌کرد، اپوزیسیون واقعی را من ندیده‌ام! ما قمپوزیسیون داریم، چیزی به نام اپوزیسیون نداریم!»
 
موافقت شورای نگهبان با انتخاب تناسبی/ سخنگوی شورای نگهبان گفت: «هیئت عالی نظارت در مرحله قبل ایرادات اساسی به طرح برگزاری انتخابات تناسبی داشت ولی هنوز نظر هیئت عالی نظارت در این رابطه را دریافت نکردیم. با برگزاری انتخابات تناسبی در تهران موافق هستیم.»
 
ادعای عمانی‌ها برای مذاکره هسته‌ای/ وزیر خارجه عمان مدعی شد: «جدیت واشنگتن و تهران همزمان با تلاش مذاکره‌کنندگان آنها برای دستیابی به توافق بر سر پرونده هسته‌ای احساس می‌شود. ایران و آمریکا فاصله اندکی تا توافق بر سر آزادی زندانیان آمریکایی دارند.»
 
زندگی محترمانه پس از محکومیت/ اژه‌ای رئیس قوه قضائیه گفت: «اگر مجرمی پس از محکومیت و تحمل مجازات، متنبه شد و قصد بازگشت آبرومندانه و عزتمندانه به جامعه را داشت، باید بسترهای این بازگشت برای او فراهم شود.»
 
بیمه رایگان برای 12 میلیون ایرانی/ وزیر بهداشت گفت: «با اضافه شدن دو دهک 4 و 5 به جمعیت بیمه‌شدگان رایگان کشور، از این پس 12 میلیون و 500 هزار نفر در این دهک‌ها بیمه سلامت رایگان خواهند شد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات